Ministerie houdt toch vast aan verbreding van A27 bij Amelisweerd Ministerie houdt toch vast aan verbreding van A27 bij Amelisweerd

Ministerie houdt toch vast aan verbreding van A27 bij Amelisweerd

Ministerie houdt toch vast aan verbreding van A27 bij Amelisweerd
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) gaat vasthouden aan het Tracébesluit dat er ligt voor de Ring Utrecht A27/A12. Tegelijkertijd staat het ministerie nog wel open voor overleg over een mogelijk alternatief, maar dat is nu nog niet voorhanden.

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) gaat vasthouden aan het Tracébesluit dat er ligt voor de Ring Utrecht A27/A12. Tegelijkertijd staat het ministerie nog wel open voor overleg over een mogelijk alternatief, maar dat is nu nog niet voorhanden.

Het ministerie van IenW, de gemeente en de provincie Utrecht zijn in gesprek gegaan over de verbreding van de ring, waar al lange tijd veel discussie over is. Vooral de verbreding van de A27 roept veel kritiek op, omdat daarvoor een deel van natuurgebied Amelisweerd moet verdwijnen. Ook de gemeente en provincie Utrecht zijn tegen de verbreding van de A27.

De Tweede Kamer verklaarde het onderwerp begin vorig jaar controversieel, wat inhoudt dat het vorige kabinet geen besluit meer kon nemen. In het nieuwe coalitieakkoord werd weer gesproken over de verbreding en nu lijkt er dus een besluit te zijn genomen.

Belangen

“Het is begrijpelijk dat de keuze voor de aanpak van de Ring Utrecht de gemoederen bezighoudt. Tegelijk speelt het belang van de woningbouw, bereikbaarheid en verkeersveiligheid”, schrijft minister Harbers woensdag aan de Tweede Kamer.

Het ministerie heeft om die reden besloten aan het Tracébesluit vast te houden en de procedure voort te zetten. De schop gaat echter niet gelijk in de grond en er zijn daarom nog mogelijkheden om alternatieven aan te dragen. Verschillende partijen in de regio werken aan een mogelijk alternatief, maar dat is nu nog niet gereed. Als dat wel het geval is, wil het ministerie opnieuw met de regio in overleg treden. “Indien het alternatief gelijkwaardig is kan eventueel het vastgestelde Tracébesluit worden gewijzigd”, aldus de minister.

Wil jij DUIC steunen en een set ansichtkaarten ontvangen met de beste foto’s uit het boek DUIC in 2021? Voor 7,95 euro krijg je twaalf kaarten, van elke maand in 2021 één ansichtkaart. Met de aanschaf van de kaarten heb je niet alleen een herinnering aan 2021 – om op te hangen, te bewaren of te versturen – maar steun je ook de lokale journalistiek in Utrecht.

Gekoppelde berichten

48 Reacties

Reageren
  1. Utrechter

    het is toch allemaal niet te geloven, hoe traag alles in dit land gaat. je kunt eindeloos procederen, plannen worden uiteindelijk toch verworpen. En dat is precies waarom mensen helemaal klaar zijn met de politiek…

  2. Scherpschutter

    Ja, natuurlijk houdt de minister vast aan iets dat onvermijdellijk, bitter noodzakelijk en hoogst wenselijk is, al helemaal nu het O.V. op sterven ligt en iedereen massaal de auto in vlucht.

    Man man man. Kan er nou ondertussen eens een keer een bulldozer naar Ameliswaard? Leg ik die paar boompjes zelf wel plat. Dat kan vanavond nog. Dat ambtelijke geneuzel…Je krijgt er een punthoofd van af en toe.

  3. Berend

    dubbeldeks voor rechtdoor en voila, maar nee hoor…

  4. Hans

    Het verzet blijft. En die verbreding zal er niet van komen.

  5. Sluipschutter

    Nu ik er over nadenk toch jammer! Als ze er een 80 weg van hadden gemaakt was het probleem ook opgelost.

  6. R

    Waanzin. Dit stuk snelweg levert geen enkel probleem op wat niet met een eenvoudige herindeling is op te lossen. Per sé willen verbreden is tunnelvisie; kostbare tunnelvisie want met 1,5 miljard euro zijn we er niet. Daarbij; werkelijk élk onderzoek toont aan dat de minister fout zit, inclusief onderzoeken van de eigen ambtenaren. Waarom willen die asfaltdrammers toch zo nodig een aantoonbaar zinloze oplossing? Steek dat geld toch in het bereikbaar maken van polder Rijnenburg, anders kunnen die woningen daar nooit komen. Voor die infrastructuur is nu namelijk zogenaamd geen geld, terwijl het geld bij de A27 simpelweg wordt weg gegooid.

  7. Koel Hoofd

    Ik lach me kapot om de hypocrisie
    De Amelisweerdactivisten maken zich druk op wat struikgewas terwijl alle bomen bij het knooppunt A12/A27 in alle stilte zijn geruimd.
    Daar heeft geen enkele activist zich druk op gemaakt terwijl er een heel ecosysteem van 52 hectare is gesloopt.
    Lekkere hypocriete bende, die milieunimby’s.

  8. Bill

    VVD’ers gonna VVD. Die minister kan het met oog op toekomstige commissariaten en lobbyeuro’s nu natuurlijk niet zeggen dat het niet door kan gaan.

    We zullen de alternatieven afwachten, dan kan de minister doen alsof hij met zijn rug tegen de muur toch gaat kiezen voor niet verbreden en dan kan hij daarna lekker geld gaan tellen als consultant of zo.

    Iedereen blij!

  9. JdV

    Prachtig nieuws. 2 daagjes aan de slag met de kettingzaag en bouwen met die hap alstublieft.

  10. Massegast

    Die verbreding zal er komen. En ik zeg dit niet als auto-fan, want ik heb het m’n hele leven zonder auto gedaan….. (Spaart een heleboel geld uit; is goed voor het milieu en je steunt Poetin en Shell niet. Kortom, ik stem niet op Groen Links, maar ik doe Groen Links). Utrecht moet die verbreding natuurlijk heel erg vinden. Wederom een majeure aantasting van Amelisweerd …… en er een super stevige compensatie uitslepen. Bijvoorbeeld een windmolenontheffing voor stad en ommelanden. Maar er zijn nog wel meer zaken te bedenken. Leuke dingen voor rechtse mensen, die een beetje links zijn en voor linkse mensen, die een beetje rechts zijn. Koehandel mensen, politiek is koehandel. Maak er een overwinning op het Rijk en niet te vergeten Rijkswaterstaat van. En niet alleen maar teleurgesteld zijn of het onacceptabel vinden. Want dan weten ze je de volgende keer weer te vinden.

  11. Ihsan

    Blijkbaar is de woningnood geen probleem. Van dit geld kunnen namelijk zo’n 50.000 tiny houses worden gebouwd, of een stuk of 7.000 rijtjeshuizen. Blijkbaar moet een deel van de Utrechtse bevolking op straat leven, omdat een paar rijkelui een paar seconden korter in de file willen staan. Maar het verbaast mij niet, gezien de populairste bezigheid van de overheid in Nederland lijkt te zijn om belastinggeld te verbranden. Typisch trouwens dat Scheefschutter nu ineens wel voorstander is van belastingen en overheidsuitgaven. Maar misschien heeft hij ook het onderzoek gelezen waaruit blijkt dat de belastingdruk het hoogst is voor de middenklasse. Kortom, het zijn niet de mensen als Scheefschutter die gaan betalen voor deze weg.

  12. Scherpschutter

    @Ihsan

    “Typisch trouwens dat Scheefschutter nu ineens wel voorstander is van belastingen en overheidsuitgaven.”

    Nope. Nog steeds mordicus tegen. Wat mij betreft bestaat er geen overheid die deze weg laat aanleggen. Zie het zo; zelfs de maffia doet wel eens iets waarvan je denkt “liever geen maffia, maar soit, dat was wel ok”. Dat betekent uiteraard niet dat je de maffia dan goedkeurt. Dat zijn twee verschillende concepten.

    “Maar misschien heeft hij ook het onderzoek gelezen waaruit blijkt dat de belastingdruk het hoogst is voor de middenklasse. Kortom, het zijn niet de mensen als Scheefschutter die gaan betalen voor deze weg.”

    Integendeel. Vermogenden betalen uiteindelijk altijd de ultieme prijs voor de collectivistische parasitaire zonden van een economisch-, financieel- en juridisch analfabete onderklasse. Vermogenden betalen die prijs alleen pas bij het eindstation van de eenrichtings socialistische treinreis richting communisme-stad waar we nu op zitten. Ik beloof u wel dat ik een dappere poging ga wagen om met al mijn bezittingen voortijdig uit de (op het moment sterk versnellende) roestige stoomlocomotief te springen…

  13. GeeWee

    Alternatief is toch al lang voorhanden? Gewoon Max 80 en dan meer rijstroken in de bestaande bak.
    Enne, had D66 zich niet keihard gemaakt tegen verbreding?

  14. GeeWee

    Even nagezocht in het coalitieakkoord, klinkt toch net iets anders dan Harbers nu rondtoetert:
    We bezien in overleg met de regio of een door de regio voorgestelde alternatieve invulling van de A27/Amelisweerd binnen de bestaande bak de bereikbaarheidsproblematiek op gelijkwaardige wijze oplost. Ontsluiting via (hoogwaardig) OV en auto van nieuwe woongebieden in de regio (m.n. Rijnenburg) is daar onderdeel van. Als dit het geval is, wordt het voorstel van de regio overgenomen. Zo niet, dan wordt het lopende besluitvormingsproces voortgezet.

  15. Realist

    Dubbel gevoel. Als we de oude manier van werken aanhouden en de bevolking blijft maar groeien moet er gewoon verbreedt worden. Als ik milieu activist was zou ik liever een paar bomen opofferen dan lijdzaam toezien hoe ellenlange dagelijkse files de boel vervuilen.
    Anderzijds was verbreding wellicht niet nodig geweest als we efficiënter gingen werken (bv thuiswerken) en alleen de weg gingen gebruiken indien noodzakelijk. We hebben tijdens de pandemie gezien dat dat prima werkt.

  16. JdV

    Wat veel mensen hier niet begrijpen is dat oplossingen lokaal weinig tot niets te doen hebben met het project op de A27. Je kan 3 lightrails en 5 metro’s aanleggen. De A27 is geen lokale weg maar een belangrijke verbindingsweg van de ene naar de andere kant van NL. Drukte ontstaat dus door toevoer via andere wegen dan lokaal.

  17. MB

    @Scherpschutter Juist als libertariër, die ik denk dat je bent, zou je tegen deze verbreding moeten zijn. Niet vanwege die ‘paar boompjes’ maar vanwege de enorme verspilling die dit is. Dit project gaat zeker 2,5 miljard kosten terwijl er ook een aangetoonde oplossing ligt die maar 300 miljoen moet kosten.

  18. Wim

    Nu verder ophouden met dat gezanik over die paar boompjes die al omgehakt zijn, Aanleggen die weg en overkapping kan je lekker wandelend naar Amalisweerd,
    bebos de weilandjes in de omgeving en klaar is Kees.

  19. ilvy

    Schandalig dat dit zo gaat.

  20. Bill

    JdV: Wat veel mensen hier niet begrijpen is als je de weg verbreedt hij volgens alle gangbare modellen een paar jaar later opnieuw dichtstaat. Het is dus geen structurele oplossing. Het kost vooral veel tijd en geld en over een paar jaar hebben we weer dezelfde discussie.

    Alles continu maar verbreden is wat ze in grote Amerikaanse en Canadese steden jarenlang geprobeerd hebben (sinds de jaren ’60) en elke grote Amerikaanse stad heeft structurele verkeersproblemen omdat er nauwelijks gekeken is naar manieren om mensen UIT die auto te houden.

  21. Bernard Prins

    Van de huidige 10 naar 14 (!) rijbanen is wat het plan inhoudt. Nu begroot op 1,5 miljard maar dat gaat natuurlijk veel meer worden aangezien RwS nog nooit zo’n risicovolle klus gedaan heeft. Oplossing is snelheid terug naar 80 km voor de hele Utrechtse ring en 2 rijbanen erbij in de bestaande bak. Dat plan ligt er al jaren en is goed onderbouwd. Bedenk daarbij dat 4 op de 10 Nederlanders meer thuis willen werken. Deze verbreding is totaal onzinnig en Harbers weet dat ook. Maar de VVD moet en zal na de mislukkingen van Schultz en Cora zijn gelijk halen.

  22. Beleids fout

    Waanzin, met slimme 80 km regulering op spits tijden is het hele probleem op gelost…en wordt de belasting betaler bijna 2 miljard bespaart, en de automobilisten 6 jaar files door de verbouwing…

  23. de Groot

    Er is toch een aantal jaren geleden door een Belgisch ingenieursbureau een studie gemaakt waaruit blijkt de met iets smallere rijstroken icm 80km/h tussen de knooppunten Rijnsweerd en Lunetten in de bestaande bak meer stroken realiseerbaar zijn. Dus haal dat plan uit de kast en kijk er nog eens goed naar!

  24. Ihsan

    @Scheefschutter, U heeft natuurlijk al uw vermogen naar box 3 verplaatst. En zoals u aangeeft komt de rekening pas na uw overlijden. Maar u zegt ook eerlijk dat u er alles aan gaat doen om dit vermogen voor dat moment weg te sluizen. Als het aan u ligt draagt u dus niets bij, of in ieder geval zo min mogelijk. Tegelijkertijd bent u er wel voorstander van om anderen, die niet dezelfde financiële vrijheden genieten als u, zwaar te belasten voor uw persoonlijk gemak. Ik denk niet dat u de uitgangspunten van het libertarisme begrijpt.

  25. Anne Marie ten Berge

    Iets vooruit schuiven naar het nieuwe kabinet als je al weet dat je zelf dat nieuwe kabinet bent. Dat is de traditionele bestuurscultuur.

  26. Scherpschutter

    @MB 11:19

    Kostenverspilling is sec bezien helemaal geen relevant argument voor een libertariër. Mensen zoals ik zijn per definitie mordicus tegen een overheid als zodanig die wegen aanlegt, of het nu veel kost, een duppie of iets er tussenin.

    In dit geval echter, is het wel zo ongelofelijk duidelijk dat het verbreden van de A27 een nuttige, zinvolle en zelfs bitter noodzakelijke investering is (de ROI is astronomisch) dat ik in dit geval zoiets heb van “zelfs een overheid doet dus af en toe wel eens iets verstandigs en nuttigs dat in het belang van de bevolking is”.

  27. Rutger

    Harbers moet nog even het coalitie akkoord nalezen, en het gaat niet zozeer tegen verbreding alswel blijf binnen de bestaande bak. Daarnaast kun je voldoende doen om de doorstroming te verbeteren. En leg de link naar de NRU (ring noord). Hier nog eens voor Harbers en consorten het alternatief: https://www.stopverbredingringutrecht.nl/2-x-6-is-dik-voldoende/

  28. Scherpschutter

    @Ihsan

    “Als het aan u ligt draagt u dus niets bij, of in ieder geval zo min mogelijk.”

    Uiteraard draag ik graag zo min mogelijk bij of liever helemaals niets bij aan iets waar ik niet om gevraagd heb en al helemaal niet op zit te wachten. Dat lijkt me niet meer dan logisch. Het is dat ik bij het niet betalen van belasting wordt opgepakt door gewapende agressieve mannen die me vervolgens opsluiten tussen moordenaars, dieven en verkrachters, want anders zou ik helemaal geen ene rooie rotcent betalen.

    “Tegelijkertijd bent u er wel voorstander van om anderen, die niet dezelfde financiële vrijheden genieten als u, zwaar te belasten voor uw persoonlijk gemak.”

    Integendeel. Als het aan mij ligt schaffen we de overheid morgen af en betaalt niemand meer belasting. Dat gun ik iedereen. Dat zal echter niet gebeuren, want vrijwel niemand wil zulks. Dus als armen en middenklasse zo graag een overheid willen EN tegelijk helemaal niets doen aan hun eigen financieel-, economisch- en juridisch totaal-analfabetisme (iedereen kan zich beschermen tegen plunderaars); wel, betaal je dan maar het schompes ook! Daar zit nog wel een zekere rechtvaardigheid in besloten ook.

  29. Bill

    @Schampschutter, “de ROI is astronomisch”, dit is dus aantoonbaar onjuist.

    De enige reden dat dit er doorheen gedrukt zou kunnen worden is omdat het een korte termijn “win” is voor de VVD minister. Als het dan na 6 jaar extra overlast en files door de aanleg eindelijk opengaat staat het volgens alle projecties binnen 1-2 jaar opnieuw vast, maar dan is de minister allang vertrokken en bij zijn commissariaatjes lekker wat geld aan het opstrijken. Je hoeft tenslotte niet aan de lange termijn te denken als minister van infrastructuur, je kijkt vooral naar wat op dit moment lekker klinkt in de peilingen.

  30. Confusius

    @ Scherpschutter

    Verbreden kan binnen de bestaande tunnelbak voor ongeveer 300 miljoen.

    Dan zijn er meer rijstroken die het toe te nemen verkeer voor een zeer langer periode aankunnen

    Daarvoor hoef je dus niet een onzinnige EXTRA verbreding door te voeren die het veelvoud in MILARDEN gaat kosten.

    De VVD voert hier vooral een lobby om bouwbedrijven en projectontwikkelaars aan het werk helpen (en aan veel geld helpen). Beïnvloeding vanuit het bedrijfsleven en dubbele petten op is ze niet vreemd bij de VVD.

    EN je bent verder hilarisch. Altijd mekkeren over en tegen belastingverspilling: nou, dit is belastingverspilling. Uitbreiding van het aantal rijstroken kan gewoon binnen de bestaande tunnelbak. Dat kost 300 miljoen en niet weet ik niet hoeveel miljard. Daarvoor hoeft er minder bos plat. Iedereen blij, zou je zeggen. Behalve natuurlijk een lobby die een ander belang heeft dan ze pretenderen te hebben.

  31. Scherpschutter

    @Bill

    De door u geschetste periodes en overlast vinden geen enkele weerslag in de realiteit, maar zeer zeker met u eens dat een bewindvoerder met langetermijnvisie er direct een -pakweg- twintigbaanssnelweg van zou maken.

  32. Zwaontjue

    Tja, hier word je ook helemaal ziek van, van die ambtenaren dan …

  33. Len

    Ze zouden ook eens kunnen zeggen ‘we hebben eigenlijk helemaal geen geld jongens, we doen gewoon even helemaal niets’. En dat geldt ook voor een hoop andere zaken.

  34. Peter

    Scherpschutter maakte hierboven de opmerking dat het OV op sterven ligt.
    Ik zat vandaag toevallig weer eens in het OV, de trein om precies te zijn en kreeg niet bepaald de indruk van een patiënt die ieder ogenblik kan overlijden.

  35. Utrechter2

    Willen de mensen die tegen de A27 zijn minder of meer bevolkingsgroei?

    Dat is voor Rijkswaterstaat een belangrijke overweging. Negeren en regeren zijn twee verschillende dingen 😉

  36. Bill

    @Peter, als de gemeente Utrecht een euro zou krijgen voor elke feitelijke onjuistheid die Schampschutter bezigt hoeven ze zich de komende tien jaar geen zorgen meer te maken over de begroting.

  37. Julia

    De A27 verbreden ten koste van spaarzaam groen in een alsmaar viezere en drukkere omgeving is een jammerlijk ouderwets, onzalig, plan. Voor diegenen die vanachter hun armzalige computer denken te weten dat het wel zoden aan de dijk zet; ga er op een vroege ochtend of avond eens kijken en maak dan een eerlijke afweging waar het nou helemaal om draait.

  38. Scherpschutter

    @Confusius

    Dat geneuzel over een baantje extra binnen de bak…De cijfers zijn duidelijk. Zelfs met verbreding is de capaciteit slechts voldoende om een paar jaar vooruit te kunnen. Als je nu toch gaat ingrijpen moet je er eigenlijk direct een 20-baanssnelweg van maken.

    Verder is de kneiterrode VVD werkelijk niets anders dan een volstrekt inwisselbare socialistische beweging binnen het staatskartel. Ze zingen nog net de Internationale niet op partijbijeenkomsten, maar verder….

  39. Henk

    @ Peter

    De treinen puilen al maanden (weken) uit.

    Het probleem is echter dat de NS terugverlangt naar de tijd dat we als haringen in een ton stonden. Dat is kennelijk het niveau wat zij nastreven (en het verdienmodel). Daarom klaagt de NS. Niet, omdat ze zo weinig mensen vervoeren.

  40. James

    Waarom niet gewoon een laag er bovenop?

  41. Henk

    @ Mischuttert

    Het gaat over meerdere extra banen in de bak, niet 1 baan.

    Verbreding tot 6 a 7 banen.

    Het effect is nagenoeg hetzelfde als de (en daarom ook ) onzinnige extra uitbreiding waarbij er een nieuwe bak gebouwd moet worden. Daarom is het onzin om niet voor de goedkoopste bak te gaan.

    Dat blijkt uit gegevens van Rijkswaterstaat zelf.

  42. Scherpschutter

    Henk

    “Verbreding tot 6 a 7 banen.”

    Veel te weinig. Als je nu aan de slag gaat, maak er dan gelijk een 20-baansweg van. Dat is vooruit denken en kostenefficiënt.

  43. Utrechter2

    @Henk: als je toch Rijkswaterstaat aanhaalt: wil je meer of minder bevolkingsgroei? Want als je Rijkswaterstaat aanhaalt dan wel graag volledig.

  44. Nina

    Het wordt mooi, hoor:

    https://www.a27a12ringutrecht.nl/default.aspx

  45. Rutger

    Voor Nina: https://www.stopverbredingringutrecht.nl/wp-content/uploads/2021/05/Dossier-verbreding-Ring-Utrecht-Tweede-Kamer-commissie-v2805.pdf

  46. Nina

    @Rutger

    Het is de vooruitgang. Er komen meer mensen bij in Nederland en dus ook meer personenauto’s en goederenvervoer. Het is van alle tijden.

    Verder is er al een 70-km weg; dat is de Waterlinieweg (de oude A27). Men dacht ten tijde van de aanleg van de A27 bak bij Amelisweerd ook dat er minder auto’s zouden komen en dat de nieuwe snelweg niet nodig was. Dat is niet waar gebleken en zal ook nu weer niet zo blijken te zijn.

    Realiteitszin graag ipv wensdenken.

  47. Henk

    @ Nina

    Werkelijk niks aan je stukje tekst of gedachtengang klopt.

    Wel knap om dat voor elkaar te krijgen.

  48. Nina

    Beste Henk,

    Zou je met bronnen, dat wat volgens jou niet klopt aan wat ik heb geschreven, kunnen weerleggen?

    Dank je wel.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).