Met deze applicatie voor fietsers springen verkeerslichten in Utrecht eerder op groen Met deze applicatie voor fietsers springen verkeerslichten in Utrecht eerder op groen

Met deze applicatie voor fietsers springen verkeerslichten in Utrecht eerder op groen

Met deze applicatie voor fietsers springen verkeerslichten in Utrecht eerder op groen
Fietsers die in Utrecht sneller door het verkeer willen rijden kunnen sinds deze maand een app downloaden, waardoor verkeerslichten eerder op groen springen. Dit is een van de maatregelen waarmee de provincie fietsen aantrekkelijker wil maken.

Fietsers die in Utrecht sneller door het verkeer willen rijden kunnen sinds deze maand een app downloaden, waardoor verkeerslichten eerder op groen springen. Dit is een van de maatregelen waarmee de provincie fietsen aantrekkelijker wil maken.

Het systeem werkt als volgt; fietsers installeren de Ik Fiets-app of de Schwung-app, hierdoor staat de smartphone in verbinding met verkeerslichten met een zogenoemd iVRI-systeem en kunnen deze verkeerslichten eerder op groen springen. Het systeem kan in de hele provincie Utrecht gebruikt worden.

Nog niet alle verkeerslichten hebben echter zo’n iVRI-systeem. Eind vorig jaar liet de gemeente weten dat er destijds twintig kruispunten in de stad ‘intelligente’ verkeerslichten hebben. Op dit kaartje is te zien welke verkeerslichten in contact staan met de app. Daarnaast is er in de stad een route van 25 kilometer uitgestippeld, waarmee fietsers de nieuwe app kunnen ‘ervaren’.

“Als provincie vinden wij het belangrijk dat alle inwoners vlot, veilig en comfortabel kunnen fietsen,” vertelt gedeputeerde Arne Schaddelee. “Daarom werken we onder andere aan het verbeteren van het regionaal fietsnetwerk, het realiseren van doorfietsroutes , maar ook door het inzetten van slimme mobiliteit. Schwung is daar een prachtig voorbeeld van. Data en communicatie worden omgezet naar voordelen voor de fietser!”

Gekoppelde berichten

31 Reacties

Reageren
  1. BdV

    Verkeerslichten eerder op groen kan hier en daar zeker geen kwaad, daar heb je dacht ik al meer technische snufjes voor, zoals detectielussen en knopjes en aanraakdingesen. Kunnen die dan niet wat slimmer worden gemaakt? Zoals ‘zet het op groen als er verder al minutenlang geen ander verkeer is te bekennen’. Ik zie het niet zo zitten om (o.a.) deze app te installeren. Straks mag je zeker niet meer het huis uit zonder ingeschakende smartphone met de aanbevolen overheidsapps?

  2. Wim

    En wat zijn de privacy- waarborgen?

  3. Jan de Groot

    Waarom moet ik een app installeren die mijn bewegingen volgt terwijl druktesensoren precies hetzelfde doen?

  4. Chefplongeur

    Is er al meer concreets te vertellen over de privacy?

  5. Scherpschutter

    Een overheidsapp die real time je locatie trackt, opslaat en koppelt aan persoonsgegevens; als je daar geen koude rillingen van krijgt dan weet ik het ook niet meer.

  6. Gerard

    Interessant als fietser zijnde, maar betekent dit dat deze app constant toegang heeft tot de locatie van de gebruiker? Dat is namelijk een flinke prijs voor een stoplicht dat iets eerder op groen springt.

  7. Johannes Dijkers

    Kan die app ook in de auto meegenomen worden , en zo de automobilist dat zelfde voordeel geven?

  8. Lexus

    Als ik het goed begrijp worden gebruikers van zo’n telefoon en toepassing, althans voor de verkeerslichten, bevoordeeld boven degenen die zo’n apparaat niet hebben. Tegelijkertijd biedt de toepassing weer een extra mogelijkheid om mensen te traceren. Leve de vooruitgang!

  9. Realist

    Het is beter voor het milieu om autoverkeer soepeltjes te laten doorrijden. Maar goed, elke weldenkende burger installeert dit soort apps toch niet.

  10. Lexus

    Het moet toch technisch mogelijk zijn om te werken met sensoren, zodat er op bepaalde plaatsen groen gegeven wordt wanneer er zich een bepaald soort verkeer aandient. Of ben ik nu te optimistisch en wil ik te veel van de moderne techniek?

  11. passalacqua

    haha een app die alles van je volgt, waardoor je als t meezit hooguit 30 seconden eerder op plek van bestemming bent

  12. Theo

    Wat is het probleem met wachten tot je licht op groen springt?

  13. Inez

    Je mag je telefoon toch niet op de fiets gebruiken?

  14. Lexus

    @Theo: ik constateer, en waarschijnlijk velen met mij, op veel plaatsen in de stad dat de verkeerslichten heel vreemd afgesteld zijn. Ik heb het genoegen uit te kijken op zo’n verkeerslichtenkastje. Ik noem het altijd het duurste kastje van Utrecht, want bijna wekelijks zijn een paar mensen er uren mee bezig. Maar ik ben bang dat heel Utrecht vol staat met dit soort kastjes. Hoe vaak er ook in geprutst wordt, de verkeerslichten blijven, zoals iedereen kan vaststellen, onlogisch afgesteld. Zou dat echt niet beter kunnen?

  15. Thuisblijver

    Niemand houdt van wachten (behalve Theo). In het centrum zijn diverse “stop”lichten al eerder weggehaald, en wat blijkt: niks wachten en ook nog minder ongelukken op de koop toe.
    Hulde voor de ondernemer die dit stukje overbodige software aan de gemeente heeft weten te slijten. Zou deze ondernemer ook een app hebben voor volle ondergrondse containers? Ik zie de verhoging ozb wel tegemoet.

  16. Anton

    Waardeloze app.
    Je wordt lastiggevallen met allemaal berichten waar ik niet om heb gevraagd.

  17. Thuisblijver

    Even over privacy: je telefoon alleen al hebben aanstaan is voldoende voor de overheid (middels de telecombedrijven) om te zien waar je uithangt.
    Hoe denk je dat Google aan verkeersinformatie komt? Ja, dat zijn die mannetjes die bij elke kruising staan, Google petje op en klembord in de hand.

  18. Rivierenwijker

    @scherpschutter Eens! Laat zo’n app maar over aan de vrije markt. Meta en Google bijvoorbeeld hebben een uitstekend track record als het gaat om privacy.

  19. Anne Marie ten Berge

    Wat is het probleem ? Als het voetgangerslicht op rood staat dan kan ik een knopje indrukken en oversteken. Als het fietslichtje op rood staat dan zegt mijn verkeerswet dat je alleen mag doorfietsen als er geen ander verkeer gehinderd wordt.
    @ Inez, heeft gelijk: je mag op de fiets geen telefoon in je hand houden laat staan gebruiken. In alle gevallen het gezonde verstand gebruiken is het beste.

  20. RABE

    Er mag wel iets gedaan worden aan de afstelling van de fiets verkeerslichten van en naar Lunetten onder het viaduct. Hier kun je nooit doorrijden. Bij groen licht, springt het vervolglicht altijd op rood. Daar sta je dan weer dampen te snuiven.

  21. JdV

    Grappig. Dit zou betekenen dat fietsers normaliter stilstaan voor een rood verkeerslicht. Nooit gezien, dus een volledig overbodige app.

  22. Dorine

    Interessant. Terwijl de gemeente ZEGT dat de snelheid van de voetganger alles bepaalt, en dat er meer ruimte moet komen voor de voetganger (je weet wel, die verkeersdeelnemer die geen stuk blik ergens hoeft te stallen), is het niet de voetganger die alle voordeeltjes krijgt maar de heilige koe van Utrecht, de fietser.
    De fietser wordt langzamerhand even overheersend en irritant als de automobilist destijds.
    Tijd om de fietser uit de stad te verbannen.

  23. Fred

    Weer een hoop klok en klepel reacties, vaak van mensen met 0 ict kennis.
    @inez: je mag geen telefoon in de hand hebben tijdens het fietsen, maar dat hoeft ook niet want de app werkt gewoon terwijl de telefoon in je broekzak zit.
    @ss:er wordt niks gekoppeld aan persoonsgegevens.
    Lees je anders eerst even in voordat je reageert, bijv op https://schwung.reamaze.com/

    Ondertussen zitten alle reaguurders wel de hele dag achter hun computer zonder vpn. Ja, da’s lekker anoniem. Lol

  24. Marjolein

    Wel een beetje laat voor een 1 april grap 😉

  25. Lexus

    @Fred: misschien bent u als ict-specialist de aangewezen persoon om de verkeersstromen in onze stad in goede en eerlijke banen te leiden. Het volk zal u eeuwig dankbaar zijn. Wanneer het u lukt, kunt u op zijn minst op een standbeeld rekenen: Fred de grote verkeersregelaar.

  26. JdV

    @Fred: Groeten uit Kazachstan, met dank aan mijn VPN.

  27. passalacqua

    wat is de effectieve tijdswinst? 30 seconden eerder op je werk?

  28. cas

    Dit duurt een paar weken tot bekend wordt dat de AVG gegevens toch teveel bewaard worden en treurig beveiligd zijn. En Fred heeft vast niet door dat onderwater alles gekoppeld kan worden.

  29. Hanneke

    Hier een tevreden gebruiker van de app IkFiets, een leuke manier om fietsen te stimuleren. Ik geef de punten aan goede doelen of gebruik het voor korting bij Decathlon. En de uitbreiding met de stoplichten van afgelopen maand juich ik alleen maar toe. Is toch gewoon leuk als je eerder groen krijgt!

  30. Pee

    Was dit geen succes?
    https://indebuurt.nl/utrecht/nieuws/schildpad-haas-en-koe-gaan-helpen-om-groen-fietsen~28374/

  31. HD

    Wat zijn Utrechters toch een bekrompen volkje gezien all bovenstaande commentaren,
    heerlijk toch lekker doorrijden op je fietsie, bravo Provincie ! Nu nog overleg met Gemeente Utrecht voor veel bredere fietspaden !

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).