Er zijn in totaal 111 overlastmeldingen bij de gemeente Utrecht binnengekomen over de vijf distributiepunten van flitsbezorgers die de stad telt. Het merendeel van die meldingen ging over de vestiging van Flink aan de Amsterdamsestraatweg.
Verspreid over Utrecht zijn er vijf distributiepunten – ook wel darkstores genoemd – van flitsbezorgers. Deze zijn te vinden aan de Amsterdamsestraatweg, Westerdijk, Gansstraat, Nobelstraat en Wolvenplein. De bedrijven Flink, Gorilla’s en Getir exploiteren deze locaties.
Op 21 februari heeft wethouder Klaas Verschuure overleg gehad met de directie van deze bedrijven. “Er is direct duidelijk gemaakt dat er verantwoordelijkheden en verplichtingen horen bij ondernemen in onze stad. Het veroorzaken van overlast hoort daar niet bij”, schrijft het college in een brief aan de raad.
Beterschap
De flitsbezorgers zouden destijds beterschap hebben beloofd en hadden toegezegd mee te denken in oplossingen om de overlast te voorkomen. Nu maakt de gemeente bekend hoeveel overlastmeldingen er tot op heden zijn binnengekomen. Wanneer deze meldingen zijn gemaakt, is echter niet bekend.
Over de darkstore van Flink aan de Amsterdamsestraatweg zijn met 61 meldingen de meeste klachten binnengekomen. Ook zijn er twee handhavingsverzoeken voor de locatie ingediend. Deze locatie is eerder al gesloten door de gemeente. Niet vanwege het aantal meldingen, maar omdat de vestiging in strijd is met het bestemmingsplan.
Nobelstraat
Op de Nobelstraat, op de hoek met de Nobeldwarsstraat, zit ook een distributiepunt van Flink. Hierover zijn tot nu toe 24 meldingen binnengekomen en één handhavingsverzoek.
Over de darkstore van Gorilla’s aan de Gansstraat zijn 13 overlastmeldingen binnengekomen bij de gemeente en over de vestiging aan de Westerdijk 7. Tot slot zijn er 6 meldingen binnengekomen over het distributiepunt van Getir aan het Wolvenplein.
Capaciteit
De gemeente schrijft dat handhaving van flitsbezorgers qua inzet valt onder het afhandelen van klachten en meldingen. “Wij zien dat het aantal klachten/meldingen de afgelopen jaren aanzienlijk is gestegen en sluiten niet uit dat wij, gezien de beschikbare capaciteit, op termijn keuzes moeten gaan maken welke meldingen wij nog in behandeling kunnen nemen (en welke niet).”
Wil jij DUIC steunen en een set ansichtkaarten ontvangen met de beste foto’s uit het boek DUIC in 2021? Voor 7,95 euro krijg je twaalf kaarten, van elke maand in 2021 één ansichtkaart. Met de aanschaf van de kaarten heb je niet alleen een herinnering aan 2021 – om op te hangen, te bewaren of te versturen – maar steun je ook de lokale journalistiek in Utrecht.
Gekoppelde berichten
Gang naar rechter haalt niks uit voor Flink; locatie Amsterdamsestraatweg moet dichtblijven
De vestiging van flitsbezorger Flink op de Amsterdamsestraatweg in Utrecht moet tijdens de bezwaarprocedure dichtblijven.…
Flitsbezorger Flink moet locatie aan Amsterdamsestraatweg in Utrecht sluiten van gemeente
De darkstore van flitsbezorger Flink aan de Amsterdamsestraatweg moet van de gemeente Utrecht dicht. Er…
14 Reacties
Reageren“Er is direct duidelijk gemaakt dat er verantwoordelijkheden en verplichtingen horen bij ondernemen in onze stad. Het veroorzaken van overlast hoort daar niet bij, schrijft het college in een brief aan de raad.”
Klein beetje off-topic, maar ergens ook weer helemaal niet:
Geacht college, geldt dit ook voor de binnenstadse horeca, of staan die nog steeds boven de wet?
Ik snap echt niet waarom dit soort zaken mogen blijven. De Gorilla’s aan de Gansstraat . Rokende bezorgers voor de deur, snelle fietsers, rotzooi, stop altijd overvol en vrachtwagens met laden en lossen. Overigens meestal van de jumbo, 250 meter verder zit een jumbo, kunnen ze daar geen ‘darkstore’ van maken? Waar kan ik klagen bij de gemeente?
Flink zit wel op de Nobelstraat maar niet op de hoek van de Nobeldwarsstraat. Het zit naast café de Kneus.
De gemeente schrijft dat handhaving van flitsbezorgers qua inzet valt onder het afhandelen van klachten en meldingen. “Wij zien dat het aantal klachten/meldingen de afgelopen jaren aanzienlijk is gestegen en sluiten niet uit dat wij, gezien de beschikbare capaciteit, op termijn keuzes moeten gaan maken welke meldingen wij nog in behandeling kunnen nemen (en welke niet).”
Dat belooft wat, meer darkstores = meer overlast -> minder handhaving….
Typerend voor een gemeente als Utrecht om dit soort ondernemers gelijk aan te pakken, maar bij overlast veroorzaakt door medewerkers van deze gemeente/Stadswerken, geeft men niet thuis.
Vanmorgen rond 11.00 uur bijna voor mijn sokken gereden door een bezorger, ‘idioot’, van zo’n paarse flitsdienst!!! Jammer van die handhavers, die er dan net niet lopen. Of een paar ambtenaren.
Ik heb een van die klachten ingediend. Niet over een dark store, maar over de rijstijl van een groot deel van de bezorgers. Ze rijden geluidloos en zeer hard op e-bikes, maken voortdurend verkeersovertredingen en houden geen rekening met anderen op straat. Na meerdere keren rakelings door zo’n flitsbezorger te zijn gepasseerd, van achteren, op een stoep, tegen een inrijverbod in, realiseerde ik me dat veilig door de stad lopen niet meer goed mogelijk is. Eén verkeerde beweging en je kunt zomaar zwaar gewond raken door zo’n kist met pizza’s die met 35 km per uur op je inrijdt.
Ik vind het verontrustend dat niet niet de veiligheid op straat, maar ‘de beschikbare capaciteit’ gaat bepalen wat de gemeente tegen dit gedrag gaat doen.
Het concept vind ik geweldig en gebruik het ook dagelijks, echter is het duidelijk dat er meer discipline moet komen op de bezorgers. Een locatie op een industrieterrein zou wellicht beter zijn?
Ik heb een van die klachten ingediend. Niet over een dark store, maar over de rijstijl van een groot deel van de bezorgers. Ze rijden zeer hard, maken voortdurend verkeersovertredingen, houden geen rekening met anderen op straat en je hoort ze niet aankomen. Na meerdere keren rakelings door zo’n flitsbezorger te zijn gepasseerd, van achteren, op een stoep, tegen een inrijverbod in, realiseerde ik me dat veilig door de stad lopen niet meer goed mogelijk is. Eén verkeerde beweging en je kunt zomaar zwaar gewond raken door zo’n kist met pizza’s die met 35 km per uur op je inrijdt.
Ik vind het schokkend dat kennelijk niet de veiligheid op straat maar ‘de beschikbare capaciteit’ gaat bepalen wat de gemeente tegen dit gedrag gaat doen.
Veel mis informatie, bijvoorbeeld de meneer die gelooft dat deze fietsen 35kmpu rijden… ze worden allemaal begrensd op 25 kilometer per uur. Overlast is vervelend maar geloof mij maar dat 90% van de meldingen van de zelfde persoon zullen zijn. Handhaving kwam een keer om 12 uur bij de amsterdamse straatweg om aan te geven dat er iemand klaagde over veel geluids overlast, maar gaven zelf dus aan dat ze daar helemaal niks van merken.
Wat ook in de comments is geschreven over dat Horeca wel gewoon kan sluit ik me helemaal bij aan. Er wordt gewoon gemeten met 2 maten.
Best gek. Na 61 meldingen wordt een darkstore gelijk gesloten maar duizenden klachten over het te harde geluidsniveau van de moskee bij hun gebedsoproepen iedere dag wordt al jarenlang genegeerd door de gemeente
@henk De honderden klachten over het dubbelparkeren, stilstaan en openbaar dealen op de Kanaalstraat worden ook al stelselmatig genegeerd door de gemeente. Blijkbaar is het aanpakken van echte overlast niet iets wat de gemeente tot haar takenpakket rekent.
@Henk — Die gebedsoproepen zijn inderdaad gekmakend. Bij mooi weer staan mijn ramen en balkondeur open. Dan heb ik dus de hele dag die gebedsoproepen in mijn huis. Het is een soort huisvredebreuk. (Ik denk er al over om van islamofoob, islamiet te worden. If you can’t beat them, join them.) Bij de gemeente heb ik nooit een klacht ingediend. Zonde van de tijd. Serieus genomen word ik daar niet, want ik ben niet zielig genoeg. Vandaar mijn plan om islamiet te worden. Dan heb ik als islamiet last van de gebedsoproepen, ha, ha.
Vergeet te melden dat ik in het voetgangersgebied Choorstraat bijna omver gereden werd! Een racer! Idioot!