De ja-ja sticker lijkt ook in Utrecht dichtbij. Vanaf 1 januari 2018 moeten Amsterdammers met een ja-ja sticker kenbaar maken dat ze ongeadresseerd reclamewerk willen ontvangen. De rechter bepaalde gisteren dat dat juridisch in orde is. Geen sticker op de brievenbus betekent dat er geen reclame bezorgd mag worden.
De Partij voor de Dieren, de ChristenUnie en GroenLinks in Utrecht dienden hierover al een motie in bij de behandeling van de Voorjaarsnota 2016: er moest worden onderzocht of het plan juridisch haalbaar was, waarna het college een plan van aanpak zou maken voor de invoering van dit systeem. De motie werd aangenomen, maar actie bleef nog uit.
Het college wilde eerst kijken hoe het in Amsterdam zou lopen. Het nieuwe systeem werd daar omwille van het milieu voorgesteld door de lokale afdeling van de Partij voor de Dieren. De reclamebranche reageerde met een rechtszaak, maar de rechtbank stelde hen niet in het gelijk.
Eva van Esch van de PvdD Utrecht reageerde op Twitter positief op de ontwikkeling en gaf aan vandaag mondelinge vragen te gaan stellen.
Mooi nieuws! Nu kunnen we in Utrecht ook. Morgen mondelinge vragen hierover. Amsterdam mag ja/ja-sticker voor reclamefolders invoeren https://t.co/MKwhmigfOR via @NUnl
— Eva van Esch (@EvavanEschPvdD) 22 november 2017
Gekoppelde berichten

Utrecht doet onderzoek naar invoering Ja-Ja sticker
De gemeente Utrecht gaat onderzoek doen naar de invoering van een Ja-Ja sticker voor ongeadresseerd…
22 Reacties
ReagerenIk weet niet of er echt een probleem was, maar dat is er dan hiermee nog steeds niet. Opgelost…..
@BdV
“Probleem” is wat zwaar uitgedrukt, maar feit is dat er best veel mensen zijn die nooit de moeite hebben genomen om een nee/nee sticker op hun brievenbus te plakken, maar alle reclame en huis-aan-huis bladen wel rechtstreeks bij het oud papier mieteren. De invoering van deze sticker (die je eerst bewust moet plakken) kan dus heel wat papier besparen.
Ondanks mijn nee/nee sticker zijn er overigens heel wat bezorgers die vinden dat zo’n sticker niet voor hun bedrijf geldt (waaronder DUIC!) en de folder/krant toch in mijn brievenbus gooien.
Mijn brievenbus! Mijn… Ik bepaal verdorie zelf wel wie er wat in mag gooien en onder welke condities dit toegestaan is. Echt, daar heb ik geen ambtenaar voor nodig! Wat een complete verspilling van -ook al mijn- belastinggeld toch weer dat men zich met dit soort geneuzel bezig meent te moeten houden.
Echt! Ga. Potverdikkie. Wat. Nuttigs. Doen. Moet ik weer ergens zo’n sticker vandaan zien te halen.
Prima maatregel! In plaats van een opt-out met Nee/Nee stickers nu dus een opt-in met Ja/Ja stickers. Kunnen al die lelijke stickers van de brievenbussen.
@BdV U weet niet of er echt een probleem is, maar weet wel te melden dat het hiermee niet is opgelost…? Verklaar u nader.
Waarom zouden we het gemakkelijk houden als het veel moeilijker kan. Iedere verandering die te weinig verbetering oplevert maakt de chaos in de samenleving louter groter.
Het is hoog tijd om voor dit soort ideeën de ´nutseffect rapportage´ in te stellen.
We doen veranderingen niet omdat ze leuk lijken, maar omdat zij bewezen nut hebben.
Fijn! Ik kijk uit naar geen rotzooi meer in mijn brievenbus die ik ongezien bij het oud-papier gooi. Wat mij betreft kunnen ze niet vroeg genoeg beginnen met dit verbod in Utrecht.
Ik ben in het kader van de lokale verkiezingen benieuwd naar de standpunten van alle partijen in het Utrechtse college. DUIC, kunnen jullie daar achteraan?
kan dat vonnis niet ook ingezet worden tegen TV-reclame e.d. ?? Dat zou ons eindelijk eens afhelpen van door politici opgelegde maar ongewilde boodschappen van de commercie.
@ Dirk, hier was een hele mooie oplossing voor, een nee/nee sticker halen….. Luiheid is niet voor niets een zonde….
@MJPD – mijn nadere verklaring:
Na het woord ‘niet’ staat een punt. Met deze punt wilde ik het einde van de zin aangeven. Dus als ik het anders zou formuleren: Er was misschien voor sommige mensen een merkbaar probleem, maar wat mij betreft eigenlijk niet echt. Nu is er met de komst van een nieuwe sticker en de uitspraak van een rechter nog steeds geen probleem. Alles samenvattend concludeerde ik tenslotte dat het al dan niet aanwezige probleem hiermee hoe dan ook is opgelost. Misschien was ik iets te cryptisch of heel subtiel bijna poëtisch in mijn formulering, waarvoor mijn excuses.
Omgedraaide wereld dus.
Vermoed dat grootste deel een “ja” wil, maar de “nee” zeggers de norm bepalen.
Over goede lobby gesproken…..
@Dirk. Wel mooi dat bij de aanstaande verkiezingen diezelfde politieke partijen dan ook hun standpunten niet middels ongevraagd drukwerk bij jou onder de aandacht kunnen brengen. Evenals de papieren versie van DUIC overigens.
Jij vermoedt dat het grootste deel van de mensen een in plastic gewikkelde stapel papieren kruidvatfolders en lidl-kortingsbonnen uit de bus wil vissen herman? Leef je in de jaren ’80?
De papieren reclamefolder is tegenwoordig toch (bijna) niet meer nodig? Je kunt je gericht abonneren op e-mails met de aanbiedingen van bedrijven waar je echt in bent geinteresseerd, of je kijkt op de websites van die bedrijven naar de aanbiedingen. Kom je toch al in bepaalde winkels, dan kun je daar de papieren reclamefolder uit het rek meenemen.
Ik heb best veel moeite moeten doen om een Nee – Ja sticker te scoren; best gek dat die niet voor het oprapen liggen. Dus ik zou zeggen: maak die nieuwe sticker makkelijk beschikbaar. En het lijkt mij goed dat iedereen er over nadenkt of hij/zij wel of geen reclamefolders in de bus wil.
cas 23/11/2017 – 12:58
Jij framet het als luiheid. Ik frame het als het verder verlagen van de drempel voor reclamemakers en bedrijven om geen ongewenste, ineffectieve rommel te sturen, wat uiteindelijk het milieu ten goede komt.
Het probleem nu is dat het spotgoedkoop is om te als een shotgunblast te spammen en de milieulast is daardoor groot. Veel materiaal kan gerecycled worden, maar dat kost ook energie en water.
De echte oplossing is dat dit soort partijen de relevantie van hun messaging gaan verhogen en niet dat ik een sticker moet gaan bestellen en op mijn deur moet plakken.
JdV 23/11/2017 – 14:10
“Wel mooi dat bij de aanstaande verkiezingen diezelfde politieke partijen dan ook hun standpunten niet middels ongevraagd drukwerk bij jou onder de aandacht kunnen brengen. Evenals de papieren versie van DUIC overigens.”
Ja dat vind ik wel. Daar hebben we de online kanalen voor toch? En als ik dat wel wil dan schrijf ik me wel in voor een nieuwsbrief ofzo.
JdV: met jouw politieke ideeën snap ik wel dat je voor de brievenbus zit te wachten tot partijen een folder langs komen brengen. Maar zo communiceert Utrecht al een tijdje niet meer, en dat is wel zo prettig.
Iemand die de godganse dag op een lokale nieuwssite zit te refreshen kan ook wel wat partijprogramma’s opzoeken online, denk je niet?
Scherpschuttter schreef: “Mijn brievenbus! Mijn… Ik bepaal verdorie zelf wel wie er wat in mag gooien en onder welke condities dit toegestaan is.”
Helemaal mee eens. Een brievenbus is voor brieven en voor drukwerk dat ik heb aangevraagd. Ik wens niet dat bedrijven MIJN brievenbus gebruiken voor hun suffe foldertjes met dingen die ik niet nodig heb.
Reclamemakers schieten met hagel. In één folderpakket kan ik – als fitte alleenstaande man zonder kinderen – gebruikmaken van korting op maandverband, coupons knippen voor een familievakantie, een nieuw lentejurkje uitkiezen, kijken welke traplift ik laat installeren, en nog een paar duizend producten bekijken die ik ab-so-luut niet in huis wil hebben.
Het is MIJN brievenbus, niet een plee waar een marketing-gek zijn goedkope uitwerpselen in kan storten. Handen af van MIJN brievenbus. Waarom moet ik stickers plakken als ik niet wil dat iemand MIJN brievenbus oneigenlijk gebruikt? Dat is de omgekeerde wereld!
Wie folders wil hebben moet maar een sticker plakken. Maar in het algemeen – zoals zoveel schrijvers al hebben opgemerkt – reclamedrukwerk is niet meer van deze tijd. We hoeven geen kwartjes meer in telefooncellen te gooien, rijden niet meer met stoomtreinen, kijken niet meer naar zwart-wit-TV en we zijn wat zuiniger op onze wereld.
Zuinig zijn op de wereld betekent ook het niet nodeloos en zinloos wekelijks verspreiden van dikke pakken drukwerk. Voor wie het nog wil hebben, blijft in de toekomst de optie bestaan, maar de standaard moet zijn dat het niet meer zomaar mag. Al die ergernis en verspilling, dat is toch te gek voor woorden!
@Herman,
Brengt u het geld op om alle mensen te leren dat Nee/Nee nu ineens Ja/Ja moet worden? En zelfs dan zal de chaos niet te overzien zijn.
Uitstekend idee. Bijvoorbeeld ook in wijken als Overvecht en Kanaaleiland. Daar zoe ik weinig van dit soort stickers, terwijl ik het idee heb dat driekwart van de bewoners niet op dit soort folders zit te wachten. Ze hebben alleen geen idee hoe ze aan zo’n nee/nee-sticker moeten komen.
Volgens mij zijn het bedrijven die ongevraagd troep in mijn huis kwakken, ongevraagd. In feite inbraak. Het is nogal een belangrijk principe dat nu eindelijk inbedding krijgt. Raar dat het zo lang is toegestaan om reclame in andermans huizen te flikkeren en dat je zelf moest aangeven als je daar niet op zou zitten wachten. Nogal omgekeerde wereld. Eindelijk goed teruggedraaid door komst ja/ja stikker.
Raar dat de ge-eikte reaguurders altijd strijden voor de ongelijke en oneerlijke macht van het bedrijfsleven en niet strijden voor de burger die helemaal geen gelijke positie heeft in de samenleving. Dat is nogal een belangrijk punt. Very strange.
Nee/ nee wordt helemaal niet ja/ ja. Geen stikker wordt ja/ ja, meneer Goosens. Mensen die geen reclame willen hoeven juist niets te doen en kunnen zelfs ook hun nee/ nee sikker laten zitten. Vandaar waarschijnlijk ook nauwelijks kosten.
Ah Yesyes,
Dank voor deze toelichting. Ik geef mij direct op voor ja, ja voor ongewenste reclame op internet