De herinrichting van het verkeersplein aan ’t Goylaan in Utrecht lijkt zijn vruchten af te werpen. Zo zou de voorrangssituatie nu duidelijker zijn, is er meer ruimte voor afslaand verkeer en is het voor fietsers overzichtelijker.
Het verkeersplein op de kruising van ’t Goylaan, Constant Erzeijstraat en Hooft Graaflandstraat is lange tijd een hoofdpijndossier geweest. In 2017 werd het plein opgeleverd en sindsdien klaagden bewoners en gebruikers steen en been over de onduidelijke situatie.
Uiteindelijk besloot de gemeente om het plein opnieuw in te richten. Begin dit jaar werd het ontwerp bekendgemaakt en in oktober waren de werkzaamheden afgerond.
Corona
Vanaf de ingebruikname van het nieuwe plein houdt de gemeente de verkeerssituatie in de gaten. Dit was naar eigen zeggen lastig omdat het nu vanwege corona een stuk rustiger is op de weg. “Desondanks constateren we dat er in de spits voldoende verkeer rijdt voor een goede monitoring van de nieuwe situatie”, aldus de gemeente.
Uit die monitoring is gebleken dat de voorrangssituatie duidelijker is. Ook zijn de plekken waar fietsers over kunnen steken overzichtelijker en daarmee veiliger. “Er is meer opstelruimte voor het afslaand en overstekend verkeer en het voorrangsplein verwerkt al het verkeer goed.”
Bus
Ook vervoersmaatschappij Qbuzz zegt positief te zijn over de herinrichting. Met het verplaatsen van een bewegwijzeringsmast is het voor bussen makkelijker om de bocht te maken.
Ondanks het positieve verhaal hierboven zijn er ook nog minpunten aangetroffen. Zo zouden de bromfietsdrempels beter functioneren als deze dichter bij de uitbuigingen van het fietspad waren gelegd. Ook zegt de gemeente ‘incidenteel onwenselijke situaties’ te hebben waargenomen. Het ging hierbij om automobilisten die mogelijk nog niet gewend waren aan de nieuwe situatie.
Bewoners
Tot slot zegt de gemeente dat omwonenden, waaronder de bewonerscommissie Hoograven-Zuid, vooralsnog positief zijn over de herinrichting. Zo beamen zij dat het voor fietsers veiliger is geworden, maar dat de drempel en de uitbuiging, oftewel de s-cruve, niet comfortabel zijn.
Omdat de monitoring positieve resultaten heeft opgeleverd stopt deze in december. “Wel organiseren we komend jaar samen met de belanghebbenden incidenteel een locatiebezoek om te kijken of de situatie blijft zoals die op basis van de resultaten nu is.”
Gekoppelde berichten
’t Goylaan in Utrecht heeft weer een nieuw verkeersplein
Het omstreden verkeersplein op ’t Goylaan in Utrecht is heringericht. Er vinden nog afrondende werkzaamheden…
Aanpassen omstreden verkeersplein ’t Goylaan gaat in augustus van start
Het omstreden verkeersplein op ’t Goylaan in Utrecht gaat vanaf 24 augustus aangepast worden. Het…
15 Reacties
ReagerenWij, van wc-eend…..
Inderdaad lijkt met een groot financieel lijk. Kun je nagaan wat er nog in de kast zit.
Haha. Heerlijk een wat meer op een kruising lijkende oversteek is veiliger. Ik ga echt stuk van ‘t lachen als een normale kruising nog beter werkt. Iets met overzicht en heldere regels.
Tijd om de fantasie bij verkeerskundigen te stoppen.
rij er bijna dagelijks overheen maar heb het verschil nog niet kunnen ontdekken wat er nu veranderd is.
Woon er in de buurt. De situatie is inderdaad overzichtelijker. Als automobilist kom je beter uit nu met ander verkeer en hoef je niet meer op drie verschillende dingen tegelijk te letten (fietspad, weg rechts, weg vooruit) als je bijvoorbeeld afslaat. De vorige versie was echt een blamage.
Bromsnor denkt dat vergissingen menselijk zijn. Er is iets geprobeerd, werkte niet goed, niet te veel over lullen en fixen.
En wie betaald de schades die door die verkeerde indeling is veroorzaakt
@Bromsnor
Niet meer over lullen? Er zijn hier wel een paar miljoen van uw en mijn belastingcenten afgefakkeld hoor!
En erger nog, ze leren er blijkbaar niets van, want dit is al het zoveelste verkeersproject wat achteraf voor miljoenen moet worden aangepast. Met dank aan GL, D’66 en CU, die de falende wethouder keer op keer de hand boven het hoofd houden.
@bromsnor ware het niet dat er A) van te voren al duidelijk was dat die debiele verkeerssituatie niet ging werken en B) in de normale wereld is de rekening en de consequenties voor degene die de “vergissing” begaat.
Dus de kans dat de verantwoordelijke van deze “vergissing” wat leert is net zo groot als dat ze in het volgende project wel luistert naar de experts of onder budget blijft.
Zo komen ze in ieder geval wel van hun geld af. Maar het blijft file rijden. Als je daar woont, hang dan de was maar binnen, en ga niet gezellig op het balkon zitten. Stank fijnstof lawaai. En ga zo maar even door.
Ik vraag me nog steeds af ! Wat er mis was met de situatie , toen er nog gewoon verkeerslichten stonden ….Voor al dat weggegooide geld hadden ze de verkeerslichten zo gemaakt , dat ze door de chauffeurs van passerende bussen konden worden doorgeschakeld , waardoor die sneller konden doorrijden ….. Soms is een eenvoudig idee , het beste idee …….
@lombokker ontwerpen wethouders tegenwoordig verkeerspleinen? moe nie gekker worden…
@Lombokker en @Bert, opgewonden standjes die bij iedere vermeende inschattingsfout moord en brand schreeuwen zorgen voor schichtig en risicomijdend gedrag bij beleidsmakers met als gevolg dralende besluitvorming, verdoezeling van fouten en mooipraten wat lelijk is. Dat heeft niks met politieke kleur te maken maar met politieke terreur. Zowel links als rechts maken gebruik van deze tactiek, ik weet hoe het werkt, ik heb die tactiek zelf gebruikt om mijn zin door te drijven. Het heeft prima gewerkt, maar aan het eind van de dag schiet je er niks mee op. Iedereen veriest.
GL, D’66 en CU verhogen volgend jaar de parkeerbelasting weer met een astronomisch percentage en ze prutsen gewoon door.
En met deze succesvolle afsluiten is al het geld wat erin is gestopt weer snel vergeten. Zo makkelijk zijn de burgers van Utrecht te bedotten.