Meerderheid van Utrechtse gemeenteraad wil opheldering over incident met goederentrein bij Vaartsche Rijn Meerderheid van Utrechtse gemeenteraad wil opheldering over incident met goederentrein bij Vaartsche Rijn

Meerderheid van Utrechtse gemeenteraad wil opheldering over incident met goederentrein bij Vaartsche Rijn

Meerderheid van Utrechtse gemeenteraad wil opheldering over incident met goederentrein bij Vaartsche Rijn
Het spoor in Utrecht bij station Vaartsche Rijn. Archiefbeeld DUIC / Robert Oosterbroek
Een groot deel van de gemeenteraad van Utrecht vraagt het college van burgemeester en wethouders (B&W) om opheldering over het incident met een goederentrein afgelopen vrijdag. De trein werd stilgezet vlak bij station Vaartsche Rijn omdat de machinist een vreemde lucht had geroken.

Een groot deel van de gemeenteraad van Utrecht vraagt het college van burgemeester en wethouders (B&W) om opheldering over het incident met een goederentrein afgelopen vrijdag. De trein werd stilgezet vlak bij station Vaartsche Rijn omdat de machinist een vreemde lucht had geroken.

De goederentrein werd stilgezet net voorbij station Vaartsche Rijn, zodat ProRail en de brandweer konden onderzoeken of er mogelijk iets lekte uit een van de wagons. Dat bleek niet het geval te zijn, maar het incident is voor de ChristenUnie, Volt, D66, Partij voor de Dieren, GroenLinks en VVD wel aanleiding om het college om opheldering te vragen.

De fracties zijn vooral verbaasd dat de trein midden in een woonwijk werd stilgezet en dat bussen en trams naast het spoor gewoon verder konden rijden terwijl het treinverkeer was stilgelegd. “Uiteindelijk leek er nu niets aan de hand te zijn maar een incident als dit, waar er sprake kan zijn van een gevaarlijk lek, kan grote risico’s voor mens, dier en milieu met zich meebrengen”, aldus de partijen.

Vragen

Ze willen van het college weten hoe het incident precies is verlopen, welke instanties een rol spelen als er zoiets aan de hand is en om welke stof de instanties dachten dat het ging.

Verder vragen ze zich af waarom de trein specifiek bij station Vaartsche Rijn stil is gezet en niet verderop, op een plek met minder bebouwing in de buurt, en wat de reden is dat het treinverkeer werd stilgelegd maar bussen en trams gewoon konden blijven rijden.

Tot slot vragen de partijen welke lessen het college trekt uit het incident en of er redenen zijn om het beleid bij dit soort incidenten naar aanleiding van wat er gebeurd is aan te passen. Het college heeft een aantal weken de tijd om de vragen te beantwoorden.

Gekoppelde berichten

15 Reacties

Reageren
  1. Nina

    Goede vragen die leven in de gemeenteraad. Er is iets behoorlijk misgegaan bij deze melding die een calamiteit in zich had.

  2. Lombokker

    Hier wordt weer eens duidelijk dat er helaas geen mensen met een technische achtergrond in de gemeenteraad zitten. Als ze ondanks dat de moeite hadden genomen om eens op internet rond te kijken, hadden ze kunnen zien dat er weinig reden is om paniekerig te doen.
    https://www.prorail.nl/veiligheid/veilig-goederenvervoer

    De gemeenteraad zou zich beter druk kunnen maken over drugslabs die regelmatig in dichtbevolkte woonwijken worden aangetroffen. En dan is er ook nog dat tekort van 75 miljoen . . .

  3. BdV

    Een van de te nemen veiligheidsmaatregelen zou dus kunnen zijn dat machinisten voortaan worden getest op hun reukvermogen.

  4. Wim

    Tjonge wat zijn we wert allert met bragen stellen

  5. Katja

    Kunnen ze beter geen vragen stellen over al die vliegtuigen die de laatste weken over de stad vliegen ?

  6. Hans

    Zouden de raadsleden zich ook afvragen, dat als die chemische lucht niet afkomstig was van de goederentrein, waar die dan wel van afkomstig was? Bijv door (drugs)lozingen in het riool? Dat een machinist in een dichte locomotief, een kleine lekkage van zijn eigen trein kan ruiken als hij 60 rijdt, klinkt soieso al niet erg geloofwaardig.

  7. Mojoman

    @Lombokker
    Er kan dus niet snel iets heel erg ergs aan de hand zijn.
    Maar waarom is de trein dan stil gezet en waarom op die plek???
    Best interessante vragen.
    Vraag mij wel af of dit iets is waar het college antwoord op kan geven.
    Laat de burgemeester en de veiligheidsregio dit afhandelen. Zij hadden denk ik ook al zelf initiatief kunnen nemen door de raad te informeren.
    Dan kan de raad het college onder vuur nemen over andere relevantere vragen zoals gebrek aan inspraak bij plan Overvecht, het autoritair opleggen van parkeerbelasting in gehele gemeente, verkeersbeleid überhaupt, miljoenen tekorten op de begroting, geld verslindende projecten die uit de hand lopen etc etc.

  8. Rocky

    Ik woonde vroeger bij de Da Costakade achter het spoor in de jaren 80 waar wekelijks in de nacht chloortreinen en ander vrachtvervoer reed.
    Niemand hoorde je erover en er is in al die jaren niks gebeurd.
    Niemand in de wijk maakte zich er druk over, en bewoners die echt bang waren gingen er niet wonen.
    Woon nog steeds langs het spoor ergens anders, waar snachts ook goederentreinen rijden, en ga er niet wakker van liggen.
    Tegenwoordig bij bovenstaand artikel moeten er meteen vragen gesteld worden.
    Was de machinist door gereden met een lekkende trein dan was het zeker niet goed geweest.
    En was de machinist gestopt op het C.S of tussen de weilanden in, dan was het ook weer niet goed geweest en nu hij stil stond bij Vaartse Rijn ook weer niet.
    Wat moet de machinist dan?
    Want in de stad heb je gevaar voor bewoners en tussen de weilanden in weer gevaar voor boeren en dieren.
    Gaat dit vervoer voortaan over de weg dan gaan de milieu clubjes uiteraard zaniken.
    Gaat het via binnenvaartschepen dan is het ook geklaag.
    Door de lucht vervoeren net zo en op welke andere mogelijke van transport word er ook geklaagd bij calamiteiten.
    Beter dat we terug gaan om de eigen levensstijl terug te brengen naar de basis met het jagen op dieren voor voedsel, al het transport verbieden en met zijn allen in houten hutjes gaan zitten.
    Oooh nee, dan gaan de veganisten en boomknuffelaars uiteraard weer klagen, heb je dat weer.

  9. Statler

    Much ado about nothing. Eens met @Hans. Laten genoemde raadsleden zich druk maken over hoe het geld in Utrecht verdampt. Misschien rook de machinist dat wel.

  10. W.

    @Rocky: Misschien in jouw wijk niet zozeer, maar verderop in de stad was er wel degelijk onrust en protest tegen die treinen. Oud-Utrecht schreef jaren terug een aardig stuk over “Komité Stop de Chloortreinen in Utrecht”, die onder meer de spoorbaan blokkeerden. Wat dat betreft dus ook niks nieuws met Extinction Rebellion

    https://oud-utrecht.nl/images/pdf-bestanden/Tijdschrift/TSOU-2006-06-LR.pdf

  11. Koel Hoofd

    Ze zouden eens dat rampen/evacuatieplan kunnen bijwerken.
    Laatste keer dat dat is gebeurd was in de koude oorlog?
    De verkeerssituatie is op dit moment zodanig dat als (ook 0.1% is een kans) er een ramp op het spoor of in de stad gebeurt mensen als ratten in de val zitten en ook hulpverleners geen hulp kunnen verlenen dankzij dat autowerend beleid.
    Lijkt me wel een bestuurlijk dingetje in deze opgefokte wereld vol idioten.

  12. Jasper

    Woon in Tolsteeg. Blij met deze houding van deze partijen. Als er wel schadelijke stoffen waren vrijgekomen waren wij de pineut geweest.

  13. Hans

    @Nina, zou je de antwoorden op de vragen niet eerst afwachten, voordat je concludeert dat het ‘behoorlijk is misgegaan met de melding’? Of bedoel je dat het is ‘misgegaan’ omdat er helemaal geen sprake was van een lekkage/incident, dus dat het om een onterechte melding ging? Jaarlijks rukt de brandweer in NL zo’n 50.000x uit voor een loos alarm, dus ruim 100x per dag. Misschien zou de gemeenteraad daar eens vragen over kunnen stellen, hoe dat zit in Utrecht……

  14. Nina

    @ Hans
    De trein stilzetten, gebeurt niet zomaar. Ik snap dat je niet begrijpt hoeveel impact dit heeft op het overige treinverkeer.

    Mijn conclusie is dan ook dat er echt iets aan de hand moest zijn, anders was de trein niet stilgezet.

    Achteraf is alles makkelijk, maar wat nu als de trein wel terecht wordt stilgezet een volgende keer?

  15. Hans

    @Nina, waarom zou ik niet begrijpen dat dit veel impact heeft op het overige treinverkeer? Op RTV Utrecht is inmiddels een geactualiseerdere versie geplaatst. De trein is helemaal niet stil gezet vanwege deze melding, hij stond even verderop al te wachten voor een rood sein (dat komt wel vaker voor). Toen pas kreeg de machinst te horen dat er een melding was geweest over zijn trein en zijn er meerdere controles en metingen verricht. En is er geconstateerd dat de melding een loos alarm was.
    Was er is dan zo ‘behoorlijk misgegaan’ volgens jou, behalve de melding?

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).