Komt de Galaxy Tower in Utrecht ooit af? Geschil tussen betrokkenen lijkt te leiden tot stilleggen van de bouw Komt de Galaxy Tower in Utrecht ooit af? Geschil tussen betrokkenen lijkt te leiden tot stilleggen van de bouw

Komt de Galaxy Tower in Utrecht ooit af? Geschil tussen betrokkenen lijkt te leiden tot stilleggen van de bouw

Komt de Galaxy Tower in Utrecht ooit af? Geschil tussen betrokkenen lijkt te leiden tot stilleggen van de bouw
De Galaxy Tower. Foto: Bram van Toor
Een heuse eyecatcher moet het worden, de Galaxy Tower aan het Jaarbeursplein in Utrecht. In 2018 begon de bouw van de 90 meter hoge toren, waarin een hotelvestiging van Amrâth en ruim 300 woningen komen. De toren had in juni 2021 af moeten zijn, maar van oplevering is nu, bijna twee jaar later, nog altijd geen sprake. Onenigheid tussen opdrachtgever De Lelie Vastgoed (DLV), installatiebedrijf Homij en aannemer Ballast Nedam is zo hoog opgelopen dat de bouw nu zelfs stil lijkt te liggen. Komt de Galaxy Tower ooit af?

Een heuse eyecatcher moet het worden, de Galaxy Tower aan het Jaarbeursplein in Utrecht. In 2018 begon de bouw van de 90 meter hoge toren, waarin een hotelvestiging van Amrâth en ruim 300 woningen komen. De toren had in juni 2021 af moeten zijn, maar van oplevering is nu, bijna twee jaar later, nog altijd geen sprake. Onenigheid tussen opdrachtgever De Lelie Vastgoed (DLV), installatiebedrijf Homij en aannemer Ballast Nedam is zo hoog opgelopen dat de bouw nu zelfs stil lijkt te liggen. Komt de Galaxy Tower ooit af?

De bouw van de Galaxy Tower begon in de eerste helft van 2018. De Lelie Vastgoed (DLV), een dochterbedrijf van Amrâth, is de opdrachtgever. Ballast Nedam is de bouwkundig aannemer en Homij het installatiebedrijf dat bij de bouw van het complex betrokken is. De werkzaamheden van Ballast Nedam liepen ernstige vertraging op, omdat het werk in 2019 onderbroken moest worden voor de aanleg van nutsvoorzieningen. Doordat Ballast Nedam vertraging heeft opgelopen, zijn ook de werkzaamheden van Homij vertraagd. Beide bedrijven vinden dat ze recht hebben op schadevergoedingen van miljoenen euro’s.

Na veel gesteggel – tot in de rechtbank – over de hoogte van die vergoedingen, besloot Homij het werk neer te leggen. Nu lijkt ook Ballast Nedam de werkzaamheden te hebben opgeschort. De bouwplaats ligt er stil en verlaten bij en op LinkedIn schrijft een nauw betrokken medewerker dat Ballast Nedam van plan is ‘de bouwplaats te ontmantelen’.

Verschillende gemeenteraadsfracties maken zich zorgen over de ontwikkelingen. D66, Student & Starter, Stadsbelang Utrecht, CDA en VVD willen de wethouder donderdag tijdens het vragenuur om opheldering vragen over de kwestie. Ze willen weten wat de huidige stand van zaken op de bouwplaats is en wanneer de rechter uitspraak doet over het conflict tussen de betrokkenen. De fracties vragen zich verder af wat nu de planning voor de bouw is en of er gevolgen zijn voor andere projecten en ontwikkelingen in het gebied.

Gekoppelde berichten

26 Reacties

Reageren
  1. Joes

    Ach ja,Utrecht en vastgoed en het vastgoed dat de halve stad doet verpauperen.

    Hoe lang ligt het smakkelaarsveld er alweer zo bij?

  2. Ihsan

    Gewoon slopen. Er had sowieso nooit een vergunning voor afgegeven moeten worden. Rond hoogbouw ontstaat op maaiveld veel turbulentie door valwind. Dit is algemeen bekende informatie voor Bouwkundigen, en is de reden dat het noordelijk deel van de Croeselaan momenteel al vaak haast onbegaanbaar is. Er zijn zelfs vermoedens dat de hoogte van de Domtoren een rol speelde bij de ineenstorting van de Domkerk. Het lijkt mij niet fijn als in de volgende grote storm het dak van de stationshal wordt geblazen. Maar mocht dat gebeuren weet je iig waarom.

  3. Lexus

    Je hoeft niet gelovig te zijn om hierin een parallel met de bijbelse Toren van Babel te zien. De schuldige menselijke soort is met haar ongebreidelde kapitalistische productie-en-consumptiesysteem op de verkeerde weg en gaat, omdat zij dat niet wil inzien en ernaar handelen, met rasse schreden haar ondergang tegemoet en sleept bovendien een grote hoeveelheid andere onschuldige soorten in haar val mee.

  4. S

    Bouwend NL staat er weer goed op. Budgetoverschrijdingen, instortende parkeergarages, onderlinge ruzies.

  5. Wim

    @ Lexus

    Amen

  6. Lexus

    @Wim: wie zal er na het uitsterven van de mensheid nog amen zeggen? De overblijvende soorten doen dat niet en hoeven dat ook niet. Maar los daarvan, op microniveau: in plaats van een ‘groen’ centrumproject, waar de bewoners destijds voor hebben gekozen, heeft de gemeente het voor elkaar gekregen een horreur te creëren waar de onherbergzaamheid van afspat: een versteend, verglaasd en verbetond gebied met zware slagschaduwen en gierende ruk- en valwinden, waar je weg wilt blijven of in ieder geval zo snel mogelijk weg wilt zijn.

  7. Joost

    Nu de bouw stil ligt, kunnen de gehandicaptenparkeerplaatsen weer terug? Het is nu ontzettend irritant om ipv 60meter zeker 600m over obstakels te moeten rollen voor een bezoekje aan de film.

  8. Herman

    Mooi monument ter nagedachtenis aan CU2030.
    Alhoewel de Dom is ook niet in 10 jaar gebouwd, dus wie weet, ooit….

  9. Taeke D.

    Het komt me voor dat het stellen van een ultimatum plus een sanctie bij niet nakomen (door B&W) een goede route zou zijn. Sanctie b.v.: intrekking vergunning, onteigening, afbouwen door ander bedrijf. Er is vast wel een alternatieve bestemming te vinden.

  10. Bill

    @Ihsan: Fijn dat u het beter weet dan bouwkundigen in de wereldsteden met gebouwen die 5 a 6 keer zo hoog zijn als dit gebouw hoog is. Er zijn zat alternatieven om hogere bouw te bouwen zonder de door u aangehaalde valwinden en andere rampspoed.
    Zeg dan dat u gewoon tegen hoogbouw bent, maar er niet zoveel verstand van heeft.

  11. Lexus

    @Bill: die slagschaduwen en gierende ruk- en valwinden zijn inmiddels ook in Utrecht gewoon empirisch vast te stellen. Dat heeft niets met bouwkunde te maken. Ook kunnen we ons sterk afvragen hoe lang, los van de kantoren, die hoogbouwhokjes als woonruimte aantrekkelijk zullen blijven. De meeste alleenstaanden, voor wie het misschien nog aantrekkelijk is, krijgen een relatie en kinderen en willen er dan zo snel mogelijk weg. Zoals ik uit eigen waarneming, dus ook empirisch, kan vaststellen.

  12. Ihsan

    @Bill, er zijn inderdaad mogelijkheden om valwind tegen te gaan, maar die worden niet toegepast in het Beurskwartier. Fietst u er wel eens langs op een winderige dag?

  13. pee

    Belasting technisch meer is het niet.

  14. JdV

    @ishan: aha, dat is de oorzaak van uw probleem. Gewoon niet fietsen. Problem solved.

  15. rmn

    @Lexus

    > De meeste alleenstaanden, voor wie het misschien nog aantrekkelijk is, krijgen een relatie en kinderen en willen er dan zo snel mogelijk weg.

    Het is voorspeld dat het aantal alleenwonenden tot 2030 met ongeveer 500k toeneemt tot 3,5 miljoen.

  16. Floep

    Zo zie je maar weer dat je dit soort dingen niet aan de marktpartijen moet overlaten, want dat gaat nooit goed.

    Scherpschutter houdt zich angstvallig stil.

  17. Koel Hoofd

    Kortom, te duur om af te bouwen.
    Project is niet meer rendabel.

  18. Lexus

    @rmn: u hoort mij ook niet zeggen dat er geen behoefte is aan woonruimte voor alleenstaanden en stellen zonder kinderen. Maar tegen hoogbouw bestaan nu eenmaal grote bezwaren, en zeker tegen hoogbouw in opeengeperste toeters en stompen.

  19. rmn

    @Lexus

    Hoe moeten we het dan wel doen?

  20. Pol Vandegeugden

    Het plein voor de Jaarbeurs heet het Veemarktplein.

  21. Lexus

    @rmn: van de ruimte in Nederland is nog geen 15% bebouwd. Er zullen minder en kleinere, relatief schone boerenbedrijven — dus minder veehouderij en meer akkerbouw — moeten komen. Kortom, extreme hoogbouw is nergens voor nodig.

  22. Koel Hoofd

    @Lexus
    Ik had bemoedigende woorden voor je, maar Duic censuur is hypergevoelig dus je zal het zonder moeten doen.
    13% is bebouwd en 34% is in gebruik voor natuur + binnen/buitenwater, 54% landgebruik is landbouwterrein. (Bron CBS)
    We hebben heel erg veel natuur in verhouding tot bebouwd oppervlak, past nog wel een poldertje bij in het manmade Ijsselmeer.
    En die landbouw van ons, dat voedt de wereld met een minimum aan dierenleed.
    Of verplaats je dat liever naar landen die het niet zo nauw nemen met onze wetten? Ik zou zeggen, ga daar maar eens kijken, dan kan je daarna gelijk door naar een traumapsycholoog want dieren zijn niet zo beestachtig als mensen…
    GL heeft intussen een nieuw oud plan uit de groene stal gemarcheerd: Oostvaardersplassen verbinden met de Veluwe zodat die runderen en paarden ook als diner voor de wolven eindigen, na de mouflons en tamme schapen.
    Kortom, minder landbouw en meer nepnatuur, en geen woningen maar binnenstedelijke hansterkooitjes in torenflats die je als plofmens niet meer hoeft te verlaten vanwege je eigen veiligheid. Wen er maar vast aan.

  23. rmn

    @Lexus

    Maar als we wel ergens ‘extreme hoogbouw’ doen. Zullen we dat dan naast het meest centrale treinstation van Nederland doen?

  24. Bram van Reemst

    Wind bij hoogbouw is wel een algemeen bekend probleem. Van die wind op het Domplein had ik vaak last als ik naar school fietste. Maar wat dat betreft zijn vooral de horizontale windvlagen rond het gebouw een probleem voor de omgeving.

    Ihsan vermoedt dat het ook een risico is voor het gebouw zelf. Op zich is dat zo, maar daar houden de architecten natuurlijk rekening mee.

    Dat valwinden een rol speelden bij het instorten van de Domkerk is de meest waarschijnlijke verklaring volgens een onderzoek van enkele jaren geleden, maar dat ging over valwinden binnen de tornado en ook elders in de stad richtten deze schade aan.

    (JdV adviseert om dan maar niet te fietsen. Ja, en wat dan? Te voet soms? Of denk je echt dat iedereen in de auto, ook de kinderen, ouderen en met een minimuminkomen, een goed idee is? Ga lekker in een wereldstad rondrijden, of liever gezegd: urenlang per dag in de file staan.)

  25. Ihsan

    @ Bram, ik heb in Delft toch echt geleerd dat valwinden wel degelijk kunnen ontstaan door wind die op grote hoogte tegen gevels aanwaait. De windsnelheden zijn daar veel hoger, en de gevel buigt de wind af naar beneden. Als deze valwind dan het maaiveld raakt ontstaat hevige turbulentie. Vandaar de sterke wind op het Domplein die u noemt (daar is wegens de dichte bebouwing op maaiveld amper horizontale wind). Bij het Beurskwartier vormen beiden een probleem, net zoals rond het EWI gebouw op de campus in Delft.

  26. Duco

    Wat een lachwekkende reacties alsof dit torentje iets bijzonders is ten opzichte van het Burj Khalifa gebouw van 828 meter dus bijna 8 X hoger. Ik heb erg te doen met de nieuwe eigenaren die zo lang in onzekerheid moeten zitten.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).