Er gaat naar verwachting ongeveer twintig jaar overheen, maar dan zou die er toch echt moeten staan: de Grifthoekbrug. De brug, waar in 2007 voor het eerst over werd gesproken, moet de Grifthoekgarage en het Wolvenplein met elkaar verbinden, maar daar zitten nog wel wat haken en ogen aan.
Eind november van het vorige jaar deed raadslid Cees Bos (Stadsbelang Utrecht) weer een poging om nieuw leven te blazen in een potentiële brug die het centrum en de noordkant van de singel moeten verbinden. In 2005 werd op de Grifthoek namelijk een parkeergarage gebouwd, maar écht vol stond die nooit. De loopafstand naar de stadskern was te groot, en automobilisten parkeerden liever dichterbij de binnenstad. Een brug leek de perfecte oplossing, maar zo simpel was dat niet.
Jarenlang project
Toch lijkt er nu schot in de zaak te zitten. De gemeenteraad laat in een antwoord op vragen van Bos weten dat ook zij het belang van de brug inzien. “De Grifthoekbrug is als zeer wenselijke verbinding naar voren gekomen in de eindrapportage verkennend onderzoek nieuwe fietsverbindingen uit 2020. De brug is ook belangrijk voor de herontwikkeling van de voormalige gevangenis Wolvenplein.”
De make-over van het Wolvenplein is dan ook precies de reden waarom er weer gekeken wordt naar de bouw van de brug. Met de brug in acht genomen, ligt er volgens de gemeenteraad een nieuw bestemmingsplan klaar aan het begin van 2025. De herbouw van het gebied kan dan op zijn vroegst eind 2025 beginnen.
Onvolledige financiering
Maar geheel probleemloos is die ambitie van de gemeente niet. Net zoals de afgelopen jaren, zijn er ook nu wat hindernissen voor het project. Zo is er budget voor de herziening van het Wolvenplein, maar is de bouw van de brug daarin niet meegenomen. Hierdoor kan de brug tot op heden nog maar deels gefinancierd worden. Volgens de gemeente is een hogere bijdrage op dit moment niet mogelijk ‘gezien de huidige marktomstandigheden’.
Wel zegt zij te kijken of er via een andere weg geld gevonden kan worden. Overigens is de Grifthoekbrug ook opgenomen in de omgevingsvisie van de gemeente. Maar, benadrukt de gemeente, ‘de omgevingsvisie is een ambitiedocument en geen uitvoeringsprogramma met een budget’. Zolang de financiering voor de brug niet rond is, blijft de herbestemming van het Wolvenplein nog uit.
Hinder
De Grifthoekbrug is al jarenlang met vlagen een punt der discussie in de gemeenteraad. Onder de naam ‘Waar blijft de Grifthoekbrug?’, vroeg raadslid Bos zich in november van het vorige jaar af wat er met het idee was gebeurd, en of daar nu niet nogmaals naar gekeken kon worden. Begin jaren 2010 leek de brug er bijna te komen, net zoals in 2015, maar beide keren werd er uiteindelijk toch een streep door de plannen gezet. Onder andere omdat andere parkeerprojecten gebouwd werden, er angst voor overlast was of er rekening gehouden moest worden met de gevangenis op het Wolvenplein.
Nu lijken alle neuzen toch dezelfde kant uit te staan en lijkt de brug er onder voorbehoud dan toch te komen. Hoeveel financiering de gemeente nog nodig heeft, is niet bekend.
Gekoppelde berichten
Hoe staat het ervoor met de herontwikkeling van gevangenis Wolvenplein in Utrecht?
Het is alweer negen jaar geleden dat de laatste gevangenen vertrokken uit gevangenis Wolvenplein in…
25 Reacties
ReagerenEen stukje lopen lijkt me vooral voor autorijders niet verkeerd. Het wordt een soort yuppenbrug, die we kennen van de Catharijnesingel. Een brug schendt het stadsgezicht. Niet doen.
Mijn hemel mijn hemel. Geld in overvloed, geld oneindig beschikbaar voor stadsboulevards en knippen in doorgaande wegen.
Maar voor echt belangrijke infrastructuur (Grifthoekbrug, tunnel Beetsstraat, NRU): geen budget beste mensen.
Als wij die brug moeten betalen wordt dat een leuk kadootje voor de commerciële ondernemers in dat ambitieuze Wolvenplein plan. Dat past wel in de utrechtse traditie om projectontwikkelaars in de watten te leggen, maar misschien kunnen we het hier een keertje anders doen?
Waarom ? Is een stukje omlopen tegenwoordig teveel gevraagd ? Het open water karakter gaat hierdoor finaal naar de knoppen. Dit gemeentebestuur heeft totaal geen historisch besef meer, schande. Er schijnt een Welstandscommissie te zijn, maar die is kennelijk in coma. Ik ga mij kandideren voor de gemeenteraadsverkiezingen met als hoofdthema het behoud van het stadsgezicht.
Kan best leuk zijn, maar mis eerst de ziekentaxi blijven betalen en sparen?
Als ik de kaart erbij pak zie ik niet dat er nou zóveel afstand gewonnen wordt als je bijvoorbeeld richting de City bioscoop loopt.
De gemeente Utrecht gaat wegens gebrek aan geld bezuinigen op sociale en gezondheidsuitgaven. Dat geld is verspild aan het mooi maken van de binnenstedelijke rondweg. De ring die nog zeker 30 jaar mee had kunnen gaan. Of er dan geld overblijft voor echt noodzakelijke dingen is de vraag.
Van het Rijk hoeft Utrecht niet veel te verwachten. Dat heeft te maken met het verzet tegen het veilig splitsen van de A27 en A28 en met Het wiel met spaken.
Het Rijk ziet bouwen in de polder als prioriteit, Utrecht niet. Utrecht bouwt binnenstedelijk, kleine projectjes die veel verzets- en inspraakkosten eisen. Binnenstedelijk bouwen jaagt de bouwkosten omhoog, daar is de sociale woningbouw het slachtoffer van. Maar ook de financiering van algemene voorzieningen. Die worden bij grootschalige nieuwbouw omgeslagen over de kostprijs van de woningen. Dat kan bij binnenstedelijk bouwen niet.
Ik denk dat het praten over de brug nog zeker 10 jaar doorgaat.
Het doet me bijna deugd dat de reacties zo negatief zijn. Iedereen weet het vooral beter. Terwijl dit volgens mij mooi nieuws is en zoals het stuk ook schetst een nuttige verbinding oplevert.
Beter een bruggetje bij het Wolvenplein dan bij de Weerdsluis. En dan graag van plexiglas.
Wel jammer dat het verstilde stukje stad rond het Wolvenplein opgeyupt wordt. Aan de andere kant vond ik dat plein als kind ook wel iets engs hebben. Wolven, criminelen, je wist maar nooit…
Steek eens geld in de demka waar ik met de fiets al paar keer bijna aantreden door bromfiets.oud en smal en slecht verlichte brug rij er elke dag over imv werk
Binnenstedelijk bouwen lijkt me prima, wordt de stad mooier van. Maar wel bereikbaar blijven en niet knippen en inbreng van inwoners serieus nemen.
En deze brug is een aardige verbinding tussen griftpark, wittevrouwen en de binnenstad.
“ De gemeente Utrecht gaat wegens gebrek aan geld bezuinigen op sociale en gezondheidsuitgaven. Dat geld is verspild aan het mooi maken van de binnenstedelijke rondweg.”
Nee Toine, het ene geld is het andere niet. Geld dat de gemeente van het rijk krijgt voor wmo kan niet worden gebruikt voor verkeer enz.
Dat weet je toch wel?
Hier is al ongelofelijk lang voor tegen gesteggel geweest. Acties tegen door buurtbewoners etc etc
Hier is al ongelofelijk lang voor tegen gesteggel geweest. Acties tegen door buurtbewoners etc etc
Ik zeg niks meer….
Omwonenden hebben een keer gemeten en geteld. Een brug daar scheelt slechts een paar minuten lopen t.o.v. de dichtsbijzijnde bruggen. Je komt immers uit op de Wolvenstraat met smal en hellend trottoir, en dan moet je de Plompetorengracht nog aflopen, dat is geen feest, want er is redelijk wat verkeer en geen voetpad.
Kortom: een hoop gedoe voor weinig winst.
Goed voor de junkies hoeven ze niet zo ver te lopen
“…De loopafstand naar de stadskern was te groot…”
Zal best. Maar die wordt niet echt verkleind door een brug bij te bouwen.
Tenzij je ergens in het gebied ten noorden van Voorstraat en ten oosten van de Wijde Begijnestraat moet zijn. Zo niet, gaat het hooguit 200-250 meter schelen qua afstand (toch zo’n 2 tot 3 minuten, yay!).
Eigenlijk alleen als de route via Noorderbrug of Wittenvrouwenbrug betekent dat je daarna vanuit je startpunt gezien een een stukje /terug moet lopen/, levert het een marginale tijdswinst op.
Er gaat dus geen hond in eens wel in de Grifthoek parkeren met een brug, als dat ook dichterbij kan. Waarom zou je.
Ieder keer denken ze weer dat Utrecht een gigantische binnenstad heeft.
Dat heeft het niet. Het is, zeeeeeeer ruim genomen, grofweg 2km x 1.5km.
Binnen de singels denk ik dat je niet verder komt dan 2-en-een-beetje km2.
Dat gaat echt niks opleveren.
Bouw maar eerst de hernieuwde demkrabrug, daar help je de inwoners het meeste mee.
Die 10extra mensen per week die nu ineens wel van de parkeergarage gebruik zouden gaan maken? Wensdenken. Die paar 100 meter gaan mensen echt niet ergens anders voor parkeren.
Luchtfietselarij dames en heren.
Er is nog geen herontwikkelingsplan (dat zou er zomer 2023 zijn, maar nog niets gezien) en er is geen geld.
Ja, die brug staat wel in het plan maar er is nog niets concreets.
En wat anderen al zeggen: de tijdwinst t.o.v. de bestaande ingangen van de binnenstad is klein.
O en het wordt een voetgangersbrug he, geen fietsbrug. Voordat de fietsers zich al rijk rekenen. Het is in de Wolvenstraat e.o. te smal en druk en onoverzichtelijk om daar een dwarsstroom aan fietsers bij te kunnen hebben.
“Zo is er budget voor de herziening van het Wolvenplein, maar is de bouw van de brug daarin niet meegenomen.”
Stop eens met geld uitgeven (en dus met tijd verspillen aan dit onhaalbare plan). Er dreigt een begrotingstekort van 21 miljoen euro in 2026 in onze gemeente.
Het gaat zonder twijfel weer ten koste van een aantal bomen en parkeerplaatsen.
Deze brug is inderdaad hard nodig. Misschien nu nog niet, maar wel in de toekomst. Er komen heel erg veel nieuwe inwoners bij. Over 10 jaar verlangt men naar de ‘rust’ van nu.
@Voetganger:
heeft u de hoop dat, als het een voetgangersbrug wordt, de gemiddelde Utrechtse fietser zich daar ook maar iets van aan zou trekken? Bovendien verwacht ik dat Utrechts voorzitter van de fietsersbond al in de ontwerpfase verongelijkt zou protesteren.
@Nina:
eens. Maar dan wel ein-de-lijk die God en Lot vergeten Demkabrug aanpakken, het fietspad daar is gewoon intrinsiek onveilig.
@Statler. Zeg dat nou niet te hard. Voor je het weet leest Lot het en gooit ze de brug dicht voor fietsers. Kan ze weer ergens anders een stuk infrastructuur vernielen met ons geld.
Lijkt me een perfect locatie voor een mooie houten brug zoals de Magere Brug in Amsterdam. Alleen voor voetgangers en fietsers. Past mooi in het historische karakter, kost minder dan zo’n modern gedrocht (want ze moeten altijd opvallen en contrasteren) en neemt niet teveel ruimte in. Iedereen blij.