Komende jaren sneller meer laadpalen in Utrecht: tot 2030 zo’n 1300 oplaadpunten erbij Komende jaren sneller meer laadpalen in Utrecht: tot 2030 zo’n 1300 oplaadpunten erbij

Komende jaren sneller meer laadpalen in Utrecht: tot 2030 zo’n 1300 oplaadpunten erbij

Komende jaren sneller meer laadpalen in Utrecht: tot 2030 zo’n 1300 oplaadpunten erbij
Foto: Jim Tellier
De komende jaren komen er in Utrecht sneller meer openbare laadpalen en snelladers bij. De gemeente Utrecht schroeft het tempo op: van twintig naar zo’n dertig laadpalen per maand. Tot 2030 komen er volgens de gemeente ongeveer 1300 openbare laadpalen bij, waaraan twee auto’s kunnen laden.

De komende jaren komen er in Utrecht sneller meer openbare laadpalen en snelladers bij. De gemeente Utrecht schroeft het tempo op: van twintig naar zo’n dertig laadpalen per maand. Tot 2030 komen er volgens de gemeente ongeveer 1300 openbare laadpalen bij, waaraan twee auto’s kunnen laden.

Naast de openbare laadpalen, worden er de komende jaren ook 460 snelladers bij negentien winkelcentra en sportvoorzieningen geplaatst. Ook rondom het station komen er snelladers voor taxi’s worden en ongeveer zestig langs de ringweg rondom Utrecht.

Er wordt verwacht dat in 2030 een vijfde van de personenauto’s in Utrecht elektrisch is. Voor het groeiende aantal elektrische auto’s in de stad, worden er nu zo’n twintig laadpalen per maand geplaatst.

“Dat is voldoende om aan de huidige vraag te kunnen voldoen”, is te lezen in een raadsbrief over het laadpalenplan. “Met het huidige tempo groeit het aantal laadpunten door tot circa 3800 in 2025. Echter, in 2025 is er behoefte aan circa 4600 laadpunten. Om aan die vraag te kunnen voldoen gaat het plaatsingstempo binnenkort omhoog naar circa 30 laadpalen per maand.”

Lopen, fietsen en het ov

In de wijken waar op nieuwe plekken laadpalen komen te staan, worden de bewoners van tevoren geïnformeerd via een wijkbericht. Zo krijgen ze de kans op te reageren op de voorgestelde locaties.

“We werken aan een gezonde stad voor huidige en toekomstige generaties”, zegt wethouder Eva Oosters. “Veel Utrechters lopen, fietsen en gebruiken het openbaar vervoer. Soms zijn auto’s nog nodig, dan is het goed dat die zoveel mogelijk elektrisch zijn. Daarom voorzien we in voldoende laadpalen. Als meer en meer mensen elektrisch gaan rijden, hebben we minder schadelijke luchtverontreiniging in onze stad.”

Gekoppelde berichten

25 Reacties

Reageren
  1. Don

    Hier in de buurt hebben we er wel een paar over staat nooit iemand en als er iemand staat is dat een auto van een commerciële auto verhuurder. Hier in de buurt kan niemand zich een elektrische auto veroorloven als gevolg van de OZB verhoging van 21 %

  2. Realist

    Logisch, de particuliere elektrische rijder wordt de nieuwe melkkoe.

  3. Koel Hoofd

    Gezien de huidige onzekere turbulente tijden kon die verwachting, 20% van van de auto’s in Utrecht elektrisch in 2030, wel eens bij wensdenken blijken.

  4. Binnenstadbewoner

    Er moet staan: tot 2030 verdwijnen er voor brandstofauto’s 2.600 extra parkeerplaatsen (2 parkeerplaatsen per paal).

  5. Katja

    Gaat de prijs dan ook meer dan verdubbeld worden, zoals bij huishoudens ?

  6. Confusius

    @ Binnenstadsbewoner

    1) Er zijn in de binnenstad velen en velen parkeerplaatsen bijgekomen in de verschillende parkings. Dus er zijn er MEER en niet minder. Precies zoals het beleid sinds 2008/ 2009/ 2010 voorschrijft; beleid dat toen ingetekend is.

    2) Er zullen na 2035 (waarschijnlijk 2030) geen nieuwe brandstafauto’s meer geproduceerd worden door de westerse automerken (nog wel eens een automagazine open gebladerd?).

  7. Rob H.

    Het lost alleen het grootste probleem nog niet op: dat er veel te veel auto’s in de stad zijn, met dito ruimtebeslag.

  8. Nina

    Waarom nu nog meer laadpalen bijplaatsen?

    Het aandeel is nu 300.000 elektrische auto’s op een totaal van 9,2 miljoen auto’s in heel Nederland. Dat is slechts 3%.

    Voornamelijk leaserijders. De benzineprijs staat inmiddels op EUR 1,86 en de prijs van electriciteit stijgt als een malle.

  9. Pee

    Men vergeet even dat een electrocar een godsvermogen weegt en dat men vanaf 2024 wegenbelasting moet gaan betalen , wat nu nog niet hoeft.
    Trek dan je knip maar open want dat gaat een lieve duit kosten.

  10. Rottebert Peermans

    Als het laadpaalkleven wordt aangepakt zijn er helemaal niet zo veel laadpalen nodig. Een groot deel van de EV’s houdt nu een paal bezet houdt terwijl de accu al vol zit. Maar ja, ipv daar paal en perk aan stellen richt de gemeente zich liever op brandstof-autootje pesten, terwijl de eigenaars van brandstofauto’s zich helemaal geen EV kunnen veroorloven.
    Deze extra laadpalen zijn dus gewoon verdekte privéparkeerplaatsen voor de rijke mensen in Utrecht met een elektrische auto, en gaan ten koste van de hardwerkende Utrechters met essentiële beroepen die met veel moeite een Renaultje jaarlijks door de APK krijgen.

  11. Binnenstadbewoner

    @ confucius: 1) = feitelijk onjuist. Kletskoek en al helemaal als je het over de binnenstad hebt. . Aantal parkeerplaatsen op straat gaan (hard) achteruit en er zijn bijna geen parkings bijgekomen. Voor de gewone man is een parkeerplek in parkeergarage niet op te brengen overigens. Paar duizend euro per jaar hebben we het dan over plus meestal reistijd van/ naar parking. Gemeente parkeervergunning is ook niet goedkoop en dan nog steeds rondjes rijden voor een plek. Wegrijden = gelijk plek weg.

    2) voorlopig is elektisch rijden voor de meeste pariculieren nog veel te duur. Elektrische auto’s die je ziet zijn grotendeels leaseauto’s/ auto van de zaak.

  12. Confusius

    @ Bnnenstadsbewoner

    Wie kletskoekt er hier nu?

    Enig idee hoeveel parkings er gebouwd/ bijgebouwd zijn tussen 2009 en nu? Het gaat om duizenden en duizenden plekken.

    Veel en veel meer dan de plekken die verdwijnen.

    Deze parkings zijn bedoeld voor bezoek in het centrum. Winkelen, zakelijk, maar ook voor uw privèbezoek. Er zitten ook goedkope transferiums tussen. Abonnementen hoeven ook geen 1000 euro te kosten. Zeker niet voor bewoners. Bewoners kunnen ook op strraat parkeren met vergunning.

    Er verdwijjnen geen parkeerplekken voor electrisch rijden, ze krijgen slechts een andere invulling. Na uiterlijk 2035 worden er geen traditionele brandstofauto’s meer gebouwd door de grote fabrieken. Er zullen dus steeds meer en meer laadpalen nodig zijn tussen nu en 2040/ 2045. Dat is over 17-22 jaar. Niet heel erg ver weg. Bezoek eens een autobeurs, lees eens een automagazine.

    Er zijn al goede 2e hands electrische auto’s te koop vanaf 7500-10.000 euro. Gelet op de inflatie valt dat reuzemee. Dat is vergelijkbaar met 5.000 euro paar jaar geleden of 5.000 gulden ooit.

    Ook nieuwe kleine electrisch auto’s zijn niet extreem duur. En wat is duur? Misschien is een brandstofauto goedkoop? Hoe duur waren auto’s vroeger in verhouding wel niet? VW e-ups, Renault Zoës, kleine electrische japanners en koreanen, etc., etc.; er zijn genoeg betaalbaardeere modellen te vinden, ook nieuw.

  13. Realist

    @binnenstadbewoner. True, het aantal parkeerplaatsen wordt door de gemeente per jaar met 750-1500 verminderd. Het aantal betaalde parkeerplaatsen is wel gestegen alleen is dat ten koste gegaan van onbetaald parkeren….. Misschien was Confusius weer even confused.

  14. Berk

    1300 laadpalen is waarschijnlijk veel te weinig. In 2030 worden er waarschijnlijk bijna geen benzineautos meer verkocht, dus reken maar uit. Die transitie is niet tegen te houden dus vol inzetten op elektrisch lijkt me een goed plan

  15. Confusius

    @ Realist

    Onbetaald parkeren bestaat niet. Onbetaald parkeren is gesubsidieerd parkeren.

    Parkeerplek gaat namelijk ten koste van ander ruimtegebruik en wordt dus min of meer vanuit de algemene pot, lees de belastingbetaler, betaald.

    Het is gewoon te rechtvaardigen dat de gebruiker betaalt. Ruimte= geld. Zo werkt het systeem. Grond kost geld, een huis kost geld. Een parkeerplaats kost geld.

    In het centrum/ de binnenstad kan je al decennia lang niet onbetaald parkeren, dus je raaskalt. Ook niet in de ring buiten het centrum.

    En een parkeerplek die verdwijnt voor een plek voor elektrische auto, verdwijnt niet. Het blijft immers een parkeerplek waar tegelijkertijd opgeladen kan worden (en er wordt ook gewoon voor betaald overigens). Er zijn steeds meer elektrische auto’s, dus 1 en 1 = 2

    Zijpaadje. Een grote groep Nederlanders rijdt in een auto van de zaak. Dit zijn al grotendeels elektrische auto’s of hybride auto’s en dat aandeel neemt alleen maar toe. Deze mensen gebruiken de auto van de zaak ook privé. Dus het onderscheid tussen privé en een zakelijke leasebak is in de praktijk niet aanwezig.

    Blijft daarnaast boven water staan dat de traditionele brandstofauto rond 2045 langzaam aan uit het straatbeeld verdwenen is. Vanaf 2035 wordt er geen meer gebouwd door de grote autobouwers. Dat betekent dat je vanaf 2030 ongeveer al bijna geen brandstofmodellen kan aanschaffen en dat vanaf 2025 (over 3 jaar) de modellenrange al hoofdzakelijk elektrisch gaat zijn. Zie Volkswagen met hun ID-range. De traditionele tankstations zullen ook gefaseerd verdwijnen de aankomende periode. Tel maar uit, als iemand in 2030 nog een brandstofauto koopt, dan is die in 2045 echt wel aan het eind van de levensduur. Dan is het een goedkope 2e handsauto geworden (waar je niet superveel meer mee kan op dat moment). Alleen klassieke auto’s zullen tegen die tijd nog op brandstof rijden, volgens de klassiekerwetgeving.

    Aangezien we het over een periode van transitie van 20-23 jaar hebben, moet de (gemeentelijke) overheid nu wel gaan handelen en vaart gaan maken. Anders is men te laat. Er zullen namelijk duizenden laadpalen bij moeten de komende 20 jaar. Aangezien 1 laadpaal aanvragen en aanleggen al bijna een jaar duurt, tel uit.

  16. Binnenstadbewoner

    @ confucius: u kletst maar door. Waar zijn al die nieuwe parkeergarages dan? Het aantal parkeerplaatsen op straat gaat (heel) hard achteruit zonder dat er een alternatief is. Dit is heel bewust gemeentebeleid om mensen uit de auto en in het OV of desnoods deelauto te krijgen. Autobezit wordt zo heel actief ontmoedigd. Dit geldt ook vor bezoekers aan Utrecht. Die worden ook aangemoedigd om met OV te komen. Al jaren zo. We wonen in een groenlinks stad mocht je dat zijn ontgaan.

    Er zijn nauwelijks tot geen parkeergarages bijgekomen. Wel een paar zoals bij station vaartse rijn maar kun je ondertussen niet nieuw meer noemen en altijd vol. Dit staat tot in geen enkele verhouding tot het aantal op straat verdwenen parkeerplaatsen en niet te vergeten de groei van de bevolking. Abonnement voor vaartse rijn kost circa 2000 euro per jaar. te duur voor meeste particulieren

    Dat er hele goede eletrische auto’s te koop zouden zijn voor 7.500 – 10.000 is ook feitelijk onjuist. Check zelf de grote autosites maar.

  17. Rob H.

    Als je je een auto kunt veroorloven, dan kun je je ook een betaalde parkeerplek veroorloven. Gevolg van de keuze.

    Het wordt tijd dat de monopolie van de auto verdwijnt.

  18. Confusius

    @ Binnestadtsbewoner

    BIJ HC, onder Vredenburg, Transferium op de Uithof. bij station aan Jaarbeurszijde, bij Jaarbeurs komt er nog heel veel bij, etc., etc… Het gaat echt om duizenden, zo niet tienduizenden parkeerplekken EXTRA, voor BEZOEKERS. Voor bewoners zijn er andere parkeervergunningen op straatniveau trouwens. Ook hebben nieuwe appartementecomplexen vaak een eigen garage voor bewoners.

    En als u per sé auto wil rijden, of 2 auto’s wil bezitten, moet u misschien niet in zo’n beetje de dichtbevolkte stad in de Randstad gaan wonen en dan in de binnenstad die (geheel democratisch besloten) autoluw gemaakt wordt de komende jaren. Niet omdat er alleen maar voordelen aan het autoluw maken zitten, er zijn zeker ook nadelen, maar de nadelen wegen het niet op tegen de voordelen van het autoluw maken.

    In Leidsche Rijn zijn er de afgelopen 25 jaar letter duizenden en duizenden woningen gebouwd voor mensen met auto’s en die snel de snelweg op moeten/ willen.

    Rond 2009/ 2010-2012 is het huidige Utrechtse parkeerbeleid, met bijna unanieme stemmen in de gemeenteraad, aangenomen. Ook met steun van de rechtse partijen.

    Dan even nu de bewijslast, die u zelf niet levert overigens (maar wel van alles roept):

    2e handsjes: https://www.autotrader.nl/auto/brandstof–elektrisch/?pricefrom=7500&priceto=10500&sort=price&desc=0 (prima auto’s).

    Nieuw elektrische auto’s:
    https://www.activlease.nl/informatie/autolease-blog/dit-zijn-de-6-goedkoopste-elektrische-autos-van-2022-update/

    https://nos.nl/artikel/2444974-motor-town-detroit-bewijst-de-toekomst-is-elektrisch

    https://www.automobielmanagement.nl/elektrisch-rijden/2022/05/02/ook-detroit-autoshow-gaat-voor-elektrisch/

  19. Jos

    @ Binnestadsbewoner

    Wat raaskalt u nu eigenlijk. Wanneer een parkeerplek een laadpaal krijgt voor een elektrische auto (EV) dan blijft het toch gewoon een parkeerplek? Alleen dan niet meer bedoeld voor het snel verouderende wagenpark.

  20. Anne-fleur

    Er staat steeds een bedrijfsbus elektrisch bij de laadpaal (kindervervoer)van Willemse en de koning bij ons is dat de bedoeling !!! (klagen helpt niet)
    Reactie we moeten toch ergens opladen

  21. Binnenstadbewoner

    @ confucius : mij hoort u niet klagen. Ik constateer alleen maar en houdt me bij de realiteit.

    Leidse Rijn is idd wat meer parkeerruimte v.w.b. bepaalde types woningen (eensgezinswoningen) maar is dan zo’n beetje de enige nieuwe wijk. Er komt nu een hele nieuwe woonwijk aan merwede met opzettelijk te weinig parkeerruimte. Nieuwssites als deze staan bol van problemen met parkeren. Niet alleen in de binnenstad maar in heel veel wijken. Die transferiums zijn niet bepaald nieuw. Rondom jaarbeurs komen enorme woontorens. Niet genoeg parkeerruimte voor zoveel nieuwe inwoners en dat is bewust.

    Stelling over veel betaalbare elektrische auto’s in range 7.500 euro tot 10.000 is ook niet waar. Oudjes uit 2013 – 2015 waarmee je aankomt zetten, nog heel weinig ook plus vehicles die je in redelijkheid niet auto kunt vergelijken. Nieuwe elektrische auto’s van 20 tot 25k zijn nog niet aantrekkelijk genoeg voor particulieren. Meerdere argumenten.
    Alleen commerciele sector appartementen hebben soms eigen parkeerruimte en ook lang niet altijd. Ontzettend duur.

    Parkeerproblemen in Utrecht zijn heel erg groot vanwege bewust beleid. Chronisch tekort. Als u dat niet wilt zien of zelfs ontkent dan houdt elke discussie hierover op.

  22. Confusius

    @ Binnenstadsbewoner

    Er is geen parkkeerplek-tekort. De meeste garages staan leeg. Er is gedrag onder automobilisten dat niet strookt met het parkeerbeleid in de stad. Kun je van alles van vinden, maar het is democratisch tot stand gekomen. En nogmaals, Het autoluw maken van de binnenstad biedt meer voordelen dan nadelen. Dat kan je neutraal bepalen.

    En je aannames over elektrische auto’s en elektrische 2e handsjes stroken niet met de werkelijkheid. Het aanbod is o.a. laag, omdat er heeeeeeeel veel vraag is naar elektrische 2e handsjes. Aangezien de verkoop van elektrische voertuigen ver boven de prognoses per jaar zit en ver boven de prognoses die 5-10 jaar geleden gemaakt zijn (over het aantal elektrische voertuigen waar we nu op zouden moeten zitten), zit jij er ver naast.

    Je gaat ook voorbij aan het feit dat er vanaf 2030 nauwelijks nog brandstofvoertuigen te koop zijn en dat ze tussen 2040 en 2045 zo goed als uit het straatbeeld verdwenen zijn. Dat betekent dat de gemeente tot 2030 inderdaad meer dan 1000 laadpalen moet gaan plaatsen (en daarna nog meer). Hetgeen ze dan ook doen. Ze regeren in dit geval (en we hebben het over dit geval) dan ook met een vooruitziende blik. Anders krijgen ze over 15 jaar weer van dezelfde zeikerds die altijd zeiken te horen dat ze te ambtelijk en te laat hebben gereageerd op de forse toename in vraag naar laadpalen.

    In mijn straat staan 35 auto’s, waarvan er 15 volledig elektrisch zijn en 4 hybriden. Tel uit. Nu al. De omslag zat hem in het afgelopen jaar/ 2 jaar geleden.

  23. Confusius

    En vreemd dat particulieren 20 k te veel vinden.

    Een nieuwe brandstof VW golf is al duurder.

  24. JdV

    @Confusius: Kunt u nog 1 x uitleggen waarom een gemeente verantwoordelijk is voor het aanleggen van voorzieningen voor elektrische, zeer populaire, voertuigen?
    Ik kan mij niet herinneren dat de gemeente toen de benzine en dieselauto’s populair waren op elke hoek van de straat een pompstation hebben gebouwd.
    Als eigenaren kiezen voor elektrisch omdat dit zo populair is (wat trouwens aardig afneemt omdat benzine tegenwoordig ongeveer even duur is (zelfs met de zeer forse elektro-subsidies meegerekend) dan is het toch aan de eigenaren en eventueel de markt om hun voertuigen te voorzien van energie? Parkeer je auto in een garage of op een parkeerplek en ga regelmatig naar een energiestation (benzine/diesel/Electra/waterstof/lpg) om deze te voorzien van energie in welke vorm dan ook. Daar hoeft de gemeente geen rol in te spelen, behalve dat ze voor veel geld grond en een vergunning ter beschikking stelt aan de hoogst biedende partij (shell/eneco/tesla etc.).

  25. Binnenstadbewoner

    @ c: prijs is ok, maar nog te kleine actieradius (slechts ca 200 km onder ideale omstandighede) en markt die volop in beweging is maakt particulieren huiverig. Ontwikkelingen gaan hard en afschrijvingen daarom ook. Over paar jaar koop je mss elektrische auto die 400 km rijdt voor dezelfde prijs.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).