Het Kabinet lijkt niet in zee te willen gaan met het alternatieve plan dat de regio Utrecht heeft gemaakt voor de ring rond de stad, waarvoor een deel van Amelisweerd gekapt moet worden. Het plan van de regio Utrecht voldoet niet, aldus minister Madlener van Infrastructuur en Waterstaat.
Er liggen al heel lang plannen om de A27 bij Utrecht te verbreden. Maar die verbreding is een gevoelig onderwerp. Veel bewoners, politieke partijen en de gemeente Utrecht zijn tegen de verbreding, waar een deel van Amelisweerd voor moet verdwijnen. Het Rijk zag dit ook, en liet daarom de gemeente, samen met de provincie, aan een alternatief plan werken.
De minister laat nu weten dat het alternatieve plan geen betere oplossing biedt en zelfs zou zorgen voor een verslechtering ten opzichte van de huidige situatie, en dat het daarom naar de prullenbak kan. Dit betekent dat het kabinet door wil met het Tracébesluit dat er lag voor de Ring Utrecht A27/A12.
Doorstroming
Het Tracébesluit behelst niet alleen de verbreding van de A27, maar heeft betrekking op een groter deel van de Ring Utrecht. De plannen voor de A27 bij Amelisweerd zijn echter het meest controversieel. Volgens de minister zorgt het Tracébesluit voor een betere doorstroming op de snelwegen en wordt de situatie veiliger, wel moet daar een strook van Amelisweerd voor gekapt worden wat weer gecompenseerd gaat worden door ergens anders bomen aan te planten.
Het alternatieve plan scoort volgens het ministerie minder op doorstroming en veiligheid, ook zou de uitwerking nog jaren op zich laten wachten wat weer gevolgen kan hebben voor woningbouwplannen.
64 Reacties
ReagerenUit de kunst! Dat zagen de meesten natuurlijk al wel aankomen (met uitzondering van wat ecowappies) maar goed nieuws dat er duidelijkheid is.
Start de bulldozers en nu onverwijld eindelijk aan de slag!
Telt bij de keuze ook de overlast van de werkzaamheden mee? Het verbreden van de tunnelbak duurt volgens de planning al jaren langer en heeft grote risico’s op tegenvallers. Ik voorzie grote verkeerschaos rond Utrecht die nodeloos vele jaren langer gaat duren. Zowat permanente files op de snelwegen rond Utrecht. Permanente verstopping van de Waterlinieweg en de Ringweg Noord. Hoe voorkomen we het gebruik van sluiproutes door de stad? Wat we recent hebben meegemaakt bij de werkzaamheden aan de A2 is slechts een voorproefje.
Ach ja, dit kakelende kermiskabinet vindt van alles, en morgen weer iets anders. Het lijkt me niet de moeite waard om hier veel aandacht aan te besteden. Nog even rustig afwachten tot het over is, en daarna gewoon verder waar we gebleven waren!
De plannen van Provincie en de gemeente Utrecht voldoen niet aan de richtlijnen voor een verkeersveilig ontwerp en de Europese Overeenkomst inzake internationale hoofdverkeerswegen, zegt het ministerie.
En dan willen de Provincie en de gemeente zelfs nog de tijd verdoen van het kabinet en het parlement door de plannen toe te lichten aan hen.
Wat een armoe.
Bron: https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/3804968/ministerie-blijft-bij-eigen-plan-voor-a27-beter-dan-alternatief-van-regio-utrecht
En gas op de lollie graag. Die boompjes zijn in 2 dagen wel alvast gekapt. Afvoeren naar lage weide, opstoken en doooorrrr….
De kogel is eindelijk door de groene kerk.
Dat was te verwachten.
Dat het ingeleverde plan een verslechtering zou zijn idem, Utrecht levert al jaren broddelwerk in.
Wanneer komen de bulldozers?
Kan de minister wel willen, dit gaat uitgevochten worden tot aan de hoogste rechters en bestuursorganen, ook in Europa. Deze snelweg kan helemaal niet verbreed worden buiten de bestaande bak, vanwege een veelvoud aan redenen, die allemaal al de revue zijn gepasseerd. Voorlopog wordt er al 12 jaar niet gebouwd aan deze snelweg. Het was een verkiezingsbelofte van de VVD voorafgaand aan Rutte 1 in 2010. Het ding had er al lang moeeten liggen. Zelfs dat lukt de neoliberale autolobby niet (VVD en PVV zijn hetzelfde in dat opzicht).
Daarnaast gaan de werkzaamheden aan de snelweg, wanneeer ze al ooit beginnen, minstens 10 jaar duren, dus dat wordt een verkeersinfarct rond Utrecht dat zijn weeerga niet kent.
Het is snel, goedkoop en makkelijk om binnen afzienbare tijd meer rijstroken in de bestaande tunnelbak aan te leggen( wat kan), waardoor de doorstroom ook heel erg verbeterd en opgelost wordt, wat gesteund wordt door de provincie Utrecht. Ook dat is een uitbreiding van het aantal rijstrokeen, zonder de bestaande tunnelbak te hoeven afbreken en uitbreiden. Daar kan men zo snel mogelijk aan beginnen zonder 10 jaar aan werkzaamheden.
We zagen van de zomer al dat de kleinste werkzaamheden aan snelwegen rond Utrecht, 1 dag in in de week (ook nog de meest rustige dag) al tot mega verkeersinfarcten rond Utrecht leidden.
Kun je nagaan als dat 10 jaar lang, iedere dag, dag en nacht gebeurd. Terwijl de oplossing makkelijk en goedkoop en voorhanden is.
Er zal wel weer een BAM (aannemer/ projectontwikkelaar) een grote klus toebedeeld moeten krijgen vanuit de overheid om geld te kunnen binnenharken (met alle bouwfouten en uitloop van werkzaamheden, uitbuiting van buitenlandse gastarbeiders en eventuele fraude/ belangenverstrengeling cadeau).
Het kabinet valt hopelijk binnenkort en dan kunnen de plannen van Madlener weer worden teruggedraaid. De bulldozers kunnen voorlopig nog in het vet blijven.
Dat schiet weer niet op. We waren bijna ergens en nu zijn we weer nergens. Terwijl de kantoren leegstromen en Jan en alleman lekker thuis gaat werken om nooit meer een file te zien, zien alleen wat rechtse dwaallichten nog wat in die verbreding. Ze zijn er zeker van dat de bevolking bijft groeien terwijl ze tegelijkertijd zeggen dat ze daar een stokje voor steken via hun ‘strengste immigratiebeleid ooit’.
Enfin, nog even wat jaartjes dit proces traineren en dan komen ook zij er achter dat we de miljarden van die verbreding, beter in de zorg van Agema kunnen pompen. Dus laat die bulldozers nog maar even staan.
Ik denk dat dit oorlog wordt. Auto’s tegen Bomen. Dat snappen zij in Den Haag nog niet!! Komt vanzrlf.
Weg met die plannen die totaal niet meer passen met de kennis van nu! Investeer liever in alternatieve vormen van vervoer zodat de druk op de weg vermindert.
Dit gaat, als met de meeste plannen van dit kabinet, toch weer vastlopen. Al met al bedragen de kosten van het uit 2008 daterende voorstel van Rijkswaterstaat inmiddels meer dan 2 miljard Euro. En ook aannemers durven dit soort projecten, vanwege de grote risico’s, niet meer aan (zie de Brienenoordbrug aanbesteding).
Het voorstel dat Rijkswaterstaat had met allemaal gescheiden stroken is al eens toegepast op de A4 en geflopt omdat het niet werkt zodat deze alweer aangepast moet worden.
De voorstellen van de huidige 10 (6 en 4 banen) naar 14 (2 keer 7 banen) zijn economisch niet rond te rekenen. De kant waar nu 4 banen liggen is wel makkelijk en snel om te bouwen naar 5 banen en mogelijk 6 banen. Dat is een korte klap die ook binnen stikstof regels kan. Dus start daar eerst maar eens mee, Madlener kan daar snel mee scoren dus geef die opdracht aan Rijkswaterstaat.
En start met een goede NRU met 3 onderdoorgangen zonder stoplichten als alternatief voor Amellisweerd, die plannen liggen al jaren klaar.
Een strook erbij gaat ook niet veel opleveren. Gewoon zo laten accepteren dat je tussen Utrecht en Amersfoort vaak in de file staat. Gewoon de vertraging incalculeren en dan is er niks aan de hand/
@Scherpschutter: De Raad van State moet zich hier eerst nog over buigen. Op z’n vroegst in januari 2025 ligt er een uitspraak.
@Janz
In relatie tot uw laatste alinea: u bent de mislukkingen rondom Groningen ook vast nog niet vergeten. Merkwaardig dat men steeds dezelfde fouten maakt of dreigt te maken.
Kijk aan, alle ongure DUIC trollen zijn er als de kippen bij om hier te treiteren.
Deze verbreding gaat echter nooit gebeuren.
https://www.alternatiefringutrecht.nl/alternatief-ring-utrecht/alternatief-om-regio-utrecht-duurzaam-en-voor-iedereen-bereikbaar-te-houden
Dit alternatief scoort op alle punten beter dan het Tracébesluit van de minister. Doorstroming en veiligheid zijn minstens gelijkwaardig, zelfs beter. Kosten véél lager, minder bouwrisico’s, kortere bouwtijd veel minder overlast tijdens de bouw etc. Wordt door de minister allemaal verzwegen, makelaarspraatje…
Lang leve de PVV: groen, zuurstof en bomen moeten wijken voor auto’s die niet eens de stad in willen, maar er omheen willen rijden met een tijdswinst van minder dan 1 minuut. De Utrechter rest minder groen, meer herrie, meer luchtvervuiling. Schande.
Goh, hoe verrassend, Utrecht zal het weer is niet beter weten. Zo ook met welk verkeer de stad in mag. Utrecht, hou je nu is aan landelijke afspraken en leg je ook is een keer neer bij iets wat je zelf niet bedacht hebt. En zit je over gekapte bomen in dan plant je ze ergens anders terug maar dan wel eerst goed tellen hoevel bomen er omgaan.
Goed plan Den Haag.
Janz heeft helemaal gelijk dat snel meer rijstroken aanleggen in de bestaande bak veel slimmer is. Helaas zitten we nu met deze PVV-minister opgescheept die ons in de bouw-uitstoot en auto-uitstoot wil zetten met vernietiging van het bos: onze luchtzuiveraars voor schone lucht. Gelukkig kan deze coalitie niets behalve ruzie maken dus hoeven we er niets van aan te trekken.
meer ruimte! voor meer automobilisten die file willen zijn! wat fijn!
@Jansz
Smallere rijstroken kan niet meer omdat auto’s veel breder zijn geworden. Kortom, de realiteit heeft de groene droom ruim en breed ingehaald.
https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/autos-worden-steeds-breder-elke-twee-jaar-een-centimeter-erbij/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.nl%2F
Er zijn wel andere oplossingen te bedenken. Bijvoorbeeld de ‘fly over’ wordt al vele decennia’s in heel de wereld succesvol toegepast om weguitbreiding te realiseren.
@Scherperschutter
Heb jij net zoals onze slinkse gemeente de geldpest dat je rechtszaken tegen vooruitgang wil betalen?
Heb nieuws voor je, vooruitgang is niet te stoppen.
Zie het maar als climate change, valt ook niet te stoppen maar wel mee te leven want dat doet Homo sapiens al 100.000 jaar heel succesvol.
Bijvoorbeeld 12.500 jaar geleden was het tijdens de ijstijd 8 graden kouder en kon je nog gehuld in dierenvachtjes naar de UK lopen.
Tegenwoordig kan dat in een t-shirt maar moet je wel met een boot of een trein door de tunnel. Het klimaat is in al die jaren gemiddeld 7 graden opgewarmd zonder menselijke invloed. Dat is progressie wat jij wil proberen met rechtszaken te stoppen.
Veel succes verder.
Er is een hele makkelijke oplossing voor dit “probleem:” al diegenen die rechts gestemd hebben, leggen een stukje snelweg in hun eigen tuin aan, waar ze kunnen scheuren met de auto. Iedereen blij!
@ Jos Huibers
Het gaat om ca. 15 volwassen bomen bij Amelisweerd die zouden verdwijnen voor de verbreding waar er extra natuur op de overkapping voor terugkomt.
Er verdwijnen hele oerbossen in Estland en in de VS verdwijnt natuur voor onze biomassacentrales.
Ik vind het nogal veel aandacht voor relatief weinig bomen en totaal niet in verhouding tot wat we aanrichten in andere landen. En nee…. ik ben niet voor het kappen van bomen.
Bronnen:
https://www.trouw.nl/duurzaamheid-economie/onderzoek-nederlandse-biomassa-zorgt-voor-een-kaalslag-van-bos-in-estland~be9d0179/?referrer=https://www.google.com/
https://eenvandaag.avrotros.nl/amp/om-onze-klimaatdoelen-te-halen-wordt-in-de-vs-het-landschap-volledig-verwoest/
Zoals iedereen weet een nutteloze verbreding, enkel om de onderbuik van de filerijders voor de zoveelste keer te paaien.
Heerlijk, al die azijnzuur van de linkse kliek die gaat verliezen.
Eerst zou er nooit een kabinet komen. Toen zou het binnen 1 maand sneuvelen. Keer op keer ongelijk. Nu ligt er een prima asielplan. De klimaatwaanzin gaat in rap tempo de deur uit. Geen co2 rittenregistratie. Geen milieuzones. Geen rekeningrijden. Geen verplichte warmtepomp. En snelwegen bouwen, huizen bouwen en infrastructuur bouwen. Eindelijk! Nog 3 jaar en dan zien we de mooie resultaten. En Schoof2 kan daarna gewoon door. Lang leve Schoof1!
Geweldig weer al onze reaguurders die weten hoe het gaat lopen. Ik voorspel net zoiets als de n230 de rondweg naar Maarssen vanaf de A27. Gaat er komen, niet, wel, toch niet, toch wel, ja gaat gebeuren maar geen geld, gaat niet gebeuren maar misschien wel. Doe eerst maar ff een rotonde, nee, doe er 2 en laat de Gageldijk maar ff wachten daar zetten we borden slecht wegdek. Deze verbreding gaat net zo een verhaal worden. Over 10 jaar zien we elkaar weer hier. Lachen of janken?
Mooi hoor!
Lijkt soms wel dat Utrecht onder curatele staat bij het Rijk. Het aantal keren dat de stad is teruggefloten wordt meer en meer.
Het D66/GL bestuur maakt er een bende van, gelukkig waait er in Den Haag een andere wind.
En nu stopen met praten, beton en asfalt wil ik zien!
Duidelijk is dat de klimaatmaatregelen nooit voldoende zullen zijn om aan de eisen van 2030 te voldoen. Breng de snelheid in de bak naar 80km/u met trajectcontrole en er is niks meer aan de hand. Veel minder files en veel minder uitstoot. De verbreding gaat alleen maar voor uitstoot zorgen!
De KVU, de Klucht van Utrecht, een GroenLinks werkgroep krijgt de deksel op de neus. Veiligheid eist het splitsen van de A28 en A27 met ruime bochten voor de aansluitingen.
Alles heeft de Klucht uit de kast gehaald om dat te vertragen. Met, nu afgewezen, Belgische normen als summum. Utrecht wordt geen Belgische enclave met dito wegkwaliteit.
Overigens, zonder deze ingreep geen woningen in Rijnenburg. Daar is Den Haag al jaren duidelijk over.
@Sander 12:20
Dat is slechts een formaliteit, Sander. Meer niet…
De verbreding gaat -zoals verwacht- door! Fantastisch nieuws voor iedereen die menselijke vooruitgang een warm hart toedraagt.
Is Madlener Mad-lezer?
https://www.alternatiefringutrecht.nl/alternatief-ring-utrecht/alternatief-om-regio-utrecht-duurzaam-en-voor-iedereen-bereikbaar-te-houden
En je zou van Rijkswaterstaat verwachten dat ze zelf al eens met alternatieven zouden komen, wat is dat voor slaperige boel?
Het kinderachtige jargon (‘gas op de lollie’) van sommigen hier ten spijt zal niet kunnen verhinderen dat er intussen nog steeds een zitting bij de Raad van State gepland staat over het te nemen tracébesluit. Een uitspraak in die zaak wordt op z’n vroegst in januari volgend jaar verwacht. We zullen dan zien of Madlener de zaak kan doordrukken.
Deze weg loopt dood.
@Nina. Het tekort van de gemeente waar u wakker van ligt, komt deels door een landelijke korting. De geraamde twee miljard is heel veel geld om de bottleneck iets te verplaatsen. Dat is 100 euro per Nederlander. Een gemiddeld gezin in Groningen lapt 400 euro zodat forensen uit Beesd iets eerder of later in de file kunnen staan.
U wilt overal op beknibbelen behalve op de miljarden.
Koel Hoofd kakelt weer eens uit zijn nek: een weg moet minimaal 3,25 breed zijn en een vrachtwagen excl. spiegels 2,55 (KH is zo iemand die zegt dat het klopt want hij las het op facebook 🙂
https://nl.wikipedia.org/wiki/Rijstrook
https://www.tralert.com/blog/wat-is-de-maximale-breedte-van-een-vrachtwagen/#h-wat-is-de-maximale-breedte-van-een-vrachtwagen
En ieder (Nina ook) voordat er uit de heup wordt geschoten eerst de link van het alternatief dat hierboven staat lezen: sneller te realiseren, goedkoper en effectiever, zeker met een betere NRU die de ring Utrecht compleet maakt. Het oude plan voor Amelisweerd (inclusief dak op een rare plek) is nu al bewezen (fout aangelegde A4) achterhaald.
Alsof dit kabinet 1,7 miljard heeft liggen voor de verbreding… hoop geblaat weinig wol
Het is onbegrijpelijk dat de regering dit wil. En wel om vele reden waar ze zelf een probleem mee hebben :
1.Bezuinigen op Hoger en Middelbaar onderwijs, ruim 1 miljard met een toekomstig ecomisch verlies van tegen 50 miljard inkomsten is ” nodig ” want men kont geld te kort.
2. De klimaat doelen wettelijke vast gelegd en bevestigd in het regeerakoord word in 2030 niet berijkt , en bomen zijn belangrijk dan zeker, en niet iets harder rijden.
3. Er zijn te weinig Nederlandse werknemers voor Infra, nu al , dus meer immigranten zijn nodig om dit te realiseren.
4. De kosten lopen tegen 2 miljard met de enorme technische uitdaginging en onder tussen besparen op gezondheid en sport subsidies.
5. De tijdwinst, alleen in spits uren, bedraagt nog geen 5 minuten, en kunnen veel beter besteed worden aan de beloofd Leylijn en Saksenlijn, men zegt immers dat ze voor de provincie ipv voor de Randstad er willen zijn.
Het is duidelijk dat het regerings beleid een soort grabel ton is van tegenstrijdige doelen.
Gelukkig zal dit plan nooit uitgevoerd worden omdat het bij de zelfde onrealistisch illusies hoort als de Noodwet.
Opvallend is dat veel reageerders tegen de zogenaamde verspillingen van de Gemeente maar bij verspilling van gelden met weinig effectiviteit door de regering een blind oog hebben.
Vlug de hakbijl erin voor die linkse boomknuffelaars er weer een stukje voor steken. GroenLinks heeft Utrecht al behoorlijk kapot gemaakt al is dat ook mede te danken aan die wethouder die maar niet weg te krijgen is
Kan de directeur van de postcodeloterij met zijn Urgenda stichting weer wat processen gaan beginnen tegen de staat. Links gedoe en gelul en lekker zijn zakken vullen. Nog maar 40% hoeft naar goede doelen. Zijn Urgenda is er 1 van die genoeg binnen harkt en enig bestuurslid is.
Die hele tunnelbak had al lang klaar moeten zijn.
Gaat ook om de geplande fly-over vanuit Amersfoort zo richting Breda te realiseren. Zal er toch wat verschoven ed moeten gaan gebeuren. Zometeen bij Zeist al keuze maken wil je naar Den Haag of Breda.
Dan voorkom je dus alle in en uitvoegend verkeer. Word er ergens bijgehouden hoeveel ongelukken er wel niet gebeuren per jaar daar?
Dus heel leuk idee dat versmallen, maar opa en oma Henk en Ingrid gaan dat niet fijn vinden, remmen is angst en nog maar vertragingen in de toekomt.
Lekker verbreden de boel, die paar knuffelbomen en natuur wordt ruimschoots gecompenseerd in de plannen, gedeelte wordt overdekt en dus uiteindelijk wordt Amelisweerd alleen maar groener.
Maar lekker de boel traineren en dwars liggen. Kost alleen maar een hoop geld. Nu in de vette jaren hoor je niemand, maar komen ooit ook weer magere jaren.
Dan is goede infrastructuur van levensbelang.
Oh ja, dat thuiswerken? Euhhh, dat is al lang op zijn retour. In ivoren torentjes misschien nog, maar realiteit is dat bedrijven gewoon je 8 uur willen zien werken en niet 8uur ingelogd willen zijn….
Oh, en laatste dingetje, werd geopperd over ov? Wel is met de bus of trein gegaan. Puilen uit, geen personeel te vinden. Treinen worden geschrapt wegens gebrek aan personeel. Wordt door de vergrijzing alleen maar meer. Maar lekker in je groene wolk blijven. Top!
@ Utrechtvoorutrecht
Ieder jaar komt er meer dan 6 miljard euro motorrijtuigenbelasting binnen van personenauto’s. Het geld voor deze verbreding en andere aanpassingen van wegen is allang beschikbaar. Wie niet autorijdt, betaalt er niet aan mee.
Het tekort waar u het over heeft, wordt betaald door alle inwoners van Utrecht. 100 miljoen euro is gedeeld door 380.000 inwoners ruim 260,00 per inwoner. Voor een gezin met 4 personen is dat 1.040,00.
De gemeente Utrecht leeft veel te ruim boven haar stand en moet nu eindelijk eens de hand op de knip houden. Eerst de basisvoorzieningen op orde en daarna een prioriteitenlijstje volgen.
Nu hanteert men het beleid van rupsje nooitgenoeg wat wordt gefinancierd door de inwoners en men gaat maar door met niet noodzakelijk geld strooien. Het is echt armoe troef.
Zo worden privé ook schulden gemaakt; door boven je stand te leven en meer geld uit te geven dan er binnenkomt. Het is echt geen hogere wiskunde, maar blijkbaar al te moeilijk voor dit college.
@De psycholoog 19:51
Verspilling van gelden…? Goede man, deze godgezegende verbreding bespaart elke automobilist zo’n 5 minuten in elke spitsritje! Potentieel dus 10 minuten per dag (heen en terug), 50 minuten per week en liefst 2600(!) minuten per jaar! Dat is meer dan 43(!) uur per jaar. Meer dan een full-time werkweek jaar in jaar uit en dat voor tienduizenden automobilisten (zeer conservatief geschat), en dit alles voor een kostprijsje van nog geen 100 Euro per Nederlander….
Verspilling van geld? Au contraire, beste man. Dit is de investering van de eeuw! Een werkelijk ongekend hoog rendement, zowel gemeten in economische termen als in toename van levenskwaliteit! Een week extra aan extra vrije tijd per jaar per automobilist; dat is ‘massive’…. En dan komt er nog meer groen terug ook voor die paar kweek-waaiboompjes die weggehaald zullen worden. Wat wilt u nou nog meer??
Goed, de werkelijke visionair had er uiteraard direct een tienbaanssnelweg van gemaakt (Utrecht is en blijft dé rotonde van Nederland), maar soit; de tijd van tanen is in ieder geval gelukkig bijna voorbij. De verbreding komt er! Het zal een zege voor vele vele Nederlanders zijn, alsook de Utrechters zelf. Stempeltje Raad van State erop en klaar. De bulldozers kunnen alvast vrolijk “Met de vlam in de pijp” nuriënd naar Amelisweerd…
Gezond verstand heeft gewonnen! Mag het weer eens een keertje, zeg?
Hoeveel files staan er nu eigenlijk, welke dagen en hoeveel minuten? Terecht wordt gevraagd: er wordt veel thuisgewerkt. Met die talloze miljarden kunnen heel veel nuttiger zaken worden opgelost in dit nu nog mooie land.
Hoe erg zijn die files, automobilisten staan er zelfs voor in de rij!
@ Diederik
Het ingediende, alternatiever plan voldoet niet aan de Europese regelgeving en dus gaat het niet door.
En een plan voor nog meer rijbanen in die bak ten koste van de vluchtstrook? Sorry, maar dat is echt niet serieus te nemen door iemand die daar weleens rijdt. Het is nu al zeer onoverzichtelijk met veel van baan wisselend verkeer.
Ten noorden en ten zuiden van Amelisweerd is (of wordt) de A27 al verbreed, dus ja, de verbreding komt er hoe dan ook.
Ik vind het vooral heel erg goed uitonderhandeld dat er een overkapping komt. Meer rust voor het gebied erboven/ernaast en een groene verbinding naar Lunetten. Eigenlijk een uitbreiding van Amelisweerd.
Van deze regering is ook niet anders te verwachten. Gelukkig laat de KRU het er niet bij zitten. Hoop velen van jullie te zien op 16 november as op het Domplein om 14:00u
@Diederik,
Ha, ha, een betere NRU? Leest u het file nieuws niet? De NRU blijft de komende 30 jaar op 100 meter van de Overvechtse huizen razen. De Klucht Van Utrecht geeft helemaal niks om onze armste bewoners.
Het kenmerkt Rijkswaterstaat, die de minister adviseert, dat ze koppig vast blijft houden aan hun bijna 20 jaar oude plan dat totaal voorbijgaat aan nieuwe ontwikkelingen (e-bike, bezuinigingen, problemen om werknemers te krijgen, NRU).
Het plan van de regio heeft best veel elementen van het oude plan (fly over, 2×6 ipv 2×7, extra rijstroken naar A12 en A27, aansluiting USP) maar is overal net wat intelligenter ingestoken en veel sneller en goedkoper ter realiseren. En meer integraal. Heb ook het idee dat veel reaguurders het niet eens gelezen hebben:
https://www.alternatiefringutrecht.nl/alternatief-ring-utrecht/alternatief-om-regio-utrecht-duurzaam-en-voor-iedereen-bereikbaar-te-houden
Meer mensen = meer huizen = bredere wegen = minder natuur.
Zolang de bevolking groeit, zal de natuur kleiner worden.
Daar hoor je dus vrijwel niemand over. Madlener is totaal de weg kwijt. En wel hierom:
Als het verbreden van dit stukje A27 gaat beginnen zullen er op die plek jaren van enorme filevorming volgen. Het wordt namelijk een geweldige klus die daarbij nog eens met veel te weinig arbeidskrachten geklaard moet worden. Een enorm contingent aan arbeidsmigranten zal hier letterlijk ‘aan de bak’ moeten. Maar ja, een van de hobby’s van Gekke Geert is nu eenmaal om die categorie voortaan bij alle grensovergangen weg te sturen. Tot slot rijdt Madlener onze dappere Mona in de wielen: daar gaat ze dan met haar bouwplannen: A. het ontbreekt haar volledig aan de benodigde stikstofruimte, en B. Alle handjes die nodig zijn voor de bouw van al die honderdduizenden woningen gaan in het zand en de klei van Amelisweerd zitten wroeten. Een onzalig project wat tientallen jaren in beslag gaat nemen. Totaal van het padje deze minister.
Met alle woningbouwplannen in de regio is investering in de knooppunten en OV gewoon een noodzaak. Utrecht – Amsterdam rijdt nu redelijk door. Utrecht – Amersfoort nog drama dus goed dat hier in wordt geïnvesteerd!
Tegen iedereen die zich drukt maakt over de bomen in die strook zou ik willen zeggen: ga zelf eens kijken. Er staat daar niet veel bijzonders.
Utrecht zou er slimmer aan doen door het park op kosten vd staat op te laten knappen in plaats van dit achterhoedegevecht.
Door ten minste 50 jaar geen onderhoud is allerlei opslag tot iets boomachtigs uitgegroeid. Jane en Tarzan zouden zich er wellicht thuis voelen, het staat haaks op de ontwerpgedachte van weleer. Die gedachte was een park met bomen op ruime afstand van elkaar, opdat ze de kans hebben tot mooie evenwichtige bomen uit te groeien. Wat je nu ziet is een race omhoog om licht te krijgen. Van onderen vrij kaal, vooral blad boven in. Dat is wat anders dan hoe een boom hoort te zijn. Bijvoorbeeld zoals een kind hem tekent…..
@ Utrechtvoorutrecht de landelijke korting is ook belasting geld bijeen gebracht door de werkende medemens. Landelijke overheid moet korten om het werken weer te laten lonen. Gemeente bestuur van utrecht heeft blijkbaar het idee dat ze er geld ongelimiteerd doorheen kunnen jagen aan mislukte projecten en onzin projecten en dat het rijk dat ongelimiteerd aanvult.
Nina lees die link dan zie je bij de doorlinks sowieso al dat er vluchtstroken blijven, lezen mevrouw!
https://www.alternatiefringutrecht.nl/alternatief-ring-utrecht/alternatief-om-regio-utrecht-duurzaam-en-voor-iedereen-bereikbaar-te-houden
Utrecht is al tijden alles aan het frustreren tenzij het een plan is van de linkse Utrechtse betweters. Het woord constructief kent links niet.
Straks is een rondje IJsselmeer vanaf Maastricht dan even koffie komen drinken bij je schoonmoeder op de oudegracht
Kan die golfbaan geen ruimte geven aan de weg?
Daar lopen een paar uur per dag wat senioren gebruik van te maken tegen een veel te hoge contributie
De voorstanders van verbreding hier zijn merendeels te typeren met ‘eindelijk eens einde aan dat groene linkse gezeik, lekker puh!’ Niks inhoudelijks, alleen maar frustratie en wraakzucht. De bekende onderduic reactie. Pardon onderbuik.
De tegenstanders rekenen uit dat het te duur, te laat en te jammer is en extreem lang gaat duren.
Gewoon lekker 80 gaan rijden op dat tracé.
Ik wil de pret niet drukken voor rechts maar het alternatief voor de verbreding komt ook van de Utrechtse gedeputeerde en oud raadslid Andre van Schie van de VVD….
Grappig.
Inhet ARU is sprake van twee korte overkappingen. Om die te kunnen bouwen moet een strook van 15 meter breed aan bos naast de huidige bak gekapt worden.
Je verwacht het niet…
@ Diederik
Dat worden wel hele smalle rijstroken….
De overhaaste(?) reactie van de minister van dit popie-korte-termijn denken-kabinet, doet denken aan 1982, toen de uitspraak van de rechter niet afgewacht werd, en de ME alvast begon met ontruimen van het gebied. Niks van geleerd dus.
Als de snelheid verlaagd wordt zullen de files als bij toverslag oplossen, en minder milieuverontreiniging ook. Doen!
Daarnaast moeten we natuurlijk met zijn allen minder autorijden/vliegen etc.. (Nog) meer OV en fiets graag.
@ Overhaast
In het plan van de overheid is een overkapping voorzien met natuur erop. Hierdoor wordt de splitsing, die ontstond bij de aanleg van de bak in de jaren 1980, in afgeslankte vorm ietwat hersteld. Dat is een goed uitonderhandeld resultaat van de protestclubs.
De vooruitgang houd je niet tegen. Alles veranderd altijd. Het autobezit in Nederland is inmiddels ruim 9 miljoen en was nog nooit zo hoog. Ook zijn we nu met veel meer mensen dan in de jaren 1980.
Wat is dat tentenkamp naast de a27 (richting Bunnik), heeft dat ook te maken met de voorgenomen verbreding?