Nachttrein tussen Utrecht en Wenen gaat vanaf vandaag rijden Nachttrein tussen Utrecht en Wenen gaat vanaf vandaag rijden

Nachttrein tussen Utrecht en Wenen gaat vanaf vandaag rijden

Nachttrein tussen Utrecht en Wenen gaat vanaf vandaag rijden
De nachttrein tussen Utrecht en Wenen gaat vanaf vandaag iedere dag rijden. De Nightjet, zoals de trein heet, vertrekt elke dag aan het begin van de avond vanuit Amsterdam om via Duitsland uiteindelijk in Oostenrijk aan te komen.  

De nachttrein tussen Utrecht en Wenen gaat vanaf vandaag iedere dag rijden. De Nightjet, zoals de trein heet, vertrekt elke dag aan het begin van de avond vanuit Amsterdam om via Duitsland uiteindelijk in Oostenrijk aan te komen.  

NS en de Oostenrijkse spoorwegmaatschappij ÖBB zijn het initiatief gestart. Het was eigenlijk de bedoeling dat de trein al vanaf 13 december 2020 zou gaan rijden, maar vanwege de coronamaatregelen in de verschillende landen was dit niet mogelijk. Nu de Nightjet weer gaat rijden is Nederland voor het eerst sinds 2016 weer aangesloten op het Europese netwerk van nachttreinen.

Het startpunt van de trein is Amsterdam. Daarna stopt de Nightjet in Utrecht, Arnhem, München, Innsbruck en Wenen. In omgekeerde richting arriveert elke ochtend ook een nachttrein in Nederland.

Klimaat

“Na Berlijn, Brussel, Londen en Parijs voegen we met deze nachttrein naar Wenen en Innsbruck, wederom een rechtstreekse verbinding naar een Europese hoofdstad toe aan onze dienstregeling”, zegt Marjan Rintel, president-directeur van NS, “Bovendien is de nachttrein een klimaatvriendelijke manier om internationaal op reis te gaan.”

Ook Andreas Matthä, CEO van ÖBB, benadrukt het duurzame karakter. “Met de komst van de Nightjet markeren we de volgende mijlpaal voor een duurzaam Europees netwerk van nachttreinen. Reizigers kunnen met de Nightjet veilig, ontspannen en klimaatvriendelijk reizen. Een enkele treinreis van Wenen naar Amsterdam bespaart bijna 100.000 kilogram CO2-uitstoot in vergelijking met een vliegreis.”

Kleurcodes

Vanaf 15 mei is in Nederland het algemene reisadvies om niet naar het buitenland te gaan vervallen. In plaats daarvan is er een reisadvies per land. Dat gebeurt door middel van kleurcodes.

Op dit moment geldt voor zowel Duitsland als Oostenrijk de oranje kleurcode. Dit houdt in dat vanuit het ministerie van Buitenlandse Zaken alleen noodzakelijke reizen worden geadviseerd.

Door vandaag al te starten met de nieuwe verbinding wil NS voorbereid zijn op het moment dat mensen weer ongestoord kunnen reizen. En zitplaats voor de Nightjet begin bij 29,90 euro en een ligplaats bij 59,90 euro.

Gekoppelde berichten

29 Reacties

Reageren
  1. Berk

    Leuk, nachttreinen zijn echt een fijne manier van reizen.

  2. Gerda

    Mag de fiets mee in deze trein?

  3. Hans bronkhorst

    Nu Milaan ook weer, die ontbreekt echt!

  4. Suus

    Gaaf!! Gaan we zeker met ons gezin gebruik van maken! Zin in!

  5. Joëlle

    @Hans: je kan met de trein vanuit Milaan naar Basel en dan overstappen op de trein naar Utrecht/Amsterdam. Deze optie zou richting Milaan ook een mogelijkheid zijn?

    Lijkt me weer heerlijk om in de trein te stappen en dag erna in een ander land op te staan. Wenen -> Düsseldorf vond ik al een succes. Alleen jammer nu met corona dat je nog niet echt kan gaan reizen.

  6. Katja

    Coronaproof ?

  7. Scherpschutter

    Schandalig. Hoe is het uit te leggen aan particuliere bedrijven als Alltrain en Flixbus (die compleet op hun gat liggen in de coronacrisis) dat een prijstechnisch valsspelende staats-subsidietrein hun klanten naar Wenen steelt?

    En waarom zou ik als belastingbetaler moeten dokken voor het treinkaartje van een ander?

    Dit kan niet.

  8. Koel Hoofd

    Tot 2000 kon je heel makkelijk heel Europa door met de trein, zelfs helemaal naar Moskou! Als je een trein miste ging er binnen een uur wel een volgende. Dat vond men toen nog doodgewoon en was de reis een trip die pas eindigde bij aankomst.

    Ach de nostalgie…die goeie oude tijden…!
    Zouden ze nu weerom komen vanwege het klimaat?

  9. Erwin

    Hahaha @ss, maak je anders een keer druk over alle subsidies aan klm en luchtvaartsector. Dan is deze subsidie echt peanuts. Fijne avond man!

  10. Pol

    Sisi, ik kom eraan!

  11. Theo

    @Scherpschutter

    Dan hadden die busbedrijven met hun archaïsche vervoersmethoden maar met hun tijd mee moeten gaan. We kunnen niet altijd wachten op het traagste jongetje uit de klas.

    Busvervoer over lange afstanden is hoogst oncomfortabel, uiterst inefficiënt en hopeloos achterhaald. De Flixbus stamt nog uit de tijd van de trekschuit en de paardentram. Voor het instandhouden en faciliteren van die lachwekkend fossiele transportmethodes gaat de overheid mijn belastinggeld dus niet gebruiken.

    Neemt u gerust de Flixbus op uw volgende vakantiereis, lekker urenlang tussen de drugstoeristen zitten die geen geld over hadden voor grotemensenvervoer. Goede reis!

  12. Kees

    Prima alternatief maar de prijs is helaas nog niet concurrerend.

  13. E.N.

    De prijs niet concurrerend? Goedkoop is duurkoop.

  14. Piet

    @Kees hoezo niet concurrerend? Je spaart er een hotel overnachting mee uit voor die 60€ en je staat direct in de binnenstad. Als je vliegt dan heb je nog altijd wel een transfer naar de binnenstad nodig en niet ieder vliegveld heeft een goede verbinding met het ov. Wenen valt wel mee maar het treinticket is al wel 19€ maar een taxi die wel sneller is en vaker gaat ben je fors meer kwijt.

  15. Berk

    @Scherpschutter blaast u net zo hoog van de toren over alle staatsteun voor luchtvaartmaatschappijen die dagelijks meerdere keren op Wenen vliegen?

  16. Kees

    @Piet. Kijk eens naar de prijs van een ticket..

  17. Scherpschutter

    @Berk

    Absoluut. Het dient overheden in de breedst mogelijk zin ten strengste verboden te worden om subsidie te verstrekken. Dus ook voor luchtvaartmaatschappijen.

  18. Utrechtvoorutrecht

    @SS leerzaam dagje: over kerosine wordt geen belasting geheven. Over benzine en stroom wel. https://www.google.com/amp/s/amp.nos.nl/artikel/2289735-kabinet-ook-accijns-op-kerosine-heffen.html

  19. Josje

    Weet Scherpschutter dat er zonder subsidie bijna geen luchtvaartsector zou bestaan, of dat deze enorm klein zou zijn en we ook niet echt een samenleving gebouwd op consumentisme zouden hebben? Spullen zouden dan veel duurder zijn dan ze nu zijn, aangezien ook veel transport via vliegtuigen plaats heeft,

  20. Scherpschutter

    @Utrechtvoorutrecht

    Correct. Een groot onrecht. Tijd om de accijns op benzine en stroom ook op te heffen.

  21. Scherpschutter

    @Josje 14:43

    De feiten, cijfers en onderbouwing voor deze nogal boude stellingen graag.

  22. Piet

    @Kees, die treinprijzen staan onderaan het artikel
    Als ik nu op goedkope vliegtickets zoek vanaf amsterdam dan ben 67 enkele reis kwijt.
    7 euro goedkoper voor de trein, als dat niet concurrerend is?

  23. Binnenstadbewoner

    Heel goed initiatief. Vraag me wel af of hier buiten de vakantieperiodes voldoende vraag naar is, maar hopelijk wordt het een succesvolle en rendabele lijn.

  24. Josje

    @ Scherpschutter

    Ik onderbouw niks voor een roeptoeter eerste klas die zelf nooit iets echt onderbouwt.

    Iedereen die ook maar een beetje kennis van de economie heet weet dat het waar is. Anders zou de luchtvaartsector ook ni zo zwaar gesubsidieerd worden uiteraard.

    Dan kunnen we daar net zo goed per direct meet stoppen, denk je niet?

  25. Scherpschutter

    @Josje

    Teleurstellend, maar niet onverwacht. Vergeef me. Ik speelde even met u en zal u nu uit uw lijden verlossen en direct voor de knockout gaan. U zult hem niet eens zien aankomen. Beloofd.

    U maakt namelijk een gigantische denkfout. Luchtvaartmaatschappijen krijgen (buiten coronatijd om) geen cent subsidie. U leest het goed. Nul…Dat is slechts een overheidsnarratief dat de media en milieuwappies graag overnemen.

    Wat luchtvaartmaatschappijen WEL ‘krijgen’ is een korting op belasting of vrijstelling van belasting! Zoals op brandstof…Of op landingsrechten. Maar subsidie? Zero. Nul. Noppes. Nada. Nichts. Geen rooie rotcent. Geen belasting hoeven betalen en subsidie krijgen zijn uiteraard geheel verschillende zaken. Begrijp dit goed.

    Welnu. Wat er niets is kun je ook niet intrekken uiteraard. Dat kunt u vast volgen. Er is geen subsidie in te trekken! Er zijn alleen belastingen om te verhogen… En ja: dat dit markten totaal kapot maakt moge evident zijn (zie de wereld om u heen), evenals hoe succesvol een markt kan zijn als er geen belasting hoeft te worden (zie luchtvaartsector, een eclatant kapitalistisch succesverhaal).

    En daarmee is in essentie helemaal niets meer over van uw hele betoog. Maar dan ook echt helemaal niets.

    *drops the mic and checks out*

  26. Piet

    @Josje, je hebt gedeeltelijk gelijk. De luchtvaartsector zou echt zeer veel kleiner zijn. Echter vervoer over zee(wat dan het alternatief is voor veel producten) is vele malen goedkoper, producten zouden dus goedkoper worden.
    Maar wij wensen meer te betalen omdat alles snel-snel moet tegenwoordig .

  27. UtrechtvoorUtrecht

    @SS Prettig dat u uitcheckt. Geen belasting betalen en subsidie krijgen zijn procedureel natuurlijk heel verschillend. Maar ook u begrijpt dat, als er twee partijen zijn, de ene benadelen (belasting) of de andere bevoordelen (subsidie) uiteindelijk hetzelfde effect hebben.

    Het valt me op dat u altijd voor de eerste ingeving gaat en zelden verder kijkt. U gaat voor de knockout maar vergeet dat uw opponent ook reageert. Ik wens u de naieve kijk op de wereld toe, maar hou deze vooral voor uzelf.

  28. Josje

    Lekker veel feiten weer Scherptoeter. NOT.

    Wel belasting betalen en subsidie krijgen, of belastingkorting krijgen of belastingkwijtschelding (en dan volgens u niks gestort krijgen op de rekening) komt uiteraard per saldo of ongeveer op hetzelfde neer. Soms is het niet krijgen van subsidie, maar wel kwijtschelding van belastingen EN lucratiever en de overheid loopt zo ook nog eens veel geld mis, waardoor het ons als belastingbetaler, meer geld “kost”(tussen aanhalingstekens). per saldo.

    Dat is, als we meegaan in uw zogenaamde paradigma. echter klopt het niet wat u schrijft. Bedrijven in de vliegsector krijgen veelvuldig subsidie om mensen aan het werk te helpen (vaak re-integratie of om uit te geven aan uitzendconstructies) en men krijgt duurzaamheidssubsidies, om schoner te werken of om met nieuwer, veiliger en schoner materieel te vliegen. Dat zijn nog maar twee voorbeelden, maar er zijn er veel meer.

    Altijd leuk dat u denkt dat omdat u het zegt wij het allemaal maar moeten geloven. wat een onzin.

    Overigens mag de overheid gewoon geld uitgeven aan voorzieningen. Die hoeven helemaal niet altijd geld op te leveren. Dat is een raar soort theorie die de neo-liberaaltjes aanhangen, maar dat is helemaal geen vaststaande waarheid. De overheid mag gewoon (ook juridisch gezien) belasting innen om bepaalde voorzieningen in stand te houden of juist te introduceren. Dat doet ze immers ook bij aanleg of beheer van infrastructuur. Een internationale grensoverschrijdende spoorlijn is gewoon een goed idee. Misschien zou die lijn wel veel moeilijker tot stand komen zonder. Is de lijn eenmaal rendabel, dan kan de subsidie misschien ook langzaam afgebouwd worden. Soms heeft eerst investeren zin om iets überhaupt mogelijk te maken. Zonder subsidies en investeringen van de overheid had u niet zo’n goede internetverbinding gehad. Iets waar Nederland nog steeds internationaal mee aan kop gaat.

  29. Adriana

    Dat is fantastisch nieuws. Trouwens voor de boze man die Flixbus verdedigt: je kon al in de 80-er jaren met de nachttrein overal naar toe in Europa. Flixbus en andere supere goedkope opties bestonden niet. En het service personeel kreeg nog een fatsoenlijk salaris.

    Ook ik werk in het toerisme en ben absoluut voor duurzaamheid en fair pay!

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).