De regels voor voetgangers en fietsers in een gedeelte van de binnenstad gaan veranderen. Vanaf 1 mei 2018 verandert namelijk het voetgangersgebied in de binnenstad. De nieuwe regels worden ingevoerd omdat er volgens de gemeente te veel irritaties en frustraties zijn bij bewoners, ondernemers en gebruikers van het centrum.
Voor bezoekers die te voet naar de binnenstad komen verandert er weinig. Vooral voor fietsers gaat de situatie veranderen. Het gebied waar alleen voetgangers welkom zijn gaat namelijk flink uitgebreid worden. De tijden waarin je niet welkom bent in het huidige voetgangersgebied gaan ook veranderen. Woensdag 11 april organiseert de gemeente een bijeenkomst in het stadhuis in de binnenstad om alle nieuwe regels duidelijk te maken.
Hoe zit het?
Op dit moment beslaat het voetgangersgebied in het centrum ongeveer het gedeelte tussen Hoog Catharijne en de Oudegracht, en de Lange Viestraat tot de Steenweg en nog de Choorstraat en de Lijnmarkt. Vanaf 1 mei komt daar de oostzijde van de Oudegracht tussen de Potterstraat en de Hamburgerstraat bij. Ook de aangrenzende straten; Ganzenmarkt, het Wed en de westzijde Oudegracht tussen Gaardbrug en Hamburgerbrug worden voetgangersgebied.
Voor verschillende delen van het gebied gelden verschillende tijden. Het onderstaande plaatje van de gemeente Utrecht toont de nieuwe regels.
Eigenlijk moest de uitbreiding van het voetgangersgebied, en daarmee het fietsverbod, al begin dit jaar ingaan en gelden op elke dag van de week tussen 10.00 en 18.00 uur. De maatregel leidde echter tot veel discussie in de gemeenteraad en bij belangenverenigingen. Daarom wordt het in afgeslankte vorm ingevoerd.
14 Reacties
ReagerenVooral hilarisch dat ze de Haverstraat een “comfortabele” fietsroute noemen. Als ik daar fiets tril ik nog harder dan een ander specifiek voorwerp…
Maak die hele Herenroute (Haverstraat-Hamburgerstraat-Herenstraat) autovrij (alleen noodzakelijk bestemmings- en bewonersverkeer) en leg een strak fietspad in het midden.
@Cas. Koop een verende zadelpen, kosten nog geen 15 euri’s !
Ik voorzie weer een paar makkelijke politie acties, ipv het probleem op te lossen
Bv. de fietsroute onder HC door, met aansluiting op de busbaan mag ook wel eens afgerond worden na al die jaren. Wat een Hel. 🙁
@ Cas
Tja, je moet er simpelweg wat voor over hebben om in of nabij een historisch centrum te wonen. Wat een first world problems en wat een gezeik en geklaag zeg. Hou toch eens op.
Prachtig! Maar laat ze ook eens controleren op die vervelende brommers en scooters. Die rijden nu nog veel op het fietspad. Maar deze horen op de weg, tussen de auto’s, binnen de bebouwde kom.
Hoe minder auto ,,hoe beter,,,fiets loop trein bus tram,,gezonder
Regels veranderen maar hanhaving niet levert een papieren tijger op.
Er liggen sinds een paar maanden nieuwe klinkers in. Fietst prima!
Het hele gebied helemaal afsluiten voor de fiets. Dit onoverzichtelijke gedoe is niet te handhaven. Ook de uitstoot van fijnstof door de fietsers (slijtage van de banden zoals bij auto’s) maakt afsluiten voor de fiets meer dan noodzakelijk. Ook de ontsiering door de enorme hoop fout geparkeerde fietsen is een schande. Het wordt daarom de hoogste tijd voorbetaalde fietsparkeerplaatsen. Weg met dat schrot uit onze mooie stad!
Leer de fietsers fietsen, als het donker is lichten aan!!!
Ook aan de goede kant van de weg, dat schijnt ook heel moeilijk te zijn. Stuur handhaving er eens op af. Fietsers moeten eens minder aso gedrag laten zien.
Ik wil reageren op het probleem combinatie voetgangers met fietsers. Dat gaat mijns inziens nooit samen. Zeker het studerende deel van Utrecht op de fiets, kijken niet en hebben een doel de bestemming asap te bereiken. De burgemeester van Praag heeft bepaald dat de fietsers in bepaalde delen van de binnenstad niet mogen komen. Goed voorbeeld doet goed volgen!
en sommige mensen kunnen niet goed lopen en gebruiken de fiets als hulpmiddel.
Wat wil het zeggen dat er speciale pop-up parkeerplekken zijn voor de fiets? Fietsen staan toch overal?
Of is dat na 1 mei over?