Omslag voor Overvecht; hoe de identiteit van de wijk moet veranderen zonder het karakter te verliezen Omslag voor Overvecht; hoe de identiteit van de wijk moet veranderen zonder het karakter te verliezen

Omslag voor Overvecht; hoe de identiteit van de wijk moet veranderen zonder het karakter te verliezen

Omslag voor Overvecht; hoe de identiteit van de wijk moet veranderen zonder het karakter te verliezen
Foto's: Tamar Huijbregts
Het is al jaren een zorgenkindje van Utrecht: de wijk Overvecht. Tal van initiatieven moesten in de loop der jaren de reputatie en leefbaarheid van het gebied opkrikken. De nieuwe omgevingsvisie van de gemeente moet nog eens een flinke duw in de goede richting geven. Wat houden die aanpassingen eigenlijk in, en wat voor impact moet dat maken op de wijk?

Het is al jaren een zorgenkindje van Utrecht: de wijk Overvecht. Tal van initiatieven moesten in de loop der jaren de reputatie en leefbaarheid van het gebied opkrikken. De nieuwe omgevingsvisie van de gemeente moet nog eens een flinke duw in de goede richting geven. Wat houden die aanpassingen eigenlijk in, en wat voor impact moet dat maken op de wijk?

Hoge, onpersoonlijke flats, veel steen en een hoop scheurende auto’s door de wijk: het is op dit moment op veel plekken nog niet bepaald idyllisch wonen in Overvecht. Al jarenlang wordt geprobeerd de problemen in de wijk op te lossen, en ook het aanzicht van de wijk wordt daarin meegenomen. Zo staat Overvecht op het punt om een metamorfose te ondergaan aan de hand van een omgevingsvisie, die de gemeente samen met bewoners heeft gemaakt.

“Ik moet mijn stem verheffen en dat zegt eigenlijk al genoeg”, zegt wethouder Lot van Hooijdonk terwijl ze aan de Carnegiedreef staat. Het is donderdagochtend en de spits is al een tijdje voorbij, maar de auto’s razen nog steeds om de haverklap voorbij, afgewisseld met een verdwaalde fatbike en scooter. Het gaat allemaal goed aan de drukke weg, maar hectisch is het wel. De Carnegiedreef is een schoolvoorbeeld van wat er anders kan in Overvecht, meent de wethouder. In Overvecht gaan namelijk niet alleen de hoofdwegen op de schop, ook een heleboel andere plekken kunnen een opknapbeurt gebruiken. De wijk moet toekomstbestendig worden. Onder andere de gemeente, wijkbewoners en ondernemers uit Overvecht hebben zich gebogen over de toekomstplannen. De resultaten moeten tot op zijn minst 2040 een positief effect hebben.

Tekst loopt door onder afbeelding

Nu de kogel door de kerk is, en om die plannen kracht bij te zetten en grijpbaar te maken, fietst Lot van Hooijdonk samen met de verantwoordelijke stedenbouwkundige, mobiliteitsadviseur, landschapsarchitect en gebiedscoördinator door de wijk om de grootste knelpunten -en overigens ook de meest kansrijke- plekken in de wijk toe te lichten. Aldus Van Hooijdonk tijdens de fietsrit: “Er zijn al plekken in Overvecht waar het de goede kant op gaat, maar er is nog een hoop te doen. Gelukkig kunnen we nu aan de slag.”

Verkeer

Het verkeer is één van de aandachtspunten van Overvecht, vertelt de stedenbouwkundige die het ontwerp van de nieuwe Carnegiedreef heeft gemaakt. Op de weg komt alles waar het nieuwe Overvecht voor staat samen: een groenere, klimaatbestendigere straat waarbij de fietser en voetganger meer vrijuit kunnen. Auto’s moet inleveren op het asfalt; het openbaar vervoer moet een grotere speler worden. De grote, karakteriserende flats moeten meer allure krijgen door op de begane grond woningen te bouwen, waardoor de anonimiteit in de wijk afneemt. Er moeten ten slotte toch meer huizen komen in Overvecht, en dat moet onder andere gebeuren door bestaande gebouwen te transformeren. “Het moet een plek worden waar mensen elkaar kunnen ontmoeten, een plek waar recreatie is”, vertelt de stedenbouwkundige. “In een wijk als Overvecht kan dat goed.”

Tekst loopt door onder afbeelding

De manier waarop auto’s in en rondom Overvecht rijden, lijkt in de omgevingsvisie het meest te veranderen. In Overvecht is namelijk relatief veel autoverkeer, en bestuurders rijden bovendien vaak hard. “Overvecht is een jaren zestig wijk. In die tijd dacht men dat de auto de toekomst was”, vertelt Lot van Hooijdonk terwijl ze op de Theemsdreef staat. “Daar denken we nu anders over. Het is tijd om nog eens goed naar dit soort straten te kijken.” Auto’s moeten minder hard rijden, en bussen moeten voor bewoners een uitkomst bieden. Zo vertelt de mobiliteitsadviseur die zich heeft gebogen over het dossier Overvecht: “We willen auto’s niet verbannen, maar het openbaar vervoer is de toekomst. Daarom focussen we daarop in Overvecht.”

De woonwijken van Overvecht moeten veiliger, en in de toekomst niet meer gelden als binnenweg om de drukkere wegen te vermijden. Veel wegen worden ingericht voor bestemmingsverkeer. Door alle maatregelen moeten er tot wel de helft minder auto’s komen te rijden door straten zoals de Theemsdreef, vertelt de mobiliteitsadviseur.

Tekst loopt door onder afbeelding

Afbeelding: gemeente Utrecht

Bewoners

De plannen zijn bedoeld om het voor de inwoners van de wijk aangenamer te maken. Een groep die in de toekomst bovendien gemêleerder moet zijn, is te lezen in de ambities die de gemeente heeft. Er moet diversiteit ontstaan in onder andere de sociaaleconomische achtergrond – een punt waarmee Overvecht lange tijd moeite had. Toch moet er verandering komen door huizen in verschillende prijssegmenten aan te bieden. Bijzondere woonconcepten moeten ook meer ruimte krijgen, vertelt de gebiedscoördinator die de Camera Obscuradreef onder handen heeft genomen: “De wijken veranderen langzaam van identiteit. Met nieuwbouwwoningen en meer diverse bewoners zien we een omslag in de buurt, terwijl we het oorspronkelijke karakter behouden.”

Ook voor het straatbeeld betekent dat verandering: De stenige, onsfeervolle binnenplaatsen zoals eerst bij de Camera Obscuradreef moeten verdwijnen. Bewoners moeten elkaar vaker tegenkomen, en de wijk moet leven, zoals de

Gebiedscoördinator trots vertelt: “Vroeger was dit een plek waar men misschien liever niet kwam. Nu zie je hier allerlei mensen rondlopen.”

Tekst loopt door onder afbeelding

Voor het woningaanbod heeft de gemeente als uitgangspunt dat het huidige aantal sociale huurwoningen behouden blijft. De extra woningen zullen vallen in het midden- en hogere segment. Mogelijk wordt er geschoven in de woningen die al bestaan; nieuwe sociale huurwoningen worden gebouwd en bestaande bouw wordt het middensegment. Rondom het station en centrum van Overvecht komt nieuwe hoogbouw, die 50 tot 70 meter hoog mag worden. Qua karakter moet het passen bij de architectuur die de wijk op dit moment al heeft, zegt de gemeente.

Bijsturen

Met de nieuwe visie voor Overvecht hoopt de gemeente een wijk met een problematisch verleden om te vormen naar een toekomstbestendige, afgewogen buurt. Daarin zitten een hoop belangen en ambities, die zaken zoals het verkeer en nieuwbouw overstijgen. Denk aan het gevoel van veiligheid en de transitie naar een buurt die steunt op betrouwbaar openbaar vervoer. Ook de gemeente erkent dat er veel ambities zijn, en dat die bovendien best wel eens haaks kunnen staan op elkaar. De plannen voor het nieuwe Overvecht zijn volgens de gemeente daarom zorgvuldig afgewogen keuzes waarin verbetering en groei centraal staan. Ook voor bewoners, nieuw of geboren en getogen, zal het ongetwijfeld wennen zijn de komende jaren. De gemeente heeft vertrouwen in de plannen, maar zegt ook de voortgang van de transformatie in de gaten te houden. Mochten er bepaalde plannen niet werken, kan er bijgestuurd worden, en toegewerkt worden naar een Overvecht dat voor iedereen plezierig wonen wordt.

Gekoppelde berichten

18 Reacties

Reageren
  1. Lombokker

    De Groenlinkse droomwereld blijft iedere realiteit hardnekkig negeren, zelfs als ze er letterlijk met hun neus bovenop staan. Wat is dat toch met die mensen?

  2. Scherpschutter

    En hoe denken de Overvechters zelf eigenlijk over Lot’s ‘visie’ van een 19e eeuwse woonwijk vol totaal geïmobilliseerde overheidsafhankelijken?

  3. Van Puffelen

    Als het luk om het criminele karakter uit de wijk kan te halen, dan is het er mooi wonen, maar nu wil ik er echt niet wonen!!!

  4. De hovenier

    Mooie praatjes maar hoe verander je de mentaliteit van de bewoners.
    Wand daar ontbreekt het aan bij een zeer grote groep bewoners van deze wijk.het interesseert deze groep namelijk helemaal niets . wat we ook doen. nieuw groen,planten worden gestolen en zien we terug in prive tuintjes.speeltuintjes worden vervuild door achter gelaten blikjes en etenswaar.,ondergrondse containers .veelal een vrijstaat tot het dumpen van huisraad.diep triest de instelling van veel bewoners.ze realiseren zich niet dat deze mentaliteit s instelling jaarlijks word doorberekend door het verhogen van de gemeentelijke belastingen dit jaar weer 100 euro meer betalen .terwijl ik alleenstaande man 1 vuilniszak in de week aan lever ik betaal daar nu 113 euro per maand voor. De vervuiler betaald toch is de slogan verhoog de gemeentelijke belasting maar op kanaal eiland/ Kanaalstraat en omgeving/overvecht/ en sla de bewoners van oog in al eens een keertje over.nee hoor wij hobbelen lekker zonder slag of stoot achter deze jaarlijks verhoging aan zonder te zeggen genoeg zo.

  5. Carla

    Welk karakter te verliezen het is een getto wil er zo snel mogelijk weg maar lukt me niet

  6. Bernhard

    Infeite is de verandering pas traag op gang gekomen. De huidige nieuwbouw en enkele parkjes tussen flats laat al zien hoe het veel beter kan.
    Wat in het huidige overvecht opvalt hoe slecht het de OV structuur is. Ondanks een zeer goed trein station geen HOV busbaan hier vrijwel te ontdekken. Een tramlijn, of op zijn minst heel veel vrije busbaan zou logisch zijn. Het kan met lijn 1 wel 50 minuten duren van Overvecht noord naar CS. De bussen staan met de autos in de file voor het stoplicht vaak.
    Automobiliteit stond in de 60/ 70 jaren voorop. Dit is te zien aan veel te veel parkeer terreinen die vaak half leeg zijn. Hier boeiend groen kan een enorme sfeer verbetering zijn.
    Ook diversiteit bevolking is zeker een punt. Bijvoorbeeld meer plek voor kunstenaars, atelier ruimtes , meer buurt horeca, leuke winkel wandel routes die een netwerk vormen.

  7. ACTK

    Een mooi verhaal, en oppervlakkig bekeken ook een prima uitgangspunt voor de komende tientallen jaren. Maar er gebeurt iets geks wat vooral Overvechters even goed in de gaten moeten hebben. Terwijl er wordt gezegd dat de wijk wordt versterkt met woningen in het midden en hogere segment (omdat de wijk al heel veel woningen in het lagere segment heeft) verschijnt er ineens een apart zinnetje:

    “Mogelijk wordt er geschoven in de woningen die al bestaan; nieuwe sociale huurwoningen worden gebouwd en bestaande bouw wordt het middensegment.”

    Mogelijk gaan we dus helemaal geen nieuwe woningen in het hogere segment bouwen. Maar we gaan de huidige woningen bestempelen als middensegment en we bouwen (nog) kleinere woningen bij om het totaal aantal woningen in het lage segment gelijk te houden.

    Een geniale truc die de huidige bevolking van Overvecht gelijk houdt terwijl er ondertussen nog meer woningen in het lage segment bij komen.

    Overvechters hebben niks tegen mensen die in huizen wonen in het lage segment, anders woonden ze niet op Overvecht. Maar alle wijken in Utrecht, en haar bevolking, zouden beter af zijn als we in sterke wijken ook wat laag segment toevoegen en in zwakkere wijken (zoals Overvecht) ook wat hoger segment bijbouwen.

    Dat is dus wat hier NIET gebeurt. We houden de woningen gelijk, geven ze een ander stempel en daardoor kunnen we weer meer bewoners die in het lage segment hun weg moeten vinden, stallen op Overvecht…

    ‘Geniale truc’ is wat geflatteerd. Misschien is ‘bedrog van Overvechters’ of een ‘naaistreek’ een betere kenschets?!

  8. Elsbeth de Groot

    “Met nieuwbouwwoningen en meer diverse bewoners zien we een omslag in de buurt, terwijl we het oorspronkelijke karakter behouden.”
    Blijkbaar niets geleerd van Mariakwartier. Leek leuk toen het gebouwd werd. Inmiddels wordt ook daar de diversiteit weer beperkter.

  9. Maarten

    Kijkend naar Overvecht (ik woon er zelf al 12 jaar) snap ik de ambitie. Alleen is de Carnegiedreef geen weg die als eerste aangepakt moet worden.
    Er is daar veel groen, een los fietspad, parkjes en speeltuinen bij de flats.
    Het kan hier zeker beter, maar dan zijn andere plekken, zoals idd de Camers Obscuradreef, harder aan een verbetering toe.

    Als we meer diversiteit in de wijk willen, dan is het juist nodig om meer startershuizen te bouwen, de rest wordt vanzelf duurder en dan komt het met de diversiteit in de wijk wel goed.

    Nu nog een betrouwbare wethouder op dit plan en dan hebben we er misschien nog wel vertrouwen in ook.

  10. Taco Nijhoff

    Er wonen veel mensen die afhankelijk zijn van de auto waaronder veel mensen met een beperking. Voor hen is het OV ongeschikt. Weghalen van parkeerplaatsen wordt een ramp die tot immobiliteit en afhankelijkheid gaat leiden?

  11. Taco Nijhoff

    In Overvecht wonen veel mensen die afhankelijk zijn van de auto waaronder veel mensen met een beperking. Het OV is voor hen geen optie. Opheffen van parkeerplaatsen maakt mensen immobiel en afhankelijk. Nu is er nog geen parkeerprobleem. Mensen met een beperking zullen hard getroffen worden.

  12. Michiel

    Anti-auto Lot. Dat Overvecht niet veranderen is goed, maar als ze talloze wegen ala Marnixlaan gaat aanleggen belanden bewoners van regen in de drup.

  13. Nina

    “De identiteit veranderen zonder het karakter te verliezen.” 🙄 Men bedoelt dat ze ook dit gebied weer gaan volbouwen. Zeg dát dan gewoon.

  14. Pee

    “Gebiedscoördinator trots vertelt: “Vroeger was dit een plek waar men misschien liever niet kwam. Nu zie je hier allerlei mensen rondlopen.”
    Hij bedoelt het andersom natuurlijk .
    Dat weet een koe nog wel.
    De demografie moet veranderen anders word het een enclave.

  15. Bert

    Jaja, dat Overvecht zo’n plek is, waar je liever niet komt, als je niet hoeft, is de schuld van de auto, niet van de mensen die er wonen.

  16. TB

    Als je iets wil doen aan de wijk, moet je de bevolkingssamenstelling aanpassen. Minder sociale woningbouw, dus slopen flats en daarvoor in de plaats dure vrije sector woningen.
    Dat gaat niet of maar mondjesmaat gebeuren want het aantal sociale huurwoningen moet minimaal gelijk blijven. Zo gaat het dus niet lukken helaas.

  17. cas

    Dus de identiteit van een wijk wordt verbeterd door minder auto’s, fietsers voorrang, de huidige bewoners weg krijgen door woningen te bouwen boven hun budget en falende woonconcepten neer te zetten.
    Hebben ze nu echt helemaal geen idee op dat stadhuis? Waarom zetten ze niet gewoon neer wat ze echt willen, de armlastige sociale onderklasse wegwerken door het onbetaalbaar en onaantrekkelijk voor ze te maken. Voor sociaal beleid is geen ruimte meer in de stad.

  18. Max

    Vooral de vele troosteloze half lege parkeer terreinen opheffen en meer eigen busbanen of tram die ook stond gepland….!
    Geen bestaande woningen slopen, alleen als het laagbouw flats zijn. En meer ikonische architectuur als je het hogere segment wil aantrekken.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).