Kritisch rapport over projectorganisatie Utrechtse SUNIJ-lijn: ‘Te weinig geleerd van Uithoflijn’ Kritisch rapport over projectorganisatie Utrechtse SUNIJ-lijn: ‘Te weinig geleerd van Uithoflijn’

Kritisch rapport over projectorganisatie Utrechtse SUNIJ-lijn: ‘Te weinig geleerd van Uithoflijn’

Kritisch rapport over projectorganisatie Utrechtse SUNIJ-lijn: ‘Te weinig geleerd van Uithoflijn’
In het nieuwe onderzoek van de Randstedelijke Rekenkamer naar het vernieuwingsproject van de tramlijn tussen Utrecht Centraal en Nieuwegein en IJsselstein wordt flinke kritiek geuit. Het project liep maanden vertraging op door onder meer een blunder van de provincie bij de vergunningsaanvraag.

In het nieuwe onderzoek van de Randstedelijke Rekenkamer naar het vernieuwingsproject van de tramlijn tussen Utrecht Centraal en Nieuwegein en IJsselstein wordt flinke kritiek geuit. Het project liep maanden vertraging op door onder meer een blunder van de provincie bij de vergunningsaanvraag.

Even terugblikken, het project ging om de zogenoemde SUNIJ-lijn. Dat is de tram tussen Utrecht, Nieuwegein en IJsselstein. Het traject ging op de schop om klaar te zijn voor de toekomst. De bedoeling was om de werkzaamheden in twaalf weken in de zomer van 2020 uit te voeren, maar dat liep anders. Het project liep maanden vertraging op waardoor reizigers ook niet met de tram konden reizen.

Een van de voornaamste redenen dat het project vertraging opliep waren blunders met de vergunning. Voor deze vergunning moest een veiligheidsdossier worden opgesteld, en daar ging het mis.

In een lijvig rapport van de Randstedelijke Rekenkamer wordt uit de doeken gedaan hoe de vertraging zo kon oplopen. In het kort komt het erop neer dat de organisatie onvoldoende ervaring had met dit soort uitdagingen, ook zijn er te weinig lessen geleerd van dat eerdere grote tramproject; de Uithoflijn. Er was gewoonweg te weinig kennis en er waren ook geen buffers ingebouwd om dit soort grote tegenslagen te verwerken. Zowel de projectorganisatie als de aansturing van de provincie Utrecht, maar ook de informatie vanuit ambtenaren toonden tekortkomingen.

Reactie provinciebestuur

Het provinciebestuur onderschrijft de hoofdconclusie van het onderzoek.  In een persverklaring is te lezen: “Er is van het begin af aan een verkeerde inschatting gemaakt over de aard en omvang van de benodigde werkzaamheden voor het veiligheidsdossier. Dit dossier is van essentieel belang voor het verkrijgen van een indiensstellingsvergunning. Deze bevinding uit het onderzoeksrapport zien Gedeputeerde Staten als de belangrijkste reden voor de vertraging.”

Deze fout, die te laat werd opgemerkt, leidde ertoe dat de reizigers niet op tijd van deze tramlijn gebruik konden maken. “Het provinciebestuur betreurt dit zeer.”

Uit het onderzoek komen meerdere aanbevelingen voort. De provincie schrijft daarover: “Waar dat kan, worden deze aanbevelingen ingevoerd in de nog lopende delen van de Vernieuwde Regionale Tramlijn, in andere relevante projecten en in de bredere organisatie. Daarbij is er vooral aandacht voor de wijze waarop de provincie projecten opzet en voor planning. Daarnaast worden stappen gezet in het versterken van de organisatiecultuur.”

Zelf het onderzoek of de conclusie bekijken? Dat kan hier.

9 Reacties

Reageren
  1. Metropool Utrecht

    Stop het doormodderen bij de provincie, en creëer voor de hele randstad 1 goede metro tram planning en onderhoud organisatie.

  2. Scherpschutter

    Kortom; de gebruikelijke ambtelijke totaal-incompetentie als altijd.

    Breng dit soort projecten onder bij bewezen private partijen onder leiding van een competente private projectleiding. Je kunt dit niet aan een ambtenaren overlaten, om dezelfde reden dat je kappers ook niet de bouw van een kerncentrales laat overzien.

    Het dient de overheid ten strengste verboden te worden om dit soort projecten uit te voeren.

  3. Rob H.

    Voordat er straks weer uit de onderbuik geschoten wordt: Lot van Hooijdonk gaat hier niet over. Dit is een provincie-aangelegenheid.

  4. Lombokker

    Wat in het rapport helaas niet wordt benoemd, is het gebrek aan afrekencultuur bij de overheid. Als je er in het bedrijfsleven een puinhoop van maakt vlieg je er uit, doe je dat bij de overheid, dan wordt je hooguit weggepromoveerd.

  5. Herman

    Een tramlijn aanleggen en beheren is een flinke klus, daar heb je een professionele organisatie voor nodig met kennis van zaken.
    Deze kennis is niet aanwezig met slechts 1,5 tramlijn., dus schakel organisatie in die wel kennis heeft. De RET, GVB en HTM hebben ervaring met tientallen tramlijnen in beheer en nieuwbouw, Prorail weet ook als geen ander hoe je dit doet.

    Ga niet zelf zitten hobbyen, dat kost tijd en geld en de reiziger is de dupe.

  6. JdV

    Glas, plas, was. Rapport ontvangen. We beloven beterschap. Op naar het volgende faalproject. Ambtenaar? Hoe slecht je je werk ook doet, geen consequenties. Dus maak u niet druk mensen. Deze heren en dames blijven gewoon uw geld over de balk smijten in de volledig overbodige bestuurslaag genaamd provincie. Een land ter grootte van 2 postzegels heeft geen provinciebesturen nodig. Goede bestuurders, dat wel. Maar mensen die wat kunnen werken nou eenmaal niet in loondienst bij de overheid. Die laten zich inhuren door diezelfde overheid om de rotzooi te herstellen die de faalambtenaren creeeren.

  7. woutvr

    Wat een goedkoop commentaar. Van @Scherpschutter geloof ik dat wel , omdat hij een vermeend ondernemer is. Wij als burgers willen niet te afhankelijk zijn van het kapitaal. Dus ik denk prima zo, hier kan de overheid, die tenslotte de regie moet houden, verder mee. En moeten we mi zelf kritisch kijken naar ons stemgedrag.

  8. Koel Hoofd

    Zo zie je maar weer eens, de overheid kan in geen enkele laag leren van de gemaakte fouten uit het verleden, ook niet als dat verleden bij wijze van spreken ‘eergisteren’ was, en ook niet als er vele naslagwerken zijn waar de fouten in worden uitgespeld.
    Kortom, een compleet disfunctionele incompetente organisatie.

  9. Ruudrecht

    Zoals met al dit soort grote projecten ontbreekt heel vaak een overkoepelende deskundige stuurgroep die in met een helikopterblik alles in kaart brengt, alle mogelijkheden bekijkt en niet alleen voor de desbetreffende gemeente en/of provincie, maar voor héél Nederland zelf. Kijken waar de knelpunten liggen, of er al soortgelijke initiatieven zijn bij andere gemeentes en provincies en eens een keer een goed masterplan OV voor heel Nederland maken. Daarna de meeste ervaren deskundigen bij elkaar roepen, een gedegen projectplan schrijven met een heldere begroting en een duidelijk stappenplan met tijdschema’s. Collectieve aan/inkopen doen van de benodigde materialen om de kosten te drukken (plus een goed toezicht dat de bestelde materialen van de afgesproken kwaliteit is en van hetzelfde materiaal als afgesproken; anders wordt daarmee gesjoemeld zoals de Mafia dat ook doet) en vervolgens ervoor gaan.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).