Het jaar van de Merwedekanaalzone: de wijk die er nog moet komen maar nu al in beweging is Het jaar van de Merwedekanaalzone: de wijk die er nog moet komen maar nu al in beweging is

Het jaar van de Merwedekanaalzone: de wijk die er nog moet komen maar nu al in beweging is

Het jaar van de Merwedekanaalzone: de wijk die er nog moet komen maar nu al in beweging is
Bron: Marco.broekman en OKRA
In Het Jaar Van interviewen we verschillende Utrechters of blikken we toch op belangrijke onderwerpen waarmee we terugkijken op het afgelopen jaar. Tot en met de laatste dag van het jaar 2020 verschijnen er dagelijks verhalen in deze rubriek.

In Het Jaar Van interviewen we verschillende Utrechters of blikken we toch op belangrijke onderwerpen waarmee we terugkijken op het afgelopen jaar. Tot en met de laatste dag van het jaar 2020 verschijnen er dagelijks verhalen in deze rubriek.

Het is een van de grootste en meest ambitieuze Utrechtse bouwprojecten van de komende jaren en dit jaar waren er bijna elke maand nieuwe ontwikkelingen rondom het project. De Merwedekanaalzone moet een gebied worden zoals er in Nederland nog geen ander is. Duurzaam, autovrij, groen en voor alle lagen van de samenleving, is het idee. Een voorbeeld van ‘gezond stedelijk leven’, zoals de gemeente Utrecht het voor ogen heeft.

In januari werden de eerste plannen gepresenteerd, die tussen januari en maart zorgden voor 400 reacties van omwonenden. Langs het Merwedekanaal, tussen de snelweg A12 en de Dr. M.A. Tellegenlaan, herrijst de nieuwe wijk die in 2020 nogal wat stof deed opwaaien. En dat is niet alleen omdat de eerste werkzaamheden begonnen zijn.

Het woningtekort in Utrecht is groot en dat maakt de bouw van nieuwe huizen juist zo urgent. De gemeente Utrecht wil daarnaast wel dat iedereen die in de stad woont op een gezonde en veilige manier kan leven. Onder meer in de Merwedekanaalzone moet dit concept ‘gezond stedelijk leven’ straks in de praktijk worden gebracht.

Wie straks een huis in de Merwedekanaalzone koopt, kiest voor een andere manier van leven. Een eigen auto voor de deur parkeren is er in elk geval niet meer bij. Alle basisvoorzieningen zitten om de hoek en voor de langere afstanden gebruik je een deelauto of het openbaar vervoer. Je pakketjes haal je op bij logistieke ‘hubs’ aan de rand van het gebied, zodat er geen pakketbezorgers de wijk in hoeven. En zware bestellingen? Die kunnen met ‘light electric verhicles’ tot aan de deur worden bezorgd.

De 65 hectare grote Merwedekanaalzone is opgedeeld in drie deelgebieden waar plaats is voor in totaal ruim 10.000 woningen. In deelgebied 5, tussen het Merwedekanaal en Park Transwijk, komt de stadswijk Merwede. Dit is het grootste project binnen de Merwedekanaalzone. Straks staan hier 6.000 woningen; meer dan in heel Lunetten op een oppervlakte die tien keer zo klein is. De appartementen komen in 17 bouwblokken van verschillende hoogtes. Meer dan de helft van de huizen is volgens het plan betaalbare huur of betaalbare koop.

Huizenprijzen

Het was voor veel Utrechters dan ook schrikken toen half juni de eerste prijzen van woningen in de Merwedekanaalzone bekend werden. Appartementen in de Nieuwe Defensie, in deelgebied 4, zijn te krijgen vanaf 371.000 euro. Het duurste huis kost 1,4 miljoen euro. Voor de duidelijkheid: in dit gebied gelden andere afspraken dan voor de wijk Merwede. De gemeente sprak in 2014 met ontwikkelaar BPD af dat er 20 procent sociale woningen zou komen en dat is nog steeds de bedoeling.

Tekst gaat verder onder afbeelding

Het terrein waar de nieuwe buurt De Nieuwe Defensie komt. Foto uit 2018.

De gemeente moest toen de prijzen in juni bekend werden wel toegeven dat die ‘fors’ zijn. “Het laat nog eens zien hoe hoog de druk is op de Utrechtse woningmarkt en dat het heel belangrijk is afspraken te maken over een betaalbaar aanbod”, zei de gemeente toen.

Wethouder Kees Diepeveen noemde de eerste huizenprijzen van de Merwedekanaalzone eind juni ‘een dure les’. Hij vond ook dat in de plannen niet goed genoeg door de gemeente gestuurd is. “We hebben gemerkt dat er veel commotie is. Ik begrijp ook dat iedereen hiervan schrikt, wij zijn er eerlijk gezegd zelf ook van geschrokken”, zei Diepeveen.

Daarmee bedoelde hij destijds dat er gestuurd is op 20 procent sociaal, maar niet specifiek op starterswoningen. De gemeente is dan ook nog in gesprek met ontwikkelaar BPD over meer betaalbare woningen. De wethouder wil het aandeel ‘betaalbaar’ graag verdubbelen van 20 naar 40 procent. Of dat gaat gebeuren, is nu nog niet duidelijk.

Verkoop

Kort na het bekendmaken van de hoge huizenprijzen, startte ook de verkoop van de eerste huizen in De Nieuwe Defensie. Geïnteresseerden voor een van de huizen in De Nieuwe Defensie kunnen vanaf eind juni een van de 90 huizen kopen in blok A of B. De verkoop is niet zo denderend van start gegaan als ontwikkelaar BPD had gehoopt. Ondanks de woningcrisis zijn er half november slechts 18 van de 90 woningen verkocht en 27 woningen ‘in optie’. Begin december zijn vier van de woningen die in optie waren weer vrij. Ook werden in die drie weken geen huizen meer verkocht.

Volgens een woordvoerder van BPD moet de bouw gewoon begin januari starten. De verkoop gaat minder hard dan gehoopt, maar volgens de ontwikkelaar is het gebruikelijk dat woningen in dergelijke projecten gedurende de bouw worden verkocht. “Gelet op de goede locatie en de kwaliteit van De Nieuwe Defensie, hebben wij er alle vertrouwen in dat dit hier ook het geval zal zijn.”

Wilhelminawerf

Dat afspraken over huizenprijzen ook geen garanties bieden, ondervond de gemeente in oktober van dit toch al bewogen jaar. De gemeente was naar eigen zeggen ‘onaangenaam verrast’ toen de ontwikkelaar van de Wilhelminawerf, in deelgebied 4, zich niet aan de prijsafspraken bleek te houden.

De woningen in de Wilhelminawerf worden veel duurder dan de gemeente voor ogen had. Ontwikkelaar KondorWessels Projecten (KWP) stuurde in december 2016 een brief naar de gemeente met huurprijzen voor blok A en B van de Wilhelminawerf. De gemeente stelt dat KWP zich niet aan de afspraken houdt door de appartementen duurder aan te bieden, maar KWP zegt zich ‘niet gebonden te voelen aan de destijds gecommuniceerde huurprijzen’. Gesprekken tussen de gemeente en KWP leverden tot nu toe niks op en de gemeente beraadt zich nog op stappen tegen de ontwikkelaar.

Tekst gaat verder onder afbeelding

Artis impression Wilhelminawerf

Bruggen

Niet alleen de huizen zelf, maar ook de infrastructuur was dit jaar in het nieuws. Eind november kondigde de gemeente het plan voor de Merwedelijn aan, een tramlijn die loopt van station Utrecht Centraal, via de Merwedekanaalzone, naar Papendorp, Nieuwegein en IJsselstein. Maar de tram was niet het plan dat de meeste reacties opriep. Voor zo’n grote stadswijk en al haar bewoners zijn volgens de gemeente verschillende bruggen over het Merwedekanaal nodig.

De plannen zorgden in maart voor onrust, ditmaal onder bewoners aan de andere kant van het kanaal. Vijf bruggen over dat kanaal moeten ervoor zorgen dat de wijk Merwede gaat aansluiten op de rest van de stad. Maar waar de bruggen beginnen in Merwede, moeten ze ook ergens uitkomen: in Dichterswijk, Rivierenwijk en Hoograven. Bewoners van die wijken maakten duidelijk dat ze niet blij zijn met de plannen. Ze zijn bang voor verkeersonveilige situaties en het verdwijnen van groen en speeltuintjes, maar de gemeente vindt de bruggen nodig om bestaande wegen, zoals de Kanaalweg, te ontlasten.

Bewoners hingen uit protest posters voor de ramen, met teksten als “8000 fietsers extra per dag door mijn buurt? Dacht het niet” erop. Ze zijn bang dat de verkeersveiligheid van hun wijken achteruitgaat door de enorme stromen fietsers die de nieuwe bruggen met zich mee gaan brengen. Bovendien denken ze dat de bewoners van de autovrije wijk Merwede hun auto gaan parkeren in omliggende wijken en vervolgens lopend of fietsend over de bruggen naar huis gaan.

Tekst gaat verder onder afbeelding

En dan zijn er nog de bewoners van woonboten in het Merwedekanaal. Vijf boten zouden moeten wijken voor de plannen van de gemeente, dus ook zij kwamen begin dit jaar in opstand. In september maakte de gemeente bekend dat ze twee woonboten gekocht heeft om de nieuwe bruggen mogelijk te maken.

Toekomst

Dit jaar eindigt voor de Merwedekanaalzone dus een beetje wankel. Er was in 2020 veel protest en kritiek en ook de daadwerkelijke verkoop gaat nog niet zo voortvarend. Maar de gemeente kreeg ook geld van het Rijk voor de realisatie van het project. 21 miljoen euro en ’een stevige steun in de rug’, zoals wethouder Kees Diepeveen het omschreef. De tijd zal moeten leren hoe het project verdergaat. Voorlopig is nog altijd het idee dat de palen voor de eerste huizen in januari 2021 de grond in gaan.

28 Reacties

Reageren
  1. Lachgas

    Gezien het verbannen van de auto, zal er veel gefietst worden. Waar zijn de stallingen? Of wordt het chaos parkeren?

  2. John

    Het los gaan op de prijzn van de nieuwe woningen zal ik aan anderen na mij overlaten. Ik zit nog een beetje in de kerstgedachte.
    Wat mij stoort is het te pas en zeker te onpas gebruiken van het begrip leefbaarheid. Vanaf de jaren 60 is alle industrie uit de stad verdwenen en verstopt op industrie terreinen. We zien nu de volgende beweging dat alles waar je niet in kan wonen ook gaat verdwijnen. Als we niet uitkijken. Ik heb het dan met name over KW4 waar de klimhal, de fietscrosbaan en het jeugdcircus DIEDOM bij elkaar zitten. Ik begreep dat er voor de klimhal een oplossing in zicht was. Voor het fietscrospark en jeugdcircus DIEDOM is die oplossing er niet.
    Is de moderne invulling van het begrip leefbaarheid dat we ons blindstaren op de functie wonen OMDAT HET MOET. Of zijn we alsnog instaat om het begrip leefbaarheid een bredere invulling te geven.

  3. Scherpschutter

    Goed geschreven stuk. Fair and balanced. Het is wel weer samen te vatten als linkse ambtelijke waanzinnigen maken hardzinnig kennis met de realiteit. Zoals wel vaker het geval is in Utrecht.

    In de ogen van links een ‘droomwijk’ waar de nieuwe fietsende vegan Macbook übermensch (vergeef me deze) resideert in een naar bloemetjes ruikende groene wolk van duurzame gelukzaligheid…..waar de grauwe grijze werkelijkheid is dat werkelijk geen hond in deze jaren 1900 paard-en-wagen-wijk wil wonen en de omgeving in opstand komt. Zelden was de kloof tussen linkse fantasie-waanzin en realiteit zo zichtbaar als in deze wijk.

    En in plaats van terug te komen op deze totale mafklapperij om er alsnog een normale fatsoenlijke, betaalbare en leefbare woonwijk van te maken in plaats van een krankzinnige ecologische Efteling-fantasie steekt de wethouder de kop nog even iets dieper in het zand…Het is even gênant als amusant.

  4. HArry

    Inderdaad leefbaarheid, duurzaamheid, samen doen, inclusief en transitie zijn zomaar een paar voorbeelden van holle vuilnisbak frases waar ieder zijn eigen beeld bij heeft. Allemaal gericht op gedragsbeinvloeding om de bevolking, de massa, het pleps een gemeenschappelijke verantwoording te geven.

    Ondertussen kunnen dan de grootgraaiers nog beter doen met wat ze al deden.

    Dus ongehoorzaamheid is de enige uitweg in deze opgelegde dystopie.

  5. louise

    Inderdaad John over de term leefbaarheid blijf ik mij ook steeds verbazen…
    10.000 extra woningen bouwen in de Merwedekanaalzone (deelgebied 4,5 en 6) ;waarvan 6000 extra woningen, naast de bestaande 1250 woningen van Max, Pax en Lux in deelgebied 5 Merwede . Dit betekent 7250 woningen op 24 hectare (gemiddeld 302 woningen op 1 hectare) en dan moeten er ook nog voorzieningen en groen komen … is dat leefbaar? Ter vergelijking in rivierenwijk is het gemiddeld 69 woningen op 1 hectare.En hier is al bijna geen groen..Bijna alleen het merwedeplantsoen zorgt voor wat groen in de wijk en laten ze daar nou juist een stuk van laten verdwijnen voor de aanleg van extra bruggen…..
    En dan gaan die bruggen ook nog eens zoveel veel extra gevaarlijke kruispunten opleveren… De goed functionerende kanaalweg wordt een paar keer extra onderbroken…( verderop hebben ze juist een tunnel gebouwd om de kruispunt met de kanaalweg te laten verdwijnen omdat dat voor veel hinder zorgde) maar aan dit stuk leggen ze 4 extra kruisingen aan op minder dan 2 km. Allemaal erg tegenstrijdig. En dan nog de extra knelpunten die in de wijken ontstaan door 8000 extrafietsers die door erg smalle straten moeten waren scholen zitten en al gevaarlijke rotondes zijn… ik snap er weinig van. Dat ze daar willen bouwen , natuurlijk, maar deze plannen hebben zoveel extreme gevolgen voor de leefbaarheid. En dan wordt er ook niet naar de MER (milieu effect rapportage) geluisterd die deze extreme hoeveelheid afraad…

  6. Katja

    @Scherpschutter: Waren er maar meer paard-en-wagen wijken. Veel beter dan stinkende autowijken.

  7. Scherpschutter

    @Katja

    Wel, voor mensen die het moderne stadsleven niet kunnen waarderen zijn er al zulke plekken Katja. Het is fraai wonen op bijvoorbeeld Rottermerplaat of een mooi dorpje in de Achterhoek. Geen auto te bekennen.

    Maar voor de echte paard en wagen ervaring kunnen de meer avontuurlijken onder u natuurlijk ook prima terecht in -pakweg- Mongolie. Het lijkt mij echter weinig opportuun om Utrecht te strippen van honderden jaren ontwikkeling en evolutie om deze moderne stad om te vormen tot een Mongolisch dorp omdat een minieme minderheid met bizar extremistische opvattingen dat wel een aardige ‘gedachte’ vindt.

  8. Uuutje

    De vastgoedsector is nog altijd een neo-liberale überkapitalistische werkelijkheid, waarbij extreme winsten het streven zijn, met vreselijke gevolgen voor meer dan de helft van de bevolking die weinig tot niks meer kan kopen of huren.

    Daar is erg weinig links aan. De initieerders van dit soort wijken zijj dan ook grote beleggers die dromen verkopen en de gemeente voor hun wagen spannen.

    Die macbook, haver-latte drinkende, yoga’ende mensen zijn gewoon yuppen hoor. Vaak met erg goede banen in de financiële sector. Ook hier is weinig links aan te treffen.

  9. Zuilen 030

    Leefbaarheid is in het gemeentehuis synoniem aan volproppen.

  10. Berend

    Waarom is de auto zo belangrijk en emotioneel geladen? Ik denk dat autoluw een zegen is, maar dat is met name omdat ik (normaliter) met de fiets en trein naar kantoor kan. Misschien is het, als je erg gebonden bent aan de auto, wat ik me ook heel goed voor kan stellen, beter om in een wat ruimere wijk te gaan wonen met goede verbinding naar de snelweg. Er was in de 20e eeuw zwaar vervuilende industrie in de stad en je kan het gunstige effect van het verbieden van de zware diesels niet ontkennen toch? Maak een park van de stad, waar je met je windows laptop of Android-tablet ook fijn buiten kan werken bij goed weer en lekker bier kan drinken. Nu die snelwegen nog ondergronds bouwen en een beter regionaal OV-netwerk opzetten, dan is er werk en omzet genoeg tot 2050!

  11. Rivierenwijk

    Er zijn straks dus 10.000 huishoudens die zogenaamd geen auto nodig hebben maar wel gebruiken en deze niet kunnen parkeren. Wat heerlijk dan dat de omliggende wijken gratis parkeerzones zijn en daar fijne bruggetjes naar toe aangelegd worden. Die omliggende wijken hoeven dan ook helemaal geen overlast te krijgen, want immers: in een stad wonen is een kwestie van wat groen geven en wat blik nemen.

  12. Geb

    @scherpschutter je leeft duidelijk nog in de jaren 80, toen we nog ouderwetse woonwijken bouwden met tuintjes en twee auto’s voor de deur. Jij bent degene die naar een dorpje in de achterhoek zou moeten willen, want daar kan dat nog. Gezien de woningbouwopgave die we hebben en de locatie (naast Utrecht centraal) zou je wel gek zijn als je hier zo’n wijk bouwt. Hier hebben we appartementen nodig en moeten we ons een gaan gedragen als een stad en niet als een dorp. En ja, dat moet betaalbaarder dan dit. Maar (wake-up call) de meeste dertigers hebben al geen auto (zeker geen 2) en leven een leven waar deze wijk prima bij past. Op de prijzen na. En dat heeft niks met links te maken.

  13. Geb

    @scherpschutter je leeft duidelijk nog in de jaren 80, toen we nog ouderwetse woonwijken bouwden met tuintjes en twee auto’s voor de deur. Jij bent degene die naar een dorpje in de achterhoek zou moeten willen, want daar kan dat nog. Gezien de woningbouwopgave die we hebben en de locatie (naast Utrecht centraal) zou je wel gek zijn als je hier zo’n wijk bouwt. Hier hebben we appartementen nodig en moeten we ons een gaan gedragen als een stad en niet als een dorp. En ja, dat moet betaalbaarder dan dit. Maar (wake-up call) de meeste twintigers en dertigers hebben al geen auto (zeker geen 2) en leven een leven waar deze wijk juist prima bij past. Dat is het moderne stadsleven, niet wat jij voor je ziet.

  14. Koel Hoofd

    Goed artikel!

    “Straks staan hier 6.000 woningen; meer dan in heel Lunetten op een oppervlakte die tien keer zo klein is.”

    Lunetten is gebouwd toen de menselijke maat nog belangrijk was, daarom is het er 40 jaar later nog steeds leuk leefbaar en groen en mobiel (op die flessenhals van enige verkeerstoegangsader na dan) en voorzieningen op korte afstand.
    De Merwedekanaalzone gaat dat zeker niet worden omdat men helemaal vergeten is wat de menselijke maat eigenlijk is. Dat is gekaapt door mensen die er waandenkbeelden op na houden en het volkomen normaal vinden om die illusies aan andere mensen op te leggen en deze daar grof voor laten betalen.
    Want dat is goed voor het milieu, klimaat en de gezondheid van u nu en uw 4e generatie kleinkinderen, loopt u even mee naar de kassa?

    Aangezien het ook niet echt storm loopt bij die nieuwe woningen, terwijl de woningnood toch echt wel hoog is in Utrecht, lijkt het er op dit moment op dat die andere mensen niet in die waandenkbeelden trappen.

    Tussenscore:
    Team Volk 1- Team Gemeente + Projectontwikkelaars 0

    Wordt vervolgd…

  15. Nina

    Knap staaltje marketing; gewoon in het straatje kletsen van het linkse college van Utrecht. Nog wat plaatjes erbij met onrealistisch veel bomen en klaar is Kees.

    Wat een armoe. Zucht.

  16. Sjoerd Linsreg

    @scherpschutter

    “Het is fraai wonen op bijvoorbeeld Rottermerplaat of een mooi dorpje in de Achterhoek. Geen auto te bekennen.”

    Haha, daar kun je alleen maar komen met…de auto. Echt zo’n domme opmerking. Geef het nou eens op. Auto’s zoals de Oude Mensch ze kent zijn geen toekomst in moderne steeden. Wat maakt je zo emotioneel als men aan je auto zit?

    Ps: Ja, ik rij er eentje want een kind. En deelauto’s van snappcar boden me uit ervaring (nog) niet wat ik nodig hebben, helaas.

  17. Scherpschutter

    @Sjoerd Linsreg

    “Haha, daar kun je alleen maar komen met…de auto. Echt zo’n domme opmerking.”

    Natuurlijk niet. De Nieuwe Mensch fietst ook daar gewoon naartoe natuurlijk.

    “Wat maakt je zo emotioneel als men aan je auto zit?”

    Dat het MIJN auto is natuurlijk.

    “Ps: Ja, ik rij er eentje want een kind. En deelauto’s van snappcar boden me uit ervaring (nog) niet wat ik nodig hebben, helaas.”

    Good for you!

  18. Wim

    @ Sjoerd

    PATS, spot on. Zo hebben waarschijnlijk alle 6000 toekomstige bewoners een reden om óók een auto te willen. En die lopen ook tegen deelauto-concepten aan die niet werken. Ik vrees dat het dramatisch wonen wordt daar.

  19. Uuutje

    @ Nina

    Utrecht heeft geen links college. Er zit welgeteld 1 linkse partij in van de 3. Links heeft zelfs geen meerderheid on de raad.

    Dit plan wordt ontwikkeld door vastgoedboeren. Die zijn uit op winst. Veel winst. Vandaar hoogbouw (meerďere keren zelfde m2 verkopen), blokkendozen en zoveel mogelijk dicht op elkaar. Raskapitalisten. Weinig links aan

  20. WvR

    @Sjoerd Linsreg:
    Ik snap je P.S. niet.
    Waarom heb je een auto nodig als je een kind hebt?
    Hoe hebben al die generaties voor ons het dan gedaan?
    Redelijk slap om je kind aan te voeren als excuus om een auto voor de deur te hebben staan.

    Ik heb ook een auto.
    Rij ik voornamelijk mee naar het werk (voor 2020 tenminste).
    Daar heb ik geen enkel excuus voor nodig, noch hoef ik daar aan iemand enige uitleg over te geven.

  21. Utrechter2

    @Sjoerd Linsreg: je eigen disclaimer laat het al zien: een auto is heel praktisch als je een kind hebt, of als je veel bagage hebt, of als ouder wordt of als je geacht wordt flexibel te zijn voor klant en/of werkgever.

    Ik ben blij dat de Merwede-fans nu alleen nog maar met drogredenen kunnen aankomen zoals ’21’eeuw’ en ‘auto is verouderd’ ‘auto is emotie’. Want dan kan ook het grote publiek steeds beter drogredenen leren herkennen.

  22. Uuutje

    @Alle reaguurders

    Voor de inmiddelste 10.000000000000ste keer……..

    Voor mensen met auto’s worden er parkeergarages aan de randen gebouwd van de Merwedezone.

    Voor gezinnen met auto’s en veel kinderen zijn er de laatste jaren andere grote nieuwbouwprojecten gebouwd, zoals Leidsche Rijd en Veemarktterrein. Vlakbij snel en uitvalswegen. Er zijn dus alternatieven bijgekomen die er eerder niet waren. Nu wordt er voor een andere doelgroep gebouwd. De vermogende jonge yup.

    Merwede wordt gebouwd voor de nieuwe Yuppen tussen de 25 en 45, vaak single of tweepersoons, vaak zonder eigen auto. Veel reizend met deelauto’s, fiets en OV. Dat zijn best wat mensen in deze leeftijdscategorie en daar is een markt voor. Zeker in een stad als Utrecht. Net als in een stad als Amsterdam. Veel mensen die stedelijk wonen (vlakbij centrum of station) hebben NU al geen eigen auto meer en leven hun leven al zoals net beschreven.

    Mocht er onverhoopt gezinsuitbreiding plaats vinden of mocht de leefsituatie veranderen dan zullen mensen wellicht ook verhuizen uit de Merwedezone. Het is niet zo dat deze huizen voor een leven lang wonen bedoeld zijn.

    Mocht er geen markt zijn, dan hadden vastgoedboeren, projectontwikkelaars, pensioenfondsen, internationale beleggers e.d. echt geen cent in deze wijk gestoken.

  23. Berend

    Dat links/rechts verhaal ben ik zo zat, ik bestempel mezelf als groen-rechts maar blijkbaar is dat een vreemde combinatie. Ik ben geen gelovige, maar rentmeesterschap staat me wel aan. Iedereen aan het werk, maar een goed sociaal vangnet is nodig. En ga zo maar door.

  24. Utrechter2

    @Uuutje: 1) niet zo schreeuwen! Want heeft GroenLinks (of Christenunie) dat ooit zo expliciet gezegd dat het grootste woningbouwproject na Leidsche Rijn een yuppenfeestje zou worden? En dat in een tijd waarin de woningnood onverminderd hoog is (en zelfs groter gaat worden als Utrecht er niet in slaagt om de bevolkingsgroei bij te houden).Integendeel, ik heb gehoord dat het heel sociaal en startersvriendelijk zou worden.

    2) Leidsche Rijn was ook al een wijk met veel gehannes over parkeernormen (ook toen waren er vooraf hoge anti-auto-idealen die niet zo praktisch bleken te zijn). Totdat Leefbaar Utrecht (en geen enkele andere partij) mee ging doen, en een woordje mee ging spreken over Leidsche Rijn. Toeval of niet, maar nu noem je Leidsche Rijn de ideale wijk voor de autobezitter.

  25. Uuutje

    @ Utrechter2

    Dan zou ik je woede maar eens gaan richten op projectontwikkelaar en vastgoedboer, beleggers e.d.. Die bepalen namelijk de prijzen in een project. De politiek heeft namelijk veel te weinig macht sinds de neo-liberale weg onder CDA en VVD (vanaf Lubbers) uitgerold is (overigens nog steeds gesteund door D’66, maar ook PVV en Forum). Ben je voor betaalbare woningbouw dan zou je eigenlijk (en nu kijk je me vreemd aan) SP en Groen Links veel harder moeten steunen. Die proberen namelijk van alles te doen om betaalbare woningen te realiseren, maar hebben de middelen helemaal niet. Overigens is het voor startende yuppen ook al nagenoeg onmogelijk geworden woonruimte te vinden. Die blijven ook vaak in studentenhuizen plakken of delen woningen.

    En je tweede punt? Wat doen overleggen en vergaderingen er vooraf toe? Het is toch vaak zo dat verschillende partijen anders denken? Daarom wordt er toch vergaderd? Om er samen uit te komen? Ik heb toch alleen te maken met de uiteindelijke uitkomst? De realiteit? Zoals de wijk gerealiseerd is? En HET IS nu een ideale wijk voor autobezitters. Zo is de wijk gebouwd (of eigenlijk compleet stadsdeel).

  26. Nina

    @ Uutje

    Onder aan de streep bepaalt de gemeente Utrecht zelf wat er wordt gebouwd in de stad; iets met vergunningen…

    Ik snap niet dat de gemeente zichzelf zo in de luren laat leggen en zelfs doorgaat terwijl de Milieu effect rapportage (MER) dit bouwplan afbrandt.

    De impact van de leefbaarheid gaat dramatisch omlaag met zoveel extra bewoners. Waarom moet op iedere vrije vierkante meter een torenflat komen? In polder Rijnenburg is meer dan genoeg plek.

    Laat de stad met rust en geef ruimte aan groen. Dat is ook wat kopers willen; een tuin en daarvoor gaan velen nu al buiten de stad wonen.

  27. Utrechter2

    @Uuutje: ik ben in dit geval niet woedend ik constateer slechts dat jouw zienswijze over de wijk niet matcht met de verwachtingen die het college heeft gewekt.

    En over Leefbaar Utrecht: het lijkt erop dat je moeite hebt om hun bijdrage te erkennen in het autovriendelijk maken van Leidsche Rijn.

  28. Utrechter2

    @Uuutje: ik ben niet woedend in dit geval: ik stel alleen vast dat jouw conclusie over de Merwede-kanaalzone niet overeenstemt met wat coalitiepartijen aan het beloven zijn.

    En over je paragraaf over Leidsche Rijn: als je het moeilijk vind om iets positiefs te zeggen over Leefbaar Utrecht, geef dat dan gewoon aan 😉

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).