Nog steeds meer dan duizend parkeerplekken bij Hoog Catharijne dicht Nog steeds meer dan duizend parkeerplekken bij Hoog Catharijne dicht

Nog steeds meer dan duizend parkeerplekken bij Hoog Catharijne dicht

Nog steeds meer dan duizend parkeerplekken bij Hoog Catharijne dicht
Onder meer P6 bij Hoog Catharijne is al geruime tijd dicht.
Al geruime tijd zijn meerdere parkeergarages bij winkelcentrum Hoog Catharijne afgesloten. Op dit moment zijn 1137 plekken niet bruikbaar, maar ze blijken ook niet nodig want er is nog voldoende plek. Volgens Klépierre, eigenaar van het winkelcentrum, is de reden; de coronacrisis.

Al geruime tijd zijn meerdere parkeergarages bij winkelcentrum Hoog Catharijne afgesloten. Op dit moment zijn 1137 plekken niet bruikbaar, maar ze blijken ook niet nodig want er is nog voldoende plek. Volgens Klépierre, eigenaar van het winkelcentrum, is de reden; de coronacrisis.

Toen de coronacrisis uitbrak en het bezoek aan Hoog Catharijne flink afnam zijn meerdere garages gesloten. Zowel P2, P3 als P6 zijn op het moment dicht. Daar zijn in totaal 1137 parkeerplekken mee gemoeid.

Echt nodig zijn ze ook niet want er is volgens Klépierre voldoende capaciteit in de andere garages. In P1, P4 en P5 zijn in totaal 1923 plekken.

Een woordvoerder van het winkelcentrum laat weten dat op piekmomenten P3 geopend wordt. Er wordt verwacht dat deze garage in de loop van het jaar vaker geopend gaat worden. Ook P2 en P6 kunnen weer geopend worden als ze nodig zijn.

26 Reacties

Reageren
  1. Willem

    En een tweede reden: #utrechtonbereikbaar door de autopestmaatregelen van ons onvolprezen college.

  2. Tim

    Ik zou zeggen platgooien en woningen bouwen. Als je een garage zo weinig gebruikt verdient het niet om te blijven staan op zo’n centraal gelegen plek.

  3. Cico

    Slopen die hap en zet er woningen voor terug. Pal naast de singel, waar je ooit ‘op stand’ woonde. Lijkt me een leuke design opgave voor de architect, hopelijk niet een 1-1 kopie van historische gebouwen.

    En Kleppie zwamt er weer op los. Je kan op iedere dag over de hoofden van dagjesmensen lopen, het is stervensdruk in de stad. Zelf de maandagen zijn druk tegenwoordig. Corona crisis? Lijkt me sterk, mensen komen blijkbaar op een andere manier naar de stad of parkeren de auto elders.

  4. Humans First

    Kunnen er geen containers geplaatst worden voor het COA I.v.m. ruimtegebrek.

  5. Koel Hoofd

    Het beleid ‘pest de auto de stad uit’ werkt, de consument vond Utrecht al langer onbereikbaar en blijft nu echt weg. Bedrijven zullen dat voorbeeld volgen.
    Dat is heel slecht voor de Utrechtse economie….

  6. Nelis

    Wat mij betreft wordt P6, de garage op de foto, zo snel mogelijk gesloopt. Wat een verschrikkelijk lelijk gezwel is dat zeg, zo langs de nieuwe singel. Zonde

  7. Patrick

    Ja… ik als ras utrechter.. kom zelden nog in de stad… parkeren is veeel te duur.. openbaar vervoer is waardeloos.. (als je het nooit gebruikt) ook best lastig met tassen vol spullen..
    Helft van de winkels is dicht..
    Met andere woorden.. de gezelligheid is weg..
    Top gedaan gemeente.. top..

  8. Marcus

    En de helft van het ‘mooie’ Hoog Catharijne staat ook nog altijd leeg met mooi versierde dichtgeplakte ramen. Wat een succes! Afbreken en woningen bouwen!

  9. Realist

    Steeds meer parkeerplekken in de stad verdwijnen en hier zijn er ineens genoeg over. Stel die plekken maar beschikbaar aan de inwoners van Utrecht, dan wordt dat tenminste beter benut dan nu.

  10. Ihsan

    P6 is mogelijk het lelijkste gebouw van heel Europa, midden in een van de mooiste steden. Hoe kun je nu een artikel over dit gedrocht schrijven zonder Kleipierre te vragen wanneer de sloopdatum exact staat ingepland. Dit gebouw is een schandvlek. Elke keer als ik er langs kom draait mijn maag om.

  11. Michiel

    Meer dan 3000 parkeerplekken midden in het centrum om Kleppierre te bedienen, vlak naast het station nota bene, is ook bizar veel. Verander één van die garages in een fietsenstalling, een parkje of bouw er woningen. Daar hebben we echt behoefte aan.

  12. Pieter

    Ik snap niet dat P6 nog niet gesloopt is om een mooie verbinding te maken tussen de Rijnkade en Achter Clarenburg. Vind dat altijd een irritant groot, ondoordringbaar blok in de binnenstad, waarvoor je een hoop moet omlopen.

  13. Len

    Ik was oprecht in de veronderstelling dat P6 op de shortlist stond om gesloopt te worden. Misschien alsnog maar doen dan!

  14. GeeWee

    Als er zoveel ruimte over is, dan kunnen de tarieven toch omlaag? Wet van vraag en aanbod 😝

  15. Leon

    Sloop die afschuwelijk lelijke garages ajb zo snel mogelijk.

  16. Scherpschutter

    @Koel Hoofd

    Dat is niet alleen het gevolg, maar zelfs exact de bedoeling.

  17. Herman

    Reden nummer 3, de tarieven. Paar uur shoppen en je schrikt wat je kwijt bent, tarieven zijn torenhoog.

    @Pieter, P6 zal Klepierre nooit slopen, het is de bedoeling dat je door hun koopgoot loopt. Zelfde reden waarom de Moreelsebrug geen toegang tot perrons heeft.

    Klepierre is de baas in dit deel van de stad…….

  18. Hns

    Slecht bereikbaar, peperduur parkeren, groot risico op auto inbraak, dus alternatief zoeken en die zijn er genoeg. . . . Maarssenbroek, Nieuwegein, De Bilt, Zeist, Houten, verderop Culemborg. Eigenlijk hebben we Utrecht helemaal niet nodig om te shoppen.

  19. W

    Met dit anti-ondernemer beleid van het huidige en voorgaande college van B&W gaan steeds meer Utrechters winkelen in de kleine omliggende gemeenten. Parkeerkosten zijn dan ook meteen een stuk sympathieker. Kijk bij voorbeeld naar het onlangs het opdoeken van parkeerplaatsen voor de Utrechts historische bloemenmarkt door dit bestuur! Een schande voor Utrecht! Totaal geen gevoel voor de ondernemers die hier al héél lang hun waren verkopen en voor de mensen die graag naar de bloemenmarkt komen en niet op de fiets! kunnen komen. Een markt waar Utrechters dol op zijn!

  20. Ramon

    Ik lees hem weer ” de stad is per auto onbereikbaar” zal ik je nou eens verklappen dat deze parkeergarages met de auto prima bereikbaar zijn. Tsja niet met 80 per uur of in de spits. Maar op een doordeweekse middag of een weekenddag rij je er echt zo naar toe. Dus voor winkel of horeca bezoek is dat geen issue. Mensen die in de binnenstad werken komen en gaan vrijwel allemaal met OV of fiets

    De mensen hier die denken dat de stad alleen maar draait op automobilisten snappen er niet veel van. Het grote gros van de bezoekers van de binnenstad komt met de fiets of OV.

  21. Wim Vreeswijk

    Ze kunnen beginnen beter bij alle ingangen van Utrecht slagbomen en bordjes VOL=VOL plaatsen. Misschien dat dan de kwartjes gaan vallen…..?

  22. Koel Hoofd

    @Scherpschutter
    Dat is nog het ergste.
    Want de doelstelling is wel om 100.000 mensen te vinden die de 60.000 nieuwe achterlijk dure konijnenhokjes kunnen betalen waarvoor weer 80.000 nieuwe banen op fietsafstand nodig zijn.

  23. HansK

    Toen de komst van Hoog Catharijne bekend werd gemaakt, was er veel protest. Zelf heb ik me altijd verzet tegen de grote parkeercapaciteit, want elk aanbod schept zijn eigen vraag. Ons idee was om als compensatie snelle ov verbindingen te realiseren. Het college van B en W was echter niet te vermurwen. Er lag zelfs een plan om de Cathijnesingel te dempen en daar een toegangsweg van te maken. Dat ging niet door omdat het toenmalige Monumentenzorg ingreep.
    Wat mij betreft wordt de capaciteit verder afgeschaald en verdwijnen in ieder geval de twee lelijkste garages P6 en de garage achter de Mariaplaats.

  24. Paul

    @hns , als je het kwaliteit en sfeer verschil niet ziet in verschillenden centra…blijf lekker daar shoppen !

  25. Koel Hoofd

    @Paul
    Kom jij wel eens buiten stad Utrecht in provincie Utrecht?
    Kan het je aanraden, echte eye opener.

  26. Jeroen

    @HansK dan heb ik vast goed nieuws, de Springweg garage achter de Mariaplaats gaat weg en de Strosteeg wordt daar opnieuw aangelegd tussen Springweg en Oude Gracht.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).