Er wordt al jaren gesproken over de herinrichting van de Kanaalstraat en de Damstraat, en op 31 oktober gaat het dan ook echt gebeuren. De aannemer start dan ter hoogte van de Billitonkade en werkt in de richting van de Damstraat.
Er worden verschillende maatregelen genomen om het gebied rondom beide straten aantrekkelijker te maken. Zo gaat de maximumsnelheid omlaag naar 30 kilometer per uur, worden de stoepen breder, geldt er straks op verschillende delen eenrichtingsverkeer en komt er meer groen.
Het definitieve ontwerp lag er al in oktober vorig jaar. De gemeente liet destijds weten nog op zoek te zijn naar een aannemer. “De werkzaamheden zijn groot en veroorzaken overlast. We proberen dit zoveel mogelijk te beperken. We stelden hierom samen met de omgeving eisen op voor het vinden van een goede aannemer”, is te lezen in een wijkbericht.
Deze is nu gevonden in de vorm van Kroeze. Volgens de gemeente voldoet het plan van deze aannemer het best aan de eisen, die bijvoorbeeld gaan over goede bereikbaarheid en zo min mogelijk overlast.
Tekst loopt door onder afbeelding
Bomen
In oktober wordt gestart met het weghalen van groen. In totaal moeten 53 bomen het veld ruimen, waarvan er zestien worden verplant. Deze kunnen volgens de gemeente vanwege de herinrichting niet behouden blijven. In totaal komen er 89 nieuwe bomen terug langs de Kanaalstraat, Damstraat en op het Kerkplein.
Op 31 oktober starten de werkzaamheden aan de Kanaalstraat tussen de Billitonkade en de J.P. Coenstraat. Dit is de eerste fase van het project en neemt ongeveer vijfenhalve maand in beslag. In de tweede fase wordt het deel tussen de J.P. Coenstraat en de Lombokstraat aangepakt. Dit duurt ongeveer drie maanden. In de laatste fase gaat de aannemer het laatste deel van de Kanaalstraat en de Damstraat herinrichten. Deze derde fase duurt ongeveer vijf maanden. Naar verwachting duren de werkzaamheden tot eind 2023.
Gekoppelde berichten
Definitief plan voor de Kanaalstraat in Utrecht bekend: eenrichtingsverkeer, 30 km/u en bredere stoepen
De gemeente Utrecht heeft het definitieve ontwerp voor de Kanaalstraat en Damstraat bekendgemaakt. In de…
14 Reacties
ReagerenMaar waar moet je nu dan racen?
“Zo gaat de maximumsnelheid omlaag naar 30 kilometer per uur”.
Dank, ik moest erg lachen.
Eindelijk worden straten weer van fietsers en wandelaars, en paard met wagens (die mogen weer terugkomen) ….. waarom niet? ………. Ipv die idioten in hun blikken verlengstuk met het vocabulaire die een soeteneur van een achterbuurt niet zou misstaan. Maar werkelijk zó hoort het toch? hopenlijk nu nog de horeca wegkrijgen, kunnen mensen weer normaal leven zoals men dat deed in de tijd van mijn vader in zijn jeugd…….. ravotten.. en rondlopen (1930).. ik ben nu 50 en snap waarom het mijn ouders zoveel verdriet deed om deze stad zo te zien vergaan. Hopelijk geeft de gemeente nu eens subsidies om die mooie oude gebouwen te renoveren en sociale huur voor íedereen terug te plaatsen. Moge de andere centrumwegen volgen. (Bilt/Nachtegaal/Reiger) en Maliebaan.
Valt me wel op dat de bezoekers wederom helemaal wit zijn.
Oei. Als @ Fred dit maar goedkeurt.
Aaaa de tijd van de Doka zegels en vis van Vos,jamin en al die andere mooie zaken,van toen was geluk nog heel gewoon.
Als het eenrichtingsverkeer wordt is het toch wel lastig boodschappen doen met het knipperlicht aan en parkeren op de weg. Ga gewoon handhaven, iedere week een paar weken lang. Kijk dan eens hoe goed alles er gaat
Miljoenen spenderen om fatsoenlijk gedrag af te dwingen. Handhaaf en deel boetes uit, dan levert het tenminste geld op om fatsoenlijk gedrag af te dwingen.
Niet harder dan 30 km p/u ? Dan ook geen Vuelta, Tour de France of Giro meer ????
Grappig. De snelheid is nu toch al 30 kilometer per uur.
Met dubbel parkeren wordt zelfs 30 km/u lastig te halen 😉
Handhaven is een vies woord ,was dat maar gebeurd, dan was de buslijn ook niet opgeheven.Liever de ouderen verder in de wijk dupe laten zijn.
Ik wens de aannemers veel sterkte tijdens deze werkzaamheden ik hoop dat alle werklieden veilig de voltooiing mee mogen maken.
de nieuwe situatie wordt voor met name fietsers des te gevaarlijker, zij komen van beide kanten, en op dezelfde veel smallere strook auto’s erbij, met achter het stuur veelal patsertjes die geen boodschap hebben aan fietsers die hun notabene ophouden