Onduidelijkheid over grote woontoren op CAB-gebouw - De Utrechtse Internet Courant Onduidelijkheid over grote woontoren op CAB-gebouw - De Utrechtse Internet Courant

Onduidelijkheid over grote woontoren op CAB-gebouw

Onduidelijkheid over grote woontoren op CAB-gebouw
In de laatste plannen voor de Cartesiusdriehoek is een grote woontoren op het CAB-gebouw te zien.
Er zijn schriftelijke vragen gesteld over de woningbouw boven op het monumentale CAB-gebouw. Uit een informatieavond bleek dat er in plaats van het aanleggen van een daktuin een ‘enorme flat’ is gepland op het dak van het CAB-gebouw.

Er zijn schriftelijke vragen gesteld over de woningbouw boven op het monumentale CAB-gebouw. Uit een informatieavond bleek dat er in plaats van het aanleggen van een daktuin een ‘enorme flat’ is gepland op het dak van het CAB-gebouw.

De fracties van GroenLinks, ChristenUnie en de SP zijn verbaasd over de verschillen in de plannen. In een koersdocument over het gebouw werd gesteld dat er een mogelijkheid is een daktuin of een dakakker en het toevoegen van een accent met een bijzondere functie op het gemeentelijke monument (zie onderstaande afbeelding).

“Nu blijkt echter uit de plannen dat er een enorme (a-symmetrische) flat op het dak van het (symmetrische) CAB gebouw is gepland, uitsluitend bestemd voor wonen”, aldus de partijen. Ze vragen zich af waarom er alleen maar een woonfunctie is voor het plan en of het niet op gespannen voet zou kunnen staan met de muzikale broedplaats dB’s in het CAB-gebouw.

Cartesiusdriehoek

Het voormalige rangeerterrein van de NS, langs de Cartesiusweg, moet een duurzame, groene stadswijk worden met zo’n 2400 woningen en weinig auto’s. De wijk in Utrecht-West wordt de Cartesiusdriehoek genoemd. Er komen zo’n 2400 koop- en huurwoningen, waarvan minimaal 580 sociale huurwoningen en 300 starterswoningen met middelhoge huurprijzen.

Het CAB-gebouw, wat voorheen een busremise en werkplaats was van de NS, moet de ontmoetingsplaats van de buurt worden. Daar zullen maatschappelijke en commerciële voorzieningen zijn voor onder andere sport, cultuur, horeca en winkels. Bovendien moet een tunnel van de Locomotiefstraat naar de Tweede Daalsedijk zorgen voor een snelle verbinding met de rest van de stad.

Sinds 2000 is de gemeente Utrecht al bezig met de grootschalige herontwikkeling van het gebied van zo’n 120.000 vierkante meter, wat er grotendeels braak en desolaat bij ligt. Het gebied ligt ingeklemd tussen de sporen naar Amsterdam en Den Haag/Rotterdam en de Tweede Daalsedijk en loopt parallel aan de Amsterdamsestraatweg.

De originele plannen met de mogelijkheid voor een dakterras of -akker.

23 Reacties

Reageren
  1. Barend

    Is toch helemaal niets mis mee, zo’n toren? We wonen in een STAD, heren en dames politici.

  2. henk

    Laat groen links eerst eens duiken in het door GL veroorzaakte tram fiasco van 100 miljoen…

  3. Bert

    Mooie mix van wonen en leefruimte juist, geeft ook mooi hoogteaccent aan de cartesiusweg daar. Mooi plan, houden zo!

  4. Fred

    Ga eens bouwen, en rap wat! Onze stad heeft dringend nieuwe woonruimte nodig!

  5. Herman

    Kein geloel,bouwen schnellll!

  6. Wouter

    Het mooie CAB gebouw valt weg als er een te grote flat in komt te staan.

  7. Dennis

    2400 Woningen en weinig auto’s. Beetje jammer weer, volgens mij is het een vrije keuze van mensen om wel of geen auto te willen rijden. Dit kun je niet afdwingen door maar gewoon minder parkeerplaatsen aan te leggen. Probleem zal zich gewoon verplaatsen naar omliggende wijken met verhoogde parkeertarieven tot gevolg let maar op mijn woorden!
    Zelfde probleem zie je nu ook al in de omgeving van het MAX gebouw.

  8. Katja

    Zo gaat Utrecht om met historisch erfgoed. Kijk maar naar de watertoren op Rotsoord. Kom op maar, reageren 🙂

  9. Bill

    Wat een geneuzel, dit is juist een mooie aanvulling op het CAB-gebouw. Oud en nieuw gaan in dezen goed samen!!

  10. Erik

    Op 100 meter van een station, perfect toch? Daar moet je juist zo dicht mogelijk bouwen.

  11. Paulien Rozema

    Als buurtbewoner en wonend oo de Cartesiusweg ben ik erg geschrokken van de plannen en voel me erg bedonderd door zogenaamd mee te mogen denken etc !!
    Onze horizon en zicht gaat geheel verdwijnen , wij zijn trots op het oude mooie Cab gebouw met geweldige activiteiten .
    Belachelijke pretentieus allemaal en de ns zou gekozen hebben voor het mooiste plan !
    Was eerlijk geweest als zij gewoon zou zeggen , in de hoogt bouwen is veel goedkoper !
    Hoop dat de poltitiek aan de overburen zal denken en hier wat aan zal doen .
    Paulien

  12. Bert

    @Dennis voor mensen die zo nodig een auto willen hebben ze Leidsche Rijn gebouwd. Waar je gaat wonen is ook een keuze, genoeg mensen die geen auto (willen) hebben om dit gebied mee te vullen.

    @Wouter De buitenkant van het CAB gebouw blijft gelijk volgens mij, dat grote platte dak is nou niet het boeiendste aspect ervan.

  13. GeeWee

    Parkeren goed regelen! Gemeente, houd je aan de parkeernorm, ook voor deze wijk. Natuurlijk is er een stoptreinstation vlakbij maar het is wensdenken om te verwachten dat mensen allemaal geen auto zullen aanschaffen.

    On topic: de toren bovenop CAB-Rondom is inderdaad een aanfluiting. Hoogbouw er omheen, helemaal prima. maar waarom moet dat erbovenop? Lijkt me ook een dure manier van bouwen en daarnaast verwacht ik problemen met geluidsoverlast (concertzaal, oefenruimtes, kroeg).

  14. Joep

    @ Henk

    Het tramfiasco is nog altijd een VVD-fiasco en geen GL-fiasco.

    De VVD in de provincie heeft betrouwbare projectmedewerkers uit het project gewipt en ze vervangen door corrupte(bevriende?) ex-BAM medewerkers, die moedwillig meerkosten veroorzaken die moedwillig aan BAM betaald moeten worden. De tram is eerder ene provinciaal dan lokaal project en wordt geregeld door de VVD. Al jaren.

    De Groen Links wethouder is bewust buiten de communicatie gehouden. Er zijn bewust dingen voor haar verzwegen en achtergehouden, juist zodat zij niet eerder kon ingrijpen.

  15. Joep

    @ Alle reaguurders die weer vinden dat kritiek op dit plan dorps gezeur is….

    Het belangrijkste argument van de woontoren op het gebouw is volgens mij dat dit op gespannen voet staat met de podiumfunctie van het gebouw = feestjes + muziek + veel publiek; dus overlast voor mensen die erboven gaan wonen. Dit is juridisch dus niet te realiseren. Bijkomend argument is dat de beloofde daktuin + dakakker gaan verdwijnen in de plannen. Dit staat op gespannen voet met een stad die moet vergroenen. Groene daken houden water vast en zorgen voor verkoeling in een steeds warmer wordende stad. Daar moeten er eigenlijk juist steeds meer van komen in de stad.

  16. Bill

    Beste Paulien, dit is nou het wonen in de stad. Er is altijd beweging en meer mensen zoals u willen in de mooiste stad van Nederland wonen.
    Utrecht gaat nog veel harder groeien en de dichtheden worden aanmerkelijk groter. U heeft nog het geluk binnen Utrecht dat er de zeer brede Cartesiusweg en een bomenrij tussenzit!

  17. Sjaak

    Wat een laffe bouw weer! Waarom niet lekker de lucht in? Luxe koopappartementen, 150 m2 minimaal.

  18. Leen

    Ik zie geen toren?

  19. Angelique

    Een grote woontoren? Welnee, ik zie gewoon een paar enkele verdiepingen extra.
    Wel een goed idee trouwens, een grote woontoren.
    Kunnen mensen lekker dicht bij de stad en een treinstation wonen en hoeven we geen groen op te offeren.

  20. Dirk

    Mooie aanvulling op het gebouw inderdaad. Maak duidelijk aan toekomstige bewoners dat dit een culturele plek is waar geluid en mensen tot diep in de nacht buiten op straat potentieel erbij hoort en je bent klaar.

    @Dennis 5/12/2018 – 12:49
    Je hebt altijd de keuze om een auto te bezitten. De gemeente heeft echter geen verplichting om beleidsmatig parkeerplekken te faciliteren zodat autobezitters een auto op loopafstand van hun huis hebben.

    Dat geldt voor mensen die op die locatie gaan wonen en voor mensen in de buurt die nu een parkeerplek op straat voor hun huis hebben.

  21. James

    Dat GroenLinks dit een grote woontoren noemt is weer een mooi voorbeeld van hun verwrongen beeld van de realiteit.

  22. Zonnewende

    Wat een afkalven van het voorgespiegelde idee weer!
    Ik ben normaal heel erg van hoogbouw. Maar het grote platte dak van het CAB gebouw vraagt gewoon om een leuke publieksfunctie. En inderdaad: een dakakker past bij de ambities van duurzaamheid, natuur- en milieu-educatie en vergroening en klimaatbestendigheid van onze stad.

    Hopelijk kan het plan weer omgekeerd worden!

    Maar als dat niet kan, zou ik het vierkante symmetrische karakter van het gebouw willen behouden. Bouw een even groot vierkant gebouw van een verdieping of 6 erop (evt mbv zelfde constructie als bij De Sijpesteyn toren) en leg daarop alsnog een dakakker icm daktuin. Meer dan genoeg ruimte. En win win.

    En oh ja, graag in dezelfde kleuren als het CAB, dus niet ineens 40 tinten grijs erop.

    @Angelique: ik tel op het hoogste punt 11 verdiepingen. Dat is naar mijn idee toch best een hele toren.

  23. Gustaaf

    Ik vind dit een hele vreemde gang van zaken. Er is een koersplan voor dit gebouw opgesteld en het nieuwe plan volgt deze helemaal niet. Hoe kan dit?!

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).