Wethouder Lot van Hooijdonk benadrukte donderdag in de gemeenteraad dat de nieuwe parkeerapp in Utrecht een misser is. Verschillende partijen vroegen om een excuses, maar daar voelde de wethouder niks voor. “Mensen in Utrecht hebben niks aan excuses, we moeten nu gewoon de problemen oplossen.”
Utrecht heeft een nieuwe parkeerapp gelanceerd, maar er is veel kritiek op de communicatie over het nieuwe systeem en de functionaliteit. De nieuwe app was volgens de gemeente nodig omdat de software die eerder gebruikt werd zou verlopen.
De app wordt gebruikt om met korting in de stad te kunnen parkeren, die korting kan toegepast worden als er bijvoorbeeld bezoek komt of als er zorgverleners komen. Voorheen kon de kortingscode bij de parkeerpaal ingevoerd worden, maar nu moet dat via een app. Daarbij moet tegenwoordig de bewoner ook altijd het parkeergeld zelf betalen, voorheen kon de kortingscode gewoon aan het bezoek doorgegeven worden.
‘Enorm onderschat’
De kritiek op de app is niet mals, zowel vanuit gebruikers als de gemeenteraad. Donderdag ging de wethouder door het stof, al eerder was aangegeven dat het project niet vlekkeloos verloopt. Donderdag zei wethouder Lot van Hooijdonk: “Er zijn een heel aantal dingen niet goed gegaan. De impact is enorm onderschat.”
Van Hooijdonk legde uit dat men bij de gemeente uitging van een technisch softwareproject, en niet dat dit ook bewoners zo direct zou raken. Een ‘misser’ aldus de wethouder. Daarnaast gaf ze toe dat de app ook nog eens heel gebruiksonvriendelijk was. Daarbij kreeg de verantwoordelijk wethouder pas laat in het proces door wat de gevolgen eigenlijk zijn van de nieuwe parkeerapp. Ze zou dus niet goed en te laat geïnformeerd zijn door haar ambtenaren.
Excuses
De raad was kritisch op de parkeerapp maar ook zeker op het handelen van de wethouder als eindverantwoordelijke. Zo zou de wethouder geen grip op het dossier hebben. Meerdere keren vroegen oppositiepartijen of Van Hooijdonk excuses wilde maken. Daar ging ze echter niet in mee. “Mensen in Utrecht hebben niks aan excuses, we moeten nu gewoon de problemen oplossen.” Ook dit leidde weer tot verontwaardigde reacties vanuit de oppositie.
Ondertussen werkt de gemeente nog steeds aan de parkeerapp. Er wordt onder meer onderzocht of bezoekers weer zelf kunnen gaan betalen. Ook wordt er gekeken naar een beter alternatief voor mensen die minder digitaalvaardig zijn. Ook moet het gebruiksgemak van de app beter worden.
Gekoppelde berichten

Invoering van nieuwe parkeersoftware in Utrecht blijft voor problemen zorgen; andere projecten vertraagd
Het invoeren van het nieuwe systeem voor parkeervergunningen in Utrecht blijft de gemoederen bezighouden. Het…

Alternatief voor parkeerkorting via app is bellen met de gemeente Utrecht en aangeven wanneer het bezoek komt
Utrechters die minder goed hun weg weten te vinden in de digitale wereld en wel…

Grote meerderheid Utrechtse gemeenteraad zet vraagtekens bij nieuw systeem voor parkeerkorting
Een grote meerderheid van de gemeenteraad zet vraagtekens bij de manier waarop Utrechters vanaf 1…

Wethouder Van Hooijdonk over betaald parkeren in heel Utrecht: ‘We snappen dat niet iedereen enthousiast wordt’
Wethouder Lot van Hooijdonk is niet verrast dat er ook kritiek is op het plan…
47 Reacties
ReagerenMevrouw van Hooijdonk is er al zo aan gewend dat ze met grote blunders toch wel wegkomt, dat excuses er inmiddels ook niet meer af kunnen. De coalitie GL, D66 plus vulmaarin heeft haar al drie keer eerder de hand boven het hoofd gehouden, dan kan dit er ook nog wel bij. Het hoogopgeleide stemvee in Utrecht vind het allemaal prima.
Niet iedereen die hoogopgeleid is hoort bij die stemvee die compleet van de realiteit is weggerukt. Ik vind het ook jammer dat Utrecht en nog sterker de UU een links bolwerk is.
excuses vind ik inderdaad wat ver gaan, echter het feit dat degene die om excuses wordt gevraagd aangeeft dat niemand daarop zit te wachten vind ik nog wat verder gaan. over inlevingsvermogen gesproken.
daarnaast ook klasse van de wethouder dat ze de ambtenaren aanwijst als schuldigen en niet zelf het boetekleed aantrekt. al met al een sterk staaltje oude bestuurscultuur
Als je een enorm punt maakt van sorry zeggen over wat onder jouw verantwoordelijkheid helemaal fout is gelopen is er iets goed mis.
Opstappen voor die dame , heb geen excuses meer nodig van haar.
Lot beheerst als geen ander het omgaan met haar fouten, ze heeft daarin een lange traditie.
Lot is dus een echte politicus, die gaan we nog terug zien in Den Haag.
Zo ziet democratie er dus uit bij dit College. Elkaar de hand boven het hoofd blijven houden en dan met name bij zonnekoningin Lot van Hooydonck die buiten het echec met de Uithoflijn, ook de stad voor auto’s en burgers onbereikbaar en onbetaalbaar maakt voor gewone burgers.
De yuppen houden haar en de partij om de 4 jaar in het zadel,en dat betaald ze terug met leefstraten, knips, onlogische rotondes, autohaat etc. Wanneer grijpt de echte politiek en Provincie nou eens in!
@ Lombokker: Wat een onzin! Het “hoogopgeleide stemvee” vindt het helemaal niet prima. En trouwens, wat heeft de opleiding ermee te maken? Ikzelf heb al via diverse wegen (ook op deze plek) sterk geprotesteerd tegen deze app, m.n. dat niet de bezoeker maar de ontvanger het parkeren moet betalen (en het bedrag, hoe genant, maar moet terugvragen). De bezoeker bepaalt hoe hij reist – auto, fiets, trein, bus, benenwagen -, niet de ontvanger.
@Lombokker:
“de arrogantie van de macht”- een heel vervelend verschijnsel. Overigens lijkt diezelfde wethouder inmiddels wat meer tegenstand vanuit de raad te krijgen. Werd tijd.
Arrogantie!
Een beetje nederigheid in deze situatie voor de Utrechters had wel gemogen…….
Waarom niet een app ontwikkelen ipv een webapplicatie? En waarom kan een bezoeker niet zelf betalen? Heel vaak geeft de webapp een foutmelding en ben ik uitgelogd. Inloggen werkt dan niet en soms pas na 10 keer proberen. Gevolg bezoekers betalen dan maar zelf en gemeente strijkt mooi meer op.
Weg met van Hooijdonk.
Maakt blunder op blunder. En blijft anderen de schuld geven.
Typerend !
Het is geen app, het is een website! https://parkeerapp.utrecht.nl/
Er worden in Utrecht door deze wethouder prima fietspaden vervangen door rood asfalt.
Waarom? We hebben toch een begrotingstekort van miljoenen?
Bijna 50 jaar geleden zong Elton John al Sorry seems to be the hardest word.
Na de zoveelste misser moet ze geen excuses maken maar aftreden, wegwezen per direct voor ze nog meer schade aan kan richten. Hoeveel hebben al die missers de Utrechtse belasting betaler al gekost en nog kosten gezien de parkeervergunning volgend jaar weer fors duurder worden. En als ze niet aftreedt dan moet de gemeenteraad maar eens optreden tenminste als ze nog een fractie geloofwaardigheid over willen houden.
In plaats van excuses aanbieden, kan ze zorgen dat er een harde toezegging komt voor verbeterde app? En per wanneer dan. Er zijn ongetwijfeld Nederlandse gemeentes die een “digitale” oplossing hebben die wel werkt zonder tikkies.
Ah, weer een lichtend voorbeeld van de nieuwe bestuurscultuur.
Besturen zonder verantwoording. De burger geef je het ‘gevoel’ van inspraak maar je doet toch wat je zelf wilt en de beloning is doorschuiven naar Den Haag en later Brussel. Misschien dat mensen daarom op ‘andere’ partijen gaan stemmen?
Deze “web app” (het is gewoon een stel onduidelijke web-formulieren en -paginas, maargoed) is het perfecte voorbeeld van wat er gebeurt als er mensen zonder enige kennis en kunde beslissingen gaan (moeten?) nemen over digitalisering. Het minste dat je kunt doen is beseffen dat je er geen kaas van gegeten hebt, en deskundigen aanhaken. Idealiter heb je hiervoor specialisten in dienst.
Als je de impact niet had kunnen voorzien, en dacht dat “maar een technisch softwareproject” was, dan is er echt iets niet in orde. Dat belooft nog wat voor de toekomst. En nee, dat gaat Geblondeerde Geertje ook niet voor u oplossen.
Je ambtenaren de schuld geven is echt ‘not done’. De wethouder is eindverantwoordelijk. Dit valt me flink tegen van Lot!
Betaald parkeren in heel Utrecht: Belastingverhogingen zijn niet referendabel. In de wandelgangen verdenken oppositiepartijen Van Hooijdonk ervan de plannen bewust via een geitenpaadje aan te willen passen, zodat het zonder inspraak van bewoners en raad kan. Over een belastingmaatregel kan namelijk geen referendum worden gehouden.
Verdenking is voldoende tegenwoordig dus exit van de wethouder lijkt me op zijn plaats.
“Van Hooijdonk legde uit dat men bij de gemeente uitging van een technisch softwareproject, en niet dat dit ook bewoners zo direct zou raken.”
Haha, ik moet heel hard lachen om deze uitleg. Geen enkel softwareproject is technisch. Ieder softwareproject heeft grote impact op gebruikers, maar ook op mensen die het moeten beheren en op de mensen die zo’n project moeten betalen en/of daar geld mee verdienen. Dat is echt al tientallen jaren bekend. Maar dat wordt kennelijk nog steeds niet onderkend
Graag referendum over betaald parkeren niet met slechts 1 gesloten vraag: er zijn elegante manieren om autos en -gebruik te minderen zonder het leven onnodig te hinderen.
Ik heb er veel vertrouwen in dat de problemen gewoon worden opgelost.
De wethouder zei gisteren meerdere malen dat ze op 13 oktober voor het eerst van de problemen met de webapp hoorde. Alle verantwoordelijkheid werd bij de ambtenaren gelegd. Het lijkt erop dat de wethouder geen kennis neemt van wat er in de lokale media over haar beleidsterrein verschijnt. Al vanaf begin juli publiceren DUIC, AD en RTV Utrecht over deze kwestie. Eind augustus schreef de gemeenteraad een brandbrief aan het College. Onbegrijpelijk dat ze niet heeft ingegrepen en de verantwoordelijkheid blijft afschuiven.
Het begin van de oplossing is het vertrek van Lot van Hooijdonk. Zij maakt er al jaren een potje van. Verder het aanstellen van een projectleider met kennis van zaken, zodat er een app komt waar iedereen mee om kan gaan.
En ja hoor, we gaan weer allemaal los op de wethouder. Iedereen weet het beter. Iedereen weet precies hoe je in een snel groeiende stad zo goedkoop mogelijk, met hoge kwaliteit en heel veel gebruiksvriendelijkheid het verkeer in goede banen leidt.
Wat mij betreft had er best iemand sorry mogen zeggen, maar jeetje mensen we kunnen niet eeuwig met al dat blik in de beperkte ruimte blijven groeien. Nog steeds erg trots dat Utrecht de beste fietsstad ter wereld is.
Vanaf het allereerste bericht op DUIC hierover waarschuwen de reaguurders (zoals ik) voor alle nadelen en gedoe en kosten van dit wanstaltige idee. Dus ja, Danny, veel mensen weten het beter. En dat maakt het ook zo pijnlijk allemaal. Dit was van mijlenver aan te zien komen.
#Danny, dit is wel haar zoveelste misser.
Laat ze eindelijk een keer het boetekleed aantrekken.
@danny: ik weet in ieder geval 100% zeker dat ik het beter kan.
Nu Danny er wonen ook oudere mensen zoals mijn 98 jarige moeder door politiek zelfstandig wonend in Lombok afhankelijk van zorg en mantelzorgers, waarvan deel 150 km moet rijden en dan met veel problemen dag moeten parkeren .Gevolg van dit beleid is nu al dat ze minder bezoek krijgt , Buslijn in Kanaalstraat ook al jaren geleden opgeheven,
De fundamentele fout bij de invoering van dit nieuwe systeem is tweeledig: 1: degene die bezoek ontvangt moet betalen en dan om het voorgeschoten geld gaan vragen bij zijn gasten.
2: het feit dat er een app + smartphone aan te pas moet komen om een korting te kunnen regelen.
Twee kardinale, principieel verkeerde zaken die het systeem tot een waar onding maken.
Dit systeem dient derhalve per direct afgeschaft te worden. De wethouder hoeft er wat mij betreft alleen maar voor te zorgen dat zulks geschiede. Excuses hebben we inderdaad niks aan.
Nou, het ziet er naar uit dat alles goed komt. Kennelijk is dat ook Lot. De storm kan gaan liggen en ben benieuwd.
Lot van Hooijdonk, 30 november 2023: “Ik hoorde op 13 oktober voor het eerst van de problemen met de parkeer-app.”
DUIC, 22 augustus 2023: “Een grote meerderheid van de gemeenteraad zet vraagtekens bij de manier waarop Utrechters vanaf 1 november bezoekerskorting op parkeren kunnen krijgen”:
https://www.duic.nl/algemeen/grote-meerderheid-utrechtse-gemeenteraad-zet-vraagtekens-bij-nieuw-systeem-voor-parkeerkorting/
Btw niet iedereen heeft een internetabbo op zn mobiel (want kost ook geld en op veel plekken gratis wifi maar niet op straat.)
Madam is al te vaak de dans ontsprongen.
Weten we nog de kwestie dat ze 50,000 mensen niet mee telde om beter uit te komen met de berekening.
Toen had al een belletje moetengaan rinkelen dat deze mevrouw niet geschikt is voor de functie die ze bekleed.
Nu schuift ze de schuld op anderen waar ze zelf eindverantwoordelijk voor is .
Wat inhoud dat ze dus gewoon haar zin heeft doorgezet en nu het misgaat de schuld wilt afschuiven.
Het is tijd om haar van haar functie te ontdoen.
Gebeurt dat niet dan zet ik vraagtekens bij degenen die daar over gaan.
” pas laat is het kwartje gevallen dat dit voor veel mensen vervelend is ”
Schrijnender kan het verschil tussen dit College ( lees GroenLinks) en de gewone burgers niet geciteerd worden!
Deze politici leven in een totaal andere wereld dan de echte!
En dan vreemd opkijken dat er ” rechts” gestemd is!
@N Utrechter
Dat zou voor de stad wel het beste zijn.
@Denny
“maar jeetje mensen we kunnen niet eeuwig met al dat blik in de beperkte ruimte blijven groeien.”
Dat zie je verkeerd: we kunnen niet eeuwig met al die MENSEN in de beperkte ruimte blijven groeien….
Immers, zonder mensen ook geen auto’s en ook geen fietsen.
Want als ze geen auto mogen hebben maar moeten fietsen dan nemen mensen per persoon 4 fietsen: eentje voor het station, eentje voor de stad/boodschappen/kids, eentje voor de sport en eentje voor de lange afstanden…
Dat is namelijk een ontwikkeling die al zichtbaar gaande is en waarom die fietsen steeds duurder worden.
@ M.a.:
U kunt toch nog steeds parkeren, begrijp ik!? Het is maar wat u, en de uwen uw moeder waard vinden. Aangezien u een auto heeft, bezit u toch ook voldoende ‘pegels’ om te tanken, en parkeergeld mag ik hopen!? En anders is er transferium Westraven, sneltram, en klaar is kees.
Ook ik ben, samen met ‘Danny’, trots op Utrecht (niet elektrische) fietsstad!
En politiek sorry zeggen is nou niet bepaald gebruikelijk. Goede ‘voorbeelden’ genoeg in de (centrum-rechtse) regeringen van de afgelopen jaren, met het trieste geval ‘Henk Kamp’ (enquete) als laatste ‘voorbeeld’.
Na het overleven van moties van wantrouwen in je Utrechtse carrière en hieruit te zijn gered door de coalitie, overleef je dit vast ook nog wel als wethouder.
Mss tijd om eens een spiegel te kopen om erin te kijken?
https://www.duic.nl/algemeen/wethouder-lot-van-hooijdonk-overleeft-voor-tweede-keer-motie-van-wantrouwen/
https://www.duic.nl/algemeen/wethouder-van-lot-van-hooijdonk-overleeft-uithoflijn-debat/
Nu correct mijn moeder is 98 kunt u uitrekenen hou oud ik ben inderdaad gepensioneerd en u denkt te weten dat ik voldoende pegels heb nu ik heb zoals vele een klein pensioen rij in een 10 jaar oude 2 e hands auto de trein te duurDaarbij is mijn moeder blij dat ze nog een keer meegenomen voor bezoek zieke dochter of gewoon in keer het huis uit Vind u reactie zeer misplaatst
@ma: correct is vooral correct in de zaken die hij/zij/het zelf belangrijk vind. Uw situatie is onbelangrijk, deugen is het enige dat er toe doet.
@ Ma
Heel erg vervelend voor u en uw moeder. Het beleid in Nederland moet socialer en geld terug naar de burgers die het financieel moeilijk hebben. Hopelijk komt dit beleid er snel en krijgt ook u financieel meer lucht.
Zoals JdV al schetst zijn sommigen ervan overtuigd geraakt dat de wereld vergaat en dat wij in Nederland het verschil gaan maken door alles te schrappen wat in het rijtje “fout” is beland. Een zeer zorgelijke ontwikkeling, omdat de menselijke maat hiermee uit beeld verdwijnt.
Snap niet dat er zoveel commotie over is. Grote delen van het land heeft dezelfde regeling is dat de bewoners voor bezoekers voorschiet. Daar doet men niet moeilijk misschien is de Utrechter ook wel gewoon te moeilijk.
Daarbij hoef je niet voor te schieten alleen dan betaald je bezoek vol tarief.
Het blijft gewoon een keuze!
@ Piet Momenteel ontstaan er in steeds meer gemeenten protesten tegen de digitalisering van Betaald parkeren en digitalisering van bewonerskortingen. Verschil met Utrecht is dat de Parkeerkortingen voor Mantel- en Hulpverleners hier vrijwel nergens onderdeel van uit maken. Nergens worden deze kortingen via de (web)app van de bewoner geregeld. Naar verwachting worden de problemen vooral zichtbaar als Betaald parkeren wordt uitgebreid naar nieuwe wijken. Je ziet daar ook al protesten van scholen, zorginstellingen en bedrijven over de hoge kosten waar hun medewerkers mee worden geconfronteerd.
Er zal waarschijnlijk alles in het werk worden gezet om een Spoeddebat te torpederen , en wie gaat dat politiek steunen ?.