Onderzoek onder bewoners voor aanpak Westelijke Stadsboulevard | De Utrechtse Internet Courant Onderzoek onder bewoners voor aanpak Westelijke Stadsboulevard | De Utrechtse Internet Courant

Onderzoek onder bewoners voor aanpak Westelijke Stadsboulevard

Onderzoek onder bewoners voor aanpak Westelijke Stadsboulevard
Een schets voor de westelijke stadsboulevard
Er wordt getest welk type reiziger in de wijken West en Noordwest wonen in Utrecht. Op reistype.nl kunnen bewoners invullen wat voor type reiziger zij zijn. Met de informatie uit de test kan uiteindelijk, volgens de gemeente, een passend alternatief voor de auto worden aangeboden.

Er wordt getest welk type reiziger in de wijken West en Noordwest wonen in Utrecht. Op reistype.nl kunnen bewoners invullen wat voor type reiziger zij zijn. Met de informatie uit de test kan uiteindelijk, volgens de gemeente, een passend alternatief voor de auto worden aangeboden.

De test is de eerste stap in de mobiliteitsaanpak van de Westelijke Stadsboulevard. De Marnixlaan, Sint Josephlaan, Cartesiusweg, Thomas à Kempisweg, Spinozaweg, Lessinglaan, Joseph Haydnlaan en Pijperlaan tussen de Marnixbrug en het 24 Oktoberplein worden samen de Westelijke Stadsboulevard.

De herinrichting moet de stad prettiger leefbaar maken, onder meer dankzij meer groen, een bredere middenberm en minder rijbanen. De gemeente schrijft: “Intelligente en communicerende verkeerslichten voorkomen lange wachtrijen in straten waar mensen wonen. De mobiliteitsaanpak helpt daarnaast om mensen minder met de auto te laten reizen.”

Bewoners krijgen een verzoek om deel te nemen in de brievenbus. In Leidsche Rijn en Vleuten-De Meern valt begin januari ook een verzoek voor het invullen van de reisstijltest op de deurmat. Er wordt een app ontwikkeld waarmee de reis van bewoners kan worden gepland. Die zou in de tweede helft van 2019 beschikbaar zijn voor alle inwoners van het proefgebied.

8 Reacties

Reageren
  1. Anti-autorasicme

    Geen stadsboulevard, dat gaat mensen alleen maar irriteren en gaat niet zorgen voor een beter klimaat want de autos zullen toch wel rijden en de autos zorgen maar voor 25% van de nederlandse uitstoot dus waarom zou je daarin maatregelen gaan nemen op een plek waar autos toch al sowieso moeten rijden. Het zou nog efficienter zijn voor de uitstoot om landelijke wegen korter of handiger te maken (denk aan de noordelijke randweg) dan dat je alle autos stil gaat zetten op 1 rijbaan met draaiende moters om 3 fietsers en een bus voor te kunnen laten. Het plan levert gewoon alleenmaar nadelen op. Een draaiende moter die moet optrekken verbruikt meer dan een auto die in 1 weg kan door rijden dus wat bezielt de gemeengemeente in hemelsnaam!?

  2. BW

    Als je de foto en de artist impression ziet bij dit artikel is er geen enkele reden om tegen de stadsboulevard te zijn. Prachtig idyllisch plaatje, het ontbreekt alleen nog aan spelende kinderen op straat. De praktijk is echter dat het daar gedurende grote delen van de dag ramvol staat met auto’s.

    Mobiliteit is in een groeiende stad een vraagstuk waarop ik de antwoorden ook niet paraat heb en ik begrijp dat we de problemen niet kunnen (en willen) oplossen door de stad dicht te asfalteren. Met die stadsboulevard gebeurt echter het omgekeerde: de capaciteit wordt gehalveerd. Alsof die auto’s allemaal zullen verdwijnen als je het wegdek halveert. Echt onbegrijpelijke logica.

  3. Berk

    Precies BW, ik zie de logica ook niet. “De mobiliteitsaanpak helpt daarnaast om mensen minder met de auto te laten reizen.” Ik moet gewoon om 9 uur op mn werk zijn sochtends, en met de auto is in mijn geval van deur tot deur letterlijk 2x sneller als het OV, dus bestaat die mobiliteitsaanpak er dan sec uit om mij als automobilist zo te frusteren dat ik uit arren moede het OV pak (wat mij dus 2x zo langzaam op mijn plek van bestemming brengt)?

  4. Harry

    Dat die oude Renault nog door de milieuzone komt zeg ! GL doe er wat aan!

  5. Bernhard

    Een van de goorste en lelijkste stukjes Utrecht. Hopelijk wordt de stadsboulevard snel gerealiseerd.

  6. Martin

    Ergens klopt er iets niet. “Intelligente en communicerende verkeerslichten voorkomen lange wachtrijen in straten waar mensen wonen. De mobiliteitsaanpak helpt daarnaast om mensen minder met de auto te laten reizen.”
    Ik vrees dat mensen alleen maar minder met de auto gaan als er lange wachtrijen zijn. Het idee van de gemeente is dat er buffers komen, waardoor er minder auto’s tegelijkertijd de stad in gaan. Ik ben heel benieuwd hoe groot die buffers zijn.

  7. Angelique

    @Martin
    ojee, als dat waar is, krijg je net zo’n kunstmatige file als op de Venuslaan. Da’s niet prettig wonen.

  8. Cor Nelis

    Dus de Gemeente denkt voor mij te kunnen bepalen wat een passend alternatief voor mijn auto is…. Dat dacht ik niet, ik doe zoveel mogelijk op de fiets, maar daarnaast is mijn auto (o.a. door mijn leeftijd) een must. En niet alleen voor mij, maar voor heel veel ouderen

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).