Plannen Weerdsingel verder uitgewerkt; bewonersgroep en gemeente Utrecht nog niet op één lijn Plannen Weerdsingel verder uitgewerkt; bewonersgroep en gemeente Utrecht nog niet op één lijn

Plannen Weerdsingel verder uitgewerkt; bewonersgroep en gemeente Utrecht nog niet op één lijn

Plannen Weerdsingel verder uitgewerkt; bewonersgroep en gemeente Utrecht nog niet op één lijn
De huidige Weerdsingel
Bij het verder uitwerken van de plannen voor de Weerdsingel Oostzijde is de gemeente meerdere malen om tafel gaan zitten met een bewonersgroep die zich al een tijdje verzet tegen het ontwerp. Er zouden meerdere gesprekken hebben plaatsgevonden, maar alsnog kunnen beide partijen elkaar op een aantal punten niet vinden. Nu liggen de herinrichtingsplannen ter inzage en kunnen alle betrokkenen erop reageren.

Bij het verder uitwerken van de plannen voor de Weerdsingel Oostzijde is de gemeente meerdere malen om tafel gaan zitten met een bewonersgroep die zich al een tijdje verzet tegen het ontwerp. Er zouden meerdere gesprekken hebben plaatsgevonden, maar alsnog kunnen beide partijen elkaar op een aantal punten niet vinden. Nu liggen de herinrichtingsplannen ter inzage en kunnen alle betrokkenen erop reageren.

Het was al een tijdje bekend dat de Weerdsingel Oostzijde aangepakt ging worden. Utrecht groeit hard en bij het bereikbaar houden van de stad ziet de gemeente een belangrijke rol weggelegd voor de fiets. Nu is het echter al zo dat de zogenoemde binnenstadsas, de route die vanaf het Vredenburg naar het Lucasbolwerk loopt, steeds drukker wordt. “Vandaar dat we de drukte willen spreiden, door routes rondom de binnenstad comfortabel en herkenbaar te maken als fietsroute”, is te lezen in een brief aan de gemeenteraad.

Dit is bijvoorbeeld ook gedaan op de Wittevrouwensingel, Maliesingel en Tolsteegsingel aan de oostzijde van de binnenstad. Na de herinrichting van deze straten, is volgens de gemeente het aantal fietsers met 30 procent toegenomen en het autoverkeer juist met 30 procent afgenomen. “De Weerdsingel Oostzijde is de volgende schakel in het netwerk aan de noordzijde van de binnenstad.”

Tekst loopt door onder afbeelding

De Wittevrouwensingel na de herinrichting

Rood asfalt

Uit berekeningen zou blijken dat ongeveer een derde van de fietsers die nu nog over de binnenstadsas rijdt, na een herinrichting de Weerdsingel Oostzijde zou kiezen. De weg moet dan ook zo worden ingericht dat duidelijk is dat de fiets de hoofdgebruiker is, net zoals bijvoorbeeld de Wittevrouwensingel.

De weg wordt versmald van 6,50 meter naar 4,80 meter, en aan beide zijden komt een fietsstrook van 2 meter breed in rood asfalt. Het midden van de straat bestaat uit een strook klinkers van 80 centimeter breed. In de bochten wordt de rijbaan iets breder zodat een fietser en bijvoorbeeld een vrachtauto de weg veilig kunnen delen.

Rotonde

De rotonde bij de Noorderbrug moet worden vervangen door een ‘eenvoudige kruising’, waardoor meer ruimte beschikbaar komt voor groen dat volgens de gemeente doet denken aan het Malieblad. Naast al deze aanpassingen voor het verkeer moet er langs de gehele Weerdsingel Oostzijde meer groen komen, meer ruimte voor voetgangers en wordt het wandelpad langs het water breder en beter begaanbaar voor bijvoorbeeld mensen met kinderwagens.

Het ‘Actiecomité Weerdsingel OZ’ gaf eerder al aan niet blij te zijn met de plannen van de gemeente. In de raadsbrief is te lezen dat er meerdere ontmoetingen zijn geweest met deze bewonersgroep en dat zij met name niet blij zou zijn met het rode asfalt en het verdwijnen van de rotonde.

Tekst loopt door onder afbeelding

Herkenbaar

De gemeente zegt echter dat rood asfalt ten eerste ‘comfortabeler’ fietst dan klinkers en dat het de route herkenbaar maakt. “Voor zowel autoverkeer als fietsers maakt rood asfalt duidelijk dat de fietser hier prioriteit heeft. Bovendien leert onze ervaring dat het aantal fietsers is toegenomen op locaties waar we rood asfalt hebben toegepast. En dat is waar we het voor doen.”

Daarnaast zegt de gemeente dat de rotonde vooral gericht is op autogebruik en met de nieuwe invulling verschuift dat naar de fietser. “De kruising maakt de prioriteit voor fietsers duidelijk.” Ook zou er door het verwijderen van de rotonde veel meer ruimte beschikbaar komen voor groen.

Reageren

De gemeente zegt dat zij en de bewonersgroep het eens zijn over de doelen van de herinrichting. Desalniettemin verschillen beide partijen qua inzicht op bepaalde punten. Dit zou met name het rode asfalt zijn. “Ook het verdwijnen van de rotonde bij de Noorderbrug, het parkeren op trottoirniveau en de benodigde snelheidsremmende maatregelen blijven discussiepunten.”

Voor de herinrichting van de Weerdsingel Oostzijde is 1,7 miljoen euro beschikbaar gesteld. Alle bewoners, bedrijven uit de omgeving en betrokkenen van de straat kunnen tot en met 30 oktober reageren op de voorlopige plannen.

Gekoppelde berichten

41 Reacties

Reageren
  1. Fabio

    Hopelijk leiden de aanpassingen ook tot een rustigere koekkoekstraat. Door de inrichting van de ruime straten langs de singel is deze krappe fietsstraat nu de enige ontsluiting vanaf de noorderburen de stad uit. Wat zou het fijn zijn om vanaf de noorderburg via de singel naar het griftpark te kunnen rijden.

  2. Rob

    Bewoners, werk nou ff mee joh. U hebt ondertussen toch wel door dat u er bent voor de gemeente en niet andersom. Daarnaast moet de gemeente van het overschot aan geld af. Die 1,7 miljoen zou anders besteed kunnen worden aan armoedebestrijding of überhaupt lastenverlichting..

  3. Len

    Gewoon lekker doorprocederen en bezwaren indienen. Voor je het weet ben je 930.000 Euro rijker!

    Verder mag de rotonde en weerdsingel onaangetast blijven. Dit is nou juist het mooiste stukje singel wat mij betreft. En bovendien kost het dan ook geen geld. Dus ambtenaren: scheer je weg aub.

  4. Wim

    Lijkt me een prima plan. Bewoners creëren een non-probleem.

  5. Kevin

    Wel fijn dat die rotonde verdwijnt! Dan knal ik in 1 keer van de noorderbrug de koekoekstraat in, zonder gas te hoeven terugnemen!

  6. Ihsan

    Asfalt is wel echt een pre, ik kom zelf al jaren niet meer langs dit deel van de singel, omdat ik er niet kan skeeleren. Maar ook voor kinderen en ouderen is het veel fijner en veiliger fietsen over asfalt. Het maakt ook nog eens minder geluid, dus minder overlast voor omwonenden. Ik snap de weerstand niet.

  7. Katie

    Ik ben fan van de rotonde, een leuk stukje groen dat beschermt tegen Knallende Kevins. 😄 De rotonde moet blijven!!!

  8. Realist

    Een weg versmallen terwijl het drukker wordt is niet echt logisch. Zo zie je maar weer dat ideologisch niet altijd logisch is.

  9. Chef Plongeur

    Iets in mij zegt dat het bewonerscomite bestaat uit een groep conservatieve egocentrische boomers die vrijwel iedere verandering tegengaat tenzij het ze nadrukkelijk goed uitkomt. Het algemene belang lijkt voor deze groep ondersgeschikt aan dat van hun belang. Deze groep wordt ook wel gedefinieerd als “naerlingen”.

  10. Fred

    Gaan op dit stuk singel (analoog aan de rest van de singel) de fietsers gebruikt worden als barriere voor automobilisten en als middel om de snelheid naar beneden te krijgen? Dat is namelijk een enorm slecht en gevaarlijk plan!

  11. Martin

    Dit protest heeft een hoog NIMBI-gehalte gezien het stemgedrag in de buurt bij gemeenteraadsverkiezingen. Dit traject moet zo snel mogelijk aangepakt worden want vooral het stuk tussen Bellamystraat en Hopakker is in erbarmelijke staat.

  12. kijk verder

    Ik woon ook in deze buurt en snap het bewonersverzet niet. Zijn deze bewoners nu eens goed gaan kijken naar de Weerdsingel/Maliesingel? Dat is een prima oplossing. De weg is in totaal smaller dus meer groen, beter voor fietsers. comfortabeler, auto’s rijden langzamer.
    Vpor de discussie over de rotonde zou het enorm helpen als er een duidelijke tekening ligt die laat zien waarom de nieuwe situatie beter is dan de oude.

  13. Realist

    @Fred. Ja. Klopt.

  14. Rutger

    Zoek de verschillen tussen beide plaatjes, die 1,7 mio kan elders beter besteed worden. En 1/3e van de binnenstadsas fietsers (CS naar USP) zou ineens een eind om gaan fietsen via deze route? Waar haakt CS aan op de Singel?

  15. Robster

    Prima plan (van de gemeente). Langs de hele singel is dit al de oplossing, fietst inderdaad een stuk prettiger dan losliggende klinkers. Waarom zou dit deel van de singel dan opeens een uitzondering moeten krijgen?

    @Realist: zoals je zelf ook hebt kunnen lezen is het autoverkeer juist afgenomen.

  16. Aniwe

    80 cm klinkers en 2 x 2 meter rood asfalt????

  17. Uuu

    @ Fred

    Met al die appende en doodrijdende automobilisten tegenwoordig is dat inderdaad een slechte zaak. Als die automobilisten nu eens hun aandacht bij het verkeer, de borden, de belijning, de verkeersregels en afspraken en de medeweggebruikers zouden houden, zouden er heel wat minder doden vallen. De auto is een potentieel moordwapen en een levensgevaarlijke machine. Vergelijk het eens met de veiligheidsprotocollen voor het bedienen van de meest eenvoudige machines op de werkvloer. Dan snap je dat het autogebruik van de gemiddelde automobilist echt helemaal nergens op slaat.

  18. Rutger

    Op de Catharijnesingel tussen de Bartholomeusbrug en het Ledig Erf is meer winst te halen en minder weerstand, investeer daar. Qua fietsroute om de stad heen ook interessanter.

  19. Kaat

    Overal in de stad rood asfalt, toen hoorde je deze bewoners niet. Beetje triest. Daarnaast ziet het er goed uit bij de rest van de singel.
    De fietsstraat hier is een hele verbetering tov hoe het eerst was. Zorg alleen voor fatsoenlijke drempels om het gecross tegen te gaan.

  20. Realist

    @Robster. Zoals je zelf hebt kunnen lezen wordt het steeds drukker in de stad en moet het verkeer verspreidt worden. Deze weg wordt dus drukker.

  21. TJA…

    Ik vrees voor het gebied rond de Weerdsluis en het Nijntjeplein.
    Het nieuwe Fietspad gaat volgens dit voorstel lopen tot aan de Hopakker. Hoe de fietsers vervolgens verder moeten is onbekend. Je kunt er dus op wachten dat er voorstellen komen voor bruggen over de weerdsluis en/of veranderen van de Zandbrug, enzovoort. Kortom een aantasting van het middeleeuwse gebied.

    Min of meer de zelfde truck die Rijkswaterstaat leverde om de snelweg bij Amelisweerd gerealiseerd te krijgen.

  22. Robster

    @Realist: het verkeer wordt inderdaad verspreidt, met als doel de drukke wegen minder druk te krijgen; deze weg wordt dus minder druk (met autoverkeer, zoals op de overige delen langs de singel nu al het geval is). Snappie?

    @Katie: ook nu knallen automobilisten graag over de rotonde. Je mag blij zijn als je voorrang krijgt en op een regenachtige dag niet onderuitgaat op de gladde, schuin aflopende klinkers. Dit rotonde mag dus best weg.

  23. Rob H.

    Maar waarom is de buurt tegen rood asfalt?

  24. Katja

    Laat die rotonde in godsnaam blijven, want anders jakkeren die jochies die van de coffeeshops komen (geen koffie, maar drugshandelaren)gelijk rechtdoor.

  25. Tsss

    Verspreidt, met dt lees ik. Tssss

  26. Rood Asfalt

    Even alles ter zijde: al eens gezien welke kleur asfalt de busbaan gebruikt?
    https://www.possehl.nl/wp-content/uploads/2020/08/transwijk-utrecht-3.jpg

  27. Per Ommegaande

    @uuu: al eens opgelet hoeveel fietsers met hun telefoon bezig zijn, oortjes inhebben en zich uberhaupt niet bekommeren om medeverkeersgebruikers dan wel verkeersregels?
    Ja, automobilisten hebben het gewicht van hun auto “mee”, (vooral met zo’n asociale SUV) maar fietsers gedragen zich absoluut niet beter.

  28. Willem

    @Tja: rechtaf hopakker op, adelaarstraat, kaatstraat, herenstraat.
    Niet zo moeilijk toch?
    Route om de noord heet dag geloof ik

  29. De count

    Meer groen, een klein strookje haha. Er staan daar monumentale bomen, wat voegt een klein stukje niet onderhouden groen daar aan toe? Zonder drugsverkeer zou het daar een stuk aangenamer zijn. Asfalt een slecht idee voor de veiligheid daar, net als het weghalen van de rotonde. Als de steentjes daar te glad zijn kun je ook enkel daar wat aan doen. Maliesingel is lelijk geworden en ook niet echt veiliger heb ik het idee. Auto’s die zich overal tussendoor wurmen etc. Wensdenken dat niet recht doet aan de gemiddelde minder sociale gehaaste utregse autobestuurder

  30. Pee

    @Uuu 21/9/2022 – 12:16
    Wat dacht je van al die fietsers die al append overal tegenaan rijden ?
    Zelfs met kinderen in een bakfiets kunnen ze nog niet van hun mobiel afblijven .
    1 voordeel hebben ze wel want de automobilist is sowieso de schuldige .

  31. TJA…

    @Willem: wat nu ook al gebeurt is dat de fietsers rechtdoor gaan de rest van Weerdsingel Oost afrijden en dan langs de sluizen verder naar de Kaatstraat. Daarbij op komen dan ook de fietsers die langs de Oudegracht uit de stad over de Weerdbrug komen. Plus de gezellige drukte op het terras van het muziek café.
    En het resultaat is, nu ook al vaak, een hopeloze drukte op de weg langs de sluizen. Zeker in de zomer als mensen met hun ijsjes uit Il Mulino naar de boten in de sluizen ook nog eens komen kijken.
    Die wegen zijn te krap om grote stromen fietsen aan te kunnen.

  32. Frits

    Ik vind het ongehoord en niet te begrijpen, dat men, ondanks dat er genoeg ruimte is, kiest voor een autoweg van 80 cm breed, terwijl de meeste auto’s met spiegels al ruim 90 cm breed zijn. Ik ken geen vrachtwagen die 80 cm breed is. Dit is vragen om ernstige ongelukken. Wat gaat er dan gebeuren als bewoners in- of uit hun auto moeten stappen en wegrijden als het druk is met fietsers en autoverkeer ? Dit is echt vragen om ernstige ongelukken. Het is niet altijd mooi weer. Het moet veilig zijn in alle weersomstandigheden !

  33. Claire Obscur

    Al die protesteerders hebben zelf gewoon niet door dat het veelal hun eigen All Stars zijn die hier de beslissingen in nemen. Of zitten die lui daar gewoon random zonder dat iemand wil dat ze er zitten. Keuzes.

  34. Statler

    De typerende salami tactiek van de wethouder: blijven drammen tot plan nr1 uitgevoerd is ( de Weerdsingel ) en dan ” gezien het grote aanbod fietsers” door naar plan nr 2 – de brug over de Weerdsluis.
    Rotonde is een prima snelheidsremmer en verkeers verdeler, ook voor een fietsende massa. ( Vrij naar de zwermtheorie van M. te Brommelstroet). Zou zonde zijn die te verHooijdonken.
    Met vriendelijke groet,
    PeterH

  35. Fred

    @frits: een weg van 80 cm breed? Auto’s van 90 cm breed..? 🤔

  36. jannemariet

    Ter informatie: de bewoners van de Weerdsingel OZ willen een milieuvriendelijke, veilige en groenere inrichting. Dat kan zonder milieuonvriendelijke asfalt (te grote CO2 voetafdruk) en mèt fietsvriendelijke rode klinkers. Liefst ZOAK, d.w.z. waterabsorberende klinkers die het water ook weer afgeven in droge tijden – prima voor de bomen, het groen en de kelders van de oude huizen. Parkeren in havens is vervolgens veiliger voor langs fietsende fietsers dan parkeren op de stoep. Het slingerende wandelpad langs de singel is prima en hoeft alleen waterdoorlatend verhard te worden. De bewoners willen een slingerende straat zodat er extra groen geplant kan worden en het gejakker van autos en e-verkeer wordt afgeremd. Verkeersveiligheid wordt ook gewaarborgd door de rotonde en beveiliging van fietsers in de twee gevaarlijke bochten – die is nu perfect. De bewoners willen dat hun plan door een extern bureau i.s.m. hen wordt uitgewerkt.

  37. De fietser

    @ jannemariet

    Tsja. Er is meer in de wereld dan alleen de bewoners. Als fietser heb ik geen boodschap aan jullie wensen en behoefte aan een prettige doorgang. Eerlijk gezegd vind ik wat jullie wensen een ontzettend geneuzel.

  38. Wim

    @ janenmariet
    Hilarisch. Stel je voor dat elke stadsbewoner de gelegenheid krijgt om zélf te bepalen wat voor stukkie wegbestrating er voor zijn deur wordt neergelegd. Chaos verzekerd. Ik ben blij dat er een consistente weginrichting komt voor de HELE singel. Inclusief dat stukkie voor jullie deur.

  39. Rob H.

    Als de eisen van @jannemariet en doorkomen, dan heb ik straks ook nog wel wat extra eisen voor de herinrichting van de Straatweg…

  40. Johan

    Heerlijk, dat milieuargument wordt tegenwoordig door Jan en alleman uit de kast gehaald om privé wensjes door te drukken. Het college begon doormee. Bewoners copy paste.

  41. Chris

    Sinds de wijziging van het kruispunt Wittevrouwensingel-Kleinesingel is het gemotoriseerd verkeer op de Weerdsingel OZ sterk toegenomen. Veel automobilisten missen blijkbaar het afslaande bord “Alle richtingen”. Met als gevolg o.a. verdwaalde grote vrachtwagens en touringcars die zich door de Kievitstaat moeten persen.

    Volgens een ‘berekening’ zou 30% van de fietsers gaan omrijden. Ik vraag me sterk af hoe die berekening tot stand gekomen is. Een gemiddelde Nederlander fietst namelijk niet om maar snijdt eerder zijn route af via het trottoir of een olifantenpaadje.

    Met het verwijderen van de rotonde wordt het karakte het gebied rond de Noorderbrug sterk gewijzigd. In een van rijkswege beschermd stadsgezicht zouden de stedenbouwkundige en cultuurhistorische waardering van het gebied wel veiliggesteld moeten zijn. Toevoeging van asfalt is onnodige verharding, niet passend bij het huidige karakter van dit deel van de Singel en slecht voor de waterhuishouding. Veel van de aangelegen panden kampen met vochtproblemen, deze zijn gebaat bij een waterdoorlatende weg.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).