Hijskraan takelt gezonken boot uit de Vaartsche Rijn in Utrecht Hijskraan takelt gezonken boot uit de Vaartsche Rijn in Utrecht

Hijskraan takelt gezonken boot uit de Vaartsche Rijn in Utrecht

Hijskraan takelt gezonken boot uit de Vaartsche Rijn in Utrecht
De boot maakte al jaren een trieste indruk, en nu is het einde genaderd voor het vaartuig in de Vaartsche Rijn. Met een grote hijskraan wordt de boot die ter hoogte van Rotsoord ligt uit het water getakeld.

De boot maakte al jaren een trieste indruk, en nu is het einde genaderd voor het vaartuig in de Vaartsche Rijn. Met een grote hijskraan wordt de boot die ter hoogte van Rotsoord ligt uit het water getakeld.

Het is een doorn in het oog van mensen die al jaren op de wachtlijst staan voor een ligplek; half vergane bootjes die aangemeerd liggen in de Utrechtse wateren. In 2018 fotografeerde DUIC al meerdere van deze vaartuigen waarbij ook het schip dat maandag weggetakeld wordt op de gevoelige plaat werd vastgelegd.

Tekst gaat verder onder afbeelding

De boot lag al vele jaren in de Vaartsche Rijn ter hoogte van Rotsoord en zag er naar mate de tijd verstreek steeds slechter uit. Recent begon het vaartuig steeds meer water te maken. Maandag wordt een hijskraan ingezet om het schip te bergen.

Wie daarmee hoopt dat er binnenkort beweging komt op de wachtlijst voor ligplaatsvergunningen voor plezierboten komt bedrogen uit. Die wachtlijst is al een tijd gesloten. Er liggen 200 aanvragen en per jaar kunnen er gemiddeld 30 nieuwe vergunningen worden afgegeven.

De boot lag er in 2018 ook al niet florissant bij

Gekoppelde berichten

17 Reacties

Reageren
  1. Esther

    De boot heette ooit Jacob. Hij lag al zolang ik me kan herinneren in de Vaartscherijn. Het was triest om te zien hoe hij er lag te vergaan.
    Ik ga hem missen…

  2. Sjaak trekhaak

    Jullie komen slecht beslagen ten ijs, deze prive aanmeerplaats word bezet gehouden door de eigenaar als reactie op de strategie van de gemeente om ligplaatsen te monopoliseren en er geld aan te verdienen. Dit heeft niets te maken met een wachtlijst. Maar het beleid is dat als je er geen gebruik van maakt je ook het recht verliest. Daar krijg je dus dit soort praktijken van.

  3. Binnenstadbewoner

    Triest dat de gemeente pas in actie komt als de boot zinkt. Jarenlang is gedoogd dat deze boot – wrak – eigenlijk – aan het wegrotten was. Deze boot had allang moeten worden weggesleept om te worden gesloopt of per opbod verkocht.

    En dit is dus niet de enige boot die langs het Vaartse Rijn aan het wegrotten is.

  4. Giel

    Ik heb het idee dat veel van de ligplekken bezet worden gehouden door mensen die nooit of zelden gaan varen met hun bootje. Lijkt me erg frustrerend voor de mensen die op de lijst staan. Is hier geen beleid op te maken?

  5. Peter van Zoest

    Aan de andere kant ligt ‘t nog vol half gezonken wrakken, met als op sommige plekken langs de singels. Moeten die ook niet weg? Is daar geen gemeentelijk beleid voor?

  6. Martin Bakker

    eerst kijk de halve wereld de boot en zien het te verwachte oordeel, nu is er een hoop inzet, geld en mankracht nodig en waarschijnlijk zal het milieu er ook niet beter van geworden zijn.

  7. Pol

    In 2009 al een vergunning aangevraagd, maar nooit meer iets van gehoord.
    Zal wel bij de 200 onbezorgde brieven van de gemeente terecht zijn gekomen.

  8. Wachtlijstende

    Misschien is het een goed idee om maar eens alle ligvergunningen in te trekken en opnieuw uitloten?

  9. Jeroen

    @Sjaak Trekhaak. Als je geen boot hebt of alleen een wrak om je plekje onterecht bezet te houden dan verdien je niet anders dan dat je je recht verliest. Niet varen, geen ligplek.

  10. Fred Jansen

    Niet florisant lag de boot erbij? Het is één en al Flora!

  11. Arjan Verhoeven

    Er is maar één manier om de schaarste aan ligplekken op te lossen en dat is marktwerking. Ik neem aan dat er allang onderhands vergunningen worden verkocht, dat geld kan de gemeente beter zelf opstrijken.

    Dus: alle vergunningen intrekken per 1 juli 2024 en dan vergunningen voor telkens 5 jaar veilen.

  12. Scherpschutter

    @Arjan Verhoeven

    Dat heeft uiteraard niets met marktwerking te maken. Als je marktwerking wil, wat natuurlijk sec bezien wél een buitengewoon verstandig idee van u is, moet je om te beginnen vergunningen als zodanig afschaffen en de publieke ligplaatsen verkopen.

    Vervolgens zal de markt vanzelf z’n werk doen, goudeerlijk en rechtvaardig als altijd. Bijkomend voordeel is dat wat ambtenaren de laan uitkunnen en de belastingen naar beneden.

  13. Arjan Verhoeven

    @Scherpschutter,

    Dat zou wellicht beter zijn, maar je weet nu al dat de gemeente dat geld niet zal gebruiken om ‘s wat schulden af te lossen. Dat is floep weg naar iets belangrijks als ‘t Hoogt.

  14. MdB

    blijkbaar een vreemde manier van ligplekken beheer en waarom is er in 2018 niet al actie ondernomen?

  15. Bootjevaarder

    @wachtlijstende en @ Arjan Verhoeven
    Dat er frustratie heerst over de lange, nu gesloten, wachtlijst en meerdere drijvende wrakken snap ik maar om dan maar alle ligvergunningen in te trekken is wel erg kort door de bocht.
    Jullie gaan volledig voorbij aan alle liefhebbers die jaren met geduld op de wachtlijst hebben gestaan en nu (eindelijk) met veel liefde, zorg en kosten hun bootje onderhouden om lekker te kunnen varen. Weg je vergunning. Waar moeten die dan heen?

  16. Arjan Verhoeven

    @Bootjevaarder

    Daar ga ik niet aan voorbij, ik ben zélf vergunninghouder. Geworden in een tijd dat er niet eens een wachtlijst was.
    Een vergunning wordt ook niet afgegeven met de garantie dat die voor eeuwig is, zo gek is het niet als de mensen die letterlijk langs de kant staan ook eens mogen.

    Dat kan het beste met een veiling denk ik, maar een andere manier is gewoon de vergunning steeds duurder maken zodat mensen die wel een bootje (of wrak) hebben maar nooit varen vanzelf vertrekken.

    De kosten van een vergunning is nu zo’n flutbedrag (2 dagen parkeren is even duur als een jaar een vergunning!) dat iedereen hem houdt.

  17. Bootjevaarder

    @Arjan Verhoeven
    De vergunningen iets duurder maken kan ik wel mee leven. Marktwerking lijkt me onverstandig omdat dan voor veel mensen waarschijnlijk een bootje onbetaalbaar wordt.
    Beter lijkt het me om bezitters van slecht onderhouden bootjes eerst te waarschuwen en ze tijd (3-6 maanden?) te geven om de boot op te knappen. Is dit niet gedaan, dan verwijderen.
    Ook mensen die wel een vergunning hebben maar geen boot, eerst waarschuwen en dan intrekken.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).