Het Utrechtse centrum kent al vele jaren een milieuzone. De gemeente wil hiermee zorgen voor een betere luchtkwaliteit. Volgend jaar worden de regels opnieuw aangescherpt en introduceert de gemeente een zero-emissiezone. In dit artikel zetten we de gevolgen hiervan op een rijtje. Ook kijken we naar de effecten voor het milieu en hoe streng het Utrechtse beleid is in vergelijking met andere Nederlandse steden.
Wat gaat er precies veranderen?
Vanaf 1 januari 2025 mogen ook personenauto’s en bestelauto’s op diesel met emissieklasse 4 de Utrechtse milieuzone niet meer in. Dit betekent een aanscherping van het beleid, waardoor dieselauto’s nog schoner moeten zijn om het centrum in te mogen. De regels voor bestelauto’s en vrachtwagens worden nog strenger. Bestel- en vrachtauto’s die vanaf 2025 gekocht worden mogen de zone alleen in als ze geen schadelijke stoffen uitstoten. Voor bestel- en vrachtauto’s die eerder dan 2025 zijn gekocht, geldt een landelijke overgangsregeling.
Zijn deze Utrechtse normen streng?
Het korte antwoord is: ja, Utrecht is streng. Er zijn in Nederland vijftien gemeenten met een milieuzone voor dieselvrachtauto’s. Utrecht gaat samen met Amsterdam, Arnhem en Den Haag een stap verder dan de elf andere steden met een milieuzone. In onze stad geldt de milieuzone ook voor personen- en bestelauto’s. En sinds 2022 moeten ook autobussen, voertuigen voor het vervoer van meer dan acht personen, in de vier genoemde steden aan uitstooteisen voldoen. Wat betreft de mate van uitstoot hanteren zowel Utrecht als de andere drie gemeenten de strengste emissienormen waarvoor een Nederlandse gemeente mag kiezen.
De uitstooteisen in Amsterdam en Den Haag gelden wel voor meer voertuigen dan in Utrecht. In deze steden gelden ook emissie-eisen voor brom- en snorfietsen. In Amsterdam worden daarnaast ook eisen gesteld aan taxi’s. Utrecht doet dit niet.
Zijn er veel voertuigen die het centrum niet in mogen?
Om inzicht te krijgen in het aantal voertuigen dat geraakt wordt door de emissieregels deed DUIC navraag bij branchevereniging RAI. Als het gaat om personenauto’s mag slechts een klein deel van het wagenpark het centrum niet meer in. Volgens RAI zijn er 181.125 personenauto’s in Nederland die te vervuilend zijn om in 2025 nog het Utrechtse centrum in te mogen. Van deze groep zijn er 109.788 auto’s die in klasse 4 vallen en in 2024 nog wel in de milieuzone mogen rijden. Het aantal auto’s, dat de milieuzone niet in mag, gaat volgend jaar dus ruim verdubbelen ten opzichte van dit jaar. Op een totaal van ongeveer 9,4 miljoen auto’s in Nederland gaat het echter nog altijd om een klein aantal voertuigen.
Als we de cijfers van RAI verder bekijken, zien we dat de impact bij andere voertuigen veel groter is. Mag nu nog zo’n 8 procent van de Nederlandse bestelauto’s het centrum niet in. Volgend jaar betreft dit zo’n 22 procent. Van de vrachtwagens is ruim een kwart op dit moment te vervuilend. En bij autobussen zelfs bijna een derde. Voor zowel vrachtwagens als autobussen geldt dat de eisen vanaf volgend jaar stap voor stap verder worden aangescherpt en er dus nog meer voertuigen geweerd gaan worden.
Wat levert de milieuzone op?
Door de milieuzone rijden er minder vervuilende voertuigen in het Utrechtse centrum en worden er dus minder schadelijke stoffen, zoals fijnstof, stikstofdioxide en roet uitgestoten. We hebben bij de gemeente navraag gedaan hoeveel minder schadelijke stoffen er uitgestoten worden en wat dan de gezondheidswinst is. De gemeente laat weten dat niet is te meten hoeveel een afzonderlijke maatregel bijdraagt aan het verbeteren van de luchtkwaliteit. Wel stelt de gemeente dat de milieuzone de meest effectieve maatregel is die de gemeente met haar bevoegdheden kan nemen om de luchtkwaliteit te verbeteren.
Het is goed de bijdrage van de milieuzone in de context te zien. De meeste luchtvervuiling in onze stad wordt veroorzaakt door vervuiling van buiten de stad. Onderzoek dat de gemeente heeft laten uitvoeren, laat zien dat afhankelijk van het type luchtvervuiling slechts 10 tot 40 procent in onze stad ook in Utrecht wordt uitgestoten. Van deze 10 tot 40 procent is het verkeer de grootste vervuiler. Binnen deze groep levert het verkeer op de snelwegen de meeste luchtverontreiniging op.
Overigens is de luchtkwaliteit in Utrecht het afgelopen decennium flink verbeterd. Uit de Utrechtse luchtmonitor blijkt dat de luchtvervuiling tussen 2011 en 2021 bij de straatmeetlocaties met gemiddeld 17 μg/m3 is afgenomen. Dat is een daling van 44 procent.
Kan ik de milieuzone een keertje negeren als ik echt met m’n oude auto de binnenstad in moet?
Dat kan natuurlijk, maar het negeren van het verbod voor vervuilende voertuigen kan een flinke boete opleveren. De gemeente handhaaft de milieuzone met camera’s en scanauto’s. Overtreders met personen- en bestelauto’s of autobussen betalen een boete van 110 euro. Een overtreding met een vrachtwagen levert een boete van 280 euro op. Daar komen de administratiekosten nog bij.
Om legaal met een oude dieselauto het centrum in te gaan, kan je overigens een ontheffing aanvragen bij de gemeente. De gemeente kan zo’n ontheffing bijvoorbeeld verlenen om medische redenen of in bijzondere situaties.
45 Reacties
ReagerenZe blijven die milieu zone aanpassen zodat er op een gegeven moment geen auto meer die zone in mag .
Daarna word die zone steeds verder uitgebreid tot dat het de hele stad omvat.
Ze gaan er volgens mij vanuit dat wind geen invloed heeft op die vervuiling.
Als ik ik dat zo lees kunnen we beter van de snelwegen een zero milieuzone maken dan die paar straatjes waar relatief weinig rijdt.
Of van circuit Overvecht…
Goed verhaal en goed plan allen aan de electrische auto en goed voor het millieu. . Kleinigheidje, op deze zelfde Duic side staat ook, Laadpalen in Utrecht gaan minder hard laden; maatregel nodig want elektriciteitsnet is vol. Dus aan de ene kant stad niet in en aan de andere kant kun je je electrische auto niet vlot opladen in Utrecht.
Goed geregeld gemeente even buiten hoe een kleine ondernemer een andere auto dan zijn volgens gemeente te vervuilende auto kan kopen. Want dat kost wat geld wat kleine ondernemers niet hebben liggen. Als bedrijven nu is sollidair zijn en geen klussen of werk meer doen zolang collega bedrijfje stad niet in mogen. Maar dat zal wel niet gaan daar er geld te verdienen valt en dat is belangrijker dan je medemens en bedrijfje.
Ik ben erg voor schone lucht en blij met een fietsvriendelijke stad. Maar gezien de statistieken vraag ik me oprecht af of een milieuzone een proportionele maatregel is. De meeste vervuiling komt van buiten. Met andere woorden, als de vervuilers blijven rijden rondom de zone schiet ook de binnenstad daar niet veel mee op. Er worden al veel verkeerstechnische maatregelen genomen om autoverkeer te beperken. Alles bij elkaar kun je je afvragen of hier een juiste afweging genaakt wordt.
Wordt tijd voor een nep-kentekenplaat.
Opmerkelijk dat er zo ontzettend veel tijd, moeite en geld in de luchtkwaliteit van de binnenstad wordt gestoken, terwijl de luchtkwaliteit van veel andere wijken met veel verkeer of naast snelwegen vele malen slechter moet zijn. Dit gezien verkeersmaatregelen en huidige milieuzone. Wijken als Overvecht en Kanaleneiland zoeken het kennelijk maar uit.
Fit zijn maatregelen die juist uniform in de G4 genomen zouden moeten worden.
En zo ook uniforme borden daarvoor, website etc.
De rest van de kleinere steden kan dat het G4 beleid volgen, of bij succes daarna de rijks overheid volgen,
Zo kan onze Randstad de norm zetten in verbeteringen voor Nederland.
Als je geen verstand hebt van economie…
De gemeente voert dus een maatregel in met grote negatieve consequenties voor vele bedrijven, waar het veronderstelde positieve milieu-effect niet eens meetbaar is volgens diezelfde gemeente….Ze hebben geen flauw idee! Toet toet-boingboing.
Het moet nu echt een keer afgelopen zijn met dat linkse wichelroedelopen-beleid….Dit is absurd. Ondernemers gaan hieraan kapot. Voor helemaal niets waarschijnlijk.
Overal wordt onze stad zo ingericht dat er lange files ontstaan maar in de binnenstad worden die laatste paar ‘vervuilende’ auto’s geweerd.
Het grootste gedeelte van de vervuiling komt van buiten de stad, dat geeft aan dat je dit landelijk moet aanvliegen en niet iedere gemeente op zich. Diesels sterven vanzelf snel uit daar hoef je geen duur camera en bewakingssysteem op te zetten.
Prima plan.
Opvallend hoeveel kritiek er is op deze maatregel om de gezondheid van mensen te bevorderen én die werkt. Vooral het ‘ja maar dat en dat is ook slecht’. Bij alles wat een mens of organisatie doet is wel nuancering mogelijk.
Als een ongezonde vriend een keer een net sinaasappelen koopt zeg je toch ook niet ‘ja maar gisteren at je nog een zak chips?’. Een normaal niet al te cynisch mens geeft dan juist steun.
Jee nog een stad waar we niet meer komen en er een probleem gaat komen met toelevering van goederen, een heel hoop chauffeurs willen iet elektrische, en hebben zoiets van je zoekt ‘t maar hit met je zootje
Heel goed nieuws. De binnenstad is te krap om naast een gif spuugende auto te moeten lopen
Emissieklasse 4 (en lager) betreft dieselauto’s die vóór 1 september 2009 zijn toegelaten. Daar rijden er best nog wel veel van rond, ook in Utrecht.
Logisch dat de eisen steeds strenger worden. Er zullen nog maar weinig auto’s zijn die niet de binnenstad in mogen. Dus de opbrengsten van dit peperdure systeem lopen terug. Om meer geld binnen te halen zal de gemeente de eisen steeds verder opschroeven. Ik zou wel eens een overzicht willen zien van de kosten en opbrengsten. De kosten zullen in de miljoenen lopen terwijl die enkele auto’s die niet aan de eisen voldoen veel minder zullen opbrengen.
Uitmuntende maatregel!
Als je wilt autorijden naar het winkelgebied ga je maar in almere wonen. Doei
Deze milieu ridders moetenm eens echt goet inademen in de stad dan zullen ze zien dat het een schone lucht al is.
Waar het echt een vuile lucht is is in Jakarta en andere miljoenen steden.
Het is deze milieu ridders alleen maar te doen om de geone man/vrouw/onzijdig de stad uit te pesten zodat de grachten bewoners het rijk alleen hebben.
Wat moet er gebeuren met die mensen de gehandicapten die een dure aanpassingen heeft in zijn auto.Die kunnen niet zomaar een andere auto of bus aanschaffen
Jaja t is allemaal wat mijn vader zei me sltijd all let op straks rijden alleen de rijken nog in een auto en die kant gaan we langzaam wel ip als ze echts aan het milieu eilde doen hadden ze dar 30 jaar eerder moeten doen ipv nu de mensen voor de keeuwen te gooien , eerst laten ze de mensen ruim 100 jaar tijden in brandstof auto s en nu moet t inerns verdwijnen ! Ellectrische autos zijn nog schadelijker vliegen te snel in brand niet te blussen als ze aan het branden zijn ik zie het als burgertje pesten en zoverl mogelijk weer de staatskass vullen ,, het draait tog allemaal om de poen
Het nodigt voor mij niet uit om naar steden te gaan die milieu zones hebben zo hard als Utrecht en Amsterdam.
Ik vind OV te duur en ik moet mij aanpassen aan de tijden van het OV wat ik niet wil.
Daarom zal ik elders gaan winkelen of online. Voor mij maakt het niet uit maar de ondernemer in deze steden worden wel benadeeld, immers minder klanten maar de kosten van de vestiging worden alleen maar hoger.
Uiteindelijk zou er een leegloop van winkels etc komen en dan mist de stad veel inkomsten.
Ik hoop dat er dan wordt ingezien door het bestuur dat dit ook niet de oplossing is.
Op zich een goed plan, maar zorg er dan ook voor dat de parkeerruimtes aan de rand van de stad zijn, met hoogwaardig OV over vrije banen naar de binnenstad, Want veel bussen zitten vaak vast op de weg, En sluit parkeergarage Vredenburg, daar kunnen 1000 auto;s in. En die wurmen zich met ellenlange traagrijdende files (vieze uitstoot) door de straten.
@ Pieter
“Opvallend hoeveel kritiek er is op deze maatregel om de gezondheid van mensen te bevorderen én die werkt.”
Filerijdende auto’s stoten meer uit en TNO adviseert daarom de doorstroming van verkeer te bevorderen. Helaas waait de grotere uitstoot van de knijpmaatregelen voor auto’s naast deze milieuzone in de gezichten van de omwonenden daar en ook richting het centrum. Dus ja….
@ Voetganger
“Heel goed nieuws. De binnenstad is te krap om naast een gif spuugende auto te moeten lopen”
Dan eet jij vast helemaal niks meer, aangezien vrijwel al ons eten wordt geproduceerd op het land en daarna vervoerd met dieselmotoren? LOL
Blij dat ik niet in grote steden woont.
Zitten alleen maar studenten. En stemmen GroenLinks en D66.
Hier heb je geen last van als je in negorij Stadskanaal woont.
Iemand die meldt niet meer naar Utrecht te gaan komen, zorgt ervoor dat het rustiger wordt. Heerlijk!
Belachelijk dit soort lokale initiatieven. Wel wegenbelasting betalen, voor diesels belachelijk veel, maar niet mogen rijden.
Daar klopt natuurlijk geen reet van. Ook idioot dat gemeenten zelf hun regeltjes maken.
Diesels zijn zogenaamd vervuilende, maar mijn uitstoot is lager dan die van zogenaamde nieuwe benzine auto’s
Je krijgt straks kartel vorming van grote bedrijven die de electrische bus wel kunnen kopen en de kosten vrolijk doorberekend in de aanneem som. Gevolg verloedering in de binnenstad, omdat de mensen de kosten van het onderhoud van hun pand nietmeer kunnen betalen.
Ze praten er over alsof ze denken dat er geen beweging in de lucht zit ook al is het windstil zal de uitgestoten co2 verdampen in de atmosfeer.
Het slaat werkelijk hellemaal nergens op. En co2 heeft de bossen nodig langs de snelweg kom je geen omgevallen bomen tegen wel in de bossen waar bijna geen co2 heerst langs de snelweg gaat het prima met de bebossing.
De bebossing heeft co2 nodig om ons mensen te kunnen voorzien van zuurstof. Of gaan we steaks als alles Elektrische is met een zuurstof tank op de rug de straten in.
Het enige wat wel waar is dat er een gigantisch veel bedrijven naar de kloten gaan, ze krijgen bijna niets meer terug voor hun brandstof auto, die worden omdat ze nergens meer mogen rijden, geen kloten meer waard.
En een beetje een elektrische auto kost al gauw €50.000,00 als het niet meer is, wat niet ieder bedrijf kan missen zeker de wat oudere gaan zeker geen bedrag meer investeren wat je niet meer terug gaat krijgen als je bijna met pensioen gaat.
Lekker hoor alle buitenlanders komen hierheen, we moeten ze onderdak geven. Ze krijgen dan ook alles zelfs zakgeld, en wij maar betalen voor alles, Zij gaan ook werken en het wordt steeds drukker op de weg, zo druk dat je om 6.00 uur in de ochtend al in de file staat als je naar Amsterdam of Utrecht moet vanuit delft, Rijswijk. Den Haag
Echt een drama.
De Elektrische bus heeft
A
Geen rij bereik
Hoe moet een tuinders bedrijf zijn graafmachine op plaats van bestemming krijgen ?
Hoe moet een Glazenwasser die tegenwoordig een watertank van circa 800 liter water of grotere tanks vervoeren van A naar B?
En zo zijn er nog 1000 zen den bedrijven die het niet meer weten. Wat ze straks moeten vragen aan de klant om hun werk nog wel rendabel zal zijn.
Gewoon lekker deze steden links laten liggen. Mensen die iets bestellen kunnen dan met hun ELEKTRISCHE AUTO buiten het centrum hun pakketje uit een automaat halen. En verbouwen? Sorry meneer wij kunnen met ons materieel niet bij u komen. Conclusie leegloop. Precies wat ze willen in het centrum.
Je zal er geen groenere wereld van krijgen op deze manier. Overheden moeten een focussen op de binnenvaartschepen die op diesel rijden, daar kunnen makkelijk meters gemaakt worden.
En nu erachter zien te komen welke belangen hieraan gekoppeld zijn. Alleen dan is zo’n niet werkend besluit te volgen.
Ik zie hier vooral reacties die aansporen maar liever niets te doen. Na ons de zondvloed. Die reaguurders gaan er nog spijt van krijgen.
De NRC schrijft over de sterke toename van het autobezit in Nederland. Ondanks sterke maatschappelijke druk is het aantal auto’s in 8 jaar tijd met bijna 15% toegenomen. Openbaar vervoer neemt af. Citaat: ‘In twee van de drie scenario’s blijft het treingebruik in 2028 onder het niveau van 2019. Het gebruik van bus, tram en metro blijft in alle prognoses lager dan in 2019. Voor het wegverkeer wordt voor 2028 wel een groei verwacht ten opzichte van 2019’.
Het lijkt de doodsklap voor Mobility as a Service, MaaS. MaaS staat voor ‘multimodaal’ vervoer naar behoefte, dat de weg kan effenen van bezit naar gebruik van vervoersmiddelen.
In 2020 wijdde de NRC nog een artikel aan MaaS onder de titel: ‘Van bezit naar gebruik’. In nog geen 4 jaar tijd is mobiliteit in Nederland sterk veranderd. Burgers kiezen massaal voor het beste ‘Van deur tot deur vervoer’, de auto.
15 jaar kostbaar dwangbeleid om Utrechters uit de auto te jagen is in dat licht ‘Het ultieme najagen van droombeleid’.
https://www.nrc.nl/nieuws/2024/01/25/autoboost-a4187983
Milieuzone in Utrecht wordt zero-emissiezone; wat gaat dat kosten?
De komende jaren gaat het Groen66 bestuur bezuinigen op uitgaven voor gezondheid en sociaal welzijn. Ook cultuur en handhaving worden het haasje. Voor het megalomane anti auto beleid van Lot van Hooijdonk blijft echter voldoende geld beschikbaar.
Utrecht is de armste stad van de Randstad. Rotterdam en Amsterdam boeken elk jaar een overschot op de begroting. Daardoor hebben zij een grote vrijheid om te investeren in welzijn en infrastructuur voor hun bevolking. Die vrijheid heeft Utrecht niet.
Desondanks gaat dit college door met het verspillen van geld aan anti autobeleid en, ja, mijn thema, ‘t Hoogt. Beide onderwerpen staan hoog op de prioriteitenlijst van de Groen66 leden.
Belangen van minderheden interesseren hen niet. In 1850 waarschuwde Alexis de Tocqueville al voor de dictatuur van de democratie. Partijpolitiek en niet het algemeen belang domineert dit college van wethouders.
Ondertussen staat er in Tuindorp Oost dag en nacht een dieselaggregaat te draaien i.v.m. reparaties of onderhoud aan de waterleiding.
@Nina Toen de dieselbussen vervangen werden, was dat direct merkbaar voor omwonenden. Als u ooit aan een drukke weg hebt gewoond en soms uw ramen schoon heeft gemaakt, wist u dat. Door een milieuzone komen geen extra files. Dit besluit is voor omwonenden zeer positief. Ook de mensen met problemen met de luchtwegen, profiteren hiervan.
@ Moniek
Nederland is één grote stad met wat plantsoenen tussen de bebouwing. Voor natuur en frisse lucht moet je hier echt niet zijn, hoor.
De VS, Canada, Noorwegen en Zweden daar kun je bijv. volop genieten van dat wat men hier in Utrecht hopeloos nastreeft. Het begint een beetje sneu te worden, vind ik.
@Nina,
Wat wilt u nu zeggen? De boel de boel laten en maar aan de astma en COPD? Als je geld hebt kun je naar de frisseluchtlanden die u noemt? Hoorde ik u niet ooit het woord empathisch gebruiken?
Veel plezier binnenstad mens, uw pakketje / bankstel word aan de rand van het begaanbare gebied gedropt . O u wilt verhuizen.. we hebben prima bakfietsen voor u
Prima minder auto’s in heel de stad, maar gaan er dan meer bussen rijden??
2 per uur. In een stad als Utrecht!!!!
Ben ‘even’ weg geweest uit Utrecht en weer terug, maar dit is niet meer ‘mijn Utrecht’. Bijna onleefbaar.
Er zijn veel economische belangen.
Wat een verkeer zelfs in het weekend. Al die straten waar je niet meer kan/mag rijden zorgen voor heel veel extra verkeer op heel veel andere wegen in Utrecht.
Doe wat aan de Albert Schweitzer, ja het kost wat ik zeg niet dat het goedkoop is, maar ondergronds is er veel mogelijk. Veel frisse lucht voor iedereen, veel ruimte voor woningen en groen. Leefbaar maken. Veel van die auto’s gebruiken de Albert Schweitzer om van een snelweg naar de andere te gaan. Laat ze niet op die Albert Schweitzer komen, maar laat ze, ok het kost wat extra benzine, diesel of batterij capaciteit, via de snelweg naar die andere snelweg gaan. Geef dit aan op de snelweg, net als je bij Hazeldonk de grens overkomt staat er op een goed moment voor Utrecht volg Amsterdam.
Slogan van de Gemeente is ‘Gezond stedelijk leven voor iedereen’, nou daar komt weinig van terecht. Dat kon ik toen ik weg ging, maar nu ik terug ben lukt het niet echt.
Hetzelfde voor de Kardinaal de Jong weg, was altijd al druk, maar nu niet meer normaal. Ook daar zal vast en zeker wat ondergronds kunnen vanaf de Biltse Rading, iedereen die er pas bij het oude belastingkantoor (dat er niet meer staat) uit moet kan dan onder de grond verder. Ja een nieuwe infra, en ja het kost geld, maar maakt het heel wat leefbaarder. Geen vier banen (twee heen en twee terug) meer nodig op deze twee wegen (Albert S en Kardinaal).
En nogmaals, lever wat beter OV in de stad. 2 bussen per uur vanaf een bepaald moment doordeweeks en standaard in het weekend is echt niet best. Ja ja ja ik val in herhaling, het kost allemaal geld, maar Utrecht is voor mij als rasechte Utrechtse gewoon onleefbaar en niet meer leuk om te wonen.
Maar goed, ik mag klagen wat ik wil, oplossen hoop ik dat gaat lukken. Hopen is de wens van de gedachte.
Utrecht is of wil de fietstad van Europa worden, nou laat ik het zo zeggen ik durf bijna niet te fietsen zoveel fietsen zijn er vanaf het Station richting de Uithof. En nee ik ben geen bejaarde, ben gewoon lang weggeweest wegens wonen in het buitenland en was erg blij dat ik weer terugkon. Gevaarlijke oversteekplaatsen bij de Neude, Lucas Bolwerk, onmogelijk om af te slaan richting de Bilstraat. Echt verschrikkelijk.
En bij de Daalsesingel als je uit de fietsenstalling komt van het station en naar de Amsterdamsestraatweg wil gaan dan gaan de stoplichten tegelijk en linksafslaand fiestverkeer vanaf het Vredenburg naar de Catherijne Singel en linksafslaand fietsverkeer vanaf het station naar de Amsterdamse straatweg moeten over een heel smal strookje elkaar de ruimte geven die er niet is. Onfietsbaar.
Fietsen doe ik dus niet meer via die route, ik fiets bijna een kilometer om om naar het station en terug te gaan, gewoon omdat het onfietsbaar is. Ja de plannen zijn ver gevorderd voor de Weerdsingel om de fietsers te spreiden, maar oh oh oh………nee Utrecht is niet meer mijn Utrecht. Ik moet na zes maanden terug zijn nog zeer wennen en twijfel zeer of ik er goed aan heb gedaan om terug te keren. Dit zeg ik met pijn in mijn hart en het huilen staat mij nader dan het lachten. 🙁 Ik was nooit van vroeger was alles beter, maar begin het bijna wel te denken.
@ Moniek
TNO adviseert doorstroming van het verkeer om een zo laag mogelijke uitstoot te bereiken. Auto’s “pesten” door files te creëren, zorgt juist voor meer uitstoot en dus meer slechte lucht. Mensen kunnen hun auto bijv. niet wegdoen vanwege werk. Het autobezit is hoger dan ooit in Nederland.
Verder is het best bijzonder om in een stad te verwachten dat je schone(re) lucht inademt. Die schone lucht vind je in de landen die ik opnoem.
Uhu en Moniek,
Er gaan al jaren geen mensen meer dood door stoffen in de lucht. De gemeente bevestigt dat.
Vooroverlijden is het gevolg van griep, van Corona en van extreme hitte en kou. Alleen die oorzaken zijn in de CBS statistieken terug te vinden.
De rest is bangmakerij; een hetze tegen Don Quichot achtige verzinsels.
Bedrijven op onnodige kostenjagen.
De huidige euro 6 diesel stoten zo weinig uit.
Sterker nog uit nieuwe onderzoeken blijkt dat de gemiddelde elektrische auto meer fijnstof geeft door remmen en banden dan een diesel.
Ik heb al diverse bedrijven gesproken die hun elektrische wagenpark opladen met diesel aggregaten. Dus letterlijk de pijp verplaatsen.
Gaan we dan ook schiphol vragen om niet meer over utrecht te laten vliegen?
Als utrecht eerst eens zorgt dat je niet constant voor een rood stoplicht staat scheelt al heel veel. Goede doorstroom van verkeer.
De vervuilende lijnbussen de stad uit. Alle gemeente ambtenaren mogen geen auto meer bezitten. Geen dienst auto voor de burgemeester maar gewoon net als alle andere mensen met openbaar vervoer.
Wij betalen wegenbelasting voor alle wegen maar mogen niet de binnesteden in. Dat is discriminatie. Krijg ik dan van de gemeente geld om een nieuwe bus te kopen, nee dat niet. Zelf wel een riant salaris opstrijken en de burgers uitknijper met loze maatregelen. de levensduur van een vracht bus is 400000 tot 500000 kilometer, elektrische bus is na 150000 km afgeschreven. De milieu vriendelijk accu is dan op. de bussen zijn het niet waard om er een nieuwe in te zetten. Is dat nu echt milieu winst? Nee lul verhalen om de wil van de linkse politiek door te drukken. En toegeven dat ze fout zitten dat zit niet in het aard van het beestje, dat doet een politiekus niet.