Het aantal geregistreerde ongevallen in Utrecht nam in 2019 opnieuw af ten opzichte van eerdere jaren. De Amsterdamsestraatweg scoort als vanouds slecht. Een opvallende nieuwe locatie in de top 5 onveilige plekken is de kruising bij ’t Goylaan.
Met de daling van het aantal verkeersslachtoffers in Utrecht gaat de gemeente in tegen de landelijke trend waar sprake is van een stijging. Vorig jaar waren er 414 gewonden en 5 doden in het verkeer op wegen in beheer van de gemeente Utrecht.
Bron: voortgangsrapportage verkeersveiligheid gemeente Utrecht
De gemeente publiceert ook een top 15 van locaties waar veel ongevallen gebeuren. De Amsterdamsestraatweg komt met drie locaties als vanouds het vaakst voor in deze lijst. De gemeente is al jaren bezig met het maken van plannen om deze straat veiliger te maken.
‘t Goylaan
Een opvallende nieuwe locatie in de top 15 is het verkeersplein bij de kruising van ’t Goylaan, Constant Erzeijstraat en Hooft Graaflandstraat. Deze plek komt uit het niets op nummer 5.
Er is veel te doen geweest over dit kruispunt dat een nieuwe inrichting kreeg in 2016. Sinds de ingebruikname klagen gebruikers en omwonenden over de kruising. De gemeente erkende vorig jaar dat de situatie onduidelijk was en heeft een herinrichtingsplan gemaakt met een kostenplaatje van 1,2 miljoen euro.
Gekoppelde berichten

Daling verkeersongelukken en slachtoffers in Utrecht zet door
Het aantal geregistreerde verkeersongevallen in Utrecht lijkt dit jaar weer te dalen. In de eerste…

Nieuw ontwerp voor kruising ‘t Goylaan klaar: Zo gaat het worden
Het nieuwe ontwerp voor de kruising bij ’t Goylaan is klaar. Het in 2016 heringerichte…
14 Reacties
Reageren‘t Goylaan verbaasd me niks dat die een stijger is. Wie dat onoverzichtelijke kruispunt bedacht heeft?
Als je net denkt een fietser en een auto ontweken te hebben dan klapt er van de rechterzijde wel bijna iemand in. Ik ben echt wel wat gewend maar begrijp dat daar veel ongelukken gebeuren zeker als je daar voor het eerst komt (ondanks bordje “Geef voorrang”.
“Opvallende nieuwe locatie”?
Hoezo opvallend. Opvallend is dat dit volkomen mislukte hobbyprojectje niet met stip op 1 is terechtgekomen.
“De Amsterdamsestraatweg scoort als vanouds slecht”. Maar maatregelen nemen ho maar.
Wat zijn de overige top 15 wegen?
Autootje pesten heeft dus, behalve de duidelijke aanzichtsverbeteringen, ook genoeg effect op de veiligheid. Prima. Doe zo voort.
There are lies, damned lies, statistics and government statistics.
Wie de voortgangsrapportage leest (hoofdstuk 6) weet genoeg. De Gemeente heeft totaal geen weet van minimaal 75% van alle ongelukken die in Utrecht gebeuren…Zo is duidelijk in het rapport te lezen dat de Politie maar 25% van alle ongevallen registreert, en dan vaak ook alleen maar de zwaardere ongevallen. Ook is er te lezen dat ongevallen met fietsers zelfs nog minder vaak worden geregistreerd.
Deze cijfers zijn dus werkelijk in ieder opzicht extreem dubieus te noemen. De Gemeente WEET totaal NIET of er een stijging of daling van het aantal ongevallen is geweest…
@scherpschuttert: en wat als die 25% representatief is?
@erwin: en hoe wil je dat vaststellen? Statistisch zeer onwaarschijnlijk. Maar prima om dat voortaan aan te houden, dat doen we dan in alle gevallen. Als 25% van de bewoners in een straat ergens over klaagt noemen we dat representatief en gaan we er van uit dat alle bewoners er zo over denken. Bij deze.
Ik hoor wel vaker cijfers over verkeersdoden in het nieuws. Altijd afgezet tegen een jaar in het nabije verleden (rond de 5 jaar in het verleden). Ik denk, en ik laat me graag corrigeren door ervaren verkeersdeskundigen en statistici, dat dit een meting is die over decennia moet gaan. Bij een serieus ongeval, kantjeboord, gaat het de ene keer goed uitvallen, en de andere keer niet. Een vijfjarig interval is te kort om aannames te doen.
Ik kan me voorstellen dat korte termijn overzichten inzicht zouden kunnen verschaffen om potentiele probleemgevallen te kunnen voorspellen (zoals bijvoorbeeld ‘t Goylaan), maar dan toch niet meer dan dat.
Wat ik lees in de hier gepubliceerde tabel, is dat het dodencijfer vrijwel constant rond de 5.5 verkeersdode per jaar ligt, met een modus van 7 (3 van de 6 metingen). Hoe was dat 10 – 15 jaar terug?
@Erwin
As is verbrande turf jochie, zoals we dat in Utrecht zo mooi plachten te zeggen.
Dat t Goylaan met stip zou binnenkomen op de ongevallen radar was een inkoppertje.
Maar ja, de gemeente wil maar niet luisteren naar haar inwoners, ook al staat er sinds 2014 in de beleidsplannen dat ze ‘van fouten uit het verleden hebben geleerd’.
Dat verkeerskundig hobbyisme gaat echt een keer iemand dodelijk laten verongelukken, als dat al niet is gebeurd. Maar zoals scherpschutter al aangeeft, ook bij ongevallenregistratie blijft de gemeente zeer ernstig in gebreke.
Dat het aantal verkeersslachtoffers in Utrecht enigszins daalt verbaast me niks. Utrecht is immers op 6 gemeentes ná de meest overbevolkte stad Nederland en daardoor sjokt iedereen in Utrecht met een slakkengangetje vooruit. Toch weer een klein positief feitje in onze stad ondanks dat iedereen letterlijk doodziek wordt van de verstikkende drukte in onze stad en dat is ook echt niet leuk meer voor hardwerkende ongesubsidieerde automobilist.
Ik wacht af naar het eerste dodelijke ongeval en dat zal niet lang duren op de Goylaan naar het stomme idee van de gemeente om het kruispunt
weer te veranderen zonder verkeerslichten. En ik kan er over mee praten,
want ik had daar bijna een dodelijk ongeluk. Dit heb ik gemaild aan de gemeente , je gelooft het of niet ik kreeg toen een zeer stomme E-mail
terug. Ik zal maar niet schrijven wat er in stond ( ik zou mij schamen om zoiets te schrijven ). En dat van de gemeente.
@willem, fijn dat je het kunt havertellen maar hoe is het mogelijk om op zo’n verkeerplein een dodelijk ongeval te veroorzaken? wordt er 100 gereden oid?