Motie van wantrouwen voor wethouder Van Hooijdonk over parkeerapp haalt geen meerderheid Motie van wantrouwen voor wethouder Van Hooijdonk over parkeerapp haalt geen meerderheid

Motie van wantrouwen voor wethouder Van Hooijdonk over parkeerapp haalt geen meerderheid

Motie van wantrouwen voor wethouder Van Hooijdonk over parkeerapp haalt geen meerderheid
Zeven politieke partijen steunden donderdag een motie van wantrouwen jegens wethouder Lot van Hooijdonk vanwege het fiasco met de nieuwe parkeerapp. De partijen vormen echter geen meerderheid. Tijdens het debat gisteren in de raad werd wederom duidelijk dat het niet goed is gegaan met het invoeren van de nieuwe software, en dat de problemen ook nog niet zijn opgelost.

Zeven politieke partijen steunden donderdag een motie van wantrouwen jegens wethouder Lot van Hooijdonk vanwege het fiasco met de nieuwe parkeerapp. De partijen vormen echter geen meerderheid. Tijdens het debat gisteren in de raad werd wederom duidelijk dat het niet goed is gegaan met het invoeren van de nieuwe software, en dat de problemen ook nog niet zijn opgelost.

Het was niet de eerste keer dat wethouder Lot van Hooijdonk zich moest verantwoorden vanwege de parkeerapp die afgelopen november is ingevoerd. Er is veel kritiek op de communicatie over het nieuwe systeem en de functionaliteit. Die kritiek is niet mals, zowel vanuit gebruikers als de gemeenteraad. Bij het Utrechts Ombudsloket kwamen meer dan zeventig klachten binnen.

De wethouder ging daarom al eerder door het stof, het project is niet goed verlopen en de app is niet gebruiksvriendelijk. Een deel van de gemeenteraad wilde tijdens het debat vorige week al excuses horen, maar die weigerde de wethouder te geven.

Nieuw debat

Tijdens het debat gisteren werd er wederom veel kritiek geleverd op de app, maar ook op de wethouder en de informatievoorziening naar de raad. Volgens de VVD neemt de wethouder geen verantwoordelijkheid en zou ze het project van de nieuwe parkeersoftware gebagatelliseerd hebben. “Pas nu honderden, zo niet duizenden, Utrechters door de invoering van de parkeerapp zijn geraakt, kan de raad ingrijpen.” Volgens de VVD had de raad eerder geïnformeerd moeten worden. Het CDA vroeg zich hardop af: “Hoe kan het nou dat de wethouder niet eerder het gevoel uit de stad meekreeg dat dit helemaal misging?”

Wethouder Van Hooijdonk zei gisteren dat het haar ‘spijt’ dat het allemaal zo gelopen is: “Ik betreur dat en ik baal ervan.” Ook gaf ze nogmaals aan dat de impact van de nieuwe software is onderschat, de alarmbellen hadden eerder moeten gaan rinkelen, en dat daarom de raad ook pas later in het proces volledig werd geïnformeerd. “We zijn tekort geschoten.”

Voor verschillende partijen waren de woorden van wethouder Van Hooijdonk niet genoeg. Er werd een motie van wantrouwen ingediend. CDA, DENK, EenUtrecht, Stadsbelang Utrecht, Utrecht Solidair, UtrechtNu! en de VVD steunde deze motie. Daarmee behaalde het geen meerderheid.

Over de app

De app wordt gebruikt om met korting in de stad te kunnen parkeren, die korting kan toegepast worden als er bijvoorbeeld bezoek komt of als er zorgverleners komen. Voorheen kon de kortingscode bij de parkeerpaal ingevoerd worden, maar nu moet dat via een app. Daarbij moet de bewoner ook altijd het parkeergeld zelf betalen, voorheen kon de kortingscode gewoon aan het bezoek doorgegeven worden.

Na alle kritiek werkt de gemeente nog steeds aan de parkeerapp. Er wordt onder meer onderzocht of bezoekers weer zelf kunnen gaan betalen. Ook wordt er gekeken naar een beter alternatief voor mensen die minder digitaalvaardig zijn. Ook moet het gebruiksgemak van de app beter worden.

Gekoppelde berichten

38 Reacties

Reageren
  1. Geenstijl@Utrecht

    Hoe komt het toch dat de mensen geen vertrouwen meer hebben in de politiek,Lot van Hooijdonk.

  2. Leon

    De constant klagende kleinburgers van Utrecht zijn ook politiek nog steeds in de minderheid met hun geklaag, maar dat zal ze niet stoppen om ook in de toekomst iedereen dood te vervelen met hun geklaag.

  3. Don

    Hoog tijd voor een bindend referendum waarmee de gehele gemeenteraad naar huis gestuurd kan worden wegens langdurige en volstrekte ongeschiktheid.

  4. Ed Klute

    Ik heb de reactie van Lot van Hooijdonk nog even teruggekeken en moet constateren dat ze inderdaad een stap heeft gemaakt richting bewoners. Alleen het woord sorry ontbrak nog. In haar beantwoording heeft ze nog vier extra belangrijke toezeggingen gedaan: 1. Voorlopige koppeling van de korting voor Thuiszorg aan die van de Huisartsen, 2. Samenwerking met belangenorganisaties en wijkorganisaties bij de verdere stappen; 3. de eigen ontwikkeling van een mogelijkheid van betalen door de bezoekers zelf; 4. Interne samenwerking tussen het projectteam Parkeren met de diensten Publieksdienstverlening, Gezondheidszorg en Wijken bij vormgeven van de communicatie naar bewoners en de vormgeving in de wijken als onderdeel van een analoog alternatief. Kortom de meeste van de eerder aangekaarte pijnpunten zijn nu overgenomen. Verder was er vanuit de raad een voorstel om bezoekersparkeren op ouderjaars- en nieuwejaarsdag gratis te maken. Daar gaat de wethouder de haalbaarheid van onderzoeken. Nu verder aan het werk!

  5. cas

    @ Leon, snap je wel hoe de politiek werkt en wat er vooraf is gegaan? Als ik je reactie lees krijg ik het idee dat jij compleet niet begrijpt hoe het in elkaar steekt.
    Ook vanuit de coalitie was er kritiek op haar, maar ja je kan natuurlijk niet je wethouder laten vallen omdat ze nu eenmaal dictatoriaal en onkundig optreed en zelf de schuld afschuift op de organisatie waar ze zelf voor verantwoordelijk is.
    Het handje boven het hoofd houden is bij haar al te veel gebeurd om nog serieus te kunnen nemen.

  6. Overvecht

    Politiek in Utrecht zit op slot. Hoe veel fouten er ook gemaakt worden, er gaan geen koppen rollen want nieuwe verkiezingen zouden bepaalde partijen nou niet bepaald goed uitkomen.

  7. Lombokker

    Dit is nu precies wat men “de arrogantie van de macht” noemt.
    De volgende gemeenteraadsverkiezing zijn pas in 2026, tegen die tijd zijn een hoop kiezers dit alweer vergeten. De nieuwe lichting studentjes (die steevast GL stemmen) hebben er sowieso geen weet van.

  8. Marco

    Gelukkig maar. Geef Lot een Lintje. Ze is de meest dappere en daadkrachtige wethouder van Nederland en haar visionaire beleid is een van de laatste redenen waardoor ons stadje soms internationaal nog ten voorbeeld dient. Ze houdt ons stadje veilig voor ons, onze kinderen en ouders, door weer wat openbare ruimte terug te geven van auto’s, aan wandelaars en fietsers. Ze maakt ons stadje meer leefbaar, wat de zeurende populisten ook mogen beweren.

  9. Wim

    Tuurlijk houden haar vriendjes haar aan want anders erkennen ze dat ze een verkeerde wethouder hebben geplaatst.

  10. Stemadvies

    Gefeliciteerd Utrecht, met onze verkiezingsuitslag. Dit bestuur hebben wij met z’n alle gekozen. We doen het onszelf aan.
    #weetwatjestemtalshetnodigis

  11. Harm Hoeksema

    Het valt niet mee om een goedwerkend systeem te maken.
    Waarom moet iedereen het wiel opnieuw uitvinden? Wat doet Amsterdam bijvoorbeeld, Rotterdam, of eigenlijk elke stad met betaald parkeren? Tenderen met hele harde eisen, lage beoordeling bewoners, minder geld.

  12. Nico

    Hebben de mensen die Lot in het zadel houden angst voor haar? Hebben die mensen iets te verbergen? Dit is nit de eerste en ik gok ook iet laatste motie van wantrouwen ben ik bang voor deze fout op fout stappelende wethouder welke ook nog is bakken geld uit geeft en daardoor haar burgers zwaar op kosten jaagt. En burgers van Utrecht, vooral blijven stemmen op Lot en dat andere volk wat er niet voor ons maar voor zich zelf zit. Leve de parkeerapp welke na lang protesteren toch niet prettig in gebruik was. Maar onze lotte kon hier niets aan doen en excuses? Ze weet niet eens wat dat zijn ………..

  13. Peter

    @ Ed Klute: de punten die de wethouder nu heeft toegezegd waren al lang naar voren gekomen als de ambtenaren eens goed bij gebruikers hadden nagevraagd waar ze tegenaan lopen. Met een beetje goede wil zou je ook zelf deze problemen hebben kunnen bedenken als je marketing zou toepassen; denken vanuit de gebruiker en de app uitproberen voordat hij in de markt wordt gezet. Maar dat ontbreekt geheel bij het Utrechtse ambtenarenapparaat.

    In het buitenland heten ambtenaren civil servant, dat zou het in Utrecht ook weer moeten worden. En aan Lot zitten we nog tot haar pensioen vast.

  14. Rob

    @Marco,
    U zou kunnen solliciteren voor de functie van communicatie adviseur bij Lot.
    Als u dat niet al bent…

  15. Kees Truijens

    Is ooit serieus onderzocht of het oude systeem inderdaad niet gecontinueerd kon worden? Dat werkte tenslotte naar tevredenheid. Mijn ervaring in IT heeft me geleerd dat obsoleet verklaren van een bestaand syteem een krachtige impuls geeft aan de verkoop van een nieuw.

  16. Pling

    prima! Utrecht gaat er ruimschoots op vooruit met het groene beleid van de afgelopen jaren.

    en aan de azijnzeikers hier, neem nog een slok benzine en een puf uitlaatgassen als je vroeger zo geweldig vindt..

  17. Teunemans

    Hoeveel fouten kan een mens maken, voor hij weggestuurd wordt?
    Bij een gewone baas! Zou zij ontslagen worden. Wat kost deze vrouw de gemeente veel geld.

  18. markie

    Stop ook eens met het een app noemen…was het maar zo, het is een krakkemikkige niet responsive siteje, met een waardeloze uitstraling en, werking en logica. Iets dat in begin 2000 nog had gekund…maar nu.

  19. waltet

    Links maakt meer kapot dat u lief heeft.

  20. Louise

    bla bla bla!!

  21. Rob

    Klimaatbeleid is een religie, de mensen die daar voor (zeggen te) zijn hun profeten en apostelen. Wee je gebeente als je daar iets over zegt. Ondanks herhaaldelijke en aantoonbaar inhoudelijk, bestuurlijk en financieel geblunder.
    Zie hierboven..

  22. M.a

    Zeer vreemde reacties hier, populisten ,klagende kleinburgers, azijnzeikers, klimaat, daar gaat het helemaal niet om, het gaat over mensen zoals mijn moeder van 98 afhankelijk van mantelzorgers, zelf in de 70, thuiszorg en andere hulpverleners die met korting konden parkeren ,wat nu niet meer lukt, Moeder heeft zelf geen internet, iemand anders moet app beheren en er geld op storten en dat moeten de hulpverleners weer aan haar terug betalen .Resultaat minder bezoek en nog meer eenzaamheid, want zij kan haar huis niet meer uit, en de yuppen hebben hun mond overal van vol maar kijken naar niemand om.Niet iedereen is digitaalvaardig ?Utrecht is een studentenstad maar voor de kwetsbare en ouderen een ramp, maar dat kan deze wethouder niet schelen

  23. E.M.P

    Heeft deze vrouw ooit een heilig verklaring gehad. Beste studenten in Utrecht blijft vooral lekker GroenLinksPvdA stemmen en in 20.. nog maar eens kijken of jullie daar nog zo over denken.

  24. Wim

    @ lombokker

    Dat is het Utrechtse probleem in een notendop. Studenten als passanten die de blijvers opzadelen met GL.

  25. Ed Klute

    @ Peter We hebben met zijn allen al heel vaak geconstateerd wat beter had gekund. Feit is wel dat een coalities van belangengroepen en bewoners sinds begin juli hard heeft gewerkt om verandering te brengen. Middels gesprekken met de gemeente, Petitie, een brandbrief naar de Raad, een motie van de Raad en een Raadsinformatiebijeenkomst zijn alternatieven naar voren gebracht, is gewezen op voorbeelden in andere steden en hebben bewoners verteld over hun ervaringen met de webapp. Dit heeft vooral geleid tot het inzicht bij de wethouder om de zaken toch anders aan te pakken. Deze aanpak vanuit de stad om beleid te veranderen heeft in andere steden nog niet plaatsgevonden. In de meeste steden wordt daarom nog gewerkt met de systematiek die Utrecht wilde invoeren.

  26. Anneke de Jong

    Waarom lezen we niet welke partijen deze wethouder blijven steunen? Dat zijn de partijen die geen medeleven hebben voor de inwoners van deze stad…

  27. PvC

    Vage toezeggingen over mogelijke verbeteringen van de app, maar zonder concrete afspraken zoals een deadline. En wat gebeurt er in de tussentijd? Moeten bewoners maar aanmodderen met die rotzooi?
    Elders suggereerde iemand al dat er niet gehandhaafd zou moeten worden (op parkeren dus) totdat e.e.a. is opgelost. Lijkt me een goed plan. Gaat de gemeente ook wat sneller werken vermoed ik.

  28. FH

    Utrecht loopt beslist niet positief voor op andere plaatsen, er zijn echt elders elegantere oplossingen toegepast en via de vng (vereniging nederlandse gemeenten) kunnen ze ook nog goed besproken worden.

  29. Koel Hoofd

    Dit is al de 8e keer sinds 2014 dat de raad probeert om haar de laan uit te sturen. Telkens houdt de dan zittende coalitie haar de hand boven het hoofd. Trek de eigen conclusies maar. Houdt daarbij in het achterhoofd dat dit in het bedrijfsleven niet voorkomt.

  30. Fred Mobach

    Al in de vorige eeuw deed de gemeente Utrecht iets onhandigs. Het instellen van betaald parkeren vond ik nog te doen zo lang er met munten betaald kon worden. Sinds 1971 elders woonachtig omdat Utrecht me te duur was om een huis te kopen maar ik bezocht nog wel een kapper in Utrecht. Toendertijd bezocht ik mijn kapper Lex en Michel Arendsen in de Pieter Nieuwlandstraat waar ik mijn auto parkeerde en wat munten in de parkeerautomaat stopte. Totdat bij een later bezoek contant betalen was afgeschaft en een chipknip verplicht was gesteld. Nou kunnen ze veel doen wat mij betreft maar het weigeren van een wettig betaalmiddel zeker niet. Dus parkeerde ik daarna in de buurt van de Jan van Nassau kweekschool en bepaalde tegelijkertijd dat op
    mijn erf geen ambtenaren mogen parkeren. Want elk van onze huizen heeft een eigen parkeerterreintje omdat wij graag anderenn niet tot last zijn. Ondertussen bezoek ik Utrecht nog maar nauwelijks, mij te vol, te groot en te druk. En de kapper is tegenwoordig een thuiskapper want reizen is geen hobby van me.

  31. Hoera

    @EMP, je denkt dat alleen door de studenten Utrecht rood kleurt? Het is allang geleden hier aangetoond dat dat onjuist (fake news) is maar ik hoor graag je bewijs! Lekker he, gewoon maar wat roepen, desinformatie verspreiden.

  32. johanna

    Er moet zo snel mogelijk een oplossing komen wij kunnen niet werken met de app en zijn daardoor verstoten van de parkeerkorting en onze bezoekers! Het is toch te gek dat zo iets simpels uit de hand loopt!

  33. HenQ

    @Fred Mobach Zo te lezen bent u van de boomerleeftijd en hebt u in de guldentijd een erg goedkoop huis kunnen krijgen voor gemiddeld 60.000 gulden. Inmiddels zit u op een waarde van 6-9 ton in euro’s. Dat is voor mijn generatie nu niet meer weggelegd, zeker niet voor een éénverdiener. Wonen we noodgedwongen thuis of in een studentenhuis tot ons 35e. Ook bezitten we geen auto’s meer, laat staan een eigen erf om hem te parkeren. Sociale huur, 20 jaar op de wachtlijst voor een hokje van 40m2. Zelf begin ik helemaal niet aan kinderen, heb er geen ruimte voor.

    Onze generatie is feitelijk dus veel armer als de generatie voor ons , dus uw digibete opstartproblemen en wat minder creatief kunnen denken zijn heel klein in verhouding!

  34. Piet

    @fred, als je in Utrecht had blijven wonen had je misschien met de fiets of het ov naar de kapper kunnen gaan. En waar ook in Nederland ik bij een betaalautomaat geloof niet dat er nog zijn die munten slikken dus Utrecht is bepaald geen uitzondering. Je wilt niet meer naar Utrecht komen omdat het te druk groot en te vol is maar blijkbaar mis je de stad enorm want je blijft wel het utrechtse nieuws lezen….

  35. markie

    @koel hoofd, van enige zelfreflectie is bij de desbetreffende politica (en eigenlijk de coalitie) al lang geen sprake meer. Eigenlijk te bizar voor woorden, maar kennelijk zo vast in de bubbel dat die niet lek te krijgen is.

  36. Jeroen

    @Overvecht, je hebt wel gezien wat Utrechters hebben gestemd bij de 2e Kamerverkiezingen toch? Die stemmen op de partijen die nu de grootste in de gemeenteraad zijn. Een verkiezing zou dus weinig betekenen voor de verdeling van de zetels.

  37. Don P

    Leuke ideeën hebben ze wel bij GL, maar een atad besturen kunnen ze niet… Auto’s moeten de stad uit en al hun beleid is gebaseerd op wensdenken waarin maatregelen tegen de auto praktisch, haalbaar, wenselijk en uitvoerbaar zijn.

    Welkom in de realiteit, Utrecht is geen Simcity, hier wonen echte mensen

  38. Nina

    Na in totaal negen moties van afkeuring/wantrouwen en er geen consequenties aan verbinden, ben ik bang dat mevrouw Van Hooijdonk steeds denkt dat als deze moties niet zijn aangenomen haar beleid helemaal prima is en ze er gewoon mee verder kan. Dat ze dus voorbij het signaal kijkt dat ermee wordt afgegeven. Zeer zorgelijk.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).