Minister Harbers: Noordelijke Randweg Utrecht één van de wegprojecten die op pauze moet Minister Harbers: Noordelijke Randweg Utrecht één van de wegprojecten die op pauze moet

Minister Harbers: Noordelijke Randweg Utrecht één van de wegprojecten die op pauze moet

Minister Harbers: Noordelijke Randweg Utrecht één van de wegprojecten die op pauze moet
Artist impression NRU
De Noordelijke Randweg Utrecht (NRU) is een van de wegprojecten die wordt gepauzeerd. Dat heeft minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat na overleg met de provincie besloten. In totaal gaan er voorlopig veertien wegenprojecten en drie vaarwegenprojecten op pauze. Dat betekent dat er geen geld beschikbaar komt vanuit het Rijk. Volgens de minister moet er eerst geld en menskracht naar groot onderhoud.

De Noordelijke Randweg Utrecht (NRU) is een van de wegprojecten die wordt gepauzeerd. Dat heeft minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat na overleg met de provincie besloten. In totaal gaan er voorlopig veertien wegenprojecten en drie vaarwegenprojecten op pauze. Dat betekent dat er geen geld beschikbaar komt vanuit het Rijk. Volgens de minister moet er eerst geld en menskracht naar groot onderhoud.

“Dit voelt heel dubbel”, zegt minister Harbers. “Het is teleurstellend, omdat we deze projecten nodig vinden en willen aanleggen. Aan de andere kant zien we ook dat het op korte termijn niet kan. Dit besluit is ook positief, omdat we het geld nu kunnen uitgeven aan broodnodig onderhoud en het niet op de plank laten liggen.”

Als redenen voor het pauzeren noemt minister Harbers de stikstofproblematiek, stijgende prijzen in de bouw en de krapte op de arbeidsmarkt. Het geld en de menskracht uit de gepauzeerde projecten zal de komende jaren dus worden besteed aan groot onderhoud van bestaande infrastructuur. Ook zal het gaan naar projecten “die in vergevorderd stadium of onder de rechter zijn”.

Vernieuwing NRU

De NRU is het noordelijk deel van de ring om Utrecht, tussen de A27 en de A2. Het is vaak druk op de weg waardoor er files en overlast voor weggebruikers en bewoners van de naastgelegen wijk ontstaat. De vernieuwing zou dit probleem moeten verhelpen. De afgelopen jaren liep het project al regelmatig vertraging op of bleek het miljoenen euro’s meer te kosten.

Dit zijn de projecten die voorlopig op pauze moeten:

N35 Wijthmen – Nijverdal

A9 Rottepolderplein

A58 Breda – Tilburg

A27 Zeewolde – Eemnes

A15 Papendrecht – Gorinchem

A2 Deil- ‘s Hertogenbosch- Vught

Rijksbijdrage Noordelijke Randweg Utrecht

InnovA58 Annabosch-Galder

Afdekken innovatierisico’s InnovA58

A67 Leenderheide – Geldrop

A1 / A35 Knooppunt Azelo – Buren

A1 / A30 Barneveld

A4 Haaglanden – N14

A1 / A28 Knooppunt Hoevelaken

Volkeraksluizen

Kreekraksluizen

Vaarweg IJsselmeer – Meppel

Gekoppelde berichten

15 Reacties

Reageren
  1. Lachgas

    En dan te bedenken dat er al jaren veel geld moet zijn om de NRU aan te leggen.
    Geld wat niet gebruikt kon worden on de 24 Oktoberplein fly-over ondergronds aan te leggen.
    2 Projecten, waarvan 1 getunneld, nee dat kon niet.
    En nu: foeilelijke fly-over en geen NRU!

  2. Katja

    Goed zo. Stoppen met het asfalteren van Nederland, het is mooi geweest.

  3. Mia

    Zo te zien gaat de verbreding van de A27 bij Amelisweerd door?

  4. Wim

    Bedankt wethouders met jullie getreuzel.
    En @Katja ga jij op een andere planeet wonen.

  5. JdV

    Top. De A27 gaat dus definitief door!!! Ik zeg kom maar op met die kettingzaag, weg met die boompjes en verbreden zo snel mogelijk.

  6. W

    @jdv: logica is niet aan je besteed – deze conclusie valt niet te trekken.

  7. Slipknot

    Ik woon in Overvecht al 61 jaar de rondweg is drama elke dag files stank enz maar wel zeiken over een paar bomen.goed voor gezondheid stikstof en voor de bewoners Overvecht

  8. Statler

    @JdV:
    dit betekend hooguit dat gemeente en provincie op een alternatief voor het alternatief moeten gaan broeden. Uw conclusie is m.i. wat voorbarig. Waarschijnlijk gebeurd er voorlopig helemaal niets, en ik vermoed dat dat de wethouder van verkeer niet slecht uitkomt ivm de financiering van andere projecten.
    @Katja:
    zo is het maar net. Terug naar de klinker-fietspaden.
    Met vriendelijke groet,
    PeterH

  9. Moniek

    Voeg het deel van de A27 naast Amelisweerd ook maar toe! Dat scheelt honderden miljoenen en veel overlast en ergernis. Wat Katja ook zegt: stop met asfalteren. Er kunnen vast nog veel meer onnodige en onzinnige projecten op pauze.

  10. Nuchter

    @ Aan walhalla denkers,

    Wat niet wordt uitgesteld gaat door. Dat is ook logisch.
    De woningbouw komt tot stilstand. De kostprijs moet omlaag. Bouwen in de polder is aanmerkelijk goedkoper dan binnenstedelijk. Dus wordt het Rijnenburg en dus ontvlechting van de A27 en A28.

  11. woutvr

    Helemaal met je eens, @Katja. Hoe erg is dit: we komen er zonder de NRU ook wel.

  12. Nina

    @ Moniek

    Ga anders eens kijken hoeveel auto’s er dagelijks rijden op de A27 en A28. Dat jij wellicht vrijwel alles kunt doen met fiets, ov en de benenwagen is niet de norm.

    Gepensioneerden, zoals dhr. Vollenbroek, hoeven geen extra asfalt of huizen. Hij woont al ergens en hoeft niet meer met de auto naar het werk, dus ja.

    Onze bevolking groeit echter met ca. 250.000 mensen per jaar door immigratie. Dit moet gefaciliteerd worden. Het is niet anders. We leven niet meer in de jaren 1950.

  13. Michiel

    One more lane, bro.

  14. Mitchell

    Tja wanneer deze weg goed door gaat stromen zullen de automobilisten het gebruiken om de A27 en A2 te vermijden, waardoor het binnen de kortste keren weer vast staat..

    Ook lijkt het alsof een deel van het park en de oude grachten rond fort blauwkapel er aan moeten geloven om plek te maken. Dat is wel jammer want het is een fijn park.

  15. Piet

    @Nina, als ze de NRU wel doen zal de A27 bij amelisweerd zoveel ontlast worden dat het helemaal niet nodig is.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).