Gemeente Utrecht zet ‘alle energie’ in om tot alternatief voor verbreding A27 te komen Gemeente Utrecht zet ‘alle energie’ in om tot alternatief voor verbreding A27 te komen

Gemeente Utrecht zet ‘alle energie’ in om tot alternatief voor verbreding A27 te komen

Gemeente Utrecht zet ‘alle energie’ in om tot alternatief voor verbreding A27 te komen
De gemeente zegt samen met de provincie Utrecht te werken aan een alternatief voor de verbreding van de A27. Eerder dit jaar liet Den Haag weten vast te willen houden aan het Tracébesluit dat onder het vorige kabinet tot stand was gekomen. Tegelijkertijd zei de minister Harbers open te staan voor een mogelijk alternatief.

De gemeente zegt samen met de provincie Utrecht te werken aan een alternatief voor de verbreding van de A27. Eerder dit jaar liet Den Haag weten vast te willen houden aan het Tracébesluit dat onder het vorige kabinet tot stand was gekomen. Tegelijkertijd zei de minister Harbers open te staan voor een mogelijk alternatief.

Het Tracébesluit omhelst niet alleen de verbreding van de A27, maar heeft betrekking op een groter deel van de Ring Utrecht. De plannen voor de A27 bij Amelisweerd zijn echter het meest controversieel. De gemeente, provincie en vele inwoners van Utrecht zien deze verbreding namelijk niet zitten.

Toen het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat eind maart liet weten vast te willen houden aan het Tracébesluit, dienden verschillende Utrechtse politieke partijen  schriftelijke vragen in. D66, Partij voor de Dieren, ChristenUnie, PvdA, GroenLinks en CDA wilden onder meer weten hoe het ervoor stond met het alternatief.

Contouren

Het college schrijft nu in een reactie op die vragen dat de gemeente en provincie Utrecht samen met omliggende gemeenten daaraan werken. De verwachting is dat de eerste contouren van dit alternatief in het derde kwartaal van dit jaar verschijnen. “Verdere uitwerking en onderbouwing volgt dan daarna”, aldus het college.

Het college zegt daarnaast ‘tijd en ruimte’ gekregen te hebben van de minister. “Daarbij zijn geen afspraken gemaakt over een termijn, maar uiteraard ziet de minister, gelet op de verstedelijkings- en mobiliteitsopgave, het alternatief graag snel tegemoet.”

Energie

In een brief aan de Tweede Kamer zou minister Harbers het volgende hebben aangegeven: “Indien het alternatief gelijkwaardig is kan eventueel het vastgestelde Tracébesluit worden gewijzigd.”

Deze toezegging geeft het college de ‘zekerheid’ dat het kabinet het alternatief overneemt als het een ‘gelijkwaardige oplossing voor de bereikbaarheidsopgave’ is. “We zetten dan ook al onze energie in om tot een goed alternatief te komen.”

Gekoppelde berichten

25 Reacties

Reageren
  1. Baliekluiver

    Als we alle bedrijven die hun mensen alleen maar naar kantoor laten komen om daar achter een computer te gaan zitten met hoge boetes belasten is het hele file probleem in no-time over en kan het A27 dossier eindelijk worden gesloten.

  2. Scherpschutter

    Een goed idee bestaat uit een A4’tje met bullitpoints en wat rekensommen. Alleen een bar slecht idee behoeft een boekwerk waar maanden aan gewerkt is.

    Stop deze heilloze excercitie en start subiet met het verbreden van de A27. Hoeveel tijd en geld gaat er nog verspild worden aan de onvermijdelijke en bitter noodzakelijke verbreding?

  3. Koel Hoofd

    Nederland is net in een paar maanden gegroeid met 50.000 nieuwe inwoners en een aantal auto’s. Nog vele nieuwe inwoners zullen volgen omdat de EU dat wil, ook al kunnen wij ze niet eens fatsoenlijk huisvesten maar wel werk bieden.
    De verbreding komt er gewoon omdat het niet anders kan omdat om in de menselijke behoeften te voorzien er nu eenmaal verplaatsingen van mensen en goederen nodig zijn.
    Dat intussen al decennia lange geneuzel over een paar bosjes,
    Iemand enig idee wat dat al gekost heeft?
    Zouden ze in de zorg heel blij mee zijn geweest….

  4. Pragmaticus

    Kunnen we die verbreding van de A27 niet uitruilen tegen de Utrechtse infrastructuur verwoestingen genaamd ‘Westelijke Stadsboulevard’, ‘Lombokplein’ en het onzalige Maliebaan plan?
    Dat dat, zeg maar, *allemaal* niet door gaat en wat er dan onder de streep overblijft gebruiken we voor ‘t met ongelijkvloerse kruisingen verbeteren van de ring Utrecht Noord?
    Lijkt me een win-win-win-win-win situatie!
    Maar helaas bestaat ons stadsbestuur uit auto-hatende lucht-fietsers, dus dit pragmatische plan zal wel tegen hun ideologische borst stuiten… Nog los van dat rijks-budgetten en gemeente budgetten zich niet laten uitruilen.
    Sodeju wat een klunsen….

  5. Nina

    De A27 wordt uiteraard gewoon verbreed. Gelukkig is een goed onderhandeld resultaat tot stand gekomen: er komt een overkapping en er worden meer bomen teruggeplaatst, dan er verdwijnen. Het wordt prachtig:
    https://www.a27a12ringutrecht.nl/over+het+project/1572870.aspx?t=Er+komt+meer+groen+en+geluid

    Tijd dus voor een nieuw project: het sluiten van biomassacentrales. Dit moet nu echt snel gebeuren, want er verdwijnen hele bossen.

  6. Don

    De gemeente zegt samen met de provincie Utrecht te werken aan een alternatief voor de verbreding van de A27. Kijk de beproefde samenwerking die heeft geleid tot de duurste nog steeds niet werkende tram verbinding naar de uithof gaat dit klusje klaren. Ik krijg een hoog buurman en buurman gevoel en vraag me af hoeveel geld dit de utrechtse belasting betaler weer gaat kosten zonder een werkend resultaat.

  7. RABE

    Weer vergaderen met broodjes en koffie, weer een werkbezoekje en dan nog een overleg. Ze blijven zeuren en ook dat kost geld. En voor wie nog in sprookjes geloofd; dit is geen sprookje en de verbreding komt er gewoon. Alleen durft geen enkele partij de knoop door te hakken want dat kost ze stemmen bij de eerstvolgende verkiezingen. Maar waar rook is, is vuur. Dus….. we weten alleen nog niet wanneer het vuur groter wordt.

  8. ilvy

    Weg met die verbreding en behoud dit mooie stukje groen!
    Graag ook weer nieuwe bomen aan de weg richting Zilfia’s hoeve. Alles is gekapt; wat een troosteloos stukje is het geworden. Wanneer volgt herplant Rijkswaterstaat?

  9. Realist

    We kunnen prima zonder file, we hebben het gezien tijdens de coronacrisis. We hebben echter niets geleerd (of willen niets leren) van de ervaringen die we hebben opgedaan van thuiswerken of efficiënt werken. Oerdom!

  10. Ed.

    Twee jaar geleden was het heerlijk rustig op de wegen …

  11. Lauk

    We zouden toch minder gaan rijden en meer bewegen?! Fiets, desnoods e-bike en waar dat mogelijk is meer thuiswerken. Die bredere a27 is een oplossing van gisteren voor een probleem van morgen. De tuftufclub mag wat verder vooruit denken. Wat voor wereld laten jullie achter voor jullie kinderen? Kijk toch even over je gewenning en korte termijn belangen heen! Is dat nu zooo moeilijk?

  12. woutvr

    Klinkt goed, gemeente! Ga zo door!

  13. Hans Kuypers

    Als ik de provincie was zou ik kijken naar de mogelijkheid om een verdieping op de huidige weg te plaatsen.

  14. Rutger

    Plan voor 2×6 rijbanen binnen de bestaande bak ligt op de plank, NRU snel verbeteren met ongelijkvloerse kruisingen en uiteindelijk een metro van Rijnenburg, Leidsche Rijn en CS naar het USP en/of Zeist. Kan idd op 1 A4 en binnen 1,5 miljard.

  15. Don

    @Rutger geef je rekening nummer even door voor het geval het wat meer kost.

  16. Wies

    Eens met wat Rutger en Pragmaticus zeggen!

  17. Pieter

    Eens !scherpschutter!!!

  18. Hans

    Laten we het eens zo bekijken: waarom niet het beste destilleren uit beide plannen, t.w. het idee van de ‘groene overkapping’ overnemen van de voorstanders van verbreding in combinatie met het beter benutten van de ruimte binnen de bestaande bak.

  19. peter R.

    Allemaal leuk en aardig, maar hoe langer dit dossier doorsuddert, hoe langer de inwoners van Lunetten moeten wachten op geluidschermen die aan de huidige normen voldoen. Die moeten er komen, met of zonder verbreding, verdieping of wat dan ook. Vrees dat het St-Juttemis wordt.

  20. wollie

    en dat alles voor minder dan één minuut reistijdwinst?? overheid, ik betaal graag belasting maar doe er dan wel wat nuttigsch mee.

  21. Realist

    @Wollie. En een hoop vervuiling wegens een stilstaande rij pruttelende auto’s..

  22. Balthasar

    Op de foto tel ik toch al mooi 9 rijstroken!
    niet genoeg?

  23. cas

    @ Lauk, wij laten een wereld achter waar mensen in 0 emissie auto’s ook nog van a naar b kunne komen. Een strookje groen opofferen valt in het niet bij de maatschappelijke baten van het project, en die paar voetbalvelden mag Utrecht anders zelf compenseren want als je ziet hoeveel groen er in de stad verdwijnt zijn zij de laatste die mogen zeuren. . Niks doen is achteruitgang.

  24. Scherpschutter

    @wollie

    Een minuut is een astronomische hoeveelheid qua tijdwinst. Je moet het alleen wel in het juiste perspectief zien. Het is een minuut heen én een minuut terug. Dat zijn al twee minuten per dag, tien minuten per week en gemiddeld 40 minuten per maand en 480 minuten (8 uur) per jaar! Vermenigvuldig dat met de miljoenen reisbewegingen langs dit punt per jaar en de conclusie dat deze verbreding werkelijk een extreem nuttige en rendementsvolle investering is die in no-time is terugverdiend.

    Iedere automobilist verdient dus een hele werkdag(!) per jaar terug en dat voor een miezerige flutinvestering van nog geen 85 Euro per Nederlander. Je zou knettergek zijn om de investering niet te doen….

    Daarnaast is die minuut natuurlijk in beginsel eigenlijk al nonsens, aangezien ze over 24 uur berekend is als gemiddelde. Dit waar het probleem bestaat uit twee piekmomenten (ochtend en avond)….waarin het tijdverlies velen malen langer is dan een minuut per enkel ritje.

    Werkelijk, een nuttigere overheidsinvestering is nauwelijks denkbaar.

  25. Rutger

    in de bak staat zelden file, het is bij de af- en aanvoer op de A12 en A28 https://www.anwb.nl/verkeer/nieuws/nederland/2019/december/knelpunten-2019

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).