De gemeente Utrecht was naar eigen zeggen niet ‘opgewassen’ tegen het complexe dossier dat ontstond nadat een bewoner 120 beroepen indiende. Deze inwoner heeft nu recht op ruim 930.000 euro aan dwangsommen omdat er vaak te laat en in sommige gevallen niet is gereageerd. De hele gang van zaken wordt nu door een externe partij onderzocht.
Vorige maand werd bekend dat de gemeente ruim 930.000 euro moet betalen aan een inwoner omdat er niet adequaat is gereageerd op de bezwaren die deze man heeft ingediend. De rechtszaak waarin dit werd bepaald stond niet op zichzelf maar was onderdeel van langdurig juridisch conflict tussen de inwoner, zijn buurman en de gemeente. Het conflict zou in 2017 zijn begonnen en gaat over de bouwtechnische staat van het pand van de bewoner, en die van zijn buurman.
De bewoner tekende vaak bezwaar aan tegen beslissingen van de gemeente en ging vervolgens ook in beroep. Ook vroeg de bewoner vaak documenten op bij de gemeente. Het gemeentebestuur reageerde vaak traag, of gewoon helemaal niet.
Door de uitspraken van de rechtbank en door het nog steeds uitblijven van beslissingen van het college zijn er inmiddels grote geldbedragen aan dwangsommen verbeurd, die het college aan eiser moet betalen. Het gaat in totaal om zo’n 930.000 euro.
Vragen
De Utrechtse fractie van de VVD stelde in augustus schriftelijke vragen over de kwestie. In antwoord daarop schrijft het college dat de ‘uitzonderlijke omvang en complexiteit van het dossier’ redenen zijn voor het niet goed afhandelen van de bezwaren.
“Er is ingegrepen op een te laat tijdstip, onder meer door intensieve inzet op het verkrijgen van overzicht en inzicht in de kluwen van door elkaar lopende procedures en door het regelen van extra capaciteit, maar wij moeten met u constateren dat de huidige reguliere werkwijze en organisatie tegen een dergelijke mate van complexiteit niet opgewassen is gebleken.”
Onderzoek
De gemeente zegt daarnaast dat de kwestie ‘zodanig uit de hand is gelopen’ dat er nu een extern onderzoek wordt ingesteld. Daaruit moet naar boven komen wat er gedaan moet worden om zorgvuldig en betrouwbaar, ook in het geval van complexe situaties, op tijd te kunnen antwoorden.
Vooruitlopend op dit onderzoek kan de gemeente tot slot al wel concluderen dat het probleem met name zit in het niet op tijd herkennen van relaties met andere procedures en daar de capaciteit goed op af stemmen.
Gekoppelde berichten
Gemeente Utrecht moet ruim 930.000 euro aan dwangsommen betalen aan enkele inwoner
De gemeente Utrecht moet bijna 1 miljoen euro betalen aan een bewoner omdat er vaak…
36 Reacties
ReagerenWorden de verantwoordelijken hier nu ook op afgerekend, liefst letterlijk? Het antwoord staat al vast: ongeacht de schuld mogen alle Utrechters dit betalen.
Het externe onderzoeksbureau zal een bedrag in rekening brengen gelijk aan waar de bewoner recht op heeft.
Hoe kan dit?
Hoogste tijd dat onze KLM-huisjes verzamelaarster eens aan het werk gaat waar ze voor is aangenomen.
Misschien dat de Burgemeesteres een beetje minder vaak leuke dingen in verre landen moet gaan ondernemen.
Leuk voor haar al die vliegvakanties en boottochtjes.
Klimaatnoodtoestand uitroepen en vaker in het vliegtuig zitten dan op haar fiets, kan echt niet.
Deze dame was vroeger uitgesproken links, het kan verkeren.
“Vooruitlopend op dit onderzoek kan de gemeente tot slot al wel concluderen dat het probleem met name zit in het niet op tijd herkennen van relaties met andere procedures en daar de capaciteit goed op af stemmen.”
Echt? En die lulkoek kost maar liefst 930.000 euro?!
Nou dit is wel echt weer de managerial bureaucratie in een notendop.
Gemeentes en overheden kunnen zelf nog maar weinig, want uitvoerende taken kon je beter en goedkoper uitbesteden aan private bedrijven. Ondertussen zijn de kosten, bureaucratie en traagheid van die overheden wel alleen maar toegenomen. Want ja, je moet wel op iedere medewerkers die zo’n private partij kan inschakelen ook 4 ‘scrummende’ teamleiders hebben natuurlijk. Audits, netwerk events, seminars, nog meer audits en dan komen ze erachter dat je ook nog een gemeente moet runnen. Vervolgens maak je het door deze werkwijze zo bont dat je een miljoen van ons geld (veel plezier ermee, inwoner!) over de balk smijt. En hoe lossen we dit op?
Weer een extern consultancy bureautje inhuren om een rapport te schrijven dat door 2 ambtenaren gelezen wordt en in het archief verdwijnt. En ook dat gaat weer tonnen kosten waarschijnlijk, zo’n consultancy bureau doet in bureaucratie vaak niet onder voor de overheid. Het geld komt toch wel. En zo pompen we een beetje geld rond, houden we mensen aan het werk, terwijl we niemand kunnen vinden om dingen daadwerkelijk uit te voeren.
Hoezo complex? Lui, labbekakkig wegkijken en opstapelen “leg maar even opzij, laat het maar even onbeanwoord, laat nog maar even wachten” . Er is gewoon te weinig effecient personeel. Een geschoolde ambetenaar kan dit gewoon oplossen en tijdig beantwoorden. Wat onbreekt is vaart en wellicht mankracht maar met complexiteit heeft het niets te maken. Ten ontrechte wordt de complexkaart getrokken. Het onvermogen van de ambtenaren zie je ook bij de panden in de Burgemeester Reigerstraat. Werkelijk schandalig dat daar helemaal niets gebeurd. Daadkracht tonen aan gewoon je werk doen. Een onderzoeksbureau is niet nodig, dat is onnodige verspilling. Iedereen weet wanneer je rekeningen blijvend opzij legt en niet betaalt de aanmaningen en dwangbevelen zich opstapelen. En ja zo wordt de zaak onnodig ingewikkelder of moeizamer dan het begon.
Complex dossier, laat me niet lachen.
Er lijkt mij hier eerder sprake van onbekwaamheid, besluiteloosheid, 9 tot 5 mentaliteit, verkeerde prioriteiten en “onder de pet houden” cultuur.
Of, en dat zou nog veel erger zijn, men heeft deze meneer bewust getraineerd en genegeerd, in de verwachting dat hij dan wel een keer zou ophouden.
Dat het zolang door heeft kunnen gaan doet mij het ergste vrezen, namelijk dat dit soort gedrag bij de gemeente Utrecht kennelijk normaal wordt gevonden. Ik hoop dat een extern onderzoek daar wat meer duidelijkheid in zal geven.
Een bericht aan de ontvangende partij.
Zou u erover kunnen nadenken om dit ten goede te laten komen aan mensen die het nodig hebben in Utrecht?
Uiteraard minus de kosten die u gemaakt heeft.
Misschien moet iedere inwoner even 3 euro gemeentebelasting terugvorderen en/ of niet overmaken. Dit is toch belachelijk. Wij moeten nu betalen voor de incompetentie van het gemeenteapparaat?
Het dossier is niet complex trouwens, de gemeente moet gewoon afspraken nakomen en gewoon op tijd reageren of überhaupt reageren. Gewoon terugbellen, schrijven of mailen. Zo moeilijk is dat niet.
Wat kost dat extern onderzoek wel niet? Het is toch duidelijk wat er aan de hand is? Ambtenaren die hun werk niet of niet goed doen en de burger niet serieus nemen.
Hou trouwens maar gewoon salaris in van medewerkers die hun werk niet doen en probeer zo wat van die 930.000 euro terug te verdienen.
Als je als links bestuur graag een grote allesbeslissende overheid wil zijn moet je natuurlijk wel kunnen omgaan met je eigen verzonnen regeltjes en procedures.
Prachtig, het is de beste man gegund. Dat zal ze leren.
Aha daar gaat mijn belasting geld dus naartoe…
Zie hier veel goede comments die de vinger terecht op de zere plek leggen. Mag ook weleens gezegd worden. Veel decentrale overheden werken zeer klungelig. Kwaliteit en hard werken staan lang niet altijd voorop, wel het straatje schoonvegen.
De gemeente beweert geen capaciteit te hebben om aan haar kerntaken te voldoen maar ze claimt tegelijk wel geld te hebben voor allerlei (politieke) statements en uitgaven op gebied van BIJVOORBEELD cultuur, kunst etc.. door daar wel bakken met geld aan uit te geven.
Aan de andere kant is er dus een inwoner van onze stad die 120 bezwaren heeft ingediend. Da’s 120 meer dan ik… Is dit ook zo iemand die talloze WOB verzoeken indient in de hoop dat er één niet op tijd beantwoord wordt zodat er een premie opgestreken kan worden?
Tja, meer aandacht voor 900 jaar dan voor 900 duizend euro. Sharon grijp in bij deze hopeloze ambtelijke organisatie. De burgers accepteren het niet. @Sharon maar niet vluchten naar Californië of Madrid. Wat kostte dat ook al weer?
@Cohen, ik kan het niet beter verwoorden.
“Complex dossier” ja, doei.
Betere titel zou zijn:
“Incompetente ambtenaren kosten utrechtse burgers ruim een miljoen”
@ Realist
Het uitvoerend bestuur/ de uitvoerende overheid, het gemeenteapparaat, is niet links. Het zou je verbazen wat ambtenaren veelal stemmen (veel CDA en VVD o.a.).
Ook het college (burgemeesters en wethouders) is in Utrecht niet uitgesproken links. Er zit 1 min of meer linkse partij in (Groen Links), de rest is dat niet echt te noemen. Ook de gemeenteraad (controlerende macht) is even verdeeld als haar inwoners. Niet uitgesproken links of rechts, maar een afspiegeling van haar bevolking.
Kap eens met je voortdurende stroom aan desinformatie via dit medium, puur bedoeld om mensen te brainwashen. Dat je tijdens je eerdere leven nooit enige kennis over hoe ons land werkt hebt opgedaan moge inmiddels wel duidelijk zijn. En je nu dan druk maken over zaken, maar niet weten waar de klepel hangt.
@Yo. Welke desinformatie? College van B&W: 5x links (PvdA, GL, S&S) en 3x D66 en CU. Deze laatste partijen fluctueren van het midden naar gematigd links. Het coalitieakkoord is ook door deze partijen opgesteld. Misschien heb ik mij vergist en is het niet links maar kneiterlinks.
Het zou de ontvanger sieren als hij dit bedrag weigert. En het zou hem smetten als hij het wel aanneemt.
Dat de overheid hier faalt is duidelijk. Tegelijk moet ieder zich realiseren dat velen er zelf mede verantwoordelijk voor zijn: je stemt op een partij. In geval van Utrecht op de PGRV – Partij van Groen, Regels en Verboden. Die zijn nu eenmaal complex. Naar en complex. En dat gaat dus fout. En als burgen niet pissen over de ambtenaren – die doen vaak hun best om onmogelijk beleid uit te voeren. Die kan je het niet kwalijk nemen.
Maar goed – laat de rechthebbende van dit bedrag dit maar niet aannemen. Erg platvloers verdienmodel. Doe maar niet.
@lombokker – Beschrijf eens wat jij beschouwt als “9-5” mentaliteit? Ben benieuwd of daar iets slechts of ernstigs uitkomt…
@Len: Dat klinkt wel een beetje optimistisch.
Sommige lieden in onze samenleving maken er een dagtaak van om uiterst onzinnige WOB-verzoeken in te dienen met het verzoek om even zovele niet ter zake dienende bescheiden en andere info, dat de tijd ontbreekt om dit allemaal in een beperkt tijdsbestek aan te kunnen leveren. Het andere werk moet namelijk ook nog gewoon gedaan worden.
En dit allemaal om de eigen rekening te spekken ten koste van de gemeentekas.
Deze casus lijkt daar verdacht veel op
@Realist: Helemaal gelijk. Er wordt hier door sommigen veelal gepromoot dat het voornamelijk “rechts” is dat de fouten maakt, maar de onkunde binnen de gemeente wordt al jaren veroorzaakt en gesterkt door (centrum) linkse partijen die de kennis en kunde niet in huis hebben.
Dit wordt verbloemd door bij minder belangrijke dossiers zichtbaarheid te tonen, waardoor de verantwoordelijkheid voor de échte problemen uit de weg wordt gegaan.
@Chef Plongeur, @Ambsthalve. Jullie draaien de zaak om. De oorzaak ligt niet bij een ‘vervelende’ burger maar bij de gemeente. De burger heeft alle recht om te handelen binnen de regels van de overheid en als de overheid dit niet overziet is er niets mis met de burger maar wel met de overheid, in dit geval de gemeente. Wat je mening is over deze burger is aan jezelf maar weet wel dat de gemeente de veroorzaker is en, eerlijk is eerlijk, dat geven ze ook toe.
Totaal incompetent ambtenaren apparaat waar maar 4800 mensen werken…. En niemand die deze inwoner gewoon eens uitnodigt voor een gesprek om aan te horen en op te lossen.
Deze inwoner is geen profi wobber maar wou gewoon een antwoord op zijn vragen. Mijn ervaringen met de gemeente Utrecht bevestigen dit alleen maar: er wordt geen antwoord gegeven op mail, telefoon oid, totaal geen kennis, niet bezig in het belang van de inwoners, eigen agenda, niet betrokken zijn en niet afgerekend worden als er iets niet goed gaat.
@ Chef Plongeur
En daar is de volgende uit de trollenfabriek!
Het ambtenarenapparaat heeft weinig van doen met de gekozen politici.
Een groot deel van het werk doen zij zonder tussenkomst van de wethouder. De wethouders zet de grote beleidslijnen uit. Het daadwerkelijk uit te voeren dagelijks beleid wordt gemaakt door een manager/ ambtenaar bij de gemeente Utrecht, die onafhankelijk van de politieke kleur zijn of haar werk doet. Hoe dat werk gedaan wordt heeft vooral met toetsing van met name provinciale en landelijke regels van doen. De gemeentelijke verordeningen vallen in het niet bij de landelijke en provinciale regelgeving namelijk. Het wetboek en de grondwet zijn daarbij leidend (en de beslissingen die met name ook in Den Haag genomen worden).
Je bent een trol, omdat je weer een aanval doet op dat wat groen en progressief is (de meeste trollen voeren een conservatieve en zeer-rechtse agenda). Dat doe je met behulp van desinformatie en manipulatie. Groen Links en de andere niet-linkse partijen die in het college van Utrecht zitten (de andere partijen zijn middenpartijen, liberale partijen en christelijke partijen) zijn slechts voor een beperkt deel verantwoordelijk voor het ambtenarenapparaat. Een wethouder kan op zijn of haar post natuurlijk wel ingrijpen in het ambtenarenbestand, maar daar heeft de wethouder dan wel de hulp van een topambtenaar voor nodig (die niet zomaar ingewisseld worden).
@ Bill
Er is geen links of rechts in het ambtenarenapparaat, of juist allebei. Waarschijnlijk zijn beiden evenredig vertegenwoordigd. Ambtenaren heb je in allerlei functies he, van hoog tot laag. Ambtenaren werken of handelen niet vanuit politieke kleur, mensen zijn eerder goed of slecht in hun werk. Ze voeren werk uit, volgens beleidslijnen. Die zijn door de politiek vastgesteld, maar hun werk wordt met name getoetst aan ordinaire wetgeving
Vijfduizend(!) ambtenaren en het dan niet voor elkaar krijgen om wat vraagjes te beantwoorden van 1(!) enkele inwoner om zo aan je zelf verzonnen regels te voldoen…Het zou hilarisch zijn, ware het niet dat het uiteraard dieptriest is.
Hulde voor deze man! En nu lekker genieten van de welverdiende 930.000 Euro. Schitterend!
‘uitzonderlijke omvang en complexiteit van het dossier’
Die uitzonderlijke omvang is tot stand gekomen door het op te laten lopen in de jaren.
Een antwoord op bepaalde vragen geven is niet complex.
De gemeente word gewoon afgerekend op hun eigen onkunde .
De schuldige is dus de gemeente zelf en niet die persoon waar het geld naartoe gaat.
Wie wel eens geprobeerd heeft om antwoorden op bepaalde vragen te krijgen van de gemeente weet ook dat je tegen een muur loopt en nooit antwoord krijgt .
De meeste mensen geven dan de moed maar op maar deze mijnheer liet het daar niet bij zitten en dat heeft meer dan alleen antwoorden opgeleverd.
Bromsnor denkt dat het indienen van 120 beroepen en WOB verzoeken onredelijk is en grenst aan agressie. Een ambtenaren apparaat, van welke signatuur dan ook is niet opgewassen tegen zo’n daad van agressie. Bromsnor vraagt zich af of er geen grens gesteld kan worden aan dergelijk gedrag. Het is niet zozeer de gemeente die de burger op kosten jaagt, maar een burger die de gemeente op kosten jaagt. Straks moeten er weer extra ambtenaren aangesteld worden “om dit soort problemen” te voorkomen. Kost ook weer geld. Die klojo, die (misschien terecht) boos is op de gemeente moet wel een beetje normaal blijven doen.
@Yo: het lijkt me zinvol eindelijk de positie van ambtenaren eens zo grondig te herzien dat er bij disfunctioneren voldoende sancties zijn en ook daadwerkelijk worden opgelegd. Voor goed functioneren zouden juist meer positieve sancties moeten kunnen volgen. Nog steeds bouwt menig ambtenaar nagenoeg alleen maar neuspeuterend (en inmiddels ook computerspelletjes spelend en vooral ook voortdurend team bildend) zijn mooie pensioen op.
@Bromsnor: is het ook niet buitengewoon veelzeggend dat die verzoeken voor een groot deel verkeerd of in het geheel niet zijn afgehandeld?
En weer een dag voor niks gewerkt. Zo klaar met onze overheid, 0 respect voor zijn inwoners.
@Bromsnor:
Nou inderdaad zeg, die arme overheid.
Ze worden verzocht antwoord te geven op vragen van burgers, en als ze die dan niet beantwoorden, zijn die burgers zo onbeschoft nog meer vragen te stellen, die ook niet beantwoord worden.
En laten we eerlijk zijn: Burgers mogen eigenlijk al lang blij zijn ze getolereerd worden door de overheid, niemand heeft de overheid ooit gevraagd of ze die burgers wel willen hebben.
Stomme rot burgers.
@Bromsnor is de enige die de houding van ‘de benadeelde man’ aan de kaak stelt. Die man steelt ons belastinggeld door misbruik te maken van regels die bedoeld zijn om procedures beheersbaar te houden. Als je zoveel procedures aanspant dat het onnavolgbaar wordt, blaas je de zaak op. Dat kost niet alleen dat eerste miljoen, maar ook de kosten van de ambtenaren, advocaten, adviseurs… het is nogal makkelijk om dit af te schuiven op incompetente ambtenaren. Dit is gelegaliseerde oplichting.