Zo ziet de net geopende Moreelsebrug eruit

Zo ziet de net geopende Moreelsebrug eruit
De Moreelsebrug. Foto: DUIC / Annelies Hoelen
De Moreelsebrug is vanaf 11 uur vanochtend open voor gebruik. De officiële opening vond in het uur ervoor plaats onder grote belangstelling van betrokkenen, media én kinderen van basisschool Puntenburg.

De Moreelsebrug is vanaf 11 uur vanochtend open voor gebruik. De officiële opening vond in het uur ervoor plaats onder grote belangstelling van betrokkenen, media én kinderen van basisschool Puntenburg.

Met de brug ontstaat een route tussen de Mariaplaats in de historische binnenstad en de kantoren en woongebieden ten westen van het spoor, zoals de Croeselaan en de Dichterswijk. Bij de opening zei Wethouder Everhardt vanochtend: “De Moreelsebrug is een aanwinst voor het centrum van Utrecht, een mooie, nieuwe verbinding voor fietsers en voetgangers over het spoor. Bezoekers en inwoners hebben hier veel profijt van. Tot nu toe was er vanaf het station tot aan de Bleekstraat, een afstand van 1,6 kilometer, geen dwarsverbinding. De Moreelsebrug lost dit op.”

De Moreelsebrug is 295 meter lang, 10 meter breed en ruim 8 meter hoog. De eerste stalen palen van de brug gingen in juni 2015 de grond in. Aan beide kanten van de brug zijn liften en trappen met fietsgoten om naar boven en beneden te komen. Uniek voor Nederland is het feit dat er bomen op de spoorbrug staan. Daarvoor zijn zeventien ijzerbomen uitgezocht en opgekweekt, die staan verankerd in bakken onder het brugdek.

dui_3865 dui_3859 dui_3852 dui_3810 dui_3789 dui_3788

39 Reacties

Reageren
  1. myral

    toch jammer dat je niet rechtstreeks naar het perron kan lopen via een trap

  2. herman

    Mooie fotogenieke plek!

    Daarnaast hele nuttige brug, scheelt mij tenminste 2 keer per dag een stuk fietsen.

  3. Rob

    Geen duidelijke scheiding voor fietsers/voetgangers? Dat wordt lachen…

  4. Niels Bokhove

    Werkelijk prachtig, die brug. Doet me denken aan loopbruggen tussen boomtoppen in Drenthe.
    Maar wel een beetje raar dat je voor die luttele 300 meter de lange trapgoten (hebben die ook rolbanen zoals in fietsenstalling Vredenburg?) of de liften moet gebruiken. Lekker doorfietsen is er niet bij.
    En ik zie het al voor me: voetgangers – denk m.n. aan kleine kinderen! – die op de fietspaden lopen en zo fietsers in de weg zitten. (Op de foto’s lopen ze er al over, maar daar zie je nog geen fiets.) Vooral bij de glazen opbouwen – waarvoor zijn die eigenlijk? – moeten voetgangers het rijwielpad op. Gevolg: irritatie, gescheld, getier, kleine aanrijdingen, e.d..
    Beide weggebruikers staan immers bekend als ‘anarchisten’. Zie de spookfietsers op de smalle grachten, van wie sommige zelfs denken dat dat officieel mag! Je moet zo langzamerhand ogen aan alle kanten van je hoofd hebben.

  5. Jasper

    wat is nou het voetpad en wat het fietspad?

  6. Rob Vercauteren

    @ Rob en Niels> jullie snappen het niet. Rood asfalt is fietspad, zwart asfalt is wandelpad. Het grijze gebied in het midden is de scheiding. Een nogal erg brede scheiding zelfs.

    Prima dat je op en af moet lopen. Haalt tenminste de vaart uit al die fietsers die denken dat ze aan de olympische spelen deelnemen. Nergens voor nodig. door de trap ook geen brommers op het pad, ook fantastisch! Prima oplossing. Ondanks dat je even trap op en af moet is dit een supersnelle verbinding naar centrum/ Mariaplaats. Top! Gaat veel gebruikte orden en ziet er prachtig uit. Het gevoel dat je krijgt bij het lopen op deze brug, hoe je de stad ziet. Mooi!

  7. Katja

    Kan niet naar het perron, omdat Corio (die het voor het zeggen heeft in HC en omgeving, ook wel genaamd stad Utrecht) de mensen door HC wil proppen voor mogelijke verkoopverleiding in het winkelcentrum.

  8. Erwin

    @Niels het zwarte asfalt is het voetpad, het rode het fietspad (voor beide richtingen)

  9. AJee

    Ik ben een groot fan van de brug en vind ‘m erg mooi. Maar ja… de sporen en het busstation lonken vanaf de brug en je wéét dat je toch meer dan 5 minuten verder bent i.p.v. 30 seconden voordat je bus of trein kunt nemen. Dat is echt zo’n gemiste kans. Ga maar kijken.

  10. Jan

    Voor mensen die zeuren dat een een gecombineerde fiets- en wandelbrug niet mogelijk is en dat de trappen raar zijn; neem een voorbeeld aan de Antwerpse St Annatunnel. Dit is een gecombineerde fiets-en wandeltunnel. Je moet er ook met (rol)trappen en liften naartoe en het werkt:

    https://www.youtube.com/watch?v=yuBNSd6cens

  11. Rob

    @Rob & Erwin

    Is dat rood asfalt? Op de foto’s is namelijk amper verschil te zien…

  12. Frans Borgers

    wat bijzonder hoe de “ijzerbomen”kunnen groeien.
    Ik kom snel weer eens een week naar Utrecht om te genieten
    van al de nieuwigheden die de laatste jaren tot stand gekomen zijn.
    Proficiat vanuit Saint Auvent 87310 Frankrijk !!!

  13. Henk Oldenziel

    @Katja. Corio = tegenwoordig Klepierre, eigenaar van Hoog Catharijne. Heeft inzake de trap geen poot meer om op te staan als straks Hoog Catharijne van het Centraal Station wordt losgekoppeld: dan ontstaan er ook andere ‘sluiproutes’. Hetzelfde geldt voor de NS, die de winkels op het Centraal Station beheert: er zijn ook andere uitgangen.

    Laat die trappen maar komen. Ik denk dat bewoners/gebruikers van de Zuidelijke Binnenstad en omgeving Croeselaan er heel erg blij mee zullen zijn.

  14. Erik

    @Rob Vercauteren: Er is geen rood asfalt, het noordelijke pad lijkt rood maar dat is het niet. Het fietspad is op het zwarte asfalt, aan de zuidzijde. Er is momenteel echter alleen helemaal niets wat dat duidelijk maakt. Erg slecht.

  15. Roderik

    Mooi geworden net van de croezelaan naar de mariaplasts gefietst. De heling basn met de fiets aan de hsnd is te doen ook al vind ik het raar om een fietsbrug met trappen te hebben. Wat er in elk geval nirt is is ROOD asphalt, laat staan een verschil tussen voet en fietspad. Ook zijn de metaln roosters aan de zijkant v/d brug glad. Ff wachten tot de eerste onderuit gaat.

  16. Wim

    Wat een gezeur weer over die trappen.
    Moet er eerst een oplossing kommen voor de poortjes als je van die trappen wil gebruik maken.
    Want je moet dan als van het ene perron naar het andere wil wel eerst uitchecken en dan weer in checken.
    Firma zeur en Co houd een en keer op en geniet.

  17. Jasper

    Uiteraard ook even gebruik gemaakt van de prachtige brug. Helaas is, zoals al wordt opgemerkt, geen verschil tussen het voet- en fietsersgedeelte. Heb je trouwens een fiets met een terugtraprem, de echte “Hollandse”, dan ben je gauw beneden. En dat is geen grapje. Brug is niet door een fietser ontworpen. Blijkbaar kun je voor die paar miljoen die de brug gekost heeft, niet alles hebben. 🙂

  18. BramD

    Het ziet er heel mooi uit. Past ook goed bij de architectuur van de perrons.
    Het heeft even geduurd maar nu is ie er dan toch.
    Hopelijk zorgen de fietsers niet voor al te veel problemen.

  19. Sylvia

    Prachtig en met de al redelijk grote bomen!

  20. Berend

    @Wim: Wat als er nu gewoon incheckpaaltjes aan het begin en het einde van de brug komen? Opgelost. In- en uitchecken wanneer je de brug gebruikt om naar een ander perron te gaan, slaat nergens op.

  21. links

    Ik zag op het ad al een filmpje, en het lijkt alsof in dit hele verhaal geen rekening gehouden met mensen die linkshandig zijn. Als je dan met je fiets omhoog wilt loop je zelf rechts van je fiets en moet je dus de goot links gebruiken. Dan bots je op een gegeven moment met mensen die van boven komen en rechtshandig zijn. Op het filmpje liep iedereen links van zijn fiets, dus met de fiets aan de rechterkant. Kan iemand die er al geweest is dit mij bevestigen?? is hier rekening mee gehouden?

    Een irritatie die mij bij fietsenstalling jaarbeursplein ook wel eens overkomt.

    Verder lijkt het hele gebeuren weer shared space voor fietsers en voetgangers, wat het tijdsvoordeel voor de fietsers weer aardig omlaag gaat brengen. Staat dat nog ergens aangegeven??
    En mensen, dan niet gelijk beginnen over dat het juist de bedoeling is dat je rustig aan doet om zo naar de stad te kijken, als je deze brug als forens gaat gebruiken dan telt alleen de tijd.

    @Wim, ooit van de pot/ketel discussie gehoord, lees je eigen post eens goed, over zeuren gesproken.
    Je kunt namelijk heel makkelijk in en weer uitchecken, binnen een bepaalde tijd is dat geen enkel probleem, dan krijg je bij de inlog te zien: overstap ok oid. Dus dat mag geen argument zijn.

  22. Karin

    Gaan de hekken om de lift aan Croeselaan zijde nog weg zodat je naar bussen kunt lopen?

  23. thomasje

    Ik ben er vanmiddag eens wezen kijken. Er is geen rood asfalt. Alleen licht en donker zwart.
    De fietsgoot loopt heel handig langs de leuning. En voor mij liep iemand die slecht ter been was, dus erg langzaam de trap af ging. Daar moet je je wel aan weten aan te passen.
    Verder een mooie brug hoor. Maar om nou te zeggen dat ie op de mariaplaats in de historische binnenstad uitkomt….?

  24. Henk de tank

    Raar dat aan de ene kant wel gootje is voor de fiets en aan de Rabobank kant niet..

  25. Mark

    @Wim, hoe zo een oplossing voor de poortjes? Dan check je uit en weer in. Dat is toch niet zo’n probleem? Is in Den Haag zometeen ook. Daar heeft NS rekening meegehouden.

  26. Hendrik

    @ Berend.

    Dat lijkt me dus een heeeel slecht idee. Laten we die brug alstjeblief als openbare ruimte gebruiken. En niet toevoegen aan het NS domein. Ik wil die brug gebruiken zonder chipkaart.

  27. Henk Oldenziel

    @Mark @Wim @Links: Als je uit- en incheckt betaal je meer voor je traject. Instaptarief heet dat. Check maar eens op de website van de NS: Gouda – Utrecht + Utrecht – Arnhem is duurder dan Gouda – Arnhem.

    Het beleid van de NS is de stations via poortjes alleen toegankelijk te maken voor reizigers. Aangezien de Moreelsebrug is gebouwd voor doorgaand fiets- en wandelverkeer van West naar Oost lijkt me poortjes bij Moreelsepark en bij Rabotoren geen optie: ze moeten bij de trappen naar de perrons, wat weer vervelend is voor de overstapper: die moet via de stationshal (of van Sijpelsteijntunnel).

    Door (voorlopig) geen trappen te plaatsen trapt de NS niemand tegen het zere been.

  28. Bastiaan

    Heel erg jammer dat er geen trappen naar de perrons lopen. Dat had de investering voor deze mooie brug zoveel meer praktische waarde gegeven. Gemiste kans. Er is aan de zuidkant ook, itt met de tunnels aan noordkant, geen snelle manier om van buiten op de perrons te komen.
    Verder vind ik het ook de naam ‘fiets’brug niet waardig als de enige manier is om met de trap of de lift op de brug te komen. In de meeste gevallen zal je die moeite niet nemen en omrijden.

  29. Ramon

    De brug is een door gaande route en kan dus niet aan het begin en eind worden afgestoten met poortjes…dan is hij dus alleen voor reizigers. De poortjes moeten straks op de perrons bij de trap. Prachtige brug . De aanduidingen voor het fietspad komen nog

  30. links

    @Henk Oldenziel(en ondertussen ook een beetje off topic):

    zie ook https://forum.ns.nl/op-station-17/reis-onderbreken-onderweg-in-uitchecken-22342
    je kunt dus wel in en uitchecken op een tussenstation, wat je normaal gesproken geen extra geld kost. Maar blijkbaar weer niet als je een abonnement met korting hebt op bepaalde tijden en je nu net buiten je kortingstijd opnieuw incheckt.
    Snap je het nog? In ieder geval is het geen waterdicht systeem.
    ik maak zelf namelijk vaak de reis Amstel-vaartsche rijn, en dan ga ik weleens snel HC in(soms is dat best handig zo’n winkelcentrum ernaast) en als ik dus maar snel genoeg terug ben heb ik tot nu toe nooit meer hoeven te betalen dan als ik CS niet verlaat.

    volgende week zelf maar eens over die trappen heen gaan.

  31. Bob

    Hele mooie brug, en vooral in de avond een juweeltje om daar te zijn. Alleen de traptreden zijn rond en van ijzer. Met een beetje regen erg glad en gister al de eerste fietser onderuitgegaan bij het aflopen van de trap.

  32. Dirk

    Bijzonder mooi resultaat en een waardevolle toevoeging voor de stad Utrecht.

  33. WvR

    Vandaag voor het eerst er over heen gewandeld. Prima resultaat, mooie brug, en als bonus 3 – 4 minuten minder wandelen tot aan het centrum. 🙂
    Voor degenen die nog een indicatie voor waar voetgangers en fietsers moeten rijden: Er hangen (inmiddels?) bordjes aan beide kanten van de brug, op de brug. Dus tenzij je een bijzonder slecht korte-termijn geheugen hebt, of ikonen-blind bent lijkt me dat probleem verholpen.

  34. gerben

    @Bastiaan, en anderen. Stel; kom je op de brug met de fiets, ga je naar de perrons, waar ga jij je fiets laten ?

  35. Marko

    @Gerben, wat een rare vraag. Als je op de brug komt met je fiets, dan ben je niet op weg naar de perrons. Dan ben je op weg naar de overkant. Dat is ook helemaal niet wat bastiaan suggereert.

  36. Marc

    Wat is opvallend vind aan de ijzerbomen is de naam. In het nederlands kennen we geen boomsoort die ijzerbook heet volgens mij. is dit niet een verzinsel van de architect en tuinen we er met z’n allen in?
    De nederlandse naam van Parrotia persica is ijzerhout. Gaat het om deze boomsoort toevallig?

  37. Erik

    @Marko:
    Vanaf oktober 2017 is er achter de Knoopkazerne en naast de trap naar de Moreelsebrug een nieuwe fietsenstalling, de Knoopstalling:

    http://cu2030.nl/archive/2016-11-24/hier-fiets-je-over-een-jaar-de-knoopstalling-binnen

    Vanuit deze stalling kan je zo de brug oplopen, één van de twee uitgangen van deze stalling is direct naast de brug. Dus mochten de trappen worden aangelegd dan is in het fietsenstallen al voorzien. Verder kan je trouwens vanuit de Knoopstalling via het te bouwen forum snel naar de stationshal lopen op +1.

  38. Jan

    Prachtige brug, maar jammer dat ie niet is doorgetrokken meer richting de Croeselaan en richting Mariaplaats, over de Catharijnesingel heen, dat zou echt een eyecatcher zijn geworden.

  39. roland

    Omfietsen dor de Leidseveertunnel duurt niet langer, dus deze fietsbrug voegt niets toe, een gemiste kans.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).