Motie voor autovrij Stadhuisplein aangenomen | De Utrechtse Internet Courant Motie voor autovrij Stadhuisplein aangenomen | De Utrechtse Internet Courant

Motie voor autovrij Stadhuisplein aangenomen

Motie voor autovrij Stadhuisplein aangenomen
Het stadhuisplein. Foto: DUIC
De motie van GroenLinks-raadslid Thijs Weistra om de Korte Minrebroederstraat autovrij te maken is gisteravond aangenomen in de gemeenteraad.

De motie van GroenLinks-raadslid Thijs Weistra om de Korte Minrebroederstraat autovrij te maken is gisteravond aangenomen in de gemeenteraad.

De straat, in de volksmond ook wel Stadhuisplein genoemd, moet volgens Weistra autovrij worden omdat het meer bij deze tijd past. Er zijn vanuit de politiek en ondernemers aan het plein ook kritische geluiden op het plan. Zo is Jos de Winter, eigenaar van café Nieuwe Dikke Dries, kritisch: “Indien de plannen van GroenLinks worden uitgevoerd, heeft dat gevolgen voor het hele verkeersbeeld. Met name bij Minrebroederstraat, Annastraat en Oudkerkhof. Wordt de Annastraat dan de verbinding met Oudkerkhof? Een hilarisch idee…”.

Weistra liet eerder al aan DUIC weten: “Dit is het juiste moment om het plein autovrij maken, omdat er gesprekken zijn over de uitbreiding van het voetgangersgebied. Het stadhuisplein is de laatste tijd al opgeknapt, maar lijkt soms vol te staan met busjes. Dat past niet bij een locatie met mooie terrassen. Ik ben erg voor een innovatieve manier van bevoorraden, zoals dat ook al gebeurt op de Neude.”

Wat denk jij?

Moet het Stadhuisplein autovrij worden?

  • Ja (67%, 379 Votes)
  • Nee (30%, 169 Votes)
  • Geen mening (3%, 15 Votes)

Total Voters: 563

Loading ... Loading ...

Gekoppelde berichten

35 Reacties

Reageren
  1. Saskia

    En dan ook graag een fietsvrije Oudegracht van Viestraat tot en met het Wed…..nu we toch bezig zijn.

  2. Suzan

    Jos de Winter snapt het niet helemaal volgens mij. Kwestie van tijd tot ook Oudkerkhof voetgangersgebied wordt. En terecht.
    Veel ondernemers in deze straat zijn daar helemaal voor!

  3. BramD

    En nu het plein ook nog vrij van gestalde fietsen. Zoals die die op de foto staan. Lelijk en hinderlijk voor de voetgangers.

  4. John

    Dat Groenlinks de stad met haar anti-autobeleid terroriseert is ondertussen een betreurenswaardig gegeven. Maar dat de meerderheid van de raad zich zo makkelijk op sleeptouw laat nemen is toch wel weer een novum. En uitermate zorgelijk.

  5. Mia Amram

    Beste Thijs Weistra, die busjes zijn van mensen die in de binnenstad moeten zijn voor een klus of iets moeten bezorgen. En heeft ook te maken met de drukte op het Neude. Dat zal toch wel moeten blijven kunnen tot 12.00 uur of wil Groen Links het helemaal godsonmogelijk maken voor alles en iedereen die niet fietst?

  6. Paulus

    @ John

    Realitycheck

    De meerderheid van de raad en de meerderheid van de inwoners steunt dit beleid. Schreeuwers hebben niet altijd gelijk en het niet altijd bij het rechte eind.

  7. WvR

    @Paulus:
    Hoe weet je dat de meerderheid van de inwoners dit steunt? Vind of zie ik nergens terug? Een berichtje posten op een forum met die strekking betekent niet dat je gelijk, en het altijd bij het rechte eind hebt.

  8. Objectivist

    Treurig! Het toont maar weer eens aan dat er geen grotere bedreiging voor de vrijheid bestaat dan de milieu- en cultuurnihilisten van Groenlinks. Zelfs een uitzondering voor electrische auto’s zit er kennelijk niet meer in, hetgeen ieder zogenaamd milieu-argument direct naar het rijk der fabeltjes blaast.

    Make no mistake about it: dit gaat niet om milieu of om wat ondernemers graag willen (welke ondernemer wil nu onbereikbaar worden voor klanten?). Dit gaat om het bewust inperken van de mobiliteit van vrije burgers en het doelmatig en gericht afbreken van een ontwikkelde industriële beschaving om ze een jaar of 150 op de schaal van achterlijkheid terug te werpen.

    De afstraffing zal volgen. Of het nu een electorale afstraffing wordt of een afstraffing in de vorm van een ongekende faillissementsgolf door de binnenstad van Utrecht: op de langetermijn is het destructieve achterwaardse beleid van Groenlinks volstrekt onhoudbaar.

  9. Ronald

    @Paulus
    De meerderheid heeft ook helemaal niet altijd gelijk of bij het rechte eind.

    Hoe dan ook, autovrij is allemaal een leuk idee, maar uiteindelijk willen we wel lekker kunnen consumeren, dus ontkom je niet aan bevoorrading.

  10. Emmy

    Het is wel belangrijk dat mensen met een handicap en die dus ook beschikken over een invalide parkeerkaart nog in het centrum kunnen komen en parkeren.

  11. piet

    en waar mogen invaliden nog komen en parkeren ?

  12. Herman

    Goed nieuws!

    Nu nog rookvrij maken dan is het plein klaar voor de toekomst.

  13. RB

    Schandelijk dat de bewoners hierin niet worden meegenomen. Daarnaast kan ik de motie niet terugvinden op de website van de Gemeente. Wordt iedereen bewust in het donker gehouden?

    Met dit beleid wordt één ding bereikt, en dat is het veranderen van de binnenstad in een pretpark voor toeristen. Diversiteit in bewoners willen we niet, liever leegstand dan iemand die met de auto naar zijn werk moet in de binnenstad hebben wonen.

    Ook de gevolgen voor het oudkerkhof zullen niet best zijn. Eén van de weinige straten waar nog mooie en unieke winkels zitten. Voor een publiek wat je kwijtraakt als die niet meer met de auto daar kunnen komen. Dat zal genoeg ruimte scheppen voor een hamburgertent of een nutella winkel.

    Maar gelukkig betekent dit dat onze raadsleden lekker hun wijntjes na de raadsvergadering kunnen drinken zonder dat ze naar een auto hoeven te kijken. Om vervolgens in hun auto te stappen die geparkeerd staat op plekken speciaal voor hen gereserveerd, om rustig naar huis te rijden zonder last te hebben van ander verkeer. En vervolgens elkaar op de rug te kloppen met de niet-bestaande reductie in uitstoot die ze bereikt hebben.

  14. Henk Greven

    Dat werd tijd voor dit rommelige plein met enorme potentie.

  15. geurten

    Objectivist predikt weer het einde der tijden. Vanwege het autovrij worden (ongetwijfeld met laad/losuren voor de theaters, winkels en café’s, zoals dat in de rest van de binnenstad al 100 jaar geldt) van een straatje van nog geen halve kilometer lang.

  16. Alexander

    Ik hoop dat ze met een goed alternatief komen voor de gehandicaptenparkeerplaatsen. Het plein heeft een van de weinige plekken waar je kan parkeren als je gebruikt maakt van een rolstoellift aan de achterkant.

    Thijs Weistra heeft wel (via de mail) aan mij aangegeven dat dit zal gebeuren. Ben benieuwd!

  17. suus

    RB: de ondernemers hebben hier potverdorie zelf om gevraagd! om hen dan nu als slachtoffer te portretteren is een gotspe! Ondernemers hebben inmiddels ook wel door dat een autovrije winkelstraat beter loopt dan een doorgaande weg vol met geparkeerde auto’s.

  18. JackyX

    Ik zou niet weten hoe ik daar met de auto moet komen en ik woon toch al heel wat jaren in Utrecht.

  19. JS

    Toch wonderlijk dat de klagers hierboven meteen hard roepen dat dit geen milieu verbetering op gaat leveren, terwijl het milieu verder nergens in de berichtgeving wordt genoemd als argument voor het autovrij maken van het plein. Alsof autovrij alleen met de uitstoot te maken hoeft te hebben.

    Overigens kan het binnenstadgebied wat mij betreft zo autovrij mogelijk worden. Iedereen ziet toch zeker wel in dat onze binnenstad met de kleine straatjes en druk voetganger verkeer niet geschikt is om doorheen te crossen?
    Natuurlijk ben ik wel zo realistisch dat bevoorrading nodig zal blijven, immers wil iedereen een vol assortiment in de winkel en een volle tap in de kroeg. Maar ik weet zeker dat daar een goede oplossing voor gevonden kan worden.
    Ook voor mindervaliden zal een oplossing moeten komen, tuurlijk. Maar iedere vermindering van het autoverkeer is mooi meegenomen.

    En laten we wel wezen, als je geen pak meer kunt komen kopen omdat je de auto niet recht voor de deur kunt parkeren op Oudkerkhof, dan zit er sowieso al wat mis tussen de oren.

  20. Marjolein Berends

    Alleen van die raddraaiers met oude Golfjes maakten gebruik van deze wegen. Ik ben blij dat het eindelijk autovrij wordt. Kan ik lekker rustig zitten op het terras van mijn favoriete stekje in Utrecht.

  21. stefan

    maak het hele milieuzonegebied autovrij, en de rest van de stad milieuzone. dat scheelt pas echt! nb diesel t/m euro 6 weren dan, a.u.b.

  22. Jan Steen

    Deze beslissing had al veel eerder genomen moeten worden. Ik ben het vaak niet eens met GL, maar deze keer hebben ze een goede motie ingediend. Pak het Oudkerkhof meteen mee, dan krijg je een echt wandel- en winkelgebied. En die zeikerds die met de auto voor de deur hun boodschapje willen doen: ga lekker in Vleuten wonen ofzo.

    Hopelijk wordt de motie ook snel in praktijk gebracht!

  23. FD

    Heb gisteren zitten bierelieren op de Korte Minrebroederstraat
    tussen 17:00 en 19:00 met uitzicht op het gehele plein.
    Amper rijdende auto’s gezien.
    Waar kunnen die ook heen ?

    Daarnaast ben ik voor een fietsverbod binnen de milieuzone.
    Ga lekker lopen 😉

  24. Pert

    Maak dan ook maar de schoutenstraat autovrij,,,daar rijden vaak vrachtautoos door, die de funderingen van de huizen laten verzakken
    Laden en lossen,,,,brulmotoren uitzetten,,,denk aan bewoners!!!

  25. Kees Wennekendonk

    Wat een leuk blauw Golfje met raddraaiers zien we daar, Marjolein Berends. (Insert Huilend-van-het-lachen emoticon here)

  26. peter v

    Het gaat maar door….nu weer het Stadhuisplein autovrij maken zodat de Fractie van Groen Links nog gezelliger een slokkie kan gaan drinken, daar een stuk autovrij maken….daar na ieder groen stoplicht nog maar 3 auto’s door laten (Ondiep)….daar een boulevard maken ( Hoograven) met als resultaat lange files in de spits….de Maliesingel zo autoluw maken zodat je Jos Verstappen moet heten om geen fietser of tegenligger aan te rijden , plannen voor een kabelbaan….plannen om de hele Oude Gracht autovrij te maken….etc…etc…het hele College zit er bij en kijkt er naar. In wat voor stad ben ik beland? Zoals iemand terecht opmerkte, men wil van de binnenstad een museum maken.
    Deze mensen komen na hun studententijd uit hun dorpen en willen ons hier hun wil op leggen. Ga lekker terug naar het platteland waar je lekker rustig kan fietsen, je leeft verdomme in een grote stad!

    De linkse “elite” stampt dus maar door totdat de Utregters het echt zat zijn, en de geschiedenis leert dat dit bijna nooit zachtzinnig gaat. Inderdaad hoop ik dat er een partij op gaat staan die weer anno 21e eeuw gaat denken; en beseft dat de auto ook in een Centrum hoort en al deze beslissingen terug gaat draaien.

    Tot die tijd moeten we het er mee doen….arme ondernemers, arme bezoekers van deze mooie stad, arme Utregters….misschien een idee om eens een week wat files te veroorzaken bij de straten van de leden van het College van vooral Groen Links…..wat een gekken zijn dit zeg!

  27. ANNEKE HANNA BORGERS

    iK HEB ER GEEN IDEE VAN IK WOON NIET IN Holland AL LANG NIET MEER SINDS 1961 MAAR IK DENK TOCH WEL DAT HET EEN GOED IDEE IS DAN KUNNEN DE VOETGANGERS LOPEN WAAR ZE WILLEN. IN CALGARY HEBBEN WE OOK EEN LANGE STRAAT ZO GEMAAKT EN HET HEEFT GEEN SCHADE GEDAAN AAN DE PROPRIETERES

  28. Piet

    Maak dann ook de schoutenstraat autovrij
    Ook dat straatje wordt heel veel gebruikte door rondjesrijders
    Vrachtwagens die de straat en funderingen doen verzakken
    De binnenstad is gebouwd heeeeeeel lang gelee
    Dat past niet bij al dat autoverkeer

    Tip…voor vrachtautoos die lossen,,,,,zet de motoren uit,,,,omwonenden worden stapelgek van die brulmotoren

  29. Erik

    @Peter V: wat een onzin om deze discussie af te doen als een conflict tussen Utrechters en import-Utrechters. Vele geboren-Utrechters (waaronder ik zelf) zijn voor een autovrije binnenstad. Als het aan jou lag zouden we ook nog met de auto door de Steenweg rijden en zou de Neude weer een parkeerplaats zijn. Je voert een achterhoedegevecht.

  30. Paulus

    @ Peter V

    Waarschijnlijk maken mijn woorden niet zoveel indruk op je, het zij zo. Waarschijnlijk schakelje al uit voor je mijn stukje leest. Het zij zo, dat zegt erg veel over jou en weinig over mij.

    Dat wat je schrijft is een manier om mensen weg te zetten. De meeste van je argumenten heb je van horen zeggen; van mensen die denken gl en dus zo’n beetje de hele raad en het college, zo’n beetje alle partijen, zonder echte argumenten goedkoop weg te zetten, met name door mensen en ideeën belachelijk te maken. Dit werkt misschien nu even in de huidige tijdsgeest maar heeft op de lange termijn nog nooit gewerkt. Ze is namelijk zonder inhoud. Je zult dan zien dat die zogenaamde elite van jou nog veel harder gaat doorzetten om zijn ideetjes er door te drammen. Daar heeft niemand wat aan. Dit maakt een scheur in de samenleving alleen nog maar groter, maar daar ben je zelf wel mede schuldig aan. Net als wat de elite met Trump heeft gedaan, belachelijk maken, doen jij en vele anderen dit nu met beleid dat door zo goed als alle partijen ondersteund wordt en een belangrijke basis is onder het coalitieakkoord, van sp en gl maar met name ook van d’66 en zeer zeker ook de VVD! Dit links beleid noemen doet helemaal geen recht aan de werkelijkheid. Ook onder rechtse partijen is milieu wel degelijk een issue. Wilders zijn grote voorbeeldpartij in Denemarken is een zeer milieubeuwste partij en voor meer fietsbewegingen ipv autobewegingen. Als je jezelf daarin verdiept zou hebben, zou je dit weten. Veel rechtse Scandinavische partijen zijn voor groen, voor duurzaam en voor minder autobewegingen. Auto’s anders inzetten heeft dus niet zoveel met links of rechts te maken. Alleen in Nederland wordt deze kunstmatige tegenstelling gevoed. Maar ja, uitstoot is helemaal niet zo slecht volgens de meeste aanhangers. Ik zeg dan. Ga lekker in je garage zitten met draaiende motor en de deur dicht. Dan weet je wel beter.

    Utrecht is zo’n beetje een van de weinige steden waar zo’n gezellig centraal plein bereden mag worden. Natuurlijk wordt deze motie door gl ingediend zoda wij mensen van dit plein kunnen genieten. Het argument dat ze er zelf een biertje willen drinken heb je 1 op 1 overgenomen van een erg laag bij de grond argument van de CDA’er die wel graag auto’s op het plein wil hebben, zonder zinnig argument van zijn kant uit dan.

    De boulevard in Hoograven is niet bewezen drukker geworden, de doorstroming is daar hetzelfde, onzin dus, straten in de omgeving zijn wel verstopter geworden. Daar moet dan ook naar gekeken worden, net als naar onveilige punten. Niet alle plannen wereken in de parkrijk goed of in 1x ze aanpassen is helemaal geen schande. Zo gaat dat gewoon in de werkelijkheid. Maar dan krijg je dat gezeur over geld weer> voorzieningen voor mensen kosten geld. Door je punt zo op te blazen maak ook jij de scheur en de kloof weer groter. Je kan zo geen discussie meer voeren over de inhoud. Overigens is het verkeersplan nog lang niet af dus nu al conlsuies trekken mag, maar zegt niets over de uiteindelijke situatie. Van mij mag er zeker gekeken worden naar aanpassingen aan de bouklevard om deze veiliger te maken en om naar opstoppingen in de omgeving te kijken, maar dat maakt de boulevard zelf nog geen slecht plan. Wat ik jammer vind aan de boulevard is de enorme middenstrook, terwijl er juist een kans was om ook een groenstrook aan te leggen tussen de huizen en de straat en zodoende de middenstrook dunner te maken. Leek me qua uitstoot voor omwonenden beter.

    Ik kom per dag 15 keer op de Mmaliesingel, te voet, in de auto en met de fiets en er is werkelijk niks aan de hand daar. Het is er veel veiliger en rusiger geworden. Vroeger reden auto’s er veel harder en werd je als fietser vaak juist van de sokken gereden. De straat was ook niet per sé breder dsan nu. Het enige wat er gebeurd is, is dat de schijn gewekt is dat de straat veel smaller is. Het gaat er eigenlijk best goed en het is er prettig vertoeven. Als fietsen, wandelaar en automobilist. Als automobilist vind ik de rust die er heerst heerlijk en dat heeft rechstreeks invloed op mijn gemoed en mijn gedrag. De enige mensen die zich niet kunnen en willen aanpassen aan de nieuwe situatie zijn vaak werklui met haast, in busjes of asociale auomobilisten met gepimpte auto’s en de muziek hard aan. Maar die houden zich waarschijnlijk nergens aan de regels. De enige mensen die roepen dat het er zo gevaarlijk zijn mensen die er alleen maar op uit zijn om wethouder van Hooijdonk een hak te zetten. Dat zijn ook de mensen die haar beledigend Lotje noemen. Als je Lot van Hooijdonk wil aanpakken doe dat dan op inhoud, ze is niet heilig hoor, maar kom niet met die goedkope retoriek aan. Ze krijgt zo onder die zogenaamde elite misschien nog wel meer aanhang. Vergeet niet, haar beleid is een van de peileirs van het coalitieakkoord, raadsbreed gedragen en haar partij is al decennia 1 van de groostet partijen in Utrecht. Ook veel inwoners steunen haar. Het is maar een poll op site, maar uit deze poll blijkt dat 67% van de lezers en stemmer van dit artikel een straatje van honderd meter, zonder parkeerplekken overigens, autovrij wil hebben. Het is maar een indicatie hoor. Overigens is deze motie van groen links tots tand gekomen na aandringen VAN DE ONDERNEMERS OP EN ROND DIT PLEIN!!!!!!!!!!!!! DIE WILLEN DIT!!!!!!!!!! IN MEERDERHEID.

    Dan je volgende argumenten. Zonder studenten is Utrecht niks. Dan zou het een klein centrum hebben, met weinig winkels, voorzieningen en horeca Zou er veel minder werkgelegenheid zijn. Ook voor de praktisch opgeleide mensen. Veel hoog opgeleiden in een stad trekken veel bedrijvigheid en dus ook werkgelegenheid aan. Je kan wel al deze toekomstige en nieuwe inwoners van de stad belachelijk gaan maken, maar zonder hun zou het er vor de rest van de bevolking ook een stuk somberder uitzien. Neemt niet weg dat deze groep niet moet denken dat zij de baas zijn in de stad of dat zij belangrijker zijn. De ontwikkeling dat zij de oude volksbuurten overnemen is geen goede ontwikkeling. Deze ontwikkeling wordt echter veroorzaakt door het samenheulen van politiek met vastgoedpartijen. Zij stimuleren de krapte op de woningmarkt en daar is het veryuppen van buurten ene rechtstreeks gevolg van. Je ziet, ook in mijn ogen is de politiek niet heilig. Ook de scheiding tussen hoog-n en laagopgeleid komt mij de neus uit. ZIj zullen het toch samen moeten doen. De praktisch opgeleide mensen blijven toch heel nodig en noodzakelijk in de samenleving en daar mogen zij toch zeker meer waardering voro krijgen, ook in financiele zin. De zichzelf steeds meer geld toekenendende denkende kant van de samenleving mag best wel inzien dat zij lamngzaam aan steeds hebzuchtiger aan het worden zijn en met minder toekunnen. De verdeling, over de meeste mensen evenrediger verdeeld moet beter!

    Echter, veel studenten komen helemaal niet van het platteland, die komen uit andere steden en nemen vaak ideeën, die in andere steden goed werken en een positieve invloed hebben gehad, mee naar hun nieuwe stad. Utrecht is al sinds 1636, honderden jaren een studentenstad en heeft voor een belangrijk deel zijn status, aanzien, groei en economische positie daaraan te danken. Studenten zijn echte Utrechters! Wees blij dat er veel studenten hier willen blijven wonen na verliefd te zijn geworden op het mooie stadsie! En trouwens, een wereld zonder bijvorbeeld huisartsen, is best een vervelende wereld trouwens.

    Dan je argument. Juist op het platteland kan je niet zonder auto. Daar is juist alles op de auto ingericht. Met name in een stad is een auto vaak minder hard nodig, omdat zo goed als alles op of loopafstand, of fietsafstand of bus en openbaar vervoer afstand te bereiken is. Met het het Utrechts OV waar op de meeste lijnen vaak wel 8 keer per uur bussen rijden heb je toch echt geen klagen. Natuurlijk blijft lijn 2 door de stad rijden en in mijn ogen zou er nog wel een ringlijn bij kunnen. Deze is dan waarschijnlijk wel verliesgevend, maar misschien moet de gemeente deze kosten gaan dekken. Service is ook wat waard. Als je gewoon d everkeersplannen van de gemeente volgt, ben je zo via ontsluitingswegen de stad uit, alleen moet je dan je gedrag aanpssen en je routes verleggen. Alleen de mensen die vastblijven houden aan hun eigen overtuiging en gelijk staan zich dag in en dag uit op te vreten in het verkeer, over het verkeer. Andere mensen passen zich aan en kiezen slimme routes. Ik van vanuit alle hoeken in Utrecht binnen 7,5- 12 minuten op de snelweg. Nu jullie weer!

    Bevoorraders en taxi’s krijgen natuurlijk gewoon ontheffingen om de in de stad te kunnen reizen net als omwonenden. De stad gaat dus helemaal niet echt op slot voor auto’s. Alleen voor auto’s van bezoekers. Net als iedere autoluwe stad is dat met pasjes en beweegbare paaltjes makkelijk te regelen. Als ik de raad was zou ik deze eis keihard toevoegen!!!!!

    Met name bezoekers van de stad Utrecht worden helemaal hoorndool van de auto’s die ze net in het mooiste stukje Utrecht, het museumkwartier, van de sokken rijden. De straten zijn er helemaal niet breed genoeg om en overheen te lopen en overheen te rijden. det geldt voor vele straten in Utrecht. Om zowel bezoekers als bewoners tegenmoet te komen is een parkeergarage onder de Mailebaan onmisbaar. Zeker voor dit deel van het centrum. Overigens staat de parkeergarage bij het Vredenburg erg leeg. Dichterbij de hoofdwinkelstraat kan je toch niet parkeren. Je staat er zo goed als naast/ onder. Daar zitten dan ook de winkels waar mensen vaak met de auto voor komen.

    Alle steden die, naar Duits voorbeeld, grote wandelgebieden in hun steden hebben ingevoerd sinds de jaren zestig en zeventig zijn er economisch alleen maar op vooruit gegaan. Dat Utrecht maar deels zulke gebieden heeft ingevoerd heeft me altijd verbaasd. Ondernemers weten wel beter en zouden als ze verstand van economie en cijfers hebben ook de grachten per direct autoluw willen maken. Let op: dat betekend iets anders dan helemaal geen auto’s meer. Omwonenden en bestemmingsvrekeer krijgt uiteraard ontheffingen, zo gaat dat. Ook kan je met tijdslots voor wel auto’s en geen auto’s gaan werken.

    Door net als vele anderen mensen, onder andere hier, maar groen links als boze boosdoener weg te zetten doe je de werkelijkheid geen goed. Je zult dan zo goed als alle politieke partijen in Utrecht moeten gaan afzetten en wegzetten, net als het merendeel van de ambtenaren die al jaren, onder wethouders van alle kleuren aan de verkeersplannen aan het werken zijn. Waarom? Omdat het moet, omdat het werkt. Het maakt dus helemaal niet uit welke wethouder van welke kleur je er neer zet. Deze plannen moeten. Ook een nieuwe partij gaat waarschijnlijk vroeg of laat deze plannen omarmen, omdat als je inzage hebt in de verkeerscijfers van de gemeente Utrecht kan je niet onder deze plannen uit.

    Overigens de argumenten om het staduisplein autovrij te maken hebben niks met luchtvervuiling of auto’tje pesten te maken. Het gaat hier om een plein toerisctisch aantrekkelijker maken op verzoek van de ondernemers op en rond dit plein. Ondernemers van vele politieke kleuren.

    Jammer dat veel mensen die maar wat roepen al lang zijn afgehaakt en niet maar mijn inhoud kijken en als ze dat doen waarschijnlijk op een goedkope manier proberen mijn stukje onderuit te vegen. Door waarschijnlijk op de man te gaan spelen, maar van alles en nog wat gaan beweren zonder basis of fundament. DIt terwijl ik mij voor een erg groot deel op makkelijk na te zoeken feiten baseer. Daarnaast spreek ik mensen, uit verschillende buurten en wijken en weet ikd at een heel groot deel van de bevloking is voro minder auto’s in het centrum en daar gaat het hier nu net om. Het is jammer dat hard schrruewen verward wordt met samen naar oplossingen te zoeken die voor de meeste mensen goed werken.

    Gemeentepolitiek is erg interessant en dircet van invloed op je omgeving en die invloed heb je ook vrij makkelijk. Daarnaast is het erg gemakkelijk. Het is jammer dat sommige mensen er net zo’n vies en vuil spel, zonder inhoudelijk argumenten, maar inspelend op de zoete wraakemotie, van willen maken. Dat doet de stad, de besluivorming en de invloed weinig goed.

    Succes galspuwers!

  31. Ronald

    @Anneke:
    In de tussentijd zijn we in Nederland overgestapt op kleine letters. En tsja, als we in Utrecht de wegen hadden van Calgary, zou er ook hier niet zoveel discussie zijn.

  32. cas

    Ik zou zeggen, laat het zoals het is. Richt het plein wel beter in.

    Een beter oplossing is om bezoekers die binnen de singels willen rijden (behalve naar de parkeergarages die er binnen liggen, bewoners etc..) gewoon per keer een euro te laten betalen. Een dergelijk systeem hebben ze ook in Londen. Ben benieuwd wat er dan gaat veranderen.

  33. Tom

    Hee Paulus. Veel woorden nodig om je punt te maken. Ik spreek ook heel veel mensen uit verschillende buurten en wijken. En die storen zich ongelofelijk aan het beleid van onze wethouder. En die parkeergarage onder het Vredenburg staat inderdaad leeg. Omdat hij dankzij Lotje onbereikbaar is geworden. En verder ben ik het ontzettend met je eens dat de oostkant van de binnenstad erg behoefte heeft aan een parkeergarage.

  34. Paulus

    @ Tom;

    Geroep van jouw kant zonder enige onderbouwing.

    Weinig woorden met weinog punten zullen we dan maar zeggen.

    Soms heb je nu eenmaal woorden nodig om eenzijdig geroep zonder onderbouwing aan te tonen. Maar kennelijk richt ook jij liever niet op de inhoud.

    Kan best zijn dat er mensen zich storen aan het beleid. Hangt er ook maar net vanaf wie je spreekt he.

    De huidige coalititie is met een grote meerderheid gekozen. De plannen waren vooraf duidelijk. Een groot deel van de coalitiepartijen zat ook al in vorige coalities, dus kiezers wisten wie ze kozen.

    Ik constateer een ruime meerderheid voor het huidige beleid. Hoe je het went of keert. Het autoluwe beleid is al jaren geleden ingezet. De ambtenaren werken al zeker een jaar of tien aan, dat deden ze al ook zonder Groen Links aan het bewind. Feit.

    Inzake het autovrij maken voor het stadhuisplein spreekt ook de poll bij dit artikel boekdelen. 76% is niet zomaar een kleine meerderheid. Al heeft het alleen meer betrekking op lezers en reageerders van dit artikel.

    Je tuft trouwens zo richting parkeergarage onder het Vredenburg. Vanuit Galgenwaar 5 minuutjes vanaf snelweg a2 7 minuutjes. Nou, wat een tijd! Gevoelsbereikbaarheid kan je niet wegnemen als mensen niet meer in concrete cijfers geloven. Ja,je staat wel eens stil in een rij auto’s voor een stoplicht. Maar wat wil je ook, Utrecht heeft er nogal veel inwoners en bedrijvigheid bij gekregen tov 15 jaar geleden. Dar probleem los je niet op met brede auto bouelvards, want vroeg of laat ontstaat er ergens trechtevorming, dus opstopping.

    Maar ook deze wijsheden die bij verkeersdeskunidigen al jaren bekend zijn gaan bij mensne die regaren als u vaak het ene oor in- en dan weer uit. Dat probleem ligt dan bij u zelf.

  35. Tom

    @ paulus

    Alexis de Tocqueville: “het grootste gevaar voor de democratie is de dictatuur van de meerderheid”. En daar laat ik het bij.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).