Houtstook binnenshuis verbieden en milieuzone in de hele stad; Utrecht wil grote stappen in luchtkwaliteit zetten Houtstook binnenshuis verbieden en milieuzone in de hele stad; Utrecht wil grote stappen in luchtkwaliteit zetten

Houtstook binnenshuis verbieden en milieuzone in de hele stad; Utrecht wil grote stappen in luchtkwaliteit zetten

Houtstook binnenshuis verbieden en milieuzone in de hele stad; Utrecht wil grote stappen in luchtkwaliteit zetten
De gemeente Utrecht wil verregaande maatregelen nemen om de luchtkwaliteit in Utrecht te verbeteren. De milieuzone die nu nog de binnenstad beslaat, moet uitgebreid worden naar de hele gemeente. Ook het stoken van hout moet binnenshuis verboden worden. Plannen met een hoop impact dus, maar volgens verantwoordelijk wethouder Eva Oosters nodig om de gezondheid van inwoners te beschermen. Uiteindelijk moet de gemeenteraad nog instemmen met de plannen.

De gemeente Utrecht wil verregaande maatregelen nemen om de luchtkwaliteit in Utrecht te verbeteren. De milieuzone die nu nog de binnenstad beslaat, moet uitgebreid worden naar de hele gemeente. Ook het stoken van hout moet binnenshuis verboden worden. Plannen met een hoop impact dus, maar volgens verantwoordelijk wethouder Eva Oosters nodig om de gezondheid van inwoners te beschermen. Uiteindelijk moet de gemeenteraad nog instemmen met de plannen.

De lat wordt hoog gelegd en de ambities zijn groot, zo vertelt wethouder Oosters. De kwaliteit van de lucht moet stukken beter worden in de stad. Vervuiling in de lucht voelt wellicht wat ongrijpbaar en is ook minder zichtbaar, maar er zitten stoffen in de lucht die op de lange termijn slecht zijn voor inwoners. Daarom kondigt de gemeente nieuwe plannen aan, die gevolgen gaan hebben voor iedereen.

Die plannen zijn gedeeltelijk nodig om aan bepaalde waarden te voldoen. Er zijn waarden die de Europese Unie heeft vastgesteld, en er zijn nog strengere waarden die door de Wereldgezondheidsorganisatie in het leven zijn geroepen. Utrecht zit nog ver van de waarden van de Wereldgezondheidsorganisatie. Met de aangekondigde maatregelen wil Utrecht grote stappen gaan zetten. Oosters: “Het college is echt gemotiveerd om de gezondheid van bewoners te beschermen en te verbeteren. Luchtkwaliteit is een ontzettend belangrijke factor.”

Hieronder is te zien welke waardes Utrecht in 2022 had, de waardes van de EU en van de WHO

 

Milieuzone en verkeer

Daarom pleit de gemeente ervoor om de milieuzone voor dieselvoertuigen en de nul-emissiezone die nu het centrum beslaat uit te breiden naar de gehele gemeente. Vanaf 2027 mogen personen- en bestelauto’s tot en met emissieklasse 4 en vrachtauto’s en bussen tot en met emissieklasse 5 dan niet meer in Utrecht komen. Op dit moment staan er nog zo’n 5.000 van dit soort voertuigen geregistreerd bij bewoners en ondernemers in de stad.

Vanaf 2030 moeten alle bestelauto’s en vrachtwagens in heel Utrecht elektrisch zijn. Dat heeft gevolgen voor de bijna 11.000 bestelauto’s en 3.100 vrachtwagens in de stad die niet elektrisch zijn

De gemeente heeft de wens om nog een stap verder te gaan; het weren van alle personenauto’s – zowel benzine als diesel – die geen emissieklasse 6 zijn. Op dit moment zijn dat 72.781 auto’s in Utrecht. Dit is juridisch echter nog niet mogelijk, maar zodra dit wettelijk kan, wordt het ingevoerd als het aan het huidige college ligt.

Vanaf 2030 zijn ook brommers en scooters, anders dan elektrisch, niet meer welkom in de gemeente. In totaal rijden er nu nog bijna 13.000 brommers en scooters die niet elektrisch zijn. Vanaf 2028 worden brommers en scooters die ouder zijn dan 10 jaar al verboden. Op dit moment rijden er nog 3.605 brommers en scooters rond die van voor 2018 zijn.

Tekst gaat verder onder afbeelding

Houtstook

Het maken van een kampvuur en het verbranden van hout in een vuurkorf in de buitenlucht wordt vanaf 1 januari 2025 al verboden. Dat was al eerder besloten. De gemeente wil dat het vanaf 2030 ook in de huizen van Utrechters verboden wordt om nog hout te stoken, dat zou het einde betekenen van het gebruik van open haarden en kachels.

In de volledige beleidsnota staan nog meer maatregelen te lezen, die gaan bijvoorbeeld over het eigen wagenpark van de gemeente en de bouw.

Andere maatregelen

Al met al maatregelen die gevolgen kunnen hebben voor inwoners en ondernemers van de stad. Omdat ze een nieuw voertuig moeten kopen, omdat de open haard tijdens de wintermaanden niet meer mag branden. Toch komen deze plannen niet uit de lucht vallen, vertelt wethouder Oosters. “Het is een voortschrijdend inzicht hoe we met z’n allen naar gezondheid kijken. Als we een verschil willen maken, moeten we lokaal ook echt maatregelen nemen.”

De wethouder maakt ook een vergelijking met roken, waar dat vroeger een stuk normaler was en waar ook vaak kritiek was op aanscherping van het anti-rookbeleid. “Toen het roken in cafés verboden werd zagen sommigen dat als een inperking op de vrijheid, maar tegenwoordig snapt men dat we dat moesten doen om de gezondheid van iedereen te beschermen.”

Draagvlak

Toch zal er nu ook kritiek klinken, uit enquêtes van de gemeente blijkt bijvoorbeeld ook dat het merendeel van Utrechters niet voor het verbieden van houtstook binnenshuis is. Oosters: “Tegelijk zien we ook dat ruim 70 procent van de Utrechters zich zorgen maakt over de luchtkwaliteit in de stad. Uit verder onderzoek blijkt ook dat er stappen nodig zijn om de waardes van de EU te behalen. Het is daarbij wel onze taak om aan bewoners goed uit te leggen waarom we bepaalde maatregelen nemen. Ook moeten we ervoor zorgen dat het haalbaar is voor iedereen.”

‘Ook moeten we ervoor zorgen dat het haalbaar is voor iedereen’

Om die haalbaarheid te vergroten worden de maatregelen niet ineens ingevoerd, maar is er een plan gemaakt voor de komende jaren. Op die manier moet er draagvlak gecreëerd worden en kunnen bewoners en ondernemers zich voorbereiden op de veranderingen. Volgens wethouder Oosters is het daarbij ook belangrijk dat de maatregelen niet juist bewoners treffen die minder te besteden hebben, en bijvoorbeeld geen geld hebben liggen voor een elektrische auto. “Daarom denken we ook na over subsidieregelingen, overgangsregelingen en ontheffingen, zodat iedereen mee kan komen. ”

De meeste luchtverontreiniging in Utrecht, wordt helemaal niet veroorzaakt in Utrecht. Maar komt van buiten de stad de gemeente ingewaaid. Maar 20 procent wordt veroorzaakt door bewoners en bedrijven in de stad. Daarom zet de gemeente ook in op lobbywerk, dat betekent dat Utrecht bij het Rijk en de Provincie gaat aandringen op strengere landelijke regelgeving. Dat de meeste luchtverontreiniging van buiten de stad komt, is geen reden voor Oosters om geen lokale maatregelen te nemen. Aan de ene kant wil Utrecht een voortrekkersrol spelen, als voorbeeld dienen, maar Oosters benadrukt vooral veel verantwoordelijkheid te voelen voor de gezondheid van de inwoners van de stad. Dus lokale maatregelen kunnen niet uitblijven wat haar betreft.

De beleidsnota met de maatregelen is aangeboden aan de gemeenteraad, die later een besluit erover zal nemen.

 

 

110 Reacties

Reageren
  1. Ikkes

    Hulde! Op naar een schone leefbare stad.

  2. Nina

    Ik heb al meer dan 20 jaar niet gevlogen.

    Eerst maar eens zien wat de inwoners gaan invullen in het stemhokje de eerstvolgende keer.

    De hoeveelheid vuurwerk die wordt afgestoken komende Oud & Nieuw zal wellicht alvast een indicatie geven.

    Wie heeft hier diens vliegvakantie alweer geboekt en hoe ver gaat de reis? Dat wil ik graag weten, voordat diegene iets post over de belangrijkheid van de luchtkwaliteit. Alvast bedankt.

  3. Le coq sportif

    Topmaatregel om houtstook binnenshuis te verbieden. Is soms echt niet te harden buiten en je ruikt het zelfs binnen. Er zijn zoveel mensen met een luchtwegaandoening die hier serieus last van hebben.

  4. Jopie

    Dit lijkt me iets voor de landelijke overheid. Gemeente: we hebben 2 jaar geleden met subsidie een houtkachel gebouwd. Dus ik dacht het niet.

  5. Wim

    Dus: als het aan ons bestuur ligt wordt het aan 73.000 auto’s van Utrechtse inwoners verboden nog in de stad te komen! Als dit nog geen reden is om het bestuur van GL66 zo snel mogelijk weg te stemmen weet ik het ook niet meer.

  6. Luchtfietserij

    Wat betreft open haard is dit een brug te ver. Ik stem niet langer op een partij die zulke plannen bedenkt en invoert. Roken binnenshuis, geurkaarsen – met deze symbooljacht is alles mogelijk.

  7. JR

    Huh? 72.000 auto’s mogen op termijn niet meer de stad in? Hoeveel Utrechtse auto’s zijn er eigenlijk? 350.000 inwoners. Stel 1 op de 3 heeft een auto, dan is dit bijna driekwart van het totaal. In één woord: volledig van de ratten besnuffeld dat bestuur van ons.

  8. Rivierenwijker

    Zullen al deze maatregelen nou werkelijk effect hebben op de luchtkwaliteit als het drukstbevaren kanaal ter wereld (Amsterdam-Rijnkanaal) de stad doorsnijdt?

    Een groot binnenvaartschip stoot veel meer uit dan een paar houtkacheltjes of oude Dieseltjes.

    Symboolpolitiek…

  9. Jasper

    Goed zo, eindelijk een wethouder met ballen!

  10. BW

    Oioioi, die laatste alinea: 80% van de luchtverontreiniging komt van buiten de stad. We gaan dus draconische maatregelen, louter voor de bühne, want de luchtkwaliteit zal er nauwelijks van opknappen.

  11. Rutger

    Na alle berichten over de gemeente deze week zou ik maar eens wat minder ambitie hebben en de zaken die een gemeente wel moet regelen eerst maar eens doen….

  12. Robert

    Verbieden, verbieden.. komen ze je huis binnen om te controleren? Zal er een kliklijn worden ingesteld? En zal de biomassacentrale ook worden stilgelegd? Vragen, vragen..

  13. Claire Obscur

    @Nina, leuk dat je dit vraagt, ik heb geboekt medio november Cape Town, dat is vlucht KL597 en die duurt maar liefst dértién volle uren. Het is daar dan tot maart heerlijk weer en ik vlieg dan een paar keer op en neer om daar zoveel mogelijk van mee te pakken. Af en toe moet ik tussendoor, helaas, terug naar Nederland voor de lopende zaken maar gelukkig vind ik het vliegen heerlijk en ontspannend.

  14. Floep

    Nina demonstreert in haar commentaar feilloos de drogredenen “whataboutism” en “Nirvana paradox”. Hartelijk dank daarvoor! Helaas heeft de vraag uit haar commentaar weinig te maken met de mogelijkheid tot een mening vormen over het plan van de gemeente.

  15. JvS

    Denk toch steeds vaker aan verhuizen. Een steeds meer eenzijdige stad creëren waar een select aantal deelnemers aan mee mogen en kunnen doen. Is niet waar je een stad mooier mee maakt.

  16. Groentje

    Ik krijg de indruk dat de coalitie heel bang is dat de uitslag van de verkiezingen in 2026 heel anders zal zijn dan in 2022. Dus men draait zich in de raarste geldverslindende bochten om nu allerlei groenige plannen endoor te drukken.

    Ach ja, we zien hoe successvol De Rookvrije Generatie is. NIET dus. Er wordt meer vlees gegeten. De aanschaf van EV’s stort in. Iedere ondernemer schafte dit jaar nog een nieuwe dieselbus aan omdat EV te duur is en je er vaak een groot rijbewijs voor moet hebben.
    Eneco stapte uit stadswarmte voor Overvecht. Er zijn te weinig monteurs van zonnepanelen en warmtepompen. Gaat lekker allemaal.

    Wij wensen Eva veel succes.

  17. Michael

    Top plan, ik heb zelf een houtkachel, maar helaas. Van mij mogen alle diesels vanaf morgen verboden worden. En zoals Nina hierboven aangeeft met haar drogredenen, neem inderdaad ook het vuurwerk mee.

  18. Robin

    Mooie plannen. Ik hou wel van een kampvuurtje, maar met veel mensen dicht op een kluitje past de ouderwetse houtstook niet meer.

  19. W

    Prima plan!
    @nina: lekker on topic weer…

  20. Lombokker

    Die houtkachels zorgen inderdaad voor veel overlast, vooral bij windstil weer.

    Het voornemen om in de hele stad alleen nog maar elektrische busjes en vrachtwagens toe te staan vind ik echter een minder goed idee. Vooral voor kleine zelfstandige klusbedrijven is de aanschaf van een elektrische bus onbetaalbaar. Zulke bedrijven maken in tegenstelling tot bezorgers ook weinig kilometers, dus veel verschil zal het niet maken.
    Ik ben bang dat het in Utrecht dan moeilijk of onmogelijk wordt om nog zo’n bedrijf aan huis in te huren, zeker als er elders ook genoeg werk voor hen is (zoals nu het geval is).

  21. Marc Vissers

    Dit is mijn droomwens!

  22. Lombokker

    Fantastisch! Eindelijk. De waardes die vermeld staan (die de grenswaarden al overschrijden) zijn slechts gemiddelden. Er zijn gebieden waar het zwaar meer en minder zal zijn.
    Dit gaat heel veel beteken voor de kwaliteit van de lucht, niet meer je huis potdicht moeten doen omdat er veel buren (nat) hout en soms kranten aan het stoken zijn.

  23. FB59

    @Ikkes: Geen rookkanalen voor nieuwbouwwoningen (2025). Dus Utrecht Oost (Tuindorp, Wittevrouwen, Zeeheldenbuurt, Wilhelminapark) mag (tot 2030) gewoon doorgaan met stoken. Al met al salonpolitiek. Meeste luchtverontreiniging van buiten de stad. Zijn dat de files voor de LR-tunnel? Om Utrecht staat geen hek om de luchtverontreiniging tegen te houden.Alle knippen in de toegangswegen naar Utrecht Centrum zorgen alleen maar voor meer files = meer uitlaatgassen. Ik ben niet blij!

  24. Kinderen zijn het meest vervuilend?

    Heb jij kinderen Nina? Zo ja, dan mag je niks zeggen over vervuiling.

  25. Nico

    Ik ben zo vreselijk klaar met deze linkse kliek. Nog even dan willen ze bepalen wat ik eet. Trouwens links zouden jullie niet gelijk de bbq verbieden? Of waren jullie die nog even vergeten? Ze slaan helemaal door in Utrecht.

  26. Stadsie

    Wel eerlijk om te vertellen dat er maar 20% te winnen is. Wel jammer dat dit dan voor heel veel mensen grote problemen brengt.

  27. De Beun

    Dus een schone stad? Zal veel voetgangers en fietsverkeer met zich meebrengen. En wat stoten deze mensen uit, juist CO2. Daar gaat je winst.

  28. Pim

    Het is geweldig dat er nu ook maatregelen komen voor scooters en brommers. Het is absurd dat er nog steeds tweetakt fijnstofkanonnen rondrijden. Naast de vervuiling veroorzaken ze ook geluidsoverlast en, door hun vaak opgevoerde snelheid, een gevoel van onveiligheid bij fietsers.

  29. Hans

    Al duizenden jaren maken we vuur. Maar in Utrecht mag t strraks niet meer.
    En van die auto’s is ronduit belachelijk hoe dit gaat.
    Links graaft zijn eigen graf helaas. Gekaapt door milieu agenda’s en woke gedoe. En maar klagen over de opmars van rechts maar niet zien dat ze iedereen bij zich vandaan jagen

  30. Toine Goossens

    Over 20 jaar domineert de klimaatverandering wereldwijd het beleid. Desondanks gaat Utrecht door met het beïnvloeden van bagatel risico’s. Het klimaatbeleid van Lot van Hooijdonk is failliet. Nul warmtenetten de komende 15 jaar.

    Dan zoek je afleiding. Eva Oosters is de naïeve redder. Wij, Groenstuds66, bestrijden de enkele dagen dat u eerder overlijdt door de luchtkwaliteit fractioneel te beïnvloeden. Heeft geen zin, dat weten wij, maar het maakt indruk op de achterban. Dat uw en knze dierbaren straks overlijden door de klimaatverandering, ach, dan hebben ‘wij’ allang een ander baantje.

  31. w0o0dy

    Twee snelwegen die door delen van de stad lopen. Rondweg er omheen en geen parkeerruimte om buiten de stad te parkeren… Oh ja en nu al veel te vol OV. Misschien moeten alle bedrijven en grote instellingen maar vast verhuisplannen gaan opstellen.

  32. Toine Goossens

    De WHO normen zijn volksverlakkerij. De data waarop de adviezen zijn gebaseerd zijn 20 jaar en ouder. Bovendien is de AI die wordt toegepast volstrekt verouderd. Geen enkele luchtonderzoeker gebruikt de Bayesiaanse statistische methode. (Ooit werd Lucy de B. op basis van verouderde statistiek veroordeeld voor moord. Totdat de wetenschap ingreep en zij op basis van de Bayesiaanse methode werd vrijgesproken.)
    De WHO en haar fans gaan echter door met hun verouderde benadering. GroenLinks en Studs volgen hen tegen beter weten in. Klimaat, ach dan hebben wij allang een ander baantje.

  33. HenQie

    Haha, mijn benzinescooter uit 2017 is veel duurzamer en milieuvriendelijker dan een goedkoop Chinees ding waarvan na 3 jaar de accu stuk is, en hij brengt me overal waarmee ik met het OV niet of te langzaam kom.Agendaatje 2030. Hoog tijd dat ik zelf ook uit de stad verkas, dank voor deze maatregelen, dat zet me wat sneller toe tot actie.

  34. Toine Goossens

    De gemeente liegt. Kijk hier naar de actuele waardes voor het Griftpark.

    aqicn.org

  35. Jeroen

    Ik bepaal zelf graag hoe ik mijn huis verwarm. Daar hoeft de gemeente mij niet bij te helpen. Gaan ze nu dan ook de “biomassa” centrales verbieden? Want zo kan ik er nog wel een paar.

  36. Matthijs

    Gefeliciteerd dat u al meer dan 20 jaar niet gevlogen heeft. Hulde! En wat mooi om iedereen aan te spreken op vliegvakanties. U bent , net als de stad Utrecht, een lichtend voorbeeld voor de hele wereld, terecht dat u daar niet bescheiden over bent!

  37. David

    Mensen die geloven in het co2 verhaal zijn de nieuwe kerkgangers. Carbon credits worden de nieuwe aflaten. Als je kijkt naar de output gaat mijn voorkeur echter naar de katholieke kerk. De architectuur die het heeft achtergelaten spreekt mij wel aan.

  38. Appelsapje

    Wellicht kan de gemeente de regels ook doortrekken naar zwaar verouderde en vervuilende binnenvaart schepen op het Amsterdam Rijn kanaal en laag overvliegend vliegverkeer? Hier zie je niets over terug en is wel degelijk een probleem.

  39. Catharina van der Meer

    Iemand enig idee wanneer dit voor de raad komt? Ik las dat het nog een voorstel van college betreft.

  40. Niels

    Geen vliegreis in de planning. Maar heersen achter de voordeur is best wel een eng idee. Boas die al sniffend door de straten gaan om houtstokers te pakken? Niet mijn idee van een fijne leefomgeving. Probleem is meestal dat men niet meer de knowhow heeft om goed te stoken. Een goeie haard stinkt niet en brand schoon. Educatie omtrend hout stoken lijkt mij een betere oplossing.
    Daarnaast lijkt het toch ook erg op symbool politiek want hoeveel huizen hebben er nou nog werkelijk een functionerende haard? Daar zit de winst niet in.
    Wel goed dat ze de lobby aan slingeren om de 80% van buiten Utrecht aan te pakken!

  41. Steve

    Hoe zit dat dan met die slagerijen en visboeren, die zelf gerookte worst maken en of paling roken?
    Er mag steeds minder hier.
    Het enige wat altijd mag is je bek houden en (steeds meer) betalen.

  42. Jopie

    Ok, voor houtstook gaat deze verbodsvlieger alvast niet op. In strijd met Europees recht.

    https://www.heidesmid.nl/kennis-advies/hoe-lang-kan-ik-mijn-houtkachel-nog-stoken/#:~:text=Eindelijk%20kunnen%20we%20een%20antwoord,worden%20voor%20hout%2D%20en%20pelletkachels.

  43. Rutger

    Dit bericht, het gestuntel met de fietsenstalling en alle andere berichten over de gemeente deze week tonen aan waar het werkelijke probleem ligt: de lokale overheid is de connectie met haar inwoners volledig kwijt geraakt en doet maar wat.

    Waar het de gemeente aan ontbreekt is een marketing afdeling die voordat berichten uitgaan aan de betreffende ambtenaar vraagt voor wie ze dit doen en of de bewoners bereikt en bevraagd zijn. En of ze dit voor het eigen belang of bewoners belang doen. En in dit geval ook om te voorkomen dat de lokale overheid zich weer te belangrijk maakt en op de stoel van de landelijke overheid gaat zitten.

    In 2022 had de coalitie al meer partijen nodig om een meerderheid in de raad te houden, de ruk naar rechts die in 2026 gaat komen kun je alleen maar voorkomen door, juist als lokale overheid die het dichtst tegen de inwoners aan behoort te zitten, nu beter met je inwoners te communiceren en ook te luisteren.

    Daar zou de focus van de gemeentelijke organisatie moeten liggen, van frustreren naar faciliteren en van ambtenaar terug naar civil servant.

  44. Johan

    Ik lees veel comments over het houtstookverbod. Eerlijk gezegd ben ik het daar wel mee eens. De lucht is bij windstil vochtig weer vaak niet te harden buiten, zo stinkt het dan naar vieze rook.

    Waar ik weinig over lees is over de draconische plannen met de milieuzone voor auto’s. Als onze groene rakkers hun zin krijgen wordt het op termijn aan 73.000 Utrechters verboden nog met hun auto in de stad te komen. De GL66 stemmende studenten op hun Swapfietsjes hebben daar geen last van. De hardwerkende Utrechter des te meer.

  45. Otto

    @jr nu 380.000 inwoners.

  46. Ad

    Uitstekend plan! Op naar een gezonder, schoner en fijner leven! Het is asociaal om je buren astma en kanker te bezorgen. Dit scheelt ook veel zorgkosten zodat de zorgpremie en belastingen niet verder omhoog hoeven.

  47. M.

    @Toine Goossens: u schetst wel een dilemma. Op de gehele CO2-uitstoot is die van een stad als Utrecht klein. Per aardbewoner gerekend is gemiddeld zelfs maar 1:8.000.000.000. Nagenoeg verwaarloosbaar dus. Maar als al die 8 miljard mensen dit denken, gaat de CO2-uitstoot op zijn best onverminderd door. In werkelijkheid wordt die nog groter omdat in het algemeen de welvaart blijft groeien wat vrijwel altijd tot nog meer uitstoot leidt. Als je ziet wat een beetje opwarming van de aarde al voor gevolgen heeft (onder meer steeds extremer weer), dan kan een verdere oploping van de temperatuur alleen maar tot een catastrofe leiden, waarbij de menselijke soort en een aantal andere soorten voor een flink deel ten onder zullen gaan.

  48. Martin

    Het college neemt deze maatregelen voor de gezondheid van de inwoners. En terecht. Als jij de pech hebt om in de buurt van een paar mensen te wonen met houtkachels dan kan je alvast een puffertje gaan halen. Verbieden van megavervuilende houtkachels lijkt mij prima.

  49. fam ho

    Her grappigste zijn hiernaast nog de gesubsidieerde Sintmaartenvuren, hoewel wij ze ook prachtig vinden.
    Maar verder is het veelal echt ernstig ‘kinderen met het badwater weggooien’. Auto’s verregaand verbieden ipv stimuleren warm te delen? Werkt het niet beter om eerst niet/minder, zelfs met fiets en al, naar exotische bestemmingen te vliegen en niet ook toch nog zaterdagboodschappen per benzineauto te doen? Hou, graag, de verbeteringen praktisch.

  50. Dirk

    Dirk, algeheel verbod op houtstook is echt noodzakelijk , voor luchtkwaliteit en het is toch ook niet echt sociaal dat enkele houtstokers, de buren of zelfs hele wijkblokken in de rook zetten.

  51. Inez

    alle scooters en brommers vervangen voor milieuvriendelijke fatbikes 🙂

  52. Erwin

    Jammer alleen dat de moderne Euro 6 diesels de lucht schoner uitblazen dan dat ze die inademen
    Daarentegen die 25+jaar oude Duitse import leggen een rookgordijn

  53. PvG

    Een hoop maaatregelen die de utrechters en de Utrechtse economie hard gaan raken. Persoonlijk zou ik wethouder het advies willen geven doek alle snelwegen rond Utrecht maar op. Verlaag anders net als wat de held stad door de strot krijgt geduwd op die snelwegen ook de snelheid naar 30 km/uur. Scheelt een hoop lawaai, uitstoot zal niet verminderen daar motoren niet gebouwd zijn op lage snelheden. Hiep hoi iedereen elektrisch bewegen, alleen dat laat ons elektriciteitsnet niet toe. Laadpalen worden nu al afgeknepen. Verplicht elke toerist die Utrecht bezoekt met het openbaar vervoer te bewegen, maar helaas dat wordt alleen maar uitgekleed en duurder. Minder toeristen betekent minder inkomsten, dus daarop volgen weer plaatselijke belastingverhogingen. Een reeks wensdenken van de hoogste orde met vergaande gevolgen voor de burger.

  54. Wies

    Houtkachels en -haarden zorgen voor rond de 20 procent van de uitstoot van fijnstof in Nederland. En dat zal in steden, vooral in jaren 30 buurtjes, nog veel erger zijn. Het is gewoon ronduit asociaal om te stoken. Je ruikt het ook echt, soms zelfs in huis ruik je de kachel van anderen (!). Ook vaak genoeg meegemaakt dat ik de ramen dicht moest houden na een lange, hete zomerdag omdat de buren zitten te stoken in de tuin. Dus best een logische, en effectieve, maatregel om de lucht wat schoner te maken.

  55. Johan

    Dit is de druppel!!! Hiervoor ga ik de straat op als die kleinzielige betuttelaars dit werkelijk willen doorzetten! Voorwaarden stellen zodat er schone verbranding plaatsvindt prima! Verbieden NO WAY!!!

  56. Pee

    Ze denken nog steeds dat die schone lucht blijft hangen en dat de wind geen invloed daarop heeft.
    Misschien vinden ze het zelfs raar dat de lucht van koffie van de D.E. Fabriek zich tot buiten de hekken bevind.
    De vervuilde lucht van Duitsland trekt ook over ons land richting zee en stopt ook niet bij de grens.
    De lucht van hout stook gaat ook niet bij het huis blijven hangen die stookten word ook door de wind verplaatst.
    Dit is wat de gemeente Utrecht nog meer wilt.
    https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/3802293/utrecht-wil-uitbreiding-milieuzone-en-verbod-op-scooters-en-houtstook

  57. Hanneke

    Graag houtkachels èn de bbq verbieden. Door beide vervuilende stinkobjecten moet ik steeds de ramen gesloten houden.
    De buren lekker bij hun bbq of open haard en ik binnen… met alles dicht.
    Puur a-sociale gewoontes!

  58. Wim

    @ Rutger

    Hè, pleit jou nou voor een marketingafdeling; nog meer overhead? Deze gemeente leidt al een een veel te groot en een improductief apparaat dat de ene na de ander blunder laat ontstaan. Plus een college dat bestaat uit onervaren jonkies en nu dan met zo’n volstrekt wild plan de wereld in gaat. Stemmen over twee jaar; weg ermee.

  59. Maria

    Het college is volkomen van de ratten besnuffeld met deze verkeersmaatregelen. De stad wordt onbereikbaar voor de gewone Utrechter en allerlei dienstverleners en werklui.

    Inderdaad, die 100.000 studenten en starters in stad hebben hier geen last van. Maar in een democratie hoort een bestuur recht te doen aan álle belangen. Dit college neigt naar autocratie: ten koste van alles de eigen zin doordrijven zonder rekening te houden met andere belangen en andersdenkenden.

  60. Sj

    @johan: wat moeten hardwerkende (maar blijkbaar niet veel verdienende) Utrechters in de binnenstad, en nog wel met de auto?

  61. R. Jansen

    Ja uiteindelijk mag je alleen nog maar met een emissieklasse 6 wagen de stad in , en hoe contoleren ze dit heel eenvoudig via het kentekenen dus rij je met een emissieklasse 4/5 de stad in dan krijg je een boete ( 300 Euro+ ) , de minima moet ook een andere auto kopen (auto vanaf 2017 ) of gaan verhuizen of de auto van de hand doen, ja zoals meermaals gezegd Utrecht gaat een stad voor elite worden, de minima worden wegepest ook met dit beleid, er is echter nog hoop en dit is 2026 dan zijn er gemeenteraadsverkiezingen en dan kunnen Utrechters weer hun stad in handen krijgen en Utrecht weer een mooie stad maken om in vrijheid te leven en wonen.

  62. Jac

    Nou ja zeg. 80 % van de slechte lucht komt van buiten. Gaat dus om de resterende 10 %. Echt n druppel op een gloeiende plaat. Die houtstook snap ik nog wel. Je zal maar naast zo’n stinkpijp wonen. Maar dat milieuzone gedoe is echt idioot. Ze dwingen op termijn maar liefst 72.781 auto’s de stad uit. Gaat u m’n nieuwe auto betalen, mevrouw Oosters?

  63. Nina

    @ Floep
    Wat zijn jouw vakantieplannen?

  64. Nina

    @ Claire Obscur

    Fijne vakantie!

  65. markie

    In beginsel kan je natuurlijk niet tegen plannen zijn die zorgen voor een betere leefomgeving, gezondheid en vooruit, ook een minuscuul beetje klimaat.

    Maar de manier waarop en het intens hoge nimby en o wat zijn wij hier goed bezig gehalte is natuurlijk stuitend.

    De houtcentrale moet natuurlijk ook stoppen, al is het alleen maar om geen ontbossing in andere landen te veroorzaken en geen dieselschepen te laten varen. Maar ja dat is niet in Utrecht, dus dat zal de wethouder en de stemmers niet boeien.

    Alles electrisch is leuk, maar al die goedkope meuk, die niet recyclebaar is en onder embarmeleijke omstandigheden is gemaakt, moet ook verboden worden. Maar ja dat is niet in Utrecht, dus dat zal de wethouder en de stemmers niet boeien.

    Ik zou graag bij ieder laadpaal een bordje willen (net als bij “foute straanaambordjes en kunst”), dat de auto in Utrecht wel lekker schoon is, maar dat je verder een hypcrite l*l bent. Mooi fototje van ene kobaltmijn erbij.

    Zonnepanelen subsidie afschaffen, behalve als ze niet door Chinese oeigoeren in kampen zijn gemaakt. Maar ja dat is niet in Utrecht, dus dat zal de wethouder en de stemmers niet boeien.

    Deelfietsen (ook Swapfiets) alleen toestaan als dit ook echt groen is. (Voor die bedrijven geldt ook alles van hierboven)

    Het gaat er vooral om: vertel het hele verhaal, wat beter is voor een lokaal klimaat, is niet altijd beter ergens anders. maar wij mensen zijn natuurlijk altijd zo geweest, dat we onzelf op 1 zetten…Dat is ook niet erg…maar zeg het gewoon. Het zou de wethouder sieren als ze gewoon dit zozou zeggen. Is niet hele moeilijk.

    Ik zou wel meer boa’s willen om lekker binnen te kunen rondkijken. Laten we gewoon all in George Orwell gaan. Maar serieus hoe gaat dat? We kunnen geen crimnialiteit meer opsporen of overlast tegengaan, maar voor dit ois er wel ruimte. Ben benieuwd naar die onderbouwing.

    De beste oplossing is natuurlijk gewoon niet meer groeien als stad. Want elke centimeter volbouwen met kippenhokken is natuurlijk het slechtse idee als je betere kwaliteit wil. Maar bij deze gemeente moet alles meer en groter. Nergens voor nodig, kap met die onzin.

  66. Nina

    @ Kinderen zijn het meest vervuilend? 18/10/2024 – 20:56
    “Heb jij kinderen Nina? Zo ja, dan mag je niks zeggen over vervuiling”

    Ja, twee volwassen kinderen. Ik mag alles zeggen wat ik wil, hoor. We leven in een vrij land.

    Jesse Klaver van Groenlinks heeft vier kinderen en vliegt er lustig op los.

    Wat zijn jouw vakantieplannen?

  67. Van Puffelen

    Geweldig nieuws en maak roken in de stad ook gelijk verboden en doe ook eens wat aan de treinen, al dat kopersulfaat van de bovenleidingen is wel heel erg ongezond voor iedereen, dus ook voor de dieren.
    Waarom zo lang wachten, doe het gelijk in voeren en ook BBQ verbieden, ook elektrische verbieden, daar komt zo verbolgen lucht vanaf.
    Laat ook gelijk alle vliegtuigen verbieden over de stad te vliegen, dat is ook er ongezond en alle scheepsvaartuigen die via Utrecht varen moeten elektrische gaan varen en de biomassacentrale moet dan maar uitgezet worden die op lagenweide staat en alle fabrieken die uitstoot veroorzaken moeten het zo filteren dat er alleen nog maar schone lucht uit de schoorsteen komt en anders sluiten die handel.
    Maar ook alle snelwegen rond de stad moet verplicht worden elektrische te gaan rijden, anders mag je geen gebruik maken van de snelwegen rond Utrecht.
    Maar ook de crematie, moet aan alle eisen voldoen, dan maar wat duurder.

  68. Waarom niet momentum advies ?

    Per etmaal rijden bijna 1 miljoen auto’s rond om Utrecht. De focus op die 80 % is veel meer essentieel.
    Betreft hout stook, geef eerder een advies af op de ECHTE momenten dat het schadelijk is dan op algemene waarden.
    Wellicht us advies al voldoende om dan beneden de norm te komen. 10 keer beter dan beperkende maatregelen . Eerst dat maar eens proberen !

  69. Johan

    @ Sj

    Lezen jôh. Dat verbod gaat gelden voor de hele gemeente. Niet alleen voor de binnenstad. Je comment is een losse flodder.

  70. Henk

    @ Sj, wel grappig dat jij ‘stad’ kennelijk gelijk stelt aan ‘binnenstad’. Typisch, dat linkse kokerdenken.

  71. WJ

    Gezondheid is belangrijker dan al het andere. Belangrijk dat er stappen worden gezet om de lucht schoner te krijgen. Hier in de buurt gemerkt dat als iemand met astma aangeeft behoorlijk last te hebben van de houtstook anderen er een extra blokje hout op gooien, puur om te pesten. Dus uit zichzelf gaan mensen geen rekening houden met de ander. Dan maar op deze wijze.

  72. Roger

    Pak dan de excessen aan. 20% van de betrokkenen veroorzaken 80% van de problemen, zoals altijd. En ik neem aan dat de biomassacentrales ook gewoon blijven draaien? Nee, ik ben om, geen linkse partijen meer voor mij. Dit soort Chinese praktijken moeten we ver weg van blijven.

  73. Marcel

    Goedkope energie = welvaart
    Dure energie = armoede.
    Alles elektrisch is onmogelijk.
    De windmolens zijn enorm milieu belastend.
    Er is niet genoeg koper om alles te elektrificeren.
    De kosten voor ektrificatie zijn enorm.
    Elektriciteit is geen goedkope energie.
    Dit beleid is onverstandig.

  74. Sam

    Als ik de reacties hier lees denk ik dat heel veel mensen niet beseffen wat voor tijden er gaan komen. We kunnen de economie omwille van het milieu wel rigoureus om zeep helpen, maar daardoor zullen de problemen alleen maar toenemen.

  75. Regie

    Goed bezig gemeente! Utrecht: een voorbeeld voor de hele wereld. Milieuvriendelijke fietsstad waar de auto gelukkig steeds minder te zoeken heeft. Fijne, rustiger, stadsboulevards, en ruimte voor vergroening en gezonde lucht. En ja, die 80 % van buiten de stad moeten we ook aan werken, maar als stad reduceren we alvast onze eigen bijdrage.
    Getuige de diverse,’ik bepaal zelf wel wat ik wil’-/’na mij de zondvloed’-reacties hier, hoognodig dat de plaatselijke overheid de strakke regie neemt!

  76. Robin

    Vroeger hadden we ook geen riolering, maar onze gezondheid is er toch flink op vooruit gegaan toen we dit kregen. Tijd voor een volgende stap.

  77. Edwin Witt

    Een houtstookverbod kan niet gauw genoeg ingevoerd worden. Velen – zoals uit bovenstaande commentaren ook blijkt – snakken naar frisse lucht.

  78. Henk

    Dit is schijnveiligheid, met de grote industrieën de scheepsvaart en de luchtvaart kunnen ze geen grip op krijgen. Nu moet de burger het ontgelden en wie wordt de dupe………de mensen met de kleine beurs.
    Om misselijk van te worden.

  79. de Roeptoeter

    Hoeveel wordt er werkelijk gestookt? Veelal in de winter toch?

    Ik mag toch hopen dat de huizen rondom de parken zoals lepelenburg en Wilhelminapark een uitzonderingspositie krijgen. Die zitten immers aan een park. Als we dan straal van 100 meter eromheen pakken, kan de rest van Utrecht wel stoppen en kunnen zij doorstoken. Dan blijft het netjes binnen de gestelde gemiddelde norm.

  80. M.

    Wat me telkens weer verbaast is hoeveel mensen in de rijke delen van de wereld niet eens een klein beetje verspillende en vervuilende luxe willen opgeven, integendeel hun verspillingseconomie nog verder willen opvoeren. Het zal de schuldige menselijke soort, maar ook veel onschuldige soorten duur komen te staan. De klimaatcatastrofe is minder ver weg dan veel mensen denken. Ik hoop ze niet meer te hoeven meemaken.

  81. Peter

    Benieuwd hoe het gemeente bestuur van New Dehli tegen de cijfers aankijkt en welke draconische maatregelen die treffen.

    Gemeente U voldoet al vrijwel aan EU doel met de metingen van 2022, eerst de cijfers over 2024 maar eens afwachten, die zijn zeker gunstiger dus wordt het EU doel al gehaald.

    En wie heeft bepaald dat WHO ‘ons doel’ is? Laat dit aan de centrale overheid.

  82. Oosmans

    Ik begrijp dat de luchtkwaliteit in de stad belangrijk is. Fijnstof wordt ook gerealiseerd met bijvoorbeeld bladblazers en de slijtage van banden van zware elektische auto’s. Een Ecodesign houtkachel voldoet aan d EU richtlijnen uit 2022 en kan prima worden gebruikt voor een verantwoorde verwarming van huizen Verbieden kan niet vanuit de EU. kanaliseren kan een gemeentwe wel. Houd dar rekening mee.

  83. Rottebert Peermans

    Dan leg je toch gewoon een roostertje in je houtkachel en noem je het een indoor BBQ. Niemand kan je verplichten om er vlees op te leggen.
    Trouwens, als het zo doorgaat is vlees eten waarschijnlijk het volgende wat verboden wordt in Utrecht…

  84. Marcel

    Satire helpt!
    https://nieuwspaal.nl/utrechtse-wetenschappers-geschokt-oermens-stookte-houtvuur/

  85. Ldenktmee

    Nadat ik dit bericht over de milieu/zero emmissie zone gisteren avond las heb ik van de schrik en zorgen nauwelijks kunnen slapen. Deze gemeente maakt echt levens kappot! Mijn hond kan dan niet meer mee met de uitlaatservice wat zijn leventje verwoest of ik kan niet meer werken, wat mijn leven verwoest. Het wordt echt tijd voor de walk of shame voor deze gemeente raad.

  86. Jan met de Pet

    @ Henk

    Die Sj is kennelijk niet alleen een linkse kokerdenker maar ook nog een elitaire rakker. Hij vindt het kennelijk geen probleem dat 73.000 Utrechters op termijn gedwongen worden een nieuwe auto te kopen. Iets van eigen schuld: hadden ze maar meer moeten verdienen. Bah bah.

  87. Marcel Visser

    85 reaguurders. Er is nog een Marcel die iets schrijft wat ik niks vind. Een gemeenteraad wordt gekozen door Utrechters. Kies nu is een partij, als die er is, die voor een referendum is. Gewoon stemmen voor: een houtkachel of tegen. Die voor diesel emissie 5 in stad is of tegen, die voor het slopen van de Maliebaan is of tegen, die voor windmolens in Rijnpolder is of tegen, camera toezicht zonder alle belemmeringen die we verzinnen of tegen, die voor 30 km zone is of tegen, die voor parkeren is voor winkelgebied voor 1 uur 10 cent of tegen, die voor 1 richtingsverkeer in de binnenstad is of tegen. Dat heeft als voordeel dat niemand meer kan zeuren over een beslissing van de raad want het wordt door een meerderheid beslist. In Zwitserland hebben ze dat per kanton. Ik weet het, we wonen hier en niet daar maar daar werkt het perfect. Ons kiessysteem is van 3 eeuwen terug. Doe is wat. Dan heb je een hoop ontevreden burgers minder. Voor of tegen. Duidelijker kan het niet. En anders? Lekker door blijven zeuren.

  88. Henk

    De linkse gemeenteraad heeft niet alleen slechte ideëen. Ook de echte autoliefhebber zal toch moeten toegeven dat schone lucht goed is voor ons Utrechters.

  89. Nina

    @ Regie
    Hoeveel vliegkilometers heb je de afgelopen 5 jaar gemaakt?

    En hoe vaak en lang ronkt jouw wasdroger, als je die hebt?

  90. Koel Hoofd

    1 Gebakkenluchtige onrealistische groenedroom doelstellingen
    2 De meeste luchtverontreiniging komt van buiten de stad, niet van houtkachels in de stad.
    3 WHO heeft geen enkel mandaat.
    4 Utrecht voldoet aan de EU wetgeving.
    5 De overheid heeft niks achter de voordeur te zoeken.

    Het staat dan ook allemaal niet zo lekker op het cv van een jonkie met nog 50 jaar te gaan voor het pensioen.

  91. Joost

    Sneu voor de inwoners van Utrecht zonder royaal inkomen.

  92. Mirjam

    Top plan! Ik zeg: per direct doen! Niet eindeloos treuzelen maar nu doorpakkken. Op naar een gezonder, schoner en fijner leven! Het is inderdaad asociaal om je buren astma en kanker te bezorgen. Dit scheelt ook veel zorgkosten zodat de zorgpremie en belastingen niet verder omhoog hoeven.

  93. Don

    De meeste luchtverontreiniging in Utrecht, wordt helemaal niet veroorzaakt in Utrecht. Maar komt van buiten de stad de gemeente ingewaaid. Vanaf 2030 moeten alle bestelauto’s en vrachtwagens in heel Utrecht elektrisch zijn. Dus alle aannemers cv monteurs schilders enz moeten elektrisch. En die gaan de kosten doorberekenen aan de inwoners van utrecht omdat 80% van de verontreiniging van buiten utrecht komt. Dacht dat een wethouder de belangen van de inwoners van utrecht moest behartigen. Wens u veel sterkte bij de volgde verkiezingen mevrouw Oosters.

  94. Inez

    Als de gemeente eens vaart zou maken met de NRU zonder files dan zou de luchtkwaliteit in Overvecht enorm toenemen en leven de bewoners daar 5 jaar langer. Maar liever gaan ze de strijd aan achter de voordeur met open haarden.

    Wordt deze nieuwe koers nog met de inwoners afgestemd volgens de nieuwe participatie pizza of inzet bij de verkiezingen in 2026?: https://www.duic.nl/algemeen/gemeente-utrecht-komt-met-een-participatiekompas-om-vertrouwen-van-bewoners-te-winnen/

  95. UW NAAM

    Wat een prachtig nieuws

  96. Koel Hoofd

    @M. 19/10/2024 – 10:11

    Hmmm….
    Er is vrij recentelijk een heel interessant onderzoek gedaan naar de resultaten van de adviezen uit het rapport van de club van Rome uit begin jaren zeventig.
    50 jaar na dato is de conclusie:
    De wereld volgt 1 op 1 het scenario van ‘niets doen’.

    Dus inderdaad, ‘iedereen’ denkt er al 50 jaar zo over.
    Behalve de uitzonderlijke groene kerkgangers die bedreigt met hel en verdoemenis hun heil in de groene kerk zoeken. De aflaten zijn intussen ook weer terug van weggeweest, het draait uiteindelijk namelijk toch altijd weer allemaal om de pegels, ook bij een kerk.

  97. HenQie

    https://www.dumpert.nl/?selectedId=100105920_bb01bc73

    Over de steeds maar uitdijende milieuzones, zogenaamd voor het klimaat, de nieuwe religie van de staat die de kerk van vroeger heeft vervangen. De uitspraak “Laat ze een handkar gebruiken” van wereldvreemde linkse (GL) boomers is net zo perfect in lijn met “Let them eat cake!” van diezelfde wereldvreemde elite uit de 18e eeuw. Het is van alle tijden.

  98. HenQie

    @Koel Hoofd ik commente een filmpje op dumpert van een niet nader te noemen GL-ambtenaar in Haarlem, waarbij ik de vergelijkenis “let them eat cake” treffend gebruikte. Oh ja, en die nieuwe groene religie en kerk.
    Uiteraard weer niet door de censuur doorgekomen, maar de meeste snappen ‘m wel.

  99. Two Tone

    Dit soort politici moet eerst terug naar de schoolbanken:

    Bron Rivm: “Blootstelling nog onvoldoende onderzocht
    Hoewel er aanwijzingen zijn, is er nog geen duidelijk wetenschappelijk bewijs wat de gevolgen van houtstook zijn voor de volksgezondheid. Dat komt omdat tot nu toe onvoldoende is onderzocht of en hoeveel rook mensen (in huis) inademen. Dat hangt onder andere af van het type houtkachel, het stookgedrag en de weersomstandigheden. Deze blootstelling is nog niet precies genoeg gemeten. De meeste onderzoeken vragen of mensen zich herinneren of en hoe vaak zij hun houtkachel hebben gestookt. Ook de (weers)omstandigheden tijdens het stoken zijn onvoldoende onderzocht.
    Wat het RIVM betreft moet dit beter onderzocht worden. Pas dan kan beter worden ingeschat wat de gezondheidseffecten van houtrook kunnen zijn. “

    Er is ook geen enkele onderbouwing over het effect van zo’n maatregel mbt de luchtkwaliteit.

    Keuzes moeten gemaakt worden op feiten, niet op gevoel. Het is dus pure symboolpolitiek.

    Het gekke is: we weten wel dat filters werken. Er zijn dus de maatregelen te bedenken waarbij je de uitstoot terugbrengt.

    Hoe meer links verbied, hoe groter rechts wordt.

    Wordt wakker, kom eindelijk eens met normaal beleid, beleid wat werkt en bijna iedereen achterstaat. Maatregelen werken alleen als er draagvlak is. Naïef denken dat als we iets verbieden mensen er ook mee stoppen leidt tot niks.

  100. Paul

    Lang leve de overheid (niet dus)
    Straks staat niet alleen alles stil, maar gaan de mensen ook nog dood van de kou.
    Milieu is belangrijk, maar de maatregelen zijn ver over de top, en contraproductief.
    Maar de groenen weten het beter

  101. Wilma

    Het meeste protest komt hier van mensen die hun stinkkacheltjes afgenomen zien worden, terwijl de voorgenomen verkeersmaatregelen veel ingrijpender zijn. Dat is toch wel typisch.

  102. JdV

    @wilma: het kabinet gaat de milieuzones de nek omdraaien. De rechter gaat hetzelfde doen met de houtkachelverboden ivm EU recht. Mooi.

  103. Nina

    @ JdV

    Dat de rijksoverheid nu de gemeenten gaat terugfluiten is ronduit beschamend voor het bestuur van gemeenten.

    Niet het algemeen belang staat voorop bij gemeentelijk beleid, maar de persoonlijke overtuiging, lijkt het.

  104. Don

    @Nina het is meer dan ronduit beschamend dat de overheid de burgers van utrecht moet beschermen tegen de klaarblijkelijk onwettige maatregelen van de gemeente utrecht. Hoe vaak is de gemeente utrecht de laatste tijd teruggefloten door de rechter.

  105. Jeroen

    Ik vind het bizar dat ik een aantal jaar geleden een pelletkachel heb gekocht en dat de stook daarvan nu verboden gaat worden. Krijgen we dan ook vergoeding om deze weer te verwijderen? Ik ben erg benieuwd hoe dit geregeld wordt.

  106. Jeroen

    Ik heb met subsidie van de overheid een pelletkachel geplaatst omdat dat milieuvriendelijker zou zijn. Nu mag ik hem blijkbaar vanaf 2030 niet meer gebruiken ondanks dat er sprake is van vrij schone verbranding.. Aangezien ik geen gas meer gebruik zal ik waarschijnlijk naar een electrische oplossing moeten die onbetaalbaar lijkt te worden met de nieuwe dynamische contracten die ook nog eens nadelig zijn voor de levering van stroom door mijn zonnepanelen. Al met al worden burgers die proberen duurzaam hun huis te verwarmen flink op kosten gedreven. Ik ben benieuwd of hier juridische gevolgen aan verbonden zijn; mag een overheid binnen 10 jaar eerst zaken stimuleren met subsidies en daarna verbieden? Tijd om richting dit bestuur protest te laten horen!

  107. Arjan

    Ik heb de afgelopen jaren het idee dat de luchtkwaliteit van Utrecht enorm is verslechterd sinds Schiphol vluchten over Utrecht aan komen vliegen. Tevens is sinds de explosie van luchtvaart de luchtkwaliteit enorm achteruit gegaan. Kijk naar de vliegtuiguitlaatgas bewolking, deze bewolking was er 30 jaar geleden niet of nauwelijks. Kijk eens op de flight tracker app hoe krankzinnig veel vliegtuigverkeer er is. Voor vliegtuigen geen katalysatoren of regels omtrent brandstof toevoegingen.

    Laat Utrecht het vliegverkeer eens aanpakken, dat is 365 dagen per jaar, die houtkachels enkel in de winter. Prioriteiten?

  108. Arjan

    Een tweede reactie, de ‘houtkachelstokers’ wonen over het algemeen is niet of slecht geïsoleerde huizen. Indien een huis goed geïsoleerd is, is een houtkachel overbodig omdat houtkachels te veel warmte produceren ten opzichte van een geïsoleerde woning.
    Ik denk dat als er een isololatieverplichting komt voor oudere huizen al het kachel en verwarmings gebruik afneemt. Bij betere isolatie van huizen minder kachel / c. v. uitstoot, dat scheelt enorm in de co2 en NOx uitstoot, twee vliegen in één klap.

  109. Ellen

    Zeurpieten bij de gemeente, hoe maak ik het de burger vervelender

  110. Frank vanGeloven

    Tijdens de gigantische verhoging van de gas prijs heb ik besloten een hout-kachel te nemen. Ik bespaarde in een jaar tijd zo’n 3000 m2 gas. Ik ging van 4000 naar 1000, besparing grof weg 4500 euro, en stookte voor 800 euro aan hout op. Onderzoek naar de gasprijs maakte duidelijk dat wij, in Nederland, meer dan het dubbele betalen dan in Duitsland, België en Frankrijk. Argumenten als het is voor het milieu gelden dan niet meer voor mij. Het gaat om de staatskas. Ik ben bereid de CV weer de warmte te laten produceren als men de gas-prijs dus danig verlaagd dat deze in balans komt met de hout prijs.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).