Kritisch rapport over Utrecht Marketing en gemeente Utrecht | De Utrechtse Internet Courant Kritisch rapport over Utrecht Marketing en gemeente Utrecht | De Utrechtse Internet Courant

Kritisch rapport over Utrecht Marketing en gemeente Utrecht

Kritisch rapport over Utrecht Marketing en gemeente Utrecht
Archieffoto Culturele Zondag. Foto: Bas van Setten
Twee jaar na de start van Utrecht Marketing concludeert Onderzoeksbureau Berenschot dat verbetering noodzakelijk is. In het rapport worden stevige conclusies getrokken, onder meer over het belang van Utrecht Marketing, het opdrachtgeverschap vanuit de gemeente en de Culturele Zondagen.

Twee jaar na de start van Utrecht Marketing concludeert Onderzoeksbureau Berenschot dat verbetering noodzakelijk is. In het rapport worden stevige conclusies getrokken, onder meer over het belang van Utrecht Marketing, het opdrachtgeverschap vanuit de gemeente en de Culturele Zondagen.

De stichting Utrecht Marketing is in 2017 ontstaan na een fusie van Stichting Cultuurpromotie Utrecht en Stichting Toerisme Utrecht. Berenschot concludeert nu twee jaar later dat er maatregelen genomen moeten worden.

Presteert Utrecht Marketing?

In het rapport komt onder meer naar voren dat het lastig te beoordelen is of Utrecht Marketing eigenlijk wel goed presteert. Dit komt omdat de opdrachtverlening door de gemeente en de verantwoording door Utrecht Marketing onvoldoende zijn.

In het onderzoek van Berenschot staat: “De opdracht bevat slechts globale doelstellingen en geeft geen duidelijkheid over te verwachten effecten. Utrecht Marketing rapporteert vooral op het niveau van activiteiten, niet op te boeken resultaten en te realiseren effecten.”

Meten

Er kan dus ook niet goed gemeten worden of Utrecht Marketing enig effect heeft gehad in de stad. Althans, dit kan niet gemeten worden op basis van het gemeentelijk beleid, de opdracht en de verantwoordingsdocumenten van Utrecht Marketing.

Ook de communicatie tussen de gemeente en Utrecht Marketing moet verbeteren. Daarnaast zou de stichting, volgens de gemeente, te weinig betrokkenheid tonen bij discussies over toeristisch- en cultuurbeleid.

Beperkte rol

Ook zijn de taken van Utrecht Marketing zo breed, dat de samenhang daarvan niet altijd duidelijk is. De beperkte rol van Utrecht Marketing bij twee grote aankomende evenementen – de Vuelta en Utrecht 900 jaar – noemt het rapport juist weer opmerkelijk, als je kijkt naar de ambities van de stichting.

In het rapport komen ook de Culturele Zondagen aan de orde. De formule van dit evenement zou, zoals Utrecht Marketing eerder al aangaf, inderdaad een vernieuwing toe zijn. De stichting heeft daar de afgelopen jaren te weinig innovatie laten zien.

Geen meerwaarde

Op dit moment is er dan ook geen meerwaarde zichtbaar voor de fusie die in 2017 heeft plaatsgevonden. “Niet in de programmering, maar ook niet in de bedrijfsvoering. Opvallend is dat de gemeente en Utrecht Marketing zelf ook geen duidelijke, meetbare doelen hebben geformuleerd voor de fusie. Er is alleen de verwachting uitgesproken dat de fusie meerwaarde zal opleveren.”

De onderzoekers geven ook toe dat marketing van een stad of regio lastig te definiëren is en de resultaten moeilijk te meten zijn. Dit maakt Utrecht Marketing juist ook kwetsbaar voor discussies. De meeste partners in de stad geven de stichting wel het voordeel van de twijfel, het opzetten van een nieuwe organisatie kost nu eenmaal tijd. Veel organisaties zien ook het belang in van een aparte marketingorganisatie.

Wat nu?

“Deze tussenevaluatie toont aan dat Utrecht Marketing en de gemeente in onze samenwerkingsrelatie verbeteringen moeten doorvoeren”, aldus wethouder Klaas Verschuure van Economische Zaken.

De gemeente gaat de opdracht aan Utrecht Marketing herzien. De aandacht gaat daarbij uit naar groepen mensen die in Utrecht wonen, ondernemen, verblijven, leren en werken. De taken en doelen van Utrecht Marketing moeten beter vastgelegd worden. In het rapport zijn tal van aanbevelingen opgenomen. Bekijk dat hier.

18 Reacties

Reageren
  1. De Notenkraker

    Opheffen die nutteloze Nutella club…zeker als je je na 2 jaar nog steeds niet nuttig gemaakt hebt … de noten die we hiermee besparen kunnen beter besteed worden aan noodzakelijke noodgevallen in de stad…

  2. M.

    De aanbevelingen van Berenschot zijn al even nietszeggend als die hele marketing zelf. Uitgangspunt voor beleid moet namelijk niet de marketing zijn, maar de inhoud van de ‘producten’ die ze verkopen. Stel u een verkoper van electronica voor die geen kennis van electronica heeft. Zoiets is hier het geval: die marketinglui hebben geen of nauwelijks inhoudelijke kennis en daarom kan het ook nooit wat worden, alle Berenschotrapporten ten spijt. Intussen kosten het marketinggeintje en ‘onderzoeken’ als die van Berenschot bakkenvol gemeenschapsgeld.

  3. Johan

    Alweer een brevet van Utrechts bestuurlijk onvermogen.
    Er is bijna geen dossier waarop deze gemeente wél goed functioneert.
    Waar ligt dat toch aan.
    Kwalitatief tekortschietende ambtelijke staf over de hele breedte?
    Incapabel college van B&W?
    Combinatie van factoren?

  4. Herman

    Tegenwoordig moet alles meetbaar zij, althans volgens zo’n duur bos bla bedrijf als Beerenschot. Die staan al te trappelen om deze zelf aangedragen oplossing verder uit te werken….

    Marketing is gebakken lucht, niet meer en niet minder.

  5. Scherpschutter

    Geen concrete doelstellingen geformuleerd vanuit de Gemeente…LOL!

    Hier heb je een zak geld. Doe maar marketingactietje. Mijn hemel, wat een amateurisme.

  6. G.H.

    Destijd was het Duic-reaguurderscollectief hier zeer eensgezind over in haar afkeer.
    Twee jaar later stel ik vast dat het enige waar het niet spot on was in haar voorspelling, is dat er überhaupt niet meetbaar zou zijn in hoeverre we ver-nutellaat worden door Utrecht Marketing, of door andere nutelliseringsactiviteiten.

  7. Hadjememaar

    Generaliseren heeft geen zin. Maar dit geval is wel erg sneu. Als ik Klaas Verschuure was ging het mes er in. Niet mee wachten zou ik zeggen.

  8. JdV

    Toch weer mooi wat geheel vrijblijvende en tot niets verplichtende baantjes gecreëerd voor de vriendjes van de gemeenteraadspartijen die de dienst uit maken in 030. Na 2 jaar pas een tussenrapportage met aanbevelingen. Dus ze kunnen nog zeker 2 jaar gegarandeerd subsidie blijven graaien voordat de stekker er in 2023 uitgaat. Waarna een ander clubje zal worden opgericht om dezelfde graaiers of wellicht een tegen die tijd afgeserveerde wethouder van een riant inkomen te kunnen voorzien. Uiteraard geheel en al op kosten van de inwoners.

  9. Gerard Brugmans

    Als ik mijn werk zo slecht zou doen had ik allang geen baan meer. Ik mag hopen dat de directie van deze marketingclub inmiddels haar ontslag heeft ingediend?

  10. Esrin W.

    Maar hier gebeurt uiteindelijk helemaal niks mee toch?

  11. isabelle

    Deze vriendjeskliek is nu definitief afgeserveerd op onkunde, nutteloosheid en amateurisme.

    Taken herzien heeft geen zin, clubje opheffen des te meer.

  12. joas

    @ JdV

    Dit plan tot fusie is uiteraard nog tot stand gekomen toen de VVD het nog voor het zeggen had in het gemeentebestuur (marketing/ toerisme/ economie), VVD is nogal van de marketing en van de vriendjespolitiek ook.

    Is dit onderzoek naar het reilen en zeilen daar niet juist tot stand gekomen onder ons huidige gemeentebestuur? Die dus graag willen weten of het een en ander functioneert zoals het zou moeten? Dus de mensen die jij verafschuwt doen dus eigenlijk iets goed en de mensen aan wiens kan tje politiek gezien min of meer staat zijn dus eigenlijk de oorzaak van eventuele misstanden

    Grappig wel weer.

  13. Kees Truijens

    @M.
    Ja, en dat inhoudsloze gemeet zal helaas geen invloed hebben op het door Utrecht Marketing beoogde slopen of opleuken van een prachtige activiteit: de Culturele Zondagen.

  14. JdV

    @joas: En de andere partijen die toen en ook nu in het college zitten hebben daar destijds vrolijk mee ingestemd. Grappig wel weer dat je je vrienden van die kant lekker uit de wind probeert te houden.

  15. Utregter

    Sluiten die afdeling. Geld kan beter besteed worden.

  16. Frits

    Aangezien Utrecht al behoorlijk onder de voet gelopen wordt door toeristen en het ook de sterkst groeiende economische regio in Nederland is lijkt mij elke inspanning om de groei nog verder te bevorderen volstrekt overbodig. Qua aantallen toeristen zitten we al zo’n beetje aan het plafond voor wat de stad kan hebben. En lovende stukken over onze stad in tal van internationale kranten doen het ergste voor de nabije toekomst vrezen.
    Ophouden met Utrecht Marketing dus.

  17. Piet

    Maak alles meetbaar? Als ik dit zo lees heeft Berenschot zelf flink lopen cashen maar enkel een paar open deuren ingetrapt waar tegenwoordig heel social media op vooruit loopt en zichzelf fantastisch vindt omdat met dit 2 jaar geleden heeft gezegd/geschreven. Soms is er een politieke keuze gemaakt en geen enkel probleem maar blijkbaar vind een enkeling dat er een probleem is en dan wordt dit uitgebreid besproken. Jammer volgens mij doet Utrecht Marketing prima werk wat voorheen ook gebeurde maar dan versnipperd.

  18. Cico

    Weg met die lobbyclub! Het moet een EN/EN organisatie zijn, eentje die oog heeft voor Utrechtse bewoners EN Utrechtse bedrijven. Bewoners willen cultuur, bedrijven willen toeristen. Dat zijn twee verschillende doelen, die je best kan combineren, maar het is volledig doorgeslagen naar het organiseren van massale evenementen en toeristen marketing.

    En noem het AUB geen ‘marketing’, een stad moet je niet gaan degraderen tot een bedrijf. Het is vele malen complexer en draait niet alleen om geld.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).