Gemeente wil maximumsnelheid op omliggende snelwegen terugschroeven | De Utrechtse Internet Courant Gemeente wil maximumsnelheid op omliggende snelwegen terugschroeven | De Utrechtse Internet Courant

Gemeente wil maximumsnelheid op omliggende snelwegen terugschroeven

Gemeente wil maximumsnelheid op omliggende snelwegen terugschroeven
Archieffoto van de A27 naast Amelisweerd
De gemeente Utrecht gaat de rijksoverheid verzoeken om de maximumsnelheid op de omliggende snelwegen te verlagen. Dat is niet alleen om de luchtkwaliteit te verbeteren, maar ook om de geluidsoverlast te verminderen.

De gemeente Utrecht gaat de rijksoverheid verzoeken om de maximumsnelheid op de omliggende snelwegen te verlagen. Dat is niet alleen om de luchtkwaliteit te verbeteren, maar ook om de geluidsoverlast te verminderen.

Het verzoek aan het rijk is onderdeel van het zogenoemde Actieplan Geluid van de gemeente Utrecht. Alle gemeentes moeten zo’n actieplan één keer in de vijf jaar opstellen. In het Actieplan Geluid staan allerlei maatregelen die de overlast van geluid moeten reduceren.

De snelwegen rondom Utrecht zijn van de rijksoverheid, de stad heeft hier dus niks over te zeggen. De gemeente zegt dan ook dat ze de maximumsnelheid op deze ringwegen als een gegeven moet beschouwen. Tegelijkertijd wordt gezegd dat het verlagen van de maximumsnelheid kan bijdragen aan het verminderen van geluidsoverlast en het verbeteren van de luchtkwaliteit.

“We praten met het rijk over het Schone Luchtakkoord en daar zullen we een mogelijke snelheidsverlaging op de snelwegen rond Utrecht als onderwerp inbrengen”, aldus de gemeente Utrecht.

Hoogbouw
Daarnaast wil de gemeente Utrecht in kaart brengen hoe geluidsoverlast in hoogbouw wordt ervaren. “Uit de zojuist verschenen Utrecht Monitor is te zien dat de ervaren geluidsoverlast bij bewoners in hoogbouw significant hoger is dan in laagbouw. We willen gaan verkennen of de (berekende) geluidsoverlast op hogere woonlagen een ander beeld geeft dan hetgeen nu in het Actieplan Geluid wordt geschetst.”

25 Reacties

Reageren
  1. Gerard Brugmans

    Goed plan, 80 km is niet alleen rustiger en schoner maar ook een stuk veiliger met al die in- en uitvoegstroken rondom Utrecht. Maar de politie kan de 70 km limiet op de Waterlinieweg niet eens handhaven, moeten we dat zo langzamerhand niet ook eens gaan regelen?

  2. Willem

    Heel goed idee van de gemeente.
    En laten ze ook wat doen aan de racebaan Waterlinieweg!!
    ( Dat zelf van de gemeente Utrecht is )

  3. Willem

    Jammer Gerard
    Je was me voor.
    Goed uitgelegd

  4. Marcel

    Ik rij dagelijks de Waterlinie weg. Dar racen is puur onzin. Je hebt altijd klojo’s die harder rijden maar dat is overal. Camera’s en flits zou prima zijn. En rond Utrecht? Je kan niet eens harder dan 80 a 100 want t is altijd druk tot zeer druk. En dat rare stuk 80 met de weg daarnaast 100 slaat ook nergens op. Besturen is vooruit zien maar dit is weer echt GL politiek?

  5. JdV

    Ik wil graag ook allerlei dingen. Maar dit specifieke geval is vrij eenvoudig. Snelwegen, daar gaat de gemeente niet over. Einde discussie.

  6. Stadsie

    Woon aan de Waterlinieweg, qua geluidsoverlast verkeer is het nieuwe asfalt een hele verbetering. Waar ik wel hinder van ondervindt is de sirenes van de ambulances en politie na 22.00 uur… vraag me af of dat daar nodig is met sirene rijden of teruggeschroefd kan worden. Daar word je echt wakker van.

  7. Wim

    Heerlijk he dat autootje pesten, Geen rekening houden dat verlagen van KM op een snelweg weer files opwekken met de daarbij horende ongelukken.
    Laat verkeer gewoon op een snelweg doorrijden met zomin mogelijke obstakels
    Geluidoverlast wordt beperkt door al die geluidwallen die op de A12 ook op een behoorlijke gebracht moet worden.

  8. Cor Nelis

    Verbazingwekkend! Nu is geluidsoverlast ineens wel een item. Bij het plaatsen van de windmolens in Rijnenburg is het geen item. Sterker nog, volgens wethouder Lot van Hooijdonk wordt het geluid van de windmolens overstemt door het geluid van de A12. Gaat die vlieger in de evt. nieuwe situatie ook nog op? Of betekent dit eindelijk het einde van het onzalige plan met de windmolens?

  9. A.

    In hoogbouw ervaar ik inderdaad meer geluidsoverlast. Het geluid weerkaatst tegen het hele gebouw. Passerende auto’s (met luide muziek aan soms) staan daar denk ik niet bij stil.

  10. Ewout

    Nog zachter? Straks mag je ik een 30km/h zone nog harder dan op een A-weg. Moet niet gekker worden…

  11. Simon

    @wim, geef eens een bron.

  12. Herman

    @JDV het Rijk zijn we allemaal, burgers, gemeentes, provincies. Waarom gaan we daar niet over?

  13. Lombokker

    Ze zouden zich beter druk kunnen maken om de figuren die in Utrecht zelf alle verkeersregels aan hun laars lappen. Bijvoorbeeld de patsers die hier ‘s avonds en ‘s nachts door de wijk scheuren.

  14. Gerard vd Vecht

    Ik woon vlak bij de weg door Amelisweerd en daar wordt meestal niet harder gereden dan 50 km of het staat helemaal stil.
    Gerard vd Vecht.

  15. Wim Vreeswijk

    Lotte van Hooydonk heeft het weer voor elkaar. Dus nog meer filevorming want de 147.000 hardwerkende forenzen, die tweemaal daags uit en in de stad terugkomen, zullen dat wel via de randwegen moeten doen en zo lijkt het erop dat je de ongesubsidieerde automobilist het leven extra zuur maakt. Als Lotte wil dat er zoveel mogelijk auto’s verdwijnen moet je ze natuurlijk wel de vereiste snelheid gunnen, des te eerder ben je van de bijbehorende stank- en geluidsoverlast af, lijkt mij. Wanneer gaan we overigens ook eens wat doen aan al die file veroorzakende stadsbussen. Bij elke bushalte ontstaat er tot mijn grote ergernis steevast een file met wachtende dampende auto’s.

  16. Koel Hoofd

    De gemeente Utrecht is echt helemaal van het pad af, ze worden steeds gekker. Ze gaan helemaal niet over de snelwegen. Maar bedenk dan dit: geluidsoverlast nu als argument te gebruiken om automobilistje te pesten, betekend alleen maar dat ze met luchtvervuiling al op hun bek zijn gegaan omdat auto’s steeds schoner worden.
    Dus ook dit gaan ze verliezen want autos worden electrisch en die hoor je niet.
    Maar wat willen ze nu eigenlijk? Alle autos moeten de stad uit via de snelweg omrijden, daar de snelheid verlagen gaat de doorstroom van miljoenen autos rondom Utrecht vertragen, en dan komen die 80.000 Utrechtse autootjes er ook nog bij. Zeg, hoe lang moet die file eigenlijk worden? Of moet de vraag zijn: hoe lang kan die file worden? Maar intussen staat het als linkse milieuactivistische poging natuurlijk wel weer leuk op het cv in de miniscule kring van de betrokken bestuurders.

  17. Animal

    In een grote stad heb je altijd geluid cq lawaai, als je daar niet tegen kan moet je niet in de (rand)stad gaan wonen maar in een rustig dprp of op de hei

  18. Janneke

    Al jaren last van motorcross in mijn 3 hoog flatje, het terrein van de crossclub is eigendom van de gemeente, maar daar kunnen of willen ze oop het stadhuis ook niks aan doen.

  19. Harry

    @Wim: Nu moet je mij toch eens uitleggen hoe je door op de snelwegen rondom Utrecht de snelheid te verlagen meer files creeert. Door een lagere snelheid rijden er niet opeens meer auto’s. Wel stoten diezelfde auto’s minder uit en zijn ze stiller en gebeuren er bij een lagere snelheid minder ongelukken.
    En ik ben echt geen autohater want ik ga voor m’n werk zowel met het ov als de auto maar snap alleen echt niet waarom mensen meteen dit soort onzin gaan roeptoeteren op het moment dat er een idee geopperd word om de snelheden iets te verlagen.

  20. Volkswagen

    @harry. Als de snelheid omlaag gaat, word de tijd dat een auto op de snelweg staat langer. De toevoer van auto’s op de snelweg gaat niet naar beneden. Dit betekend dus dat de snelweg voller zal zijn. En dit resoluteerd in files. Geendank.

  21. bee

    @harry
    wat denk jij dat er gebeurt als men op de snelweg van 100/120 kilometer per uur op een stuk komt waar je maar 80 mag?iedereen remt af en iedereen weet dat dat massaal afremmen tot files lijdt.
    en de uitstoot word door 80 in plaats van sneller echt niet minder.
    de geluidsoverlast bestond ook al voordat mensen daar gingen wonen dus hadden ze beter een ander huis kunnen nemen in plaats van nu te klagen.

  22. Koel Hoofd

    @harry files worden vaak gevormd omdat er iemand een beetje moet afremmen, en de rest daarna ook en uiteindelijk sta je voor de kat zijn viool stil in de file op de snelweg onder een matrixbord waar 50km/u op staat. En dan rijdt diegene die vooraan even moest remmen, alweer gewoon op normale snelheid. Dus ergens de snelheid verlagen, zorgt er voor dat de rest van de aankomende auto’s ook moeten remmen en dat veroorzaakt file. Geen hogere wiskunde, al jaren bekend. Het probleem is hier dat Utrecht in het hart van grote Nederlandse verkeersaders ligt. Dus zelfs al willen mensen hier helemaal niet komen, ze komen er toch langs. Het gaat nu wel om meer dan 10 miljoen voertuigen met een NL kenteken, daar komen de buitenlanders nog bij en de overheid heeft als doelstelling om het distributiepunt voor het achterland van Europa te worden. Dus hoe lang kunnen die files worden als de gemeente Utrecht haar zin krijgt? Van de kust tot aan de grens, van Amsterdam tot aan Eindhoven, van Zwolle tot aan Rotterdam?

  23. Bart

    @ Koel hoofd

    Elektrische auto’s hoor je wel degelijk, juist bij snelheden boven de 50 km/u, als gevolg van afrolgeluiden en luchtweerstand.

  24. Harry

    Het begint steeds meer op de Groene Kmer te lijken. De lucht in en rond Utrecht is (ook zonder Mileiuzone) nooit zo schoon geweest en het merendeel van het huidige fijnstof is natuurlijk en agrarisch. En het mooiste is dat leukemieaouto’s (E-auto’s) net zoveel fijnstof veroorzaken als brandstofauto’s. Want… en daar komt het…82% is fijnstof van de bandjes av een auto.

    Kortom, opnieuw wordt niet het gehele verhaal verteld is is dit opnieuw een voorbeeld van Groenextremisme.

  25. wollie

    @bee goed punt, daarom beter overal een max van 90 km/u

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).