Maximumsnelheid op ruim 220 Utrechtse straten terug naar 30 km/h - De Utrechtse Internet Courant Maximumsnelheid op ruim 220 Utrechtse straten terug naar 30 km/h - De Utrechtse Internet Courant

Maximumsnelheid op ruim 220 Utrechtse straten terug naar 30 km/h

Maximumsnelheid op ruim 220 Utrechtse straten terug naar 30 km/h
De maximumsnelheid op ruim 220 wegen in de gemeente Utrecht moet worden teruggeschroefd naar 30 kilometer per uur. Bijna de helft van de straten liggen in de wijken Kanaleneiland en Overvecht.

De maximumsnelheid op ruim 220 wegen in de gemeente Utrecht moet worden teruggeschroefd naar 30 kilometer per uur. Bijna de helft van de straten liggen in de wijken Kanaleneiland en Overvecht.

Begin vorig jaar maakte de gemeente bekend dat alle centrum- en wijkstraten van de stad een snelheidslimiet krijgen van 30 kilometer per uur krijgen. Met deze maatregel moet de veiligheid en de ‘oversteekbaarheid’ worden vergroot. Toen was er nog sprake van zo’n 600 straten.

“De stedelijke verbindingswegen vormen het netwerk van meest logische en korte routes naar bestemmingen in de stad. De overige wegen hebben of krijgen zoveel mogelijk een snelheidslimiet van 30 kilometer per uur”, zegt wethouder Lot van Hooijdonk.

De afgelopen jaren, maar ook dit jaar zijn veel straten al aangepast naar een limiet van 30 kilometer per uur. Bij het afwaarderen wordt rekening gehouden met verschillende belangen. Zo wordt rekening gehouden met het openbaar vervoer en nood- en hulpdiensten.

Wijken

Vooral in Overvecht en Kanaleneiland zijn veel wegen waar volgens de gemeente de maximumsnelheid makkelijk verlaagd kan worden. Het gaat in beide wijken om 105 straten. Volgens de wethouder is er ongeveer 30 miljoen euro nodig om deze wegen her in te richten.

In de wijken West en Leidsche Rijn zijn er, behalve de Rijksstraatweg, geen straten die aangepast moeten worden. Van Hooijdonk: “Alle wegen hebben hier dus al de snelheidslimiet die past bij de beleidsambitie.”

Gekoppelde berichten

22 Reacties

Reageren
  1. Harry

    Yep dat is de eerste stap. Dan de fietsers op het asfalt en fietspaden ombouwen naar voetpaden. Dan de klinkers en het asfalt eruit. Dan Romeinse knuppelpaden erin, geschikt voor paard en wagen. En als laatste een grote muur om Utrecht met een verdedigingsgracht en op de dijken kanonnen om ongewenst gemotoriseerd verkeer de greppel in te schieten. En op de pleinen zetten we wat brandstapels neer voor, om ons te bevrijden van de CO2 ongelovigen!

    De vooruitgang 2.0

    BTW ik denk dat de gemeente onvoldoende geld heeft voor het plaatsen van al dei bordjes.

  2. Arjan Verhoeven

    Goed plan. Alleen, waarom moet alles weer heringericht? Paar honderd bordjes, zeg 50K en 29.950.000 over. Zelfs zonder een cent boete incasseren is dat genoeg om 50 agenten tien jaar lang te laten handhaven.

    Sowieso wel verstandig, wat meer blauw in precies die wijken.

  3. Lombokker

    Hoe grenzeloos naïef kun je zijn?

    Onze Lot denkt dus dat het neerzetten van een verkeersbord automatisch leidt tot aanpassing van het verkeersgedrag. Nou, zo werkt dat dus niet! Hier in de wijk zijn veel straten waar je maar 30 mag; ik schat dat zeker de helft van de auto’s harder rijdt. In Kanaleneiland en Overvecht zullen dat er nog veel meer zijn.

    Verkeersdrempels zullen wat schelen, maar de echte asomobilisten malen daar niet om. Die schakelen over naar een ‘binaire’ rijstijl: afwisselend vol gas en vol in de remmen. Dus nog meer uitlaatgas en fijnstof (van het remmen). En herrie.

    Op zich prima om in woonwijken een maximum snelheid van 30 km aan te houden. Maar met alleen overal verkeersborden neerzetten ga je dat niet voor elkaar krijgen. Dan zul je ook moeten handhaven, anders is de uitgave voor al die verkeersbordjes alleen maar weggegooid geld.

  4. Hadjememaar

    Geweldig! Dat gescheur door de wijk van Volvo moeders, ik ben er helemaal klaar mee. Woonstraten mogen van mij naar 15km/h.

  5. bee

    onzin.

  6. Rottebert Peermans

    Haha ja grappig, maar ik ga dus niet in slow motion rijden omdat we een autohatende wethouder hebben. En wie vóór mij meent de slak te moeten uithangen krijgt met m’n groot licht en toeter te maken.

  7. M.

    Een geweldig begin. Beter lijkt het me overigens dat 30 de norm in de hele stad wordt. Alleen voor sommige wegen zou een hogere snelheid toegestaan kunnen worden, dus bijvoorbeelden met borden ” 50 km per uur toegestaan”.

  8. Berend

    Yeah right.. en dan?

  9. Josse de Voogd

    Komende week wordt er in de raad gesproken over de bussluis aan de Amazonedreef. Het op een veilige manier weghalen hiervan blijkt erg duur uit te vallen. Dit zou ten koste gaan van het budget om de komende jaren veel andere wegen veiliger te maken. Waaronder de route Poortstraat – Alexander Numankade – Jan van Galenstraat, waarin gevaarlijke kruisingen zitten en hard wordt gescheurd. Dit omdat de kruisingen ooit zijn aangepast voor de bus, ten koste van ruimte en veiligheid voor fietsers en voetgangers. Dit terwijl in de spits de verhouding 85% fiets en 15% auto is.
    Het zou ongelofelijk zonde zijn als herinrichting weer opnieuw op de lange baan gaat. We hopen dan ook dat de gemeenteraad kiest om de bussluis toch te laten zitten. Het burgerinitiatief om deze weg te halen was controversieel in die buurt, er waren ook veel bezwaarschriften, en die kwamen van belangrijke partijen. Hier is juist heel erg veel draagvlak om deze route eindelijk veiliger te maken. Hetzelfde zal waarschijnlijk gelden voor veel andere plannen in de stad die niet door kunnen gaan als de raad haar geld besteedt aan de Amazonedreef. In het bijzonder kijken we naar D66, dat zich dé fietspartij noemt. Aanvankelijk was zij voor het verwijderen van de bussluis, maar we hopen dat, met de nieuwe informatie over de kosten, zij kiest voor een betere fietsveiligheid op vele plekken in de stad.

  10. Toine Goossenst

    Hadje,

    Uw wens is al 15 jaar geleden gehonoreerd.

    Woonerf
    Maximumsnelheid 15 km/uur

    Voorheen heette dat ‘stapvoets’. Nu is bij wet geregeld dat het om een limiet gaat van 15 km/h. Voetgangers en spelende kinderen hebben hier dezelfde rechten als automobilisten. Alleen met een lage snelheid kun je als autobestuurder op tijd remmen en anticiperen. (ANWB)

  11. Toine Goossens

    € 30.000.000 uitgeven om gedrag te beïnvloeden? Gekker moet het niet worden.

    Iedereen in Nederland dient zich aan de wet te houden. Dat staat en valt met handhaving. Handhaving is geen politietaak meer. Handhavers treden op namens de overheid. Niets staat de gemeente Utrecht in de weg om handhavers ook voor snelheidsovertredingen in te zetten. De 30 km gebieden zijn daar zeer geschikt voor.

    Er zijn handhavers over in Utrecht. De parkeer handhaving wordt nu uitgevoerd met een scanauto. Zet die mensen in op handhaving van alles wat net is ingevoerd. En als dat niet genoeg is, neem er dan nog meer aan. Nederland dient te leren dat op het overtreden van de wet, straf staat.

    Het herinrichten van wegen om een lagere snelheid te realiseren, is weer een uiting van het lullo beleid in Nederland. Ballonnen oplaten mag niet, roken in het openbaar mag niet, snorren op het fietspad mag niet.
    Maar handhaven? Dat is zo rechts, dat doen wij niet in Nederland. Dat mag best wel eens een overbodige dode kosten. Collateral dammage heet dat.

    Laat Lot van Hooijdonk nou eens als een zeer sterk bestuurder uit de kast komen, en van handhaving haar belangrijkste prioriteit maken. Dan bereiken we op de lange termijn een veilige en stabiele samenleving.

    Borden dienen voldoende te zijn. Onder het slampamperen van burgers dient een einde te komen.

    De beloning voor de wethouder is groot. Weer € 29.000.000 om de NRU volledig verdiept aan te leggen.

  12. Cico

    Ieder mens met ogen en hersens kan zien wat voor levensgevaarlijke verkeerschaos er iedere dag onstaat in deze wijken, met name op de hoofdwegen. Winkelend publiek, mensen die kinderen ophalen/afzetten met de auto, fietsverkeer, spelende kinderen die lukraak oversteken… logisch dat de wegen opnieuw moeten worden ingericht om dodelijke ongelukken te voorkomen. Het is er drukker geworden, Utrecht groeit en dat vraagt om stevig beleid ipv niks doen.

    De kinderlijke reacties op ‘autohater Lot’ geven nog maar eens aan hoe ontzettend nodig deze maatregelen zijn. De cijfers geven aan dat Lot juist goed bezig is geweest de laatste jaren.

  13. Wim

    30 (DERTIG!!!!) miljoen. En dat na de ook al 30 (DERTIG) miljoen voor het afknijpen van de westelijke binnenring. Ik zeg niets meer.

  14. Johan

    @ Cico

    Help me even: welke cijfers??

  15. Yoshua

    Waarom niet gewoon heel Utrecht een max van 25 km invoeren.
    Koop je voor 30 miljoen aan slimme camera’s die je binnen een poep en een scheet weer terug verdiend.
    Met dat geld kan je nog meer camera’s kopen om nog meer wetsovertreders te kunnen bekeuren.
    Bepaalde mensen houden zich niet aan de regels en rijden met gemak 5 km harder dan toegestaan.
    Met slimme camera’s kan je het tuig dagelijks misschien wel 10 keer beboeten.
    GroenLinks stelt mij keer op keer teleur door het softe geldverslindende beleid.
    We zijn een linkse stad en dat mogen ze eindelijk wel eens een keertje laten zien.
    Verbouwen van wegen is zeer slecht voor het milieu.
    Laten ze eens gaan kijken in China, hoe ze daar de automobilisten onder controle hebben.
    Met slimme camera’s kan natuurlijk veel meer, bijvoorbeeld alle fietsen voorzien van een tag, zodat we de fietsterreur kunnen aanpakken door fietsers bij iedere overtreding te beboeten.
    Wanneer ik kijk naar het gedrag in mijn buurt op de kruising Maliebaan Nachtegaalstraat dan zou het mogelijk moeten kunnen zijn om dagelijks een ton te verdienen aan fietsers die terreur zaaien op de route CS-Uithof.

  16. Teunemans

    Zorg dat de fietsers zich eens aan de regels houden, zet daar de handhavers eens op. Je wordt in de stad waar zij niet mogen fietsen omver gereden. DOE DAAR EENS WAT AAN! Ik heb wel eens het idee dat de handhavers dat niet willen, want dan moet er gepraat worden. Verkeerd geparkeerde auto’s zijn makkelijker te bekeuren, auto’s praten niet.

  17. Rob Huibers

    Fijn is dat @Rottebert Peermans, ik wil wel voor je gaan rijden. Dan kàn je niet harder.

  18. Henk

    Goede zet, maar Volgens mij ik zie ik al een paar jaar berichten van zelfde strekking. Blijkbaar blijft de gemeente dit graag herhalen, maar tot nu toe zonder actie. Voor straten in woonwijken een goede stap naar betere verkeersveiligheid, daarbij graag combi met handhaving.

  19. Wim Vreeswijk

    Het eenvoudigste en goedkoopste zou zijn om de betreffende straten verkeersluw te maken door betonnen verkeersremmende maatregelen. Handhaven in de betreffende straten is een onmogelijke en onbetaalbare optie met honderden handhavers want dit Groen-Nikscollege heeft ons reeds in 2017 met een schuld opgezadeld van 1,5 miljard euro, wat een vertienvoudiging is van de schuld van 2007.

  20. Toine Goossens

    Het is van de zotte dat het gedogen van wetsovertredingen met € 30.000.000 beloond wordt. Wat gedogen oplevert heeft de liquidatie van de advocaat in Amsterdam laten zien. Eindelijk is de rechtsstaat in rep en roer.

    Stop met gedogen, handhaven is het dagelijkse normaal.

    Dat heeft @Cico niets met autohaat te maken. Dat heeft met stabiliteit en veiligheid te maken.

  21. Scherpschutter

    @Yoshua

    Uitstekend idee!

    We zouden ook iedere burger kunnen uitrusten met een verplichte GPS tracker in het lijf. Iedereen bij geboorte verplicht een implantaat! Op die manier weet de Staat altijd precies wie waar is en welke vermaledijde het in z’n hersens haalt om de verordoneringen van de overheid te overtreden. Het hele boeteproces kan geheel geautomatiseerd worden door alle mogelijke databases die uw geliefde overheid over u heeft te koppelen, inclusief uw bankrekeningen! Ook de verkeerssystemen kunnen worden geintegreerd! Door rood lopen? Pats! Automatisch een boete. Een kilometer te hard? Boem! Direct saldo van uw bankrekening. Veiligheid voor alles, nietwaar?

    Het implantaat kan verder worden voorzien van al uw persoonsgegevens! Agenten hoeven u alleen maar te scannen en ze weten precies wie u bent, hoeveel geld u heeft, of u een strafblad heeft, of u een frequent wetsovertreder bent en hoe u er qua gezondheid voorstaat. Of misschien wel of u zich aan Co2 overtredingen heeft bezondigd, bijvoorbeeld door hout of brandstof te kopen. Ideaal! Geen crimineel ontsnapt ooit nog. En heel misschien -maar misschien droom ik nu hoor door uw opmerking over sociaal paradijs China- zou uw implantaat ook aan uw social media en uw internetprovider gekoppeld kunnen worden. Zo weet uw geliefde overheid ook direct of u geen dissident bent…Geweldig! Met openbare sociale credits die iedereen kan zien om te zien of u een loyaal en gehoorzaam burger bent!

    Utrecht een linkse stad? Nu weet ik niet waar u dit op baseert aangezien de helft van de inwoners uberhaupt niet eens komt opdagen bij verkiezingen, maar als u graag een linkse stad wil, laten we hem dan ECHT links maken. Wie wil er nu niet in dit ongekende paradijs van vrede, veiligheid en sociale gerechtigheid op aarde wonen?

  22. René

    @ Johan: zie hier de cijfers waaruit blijkt dat het beleid van Lot van Hooijdonk zijn vruchten afwerpt en het op de Utrechtse wegen dus aanmerkelijk veiliger (zo u wilt: minder onveilig) wordt: https://online.ibabs.eu/ibabsapi/publicdownload.aspx?site=Utrecht&id=4a14fd60-d493-4a89-a8bc-37e155f5fe2f

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).