Er komen na reacties van omwonenden mogelijk toch klinkers te liggen op de Weerdsingel Oostzijde in Utrecht. Eerder gaf de gemeente aan dat er rood asfalt zou komen, zodat de weg beter herkend zou worden als fietsroute. De rotonde ter hoogte van de Noorderbrug, een ander belangrijk punt van de bewoners, lijkt wel te verdwijnen.
Al een aantal jaar is bekend dat de Weerdsingel Oostzijde opnieuw ingericht gaat worden. Utrecht groeit hard en bij het bereikbaar houden van de stad ziet de gemeente een belangrijke rol weggelegd voor de fiets. Nu is het echter al zo dat de zogenoemde binnenstadsas, de route die vanaf het Vredenburg naar het Lucasbolwerk loopt, steeds drukker wordt. “Vandaar dat we de drukte willen spreiden, door routes rondom de binnenstad comfortabel en herkenbaar te maken als fietsroute”, schreef de gemeente eerder al in een brief aan de raad.
Een deel van de plannen stuitte echter op weerstand van een groep bewoners. Dat ging met name over het rode asfalt dat er zou komen en over het verdwijnen van de rotonde bij de Noorderbrug. In september vorig jaar liet de gemeente weten dat er naar aanleiding van de reacties nog eens naar beide onderdelen is gekeken.
Herkenbaar
Het rode asfalt zou ervoor zorgen dat het ‘comfortabeler’ is om over de weg te fietsen en dat de route herkenbaar wordt. “Voor zowel autoverkeer als fietsers maakt rood asfalt duidelijk dat de fietser hier prioriteit heeft. Bovendien leert onze ervaring dat het aantal fietsers is toegenomen op locaties waar we rood asfalt hebben toegepast. En dat is waar we het voor doen”, schreef de gemeente destijds. Op bijvoorbeeld de Wittevrouwensingel, Maliesingel en Tolsteegsingel aan de oostzijde van de binnenstad ligt momenteel ook dit asfalt.
Tekst loopt door onder afbeelding
Daarnaast schreef de gemeente dat de rotonde vooral gericht is op autogebruik en met de herinrichting verschuift de nadruk naar de fietser. Ook zou er door het verwijderen van de rotonde veel meer ruimte beschikbaar komen voor groen.
Iedereen kon van 19 september tot en met 30 oktober vorig jaar op het plan van destijds reageren, en dat is meer dan 200 keer gedaan. Er is volgens de gemeente voornamelijk door bewoners (zo’n 90 procent) gereageerd en daarnaast ook door enkele organisaties, waaronder een actiegroep van onder meer omwonenden, de Fietsersbond en Voetgangersvereniging Utrecht-Oost.
Asfalt
“We zien in de ontvangen reacties een gemengd beeld”, is te lezen in een raadsbrief die dinsdag is gepubliceerd. “De meeste reacties zijn kritisch negatief en zien zaken graag aangepast. De brief van de Actiegroep wordt door een deel van de buurt onderschreven. We ontvingen ook positieve reacties, die ons voorstel ondersteunen en afstand nemen van de Actiegroep.”
Ook dit keer lieten veel mensen weten het geen goed idee te vinden om de weg te asfalteren en aan beide zijdes een rode strook aan te leggen. Zo vonden zij klinkers simpelweg mooier, zouden deze stenen ervoor zorgen dat er minder hard wordt gereden en omdat klinkers waterdoorlatend zijn is het ook klimaatbestendiger. Enkele mensen zeiden echter ook dat zij blij waren met het asfalt omdat dit comfortabeler is. Naar aanleiding van de reacties zegt de gemeente opnieuw te kijken of de Weerdsingel Oostzijde klinkers krijgt of toch geasfalteerd wordt.
Rotonde
Daarnaast lieten ook dit keer weer veel mensen weten dat zij de rotonde willen houden. Hierdoor is ook dit onderdeel van het plan opnieuw tegen het licht gehouden. Er is zelfs een extern bureau ingehuurd die heeft onderzocht wat de gevolgen voor de verkeersveiligheid zijn in beide gevallen.
Tekst loopt door onder afbeelding
Hieruit is gebleken dat een rotonde het meest duidelijk is en daardoor ook veiliger, maar een kruising is daarmee niet per se onveilig. “Met het gegeven dat beide opties verkeersveilig zijn en bij de voorrangskruising meer ruimte voor groen komt en de fietsroute over de singel herkenbaar en aantrekkelijk wordt, geeft dit voor ons de doorslag te kiezen voor een voorrangskruising.” Deze kruising moet straks lijken op het Malieblad.
De meeste mensen zouden wel blij zijn met het versmallen van de rijbaan, het toevoegen van groen en het wandelpad dat langs de singel komt.
Schoonheidsprijs
Tot slot schrijft de gemeente dat het participatieproces geen ‘schoonheidsprijs’ verdient. Er zou namelijk te lang met een te kleine groep zijn gesproken, terwijl de belangen van andere Utrechters, zoals gebruikers van de route, te weinig zijn gehoord. “We hadden wellicht eerder de breedte op moeten zoeken.”
Gekoppelde berichten
Plannen Weerdsingel verder uitgewerkt; bewonersgroep en gemeente Utrecht nog niet op één lijn
Bij het verder uitwerken van de plannen voor de Weerdsingel Oostzijde is de gemeente meerdere…
Groep omwonenden niet blij met plan herinrichting Weerdsingel
Het ‘Actiecomité Weerdsingel OZ’ is niet blij met de plannen van de gemeente Utrecht voor…
29 Reacties
ReagerenNou, het zal toch niet waar zijn dat die bewoners met hun gedram nog hun zin gaan krijgen ook? Als fietser ben ik sterk voorstander voor die asfaltstroken. Bovendien krijgen de wegen rondom de stadsbuitengracht hierdoor een uniforme inrichting. Ik zie werkelijk niet in waarom de gemeente naar drogargumenten als ‘beter voor het milieu’ zou moeten luisteren. Er zijn meer belanghebbende dan alleen dat kleine groepje bewoners.
@Wim
Uiteraard zijn asfaltstroken te prefereren, ben ik helemaal met je eens als fietser zijnde. Bovendien verzakken die klinkertjes na een paar maanden en tril je op de fiets weer alle kanten op. Maar u begrijpt net zo goed als ik dat hier de gegoede burgerij woont die uiteraard hun stem er doorheen kan drukken. “De kleine groep” zoals men het zelf noemt bepaalt het wel even, sterker nog kennelijk is alleen deze groep gehoord.
Het lijkt of de rotonde blijft (want het meest veilig) en het besluit over asfalt of klinkers wordt uitgesteld, maar let op: die rotonde gaat weg en het asfalt komt er.
Het probleem is dat bewoners vrolijk met de projectleider beginnen te participeren, de projectleider is echter een ambtenaar die het project moet gaan verkopen. Daarom raken bewoners in dit soort projecten altijd gefrustreerd.
Slimmer is om een onafhankelijke partij de participatie te laten doen. En als je bereid bent om bewoners mee te laten denken moet je ook bereid zijn iets met die uitkomsten te doen. En daar schort het bij de Gemeente Utrecht helaas vaak aan (Zandpad, Maliebaan, Goylaan, Stadsboulevard West, Ledig Erf etc. )
Volgens mij blijft de rotonde gewoon hoor voor zover ik begrijp uit de mailing van de gemeente..
Als iemand die veel door wijken fietst (wijkzorg) ben ik ook absoluut voor asfalt, zelfs al zien klinkers er leuker uit. Klinkers zijn ongelijk en veel sneller glad bij nat en vriesweer. Maakt ook meer lawaai, en gaat altijd verzakken. Asfalt is comfortabeler en veiliger.
Gewoon in zijn geheel asfalteren. Rijdt niet alleen fijner als fietser of scooteraar, maar is ook stukken minder glad. Laat de stem het zwaarst wegen voor mensen die eroverheen rijden of fietsen, niet diegenen die ernaar kijken.
Waarom moet esthetiek voor volwassenen prevaleren boven veiligheid voor kinderen? De trillingen voelen zij met hun kleine wielen en lichaam nog veel intenser. Waarschijnlijk alleen maar omdat men denkt vanuit de woningwaarde, en niet vanuit veiligheid en comfort.
Het zal je probleem maar zijn. Drammen om klinkertjes in plaats van asfalt (wat voor al het verkeer, onderhoud etc. beter is) Het gaat kennelijk nog steeds te goed in de stad. en het land.
Stratenmakers kunnen tegenwoordig overigens niet eens meer klinkerstroken aanleggen, zie andere stukken in de stad.
@trol: je doet je naam eer aan: er liggen nu klinkers en die willen de bewoners behouden.
Erg fijn dat nu ook naar de gebruikers en niet alleen het piepkleine groepje aanwonenden geluisterd gaat worden. Ik fiets er twee keer per dag, kom maar door met dat asfalt. Net als vrijwel de gehele rest van de Singel.
“Er is volgens de gemeente voornamelijk door bewoners (zo’n 90 procent) gereageerd en daarnaast ook door enkele organisaties, waaronder een actiegroep van onder meer omwonenden, de Fietsersbond en Voetgangersvereniging Utrecht-Oost.”
De Fietsersbond is geen belangengroepering maar heel nauw verweven met GroenLinks en daarmee een politiek vehikel wat dankzij de politiek gesubsidieerd wordt. Daarmee staan omwonenden heel effectief buitenspel. De FB loopt dankzij het politiek en ambtelijk netwerk de deur van het stadskantoor plat terwijl bewoners een afspraak moeten maken, om maar iets te noemen. Dat maakt het hele fietsdossier van de gemeente hypocriet en heel doortrapt.
Bewonersparticiaptie = bewonersnegatie wat ook blijkt uit het volgende:
“Tot slot schrijft de gemeente dat het participatieproces geen ‘schoonheidsprijs’ verdient. Er zou namelijk te lang met een te kleine groep zijn gesproken, terwijl de belangen van andere Utrechters, zoals gebruikers van de route, te weinig zijn gehoord.”
Dat zegt de gemeente al jaren lang standaard zonder dat ze ook maar iets doen om dat te verbeteren want het politiek belang overstijgt het algemeen belang.
Totaal ongeloofwaardig verhaal.
Kortom, dat rode asfalt komt er gewoon want dat is al sinds 2002 beleid en de wethouder heeft bij haar aantreden in 2014 verkondigd dat het haar doelstelling is om tijdens haar ambtstermijn zoveel mogelijk rood asfalt uit te rollen..
Ze zit nu in haar 3e termijn en GL heeft in Utrecht meer asfalt uitgerold dan de asfaltpartij VVD in 40 jaar wat GL tot de grootste nodeloze milieuvervuilers maakt. Want als je het over 120 jaar gaat uitrekenen, geeft dat asfalt veel meer CO2 emissies dan klinkers met goed onderhoud. De ironie is werkelijk briljant.
Moraal verhaal, als het milieu, klimaat en binnenstedelijke leefbaarheid echt belangrijk is, dan moeten die klinkers worden omarmd en niet verguisd. Want zelfs bomen hebben baat bij klinkers omdat die niet zonder water kunnnen maar ze dat met meer asfalt gewoon niet genoeg krijgen. Is dat nou werkelijk zo veel gevraagd, een beetje discomfort op de fiets voor een beter milieu en klimaat?
Immers, slechts enkele stukken op een totale fietsroute zijn beklinkerd, het zou een ander verhaal zijn als men 10km over klinkers moet fietsen ipv een paar honder meter. En daarnaast, geen zinnig denkende fietser gaat omrijden vanwege fietscomfort omdat dit meer tijd en energie kost dan de korste route met af en toe beetje discomfort. Dat bewijzen de Utrechtse studenten namelijk al vele decennia lang…
Fijn dat de rotonde verdwijnt, is een gevaarlijk punt waar mensen tegen het verkeer in fietsen en auto’s geen voorrang verlenen. Ziet er ook veel mooier uit in het plaatje. Lijkt me een mooie plek waar mensen ook in het groen kunnen verblijven in plaats van er alleen naar te kijken op de rotonde.
Bij ijzel zijn klinkers levensgevaarlijk voor fietsers. Alleen asfalt is een acceptabele verharding voor fietsers. Het is te gek voor woorden dat de petieterige groep drammers alsnog hun zin zouden krijgen.
Ik agendeer deze NIMBY’s voor de jaarlijkse eigenbelang trofee. Ca. 2 jaar gelden hielden zij een presentatie voor het wijkplatform Noordoost. Daar zijn ze als een gieter afgegaan. Het inhoudelijke verzet bestond uit het aanhalen van een krantenartikel dat én net een week oud was, én op een heel andere situatie betrekking had. Deze hooggeschoolde NIMBY’s hadden niet de moeite genomen om de achterliggende informatie te lezen.
Zij klaagden er ook over dat pakketjesbezorgers de weg blokkeren. Op mijn vraag of zij dan 1 parkeerplek op zouden offeren om daar geen last meer van te hebben, kwam een negatieve reactie.
Zij zijn niet alleen in de hele stad, maar ook in hun buurt niet welkom. Zij praten louter en alleen over die klinkertjes, de wensen en verlangens van andere inwoners zijn hen worst.
Het veiligheidsbelang van fietsers gaat voor individuele verlangens; alleen asfalt is acceptabel.
Misschien is er in het onderzoek vooral gereageerd door een groep actieve bewoners. Zo’n actie werkt ook verbroederend, wat positief is. Maar de route waar het om gaat moet het voor heel veel passerende fietsers (zoals ik) aantrekkelijker maken. Dan is asfalt veel fijner dan rammelende gladde keien.
Als gebruiker wil ik juist graag een situatie die op de huidige lijkt. Ik ervaar fietsen over de gezellige klinkerstraat als vele malen prettiger dan de naastgelegen, opgengetrokken Wittevrouwensingel.
Utrechtenaar! Je komt zeker van buiten Utrecht?
In ieder geval heeft je wieg waarschijnlijk niet in Utrecht gestaan!
Iemand uit Utrecht is een Utrechter!!
Er spelen een aantal zaken die in bovenstaande discussie niet echt belicht worden.
– sinds het verwijderen van de versmalling bij de vaaltbrug wordt er gevaarlijk hard gereden, asfalteren zal de snelheid doen toenemen.
– het verwijderen van de rotonde doet vrezen dat er een zelfde onoverzichtelijke en gevaarlijke situatie ontstaat als bij de kruising Kleine Singel/Witte Vrouwensingel.
– het aanleggen van een geasfalteerde fietssnelweg is totaal zinloos als deze stopt bij de Hopakker waar de weg geklinkerd blijft.
De goedkoopste variant graag..
@ Roh
Jouw veronderstelde hardrijders blijven gewoon met twee wieltjes op de klinkertjes hoor.
En die Hopakker krijgt zijn beurt ook nog wel.
Kan die gemeente ophouden met haar her-inrichting gedoe?
Ze hebben duidelijk niets anders te doen terwijl de situatie prima is zo.
Dit is hetzelfde verhaal als bij ‘t Malieblad, Maliesingel, Wittevrouwensingel en de toekomstige herinrichting van de Maliebaan.
Uiteindelijk gevolg? Een frustrerende situatie voor automobilisten en een gevaarlijke situatie voor fietser ter meerdere eer en glorie van een auto-hatend bestuur en hun uitvoerders.
Om nog maar te zwijgen over de ‘stadsboulevards’. Er moet ook nog geld verdiend worden, beseft men dit wel?
Geld graag in de knip houden, of besteden aan nuttiger zaken zoals doorstroming op de buitenring !
Opmerkelijk: bewoners die klinkers willen, willen dus ook meer geluidsoverlast en trillingen. Auto’s en vrachtwagens op klinkerwegen veroorzaken duidelijk meer herrie en trillingen dan asfalt. Hulde dus voor voor de aanwonenden die hun woongenot willen opofferen voor een in hun ogen mooier straatbeeld.
@Hans: er liggen nu ook al klinkers….
@Hans:
er schijnt een component wateroverlast door slechtere drainage in het asfaltbezwaar te zitten. Dit is blijkbaar een keus tussen twee kwaden.
Met vriendelijke groet,
PeterH
@ Statler
Die bezwaren zitten vol drogredeneringen. Een bij elkaar geraapt stel argumenten om iets wat bijzonder logisch is, namelijk een langs de hele singel consistente asfaltstrook voor de fietsers, van tafel te krijgen. Ik snap überhaupt niet dat het gemeentebestuur hier nog op ingaat ook.
@Barend dan idd consequent zijn en bij het Ledig Erf ook dezelfde constructie toepassen, kijken of het gemeentebestuur dat ook dan zo ziet
@ Peter
Mee eens. Ook daar moet een mooie fietsstraat komen. Klinkertjes in het midden, asfaltstroken aan de zijkanten.
lieve W, al ben ik dan helaas het Utregs niet machtig, ik ben wel degelijk geboren en getogen Utrechter én Utrechtenaar 🙂
Sinds 120 jaar is er al een rotonde, langer nog. Laat dat zo .. Blijf met je fikken af van de stadscultuur. Leg er asfalt neer, en zorg dat die studentenhuizen verdwijnen en plaats daar: sociale huurwoningen in véél belangrijker onderwerp nu dan deze onzin.