Er komen in Utrecht nieuwe regels voor het aanbieden van bedrijfsafval. Daarin is onderscheid gemaakt tussen ondernemingen binnen de singels en de bedrijven die daarbuiten liggen. De gemeente hoopt met de nieuwe aanpak de overlast in het centrum terug te dringen.
Zo moeten alle ondernemers binnen de singels een zogenoemde identificatiesticker op hun afvalcontainer plakken. Hiermee kan de gemeente de containers herleiden zodat de eigenaar aangesproken kan worden wanneer het afval verkeerd wordt aangeboden. Ook wordt het tijdstip waarbinnen het afval aangeboden mag worden beperkt van 00.00 tot 17.00 uur.
“We ontvangen steeds vaker meldingen over verkeerd aangeboden bedrijfsafvalcontainers, met name in de binnenstad”, zegt wethouder Susanne Schilderman. “Bijvoorbeeld containers die op geleidestroken staan, fietsenstallingen blokkeren of te lang blijven staan. […] Met deze nieuwe regels is voor iedereen duidelijk wat wel en niet is toegestaan, ongeacht of de gemeente je afval ophaalt of een ander bedrijf. Dat gaat ons helpen om samen de openbare ruimte opgeruimd en aangenaam te houden.”
Gevel
In de rest van de stad is de druk op de openbare ruimte volgens de gemeente minder groot. Daarom mogen ondernemers in deze gebieden hun afval nog tussen 00.00 en 20.00 uur aanbieden.
Voor alle bedrijven in Utrecht geldt wel dat zij hun containers zo dicht mogelijk bij hun eigen gevel moeten neerzetten, mits het ophaalbedrijf hier kan komen en de afvalcontainers niet de doorgang blokkeren.
De nieuwe regels gelden vanaf 15 juli van dit jaar.
10 Reacties
ReagerenHulde aan binnenstatter Sjoerd de Boer die zich hier hard voor heeft gemaakt!
Het gaat niet om nieuwe regels, want er zijn nooit regels geweest voor bedrijfsafval. Al vanaf 2018 probeer ik de gemeente zover te krijgen om regels te maken voor bedrijfsafval. De gemeente kwam pas in beweging nadat ik in de binnenstad flink herrie schopte door bedrijfsafvalcontainers naar het stadhuis te slepen. En al hoewel ik blij ben met dat er nu regels zijn, is er nog wel wat op aan te merken. Mijn review van de regels heb ik op mijn site gezet.
http://www.utrechtsesjoerd.nl/Afval/
Waarom moeten ondernemers hun afval dicht bij eigen gevel zetten……waarom moeten ondernemers hun afval niet gewoon achter hun eigen deur zetten zoals iedere Utrechter…….
Lekker bezig Sjoerd! Ik denk dat jij hier een van de aanjagers van bent geweest.
Problemen met bedrijfsaval halen het niet bij de afvalproblemen die door a-sociale binnenstadbewoners zelf worden veroorzaakt, zoals afval veel te vroeg neerzetten, afval veel te laat neerzetten als ophaaldienst al weg is en dus blijft liggen, half open vuilniszakken met etensresten erin, huisvuil dat niet meer in vuilniszakken wordt aangeboden (kost geld) maar in allemaal kleine zakjes/ doosjes e.d., grofvuil zoals bedden en matrassen bij huisvuil dat daarna blijft liggen, chemisch afval (verfresten e.d.) bij huisvuil, IKEA karretje bij huisvuil (ja echt waar), winkelwagentjes bij huisvuil, losse poepluiers bovenop vuilniszakken (echt waar), dumping van allerlei grofvuil … Vrijwel wekelijks maak ik meldingen bij de gemeente. Men heeft totaal geen haast om e.e.a. op te komen halen en laat het rustig een heel weekend en langer liggen.
Met dank aan stadsheld Sjoerd de boer.nl
Dak je wel Sjoerd de Boer
Fijn dat er nu regels zijn. Maar het is een gemiste kans dat de Gemeente het commentaar van Sjoerd niet heeft overgenomen.
@Charles:
Dat gaat natuurlijk om het ophaalmoment. Als het vuil is opgehaald moet de container gewoon weer naar binnen natuurlijk.
@ Binnenstadbewoner 5/7/2022 – 17:08
Klopt allemaal; niets overdreven.