Vandaag en komende dagen staking in het ov in Utrecht: ‘Zoek ander vervoer of stel je reis uit’ Vandaag en komende dagen staking in het ov in Utrecht: ‘Zoek ander vervoer of stel je reis uit’

Vandaag en komende dagen staking in het ov in Utrecht: ‘Zoek ander vervoer of stel je reis uit’

Vandaag en komende dagen staking in het ov in Utrecht: ‘Zoek ander vervoer of stel je reis uit’
Vakbond FNV heeft buschauffeurs opgeroepen om woensdag, donderdag en vrijdag opnieuw te gaan staken. De verwachting is dat de driedaagse staking ook impact gaat hebben op het openbaar vervoer in Utrecht. Vervoersbedrijf U-OV adviseert reizigers om ander vervoer te zoeken of hun reis uit te stellen.

Vakbond FNV heeft buschauffeurs opgeroepen om woensdag, donderdag en vrijdag opnieuw te gaan staken. De verwachting is dat de driedaagse staking ook impact gaat hebben op het openbaar vervoer in Utrecht. Vervoersbedrijf U-OV adviseert reizigers om ander vervoer te zoeken of hun reis uit te stellen.

Volgens U-OV betekent de staking dat er in Utrecht minder trams en bussen kunnen rijden. Tijdens eerdere stakingen dit jaar kon ongeveer 70 procent van de dienstregeling gereden worden, maar of dat nu ook zo zal zijn is niet duidelijk. “We weten pas kort van tevoren hoeveel en welke ritten dat zijn”, legt U-OV uit. “We doen ons uiterste best om de reisinformatie actueel te houden, maar de reisplanner zal deze dagen helaas minder betrouwbaar zijn.”

FNV vraagt de buschauffeurs om te staken vanwege de cao die geldt. Eind juli vorig jaar begonnen de onderhandelingen voor de nieuwe cao OV. In februari dit jaar is er een eindbod gedaan aan de vakbonden CNV en FNV. Het CNV heeft dat bod geaccepteerd, maar dat geldt niet voor de FNV. De FNV roept haar leden dus opnieuw op om te staken, omdat de vakbond het niet eens is met de cao-afspraken.


Ken jij de verhalen achter de Utrechtse horeca uit de 20e eeuw? Arjan den Boer en Ton van den Berg maken samen een boek over de verdwenen horeca uit deze periode en hebben daarbij jouw hulp nodig! Lees hier meer en bestel alvast een boek.

55 Reacties

Reageren
  1. Zuilen030

    Daar gaan we weer, de FNV heeft weer een van zijn paradepaardjes (zorg, OV of onderwijs) van stal gehaald om zich te profileren.
    Voorbeeldje; de grafische CAO is in de loop der jaren zeer sterk uitgehold (ploegentoeslag, eerder stoppen met werken, RUV regeling waar niemand gebruik van kan maken enz.).
    Hoor je niemand over, niet gestaakt, geen werkonderbrekingen, totaal niks, heeft geen publiciteitswaarde een paar van die grafische leden.
    Ook in deze industrie is er werkdruk, overwerk en personeelstekort.

  2. Wendy

    Opnieuw zijn de mensen die het OV (moeten)nemen de dupe.Dat ouderen en schoolgaande kinderen hier last van hebben boeit ze wederom niet.Ook zullen de prijzen van het OV waarschijnlijk fors stijgen.Il gun iedereen een goed salaris maar niet op deze manier.Laat reizigers dan gratis rijden die 3 dagen.Ilk maak overigens zelden gebruik van bus of tram

  3. Erik mulder

    Ik sprak vandaag met enkele chauffeurs van qbuzz, zij geven aan dat zij het niet eens zijn met de werkwijze van de fnv. weer de reiziger die de dupe wordt. t. a. v de FNV, kom eens met een andere oplossing in plaats van elke keer de reiger de stront te laten opruimen. jullie zijn nu degene die zijn kont tegen de krib gooit en de vele reizigers laat barsten, terwijl de werkgevers hebben aangegeven niet meer over de cao van dit jaar te onderhandelen dus gebruik je verstand een keer

  4. John van Galen

    De enigen die mogelijk baat hebben bij een staking zijn de buschauffeurs. Voor reizigers verandert er niks. Bus te laat, bus vertrekt niet en prijsstijgingen.

  5. Yo

    @Wendy

    Je bedoelt dat de teamleiders, managers, directies en aandeelhouders geen ene fuck om.die reiziger geven. Ze hebben al vele mogelijkheden gehad om tot een fatsoenlijke CAO te komen. Zij gebruiken het uitvoerend personeel steeds meer als voetenveeg. Te strakke rijschema’s waardoor zelfs een plaspauze of een boterham er op een gegeven moment al niet meer in zat.

    Voor het uitvoerend of rijdend personeel is het de last resort. Dat zegt al iets. De stap hierna is ander werk zoeken, waardoor er nog meer buslijnen structureel zullen uitvallen. Voor mensen die afhankelijk zijn van het ov nog erger.

  6. Lexus

    De zogeheten middenpartijen — CDA, VVD, D66 en in iets mindere mate PvdA — hebben er met hun rechtse neoliberale beleid van de afgelopen decennia op tal van terreinen een ongelofelijke rotzooi van gemaakt, wat nog verergerd is door een pandemie en een oorlog. Om nog erger te voorkomen zou ik de hogere en middeninkomens in de verschillende sectoren aanraden heel voorzichtig te zijn met inkomenseisen. Het lijkt me beter alleen de armen — en dat is helaas een groeiend aantal – de komende jaren te ondersteunen en de lagere inkomens weer op een leefbaar niveau te brengen. Verder moet de overheid weer de regie nemen.

  7. Wendy

    @yo.
    Ik ben ook niet tegen een staking maar ben wel tegen de manier waarop En toch vreemd dat de CNV vaak wel akkoord gaat en de FNV niet.En heb het hier al eerder gezegd…..niet naar je zin op je werk zoek dan wat anders.
    Maar de FNV is wel behoorlijk extreem links.Lekker de maatschappij ontregelen.Fijne dag verder

  8. Realist

    Ook al zijn het de centrum tot linkse partijen, dan nog komt @Lexus met zijn desinfo aanzetten dat het aan een zogenaamde neo-liberale beleid ligt. Daarna volgt een radicaal links advies wat Nederland nog verder in de financiële afgrond doet storten. Afbraakbeleid heet dat.

  9. Wendy

    @Yo.Wanneer je mijn eerste reactie leest zie je dat ik niet tegen stakingen of loonsverhoging ben.Wel de manier hoe dit gaat Laat mensen die hier niets aan kunnen doen met rust.Maar zullen zal jij en veel FNV aanhangers schijt aan hebben

  10. Leo

    Ik begrijp de chauffeurs niet.
    Als ze te weinig verdienen,wordt dan ergens anders chauffeur.
    Er worden overal chauffeurs gevraagd.
    Moet je eens zien hoe snel er loonsverhoging komt.
    Hoe krijg je mensen zoveel mogelijk in de auto, FNV weet het antwoord.

  11. Lexus

    @Realist: aansporing tot loonmatiging een “radicaal links advies”? U bent het realisme en de realiteit nu wel helemaal uit het oog verloren. Neem alstublieft eerst eens kennis van de geschiedenis voor u weer wat onzin roeptoetert (https://nl.wikipedia.org/wiki/Loonmatiging).

  12. JdV

    Ach, er zijn taxi’s. Fietsen. Auto’s. Treinen. Die paar dagen geen bus maakt niks uit, zoveel mensen maken daar toch geen gebruik van. Wellicht komen we tot de conclusie dat het prima is om een groot gedeelte van het zwaar verliesgevende busvervoer sowieso te laten vervallen. Dan hebben de chauffeurs ook niks meer om over te klagen en kunnen ze elders nuttig werk gaan doen in plaats van rond te rijden met bijna lege bussen.

  13. cas

    @ Yo, zit er misschien ook in de concessie iets fout/te hoge verwachtingen wat tot de problemen leidt die jij aanstipt?

  14. Yo

    @ Wendy

    CNV is vriendjes met werkgevers en dus eigenlijk geen vakbond. Zij naaien hun eigen leden er heel vaak bij, waardoor personeel ondergewaardeerd blijft. Hun voorzitters zitten altijd in de broekzak van het bedrijfsleven en politiek. Alles voor (nog) meer winst van de rijke bovenlaag in dit land.

    Hoe kan je nu voor stakingen zijn en tegen stakingen zijn? Helaas is een staking het laatste wat het OV-personeel rest.

    En aangezien de werkgevers weigeren het personeel ook maar een beetje tegemoet te komen (personeel dat al jaren op het tandvlees heeft gewerkt en extra op het tandvlees heeft gewerkt in Coronajaren, 2,5 jaar lang dus bijna), zullen er nog meer stakingen volgen en zal er NOG veel meer personeel overstappen naar andere sectoren (terwijl de OV bedrijven letterlijk miljoenen en miljarden hebben binnen geharkt de afgelopen jaren op het binnenhalen van aanbestedingen, maar alleen maar op kosten (ten opzichte van meer winst) bezuinigd hebben en dus dienstregelingen afgeschaald hebben en het personeel als stront behandeld hebben plu de veiligheid van de reizigers in gevaar gebracht door bezuinigen op onderhoud van materieel).

  15. Jos

    @ Realist

    Welke linkse en centrum linkse partijen zijn er precies verantwoordelijk voor de aanbestedingsprocedures en de marktwerking?

    PvdA= sinds begin jaren negentig officieel geen linkse partij meer, aangezien ze zelf afstand hebben genomen van hun beginprincipes (officieel naar buiten toe), de ideologische veren afgeschud heette dat. Het is gewoon een progressief-liberale middenpartij geworden (ook al zat Spekman daar; kijk naar het gedrag van de Utrechtse burgemeester, dat is geen links gedrag). Zelfs als je kijkt naar de regeringsverantwoordelijkheid van de PvdA dan is dat in de afgelopen 20 jaar slechts mondjesmaat geweest, waarin ze altijd door de VVD genaaid zijn.

    Er zijn maar 3 kabinetten sinds eind jaren veertig waarin het CDA niet geregeerd heeft en er zijn slecht 7 kabinetten meen ik waarin de VVD niet geregeerd heeft. Voor de rest zaten deze partijen ALTIJD in de regering of 1 van beiden zat in de regering. Beiden zijn rechts conservatieve partijen.

    Uit al je reacties blijkt dat je werkelijk geen kaas hebt gegeten van staatsinrichting en precies zo iemand bent die waarschijnlijk zijn hele schoolcarrière geslapen heeft en nu ineens zogenaamd “wakker” is. Misschien had je wat beter je best op school moeten doen.

    Het bevoordelen van de rijkeren in de samenleving en het voortrekken van het grote (internationale) bedrijfsleven (en pleasen van de aandeelhouders) = rechts neo-liberaal beleid.

    Het uitspelen van bedrijven tegen elkaar (die vooral door te bezuinigen op loon een betere marktpositie hopen te krijgen) en het uitspelen van mensen tegen elkaar die elkaar als concurrent gaan zien in plaats van als kompaan = rechts neo-liberaal beleid. Neo-liberaal beleid is bij uitstek iets van een rechtsere stroming. Het recht van de sterkste en het darwinisme zijn rechtse stromingen.

    De rijken rijker maken, in de hoop dat de economie zou gaan groeien (zie het aanvankelijke beleid van Truss in Engelenad, werkt bijna nooit)= neo-liberaal beleid, zoals we dat kennen van Reagan, Thatcher en Lubbers.

    Het moge niet verwonderlijk zijn dat onder rechtse conservatieve regeerperiodes de rijken altijd rijker worden ten koste van de armeren, de gehele samenleving armer wordt, de middenklasse slinkt (toch echt bijna iedereen) men altijd van crisis naar crisis hobbelt (wooncrisis, werkloosheid of gebrek aan werkkrachten, etc., etc.). Zoals ook nu het kaartenhuis in alle neo-liberale landen massaal instort.

  16. Jos

    @ Erik Mulder

    Dikke onzin, als de chauffeurs het niet eens zouden zijn met hun vakbond, zouden ze niet massaal mee doen aan de staking. Dat is nog altijd hun eigen keus. Net als het lid zijn van een specifieke vakbond.

    Aangezien de overgrote meerderheid van de chauffeurs mee doet aan de staking lul je maar wat en verspreid je doelbewuste rechtse desinformatie.

  17. Lexus

    @Yo: al ben ik het in beginsel helemaal met u eens, in de huidige situatie lijkt het me onverstandig — zie mijn reactie hierboven — en dient er wat mij betreft anticyclisch gehandeld te worden, waarbij de armsten worden ontzien en ondersteund. Het zou heel goed zijn als een flink deel van de enorme luxeproductie, zoals de reisbranche en de horeca, van het toneel zou verdwijnen en de daar verrichte arbeid in nuttiger sectoren, zoals de zorg, zou worden ingezet.

  18. Klaasjan

    @JdV
    “Een deel van het zwaar verliesgevende busvervoer laten vervallen.”
    Bij uitvoering van dat idee weet ik al tevoren waar men buslijnen zal laten vervallen. Je zult er maar wonen en geen geld te makke hebben.

  19. Realist

    @Lexus. Ah, nu weet ik waarom je zoveel onzin schrijft, je gebruikt wikipedia als bron.. lol. Loonmatiging in een tijd als dit is een slecht idee, kan alleen maar vanuit linker hoek bedacht worden.

  20. Klok

    @ JdV

    Daarom puilen de bussen dagelijks uit, omdat niemand er gebruik van maakt….. Hoor je jezelf wel eens praten? Wat een complete bullcrap kraam jij op dagelijkse basis uit man….man o man

  21. Angelique

    Typisch weer., CNV akkoord, FNV wil publieksonvriendelijke actie.

  22. Wendy

    @Yo…. Nogmaals ik ben niet tegen stakingen Leer eens goed te lezen

  23. Harmsen

    @ Wendy je zegt dat je voor stakingen bent en tegen stakingen bent. Yo heeft gelijk.

  24. Jos

    @ Angelique

    FNV komt tenminste op voor haar leden. CNV dient vooral het belang van de werkgever. Dat is de wereld op z’n kop. Vakbonden zijn er voor de werkNEMERS. Klopt wat Yo zegt.

    Gelet op de grote actiebereidheid steunen de chauffeurs de FNV.

    Hoe het OV vermarkt is, dat is pas echt publieksonvriendelijk.

  25. Wendy

    @Harmsen.
    Nogmaals iedereen mag staken.Maar niet ten koste van mensen die er niets aan kunnen doen.Wederom laat mensen in die 3 dagen gratis reizen.Publiekvriendelijke stakingen zijn echter NO GO voor FNV.

  26. Rinie

    ben best voor goede cao, enkel als reizigers zijn wij vaak de duppe

  27. Lexus

    @Realist: alsof alleen Wikipedia, en niet het grootste deel van de economen, dit zegt. Houdt u alstublieft eens op met dat domme denigrerende gepraat en informeer u voor u weer iets totaal verkeerds beweert.

  28. Harmsen

    @ Wendy
    Stakingen zijn altijd publieksonvriendelijk. Dat is nu net het hele idee erachter. namelijk de werkgever onder druk zetten het niet zover te laten komen. Het is niet het personeel dat het publiek in de kou laat staan, maar de werkgever die dit laat gebeuren. De werkgever die weigert goed voor zijn personeel te zorgen.

    Het is de overheid en de marktpartij die al jaren (corona uitgezonderd) puur voor winstbejag gaat en niet voor dienstverlening, ten kostte vaak van het personeel en materieel.

  29. Hans

    Ik wens de stakers veel succes! Staken is het ultieme drukmiddel om gerechtvaardigde doelen te bereiken. Goed dat er vakbonden zijn zodat de tegenkrachten gebundeld kunnen worden in de strijd voor normale arbeidsvoorwaarden. Werknemers zouden zich moeten realiseren dat het van het grootste belang is om zich te organiseren, zodat je niet tegen elkaar uit gespeeld wordt door werkgevers. Lid worden van een vakbond dus, in je eigen belang.

  30. Alie

    Laten de mensen van het OV er in ieder geval voor zorgen, dat het personeel wat in de zorg werkt, ook op tijd op het werk kunnen komen en zijn.
    Ik kan me voorstellen dat ook een buschauffeur of zijn of haar kind die al tijden op een operatie wachten, ook graag willen dat de ingreep of behandeling door kan gaan!
    Maar ja, dan moet het personeel er wel kunnen komen met het ov.

  31. Frank

    Goedemorgen allemaal,

    Het liefst had ik vandaag “gewoon” rondgereden om passagiers gratis netjes naar hun plaats van bestemming te brengen. In het verleden zijn er ook collega’s geweest die dit gedaan hebben, zijn julllie je er ook van bewust dat de werkgevers voor die dagen toen loon hebben ingehouden en naar de rechter zijn gestapt? De rechter heeft de uitspraak gedaan dat dit niet mag!

    Verder is het zo dat er op 16 september een landelijke staking is geweest, waarbij duidelijk een signaal is afgegeven dat de werkgevers 5 weken de tijd kregen voor een passende reactie. Het zijn dus de werkgevers die nu wederom de chauffeurs en de passagiers in de kou!

    Ja, wij staken nu drie dagen(wat ik weldegelijk vervelend vind voor de passagiers), maar de werkgevers laten ons geen andere keus. We staken juist ook voor de toekomst van het openbaar vervoer. Wij staken nu drie dagen en de werkgevers laten nu klanken horen dat ze hun uiterste best doen om zoveel mogelijk bussen te laten rijden. En dat terwijl de werkgevers wat mij betreft elke dag staken door dagelijkse rituitval om wat voor reden dan ook!

    Fijne dag allemaal!!!

  32. Hans

    Bedankt Frank voor je duidelijke reactie. Je hebt recht van spreken want je weet precies waar je het over hebt. Succes met de acties!
    Laat de onwetenden en de bewust desinformatie verspreidende reageerders maar in hun sop gaar koken.

  33. Derk van Dorth

    @Wendy @Yo @ Jos De leden van CNV Vakmensen waren niet blij, maar hadden indertijd het idee dat er niet meer inzat, vandaar in meerderheid ingestemd. Er was toen nog geen hoge inflatie; wel hoge werkdruk. (ik ben secr. van de CNV Sectorraad vervoer, waaronder ook OV valt)

  34. Realist

    @Frank. Toch heb ik bedenkingen bij deze door de FNV geïnitieerde staking voor een ‘betere CAO. De CAO loopt eind van het jaar af dus de FNV moet gewoon zijn werk doen en nu gaan onderhandelen ipv stakingen af te roepen. Eis maar dat ze daar als de bliksem mee gaan beginnen. Wellicht wachten ze ook op een interventie van Kaag maar ook dat hoeven ze niet met stakingen af te roepen.

  35. Lexus

    Ik vind het spijtig dat mijn reactie aan Yo van gisteren 11:24 uur niet meer in de discussie betrokken is. Hoewel ik een groot voorstander ben van het stakingsrecht om werkgevers zo nodig onder druk te zetten, vind ik dat hier nu uiterst voorzichtig mee omgegaan moet worden. Mijn angst is dat het zal leiden tot een ongekende loon- en prijsspiraal, en dat terwijl de inflatie nu al ongekend hoog is. Overigens durf ik te voorspellen dat eventueel overeengekomen verhogingen niet eens de inflatie goedmaken, laat staan tot een werkelijke loonsverhoging zullen leiden. Dat is volledig te wijten aan de ellendige economische situatie waarin we ons nu bevinden. Juist nu zou de overheid een stevige greep op de toestand moeten hebben en een verstandig economisch en financieel beleid moeten voeren. Maar helaas, met deze regering zal het er niet van komen en zal Nederland onafwendbaar verder de afgrond inglijden.

  36. Lexus

    @Derk van Dorth: er is nu wel sprake van hoge inflatie, vandaar de reactie die ik net geplaatst heb vóór ik die van u la. In de huidige situatie, met deze enorme inflatie, lijkt het me verstandiger om samen met de FNV op te trekken, en dan niet stakend tegen de werkgevers, maar oplossingsgericht de regering onder druk zetten om daadwerkelijk de regie te nemen om uit de ellendige situatie van nu uit te komen. U hebt in ieder geval met het CDA een bevriende partij in het kabinet zitten, de FNV niet.

  37. Harmsen

    Het zorgpersoneel komt wel bij het ziekenhuis hoor. Trein> OV-fiets (of te voet voor de wandelaar), of je forenst mee met collega’s in de auto, je huurt een auto, of pakt een taxi die gedeclareerd kan worden.

    Voor patiënten is het inderdaad jammer en soms ernstig, maar zoals (chauffeur?) Frank hier al terecht stelt, de werkgevers hebben 5 weken de tijd gehad om met iets te komen richting hun personeel, het/ dit personeel dat de werkgevers de afgelopen 2,5 jaar ernstig uit de brand heeft geholpen tijdens corona en vaak afgezien heeft van vakantie en vrije dagen. Er is nul respect vanuit de werkgevers. Dan krijg je dit. Feitelijk zijn de stakingen de schuld van de OV-marktpartijen die niet over de brug willen komen, maar wel de afgelopen 5-20 jaar slapend rijk zijn geworden (corona uitgezonderd).

  38. Frank

    @Realist
    Er zijn twee dingen gaande:
    – De huidige CAO
    – De nieuwe CAO die per 1 januari 2023 hoort in te gaan.

    Het FNV is niet akkoord gegaan met de huidige CAO en wil gewoon een serieuze reactie van de werkgevers daarop.
    De werkgevers willen niet over de nieuwe CAO aan tafel zolang het FNV staakt voor de huidige CAO.

  39. Zieke

    Morgen zeer dringende afspraak ziekenhuis I(kanker ) Tram rijdt niet.Radeloze patient.
    Inflate en hoge energierekening komt door Poetin die door Baudet en Wilders bewonderd wordt.

  40. Scherpschutter

    Buitengewoon ‘slim’ van buschauffeurs om je al verliesgevende werkgever af te persen voor meer loon, met niets anders als gevolg dat nog meer van de laatste paar klanten zullen afhaken en de werkgever dus straks opnieuw buslijnen gaat schrappen. Zeg je collega’s maar alvast gedag.

    Het is tekenend voor de tijd waarin we leven. De werkgever kan barsten. Ikke, ikke, ikke en de rest kan stikken. Een loonsverhoging met dwang eisen, waar loonsvermindering meer op z’n plaats is; het is werkelijk ongekend egoïstisch.

  41. Realist

    @Frank. Precies en daarom moet de FNV zich bezighouden met onderhandelingen ipv met stakingen. Ze gooien zelf de deur dicht, het is maar net hoe je het bekijkt.

  42. Lexus

    Ik lees net op een ander draadje op dit forum over de energieprijzen als een reactie van Scherpschutter: “Laat de markt haar werk doen en zoek gewoon geen oorlog met je belangrijkste energieleverancier. Lijkt me verstandiger.”
    Nog los van zijn suggestie dat het westen oorlog heeft gezocht met Poetin en niet Poetin onverhoeds een onafhankelijke staat is binnengevallen, is het ene egoïsme kennelijk het andere niet. “Laat de markt haar werk doen.” Ja, ja…

  43. Frank

    @Realist
    Zoals ik al eerder aangaf is er 16 september een eerdere landelijke stakingsdag geweest. Op deze dag is duidelijk aangegeven dat het FNV de werkgevers 5 weken de tijd gaf voor een passende reactie. Helaas bleef die reactie uit en kiezen de werkgevers er dus wederom voor om zowel de passagiers als chauffeurs in de kou te zetten! De werkgevers hebben dus 5 weken de tijd gehad om te onderhandelen, maar willen dat zelf niet!

    Wat betreft de CAO die per 1 januari ingaat zeggen de werkgevers niet aan de onderhandelingstafel te kunnen gaan zo lang het FNV staakt omtrent de huidige CAO(waar de werkgever dus zelf niet ingaat op aanbod om aan tafel te komen)

    Zoals ik al eerder aangaf zijn er dus twee kwesties, neem aan dat over beide kwesties gewoon onderhandeld kan worden…

    Maar zoals je al aangeeft: het is maar net hoe je het bekijkt!

  44. Frank

    @Scherpschutter
    Jij hebt echt géén idee waar je het over hebt! Die verliesgevende werkgever waar jij het over hebt bestaat immers niet, tijdens de coronapandemie zijn de werkgevers zijn werkgevers vrijwel volledig schadeloos gesteld.
    En oh ja, de werkgever kan barsten!? We hebben juist als chauffeurs het bedrijf overeind gehouden door naast ons gewone werk ook regelmatig extra ritten te rijden(of passagiers alsnog naar hun eindbestemming te brengen terwijl er geen aflosser is). Ook bijvoorbeeld over te werken op ATV dagen of op een of meerdere feestdagen extra komen werken. Wat we dan als dank krijgen? Nou gewoon genegeerd worden als FNV lid.
    Als je bovenstaand leest weet ik niet wat daar nou zo ongekend egoïstisch aan is!?
    Wel goed van je trouwens dat jij blijkbaar naar je werkgever gegaan bent om te vragen of je a.u.b. loonsvermindering kan krijgen zodat er van het geld dat dan vrijkomt nieuwe collega’s aangenomen kunnen worden.

  45. Koel Hoofd

    Koop toch gewoon een auto, dan kan je overal gaan en staan wanneer je wilt en tegelijkertijd die klimaatrakkers van D66/Gl/PvdA de middelvinger geven.

    @Lexus, het was PvdA die Jan de arbeider in de jaren negentig met Kok (FNV leider NB!) heeft laten vallen omdat die applaus en veren in de kont wilde krijgen van D66/VVD.
    De PvdA is dat gehuichel nooit te boven gekomen en dat willen ze nu ook echt niet. Ze willen als omhooggevallen paupers bij de groene plebs horen en iedereen die dat niet wil wordt dat armzalige partijtje uitgewerkt.

  46. Henq

    @Zieke
    Even uw oog- en mondmaskertje afdoen en verder kijken? Allemaal mede mogelijk gemaakt door uw Vak K partijen Pvda, D66, VVD, CDA. Rusland heeft geen last van de sancties, maar u wel. Alleen de Europese burgers worden geraakt door inflaties, sancties en bezuinigingen.

  47. Scherpschutter

    @Frank 19/10/2022 – 17:45

    “Die verliesgevende werkgever waar jij het over hebt bestaat immers niet, tijdens de coronapandemie zijn de werkgevers zijn werkgevers vrijwel volledig schadeloos gesteld.”

    Als je geen verlies lijdt, hoef je niet schadeloos gesteld te worden. U spreekt uzelf tegen EN u geeft mij gelijk in 1 zin. Knap!

    “En oh ja, de werkgever kan barsten!? We hebben juist als chauffeurs het bedrijf overeind gehouden door naast ons gewone werk ook regelmatig extra ritten te rijden(of passagiers alsnog naar hun eindbestemming te brengen terwijl er geen aflosser is).”

    Staat ongetwijfeld in uw arbeidsovereenkomst (met uw handtekening eronder) dat de werkgever dit van u mag verlangen. Bevalt het u niet? Dan pakt u uw biezen maar.

    “Wat we dan als dank krijgen? Nou gewoon genegeerd worden als FNV lid.”

    Nee, als ‘dank’ voor het verrichten van arbeid heeft u loon ontvangen.

    “Als je bovenstaand leest weet ik niet wat daar nou zo ongekend egoïstisch aan is!?”

    Het probleem hier is duidelijk. U begrijpt de hachelijke situatie van uw werkgever niet. Verlies op verlies op verlies, brandstrofkosten die de pan uit rijzen, belastingen die verhoogd worden, klanten die gillend wegrennen richting de auto EN dan dus ook nog een bende extreem egoïstische werknemers die met dwang en afpersing meer loon eisen, waarvan de werkgever bij god niet weet hoe hij het moet gaan ophoesten.

    “Wel goed van je trouwens dat jij blijkbaar naar je werkgever gegaan bent om te vragen of je a.u.b. loonsvermindering kan krijgen zodat er van het geld dat dan vrijkomt nieuwe collega’s aangenomen kunnen worden.”

    Ik heb geen werkgever. Ik ben een werkgever. En neemt u van mij aan; u had met deze onuitstaanbare houding direct bovenaan mijn nominatielijstje voor ontslag gestaan.

  48. Lexus

    @Koel Hoofd: beweer ik iets anders, los van uw terminologie? Inmiddels volgt de PvdA een andere lijn, maar het is de vraag of dat nog zal helpen. Ook een fusie met GroenLinks zal weinig veranderen. De economische onderlaag kiest nog steeds massaal voor extreem en populistisch rechts. En dat maakt de situatie voor hen en zelfs voor de samenleving als geheel nog beroerder. Ik ben zeer pessimistisch. Het zal waarschijnlijk gaan leiden tot chaos, dictatuur en terreur.

  49. Lexus

    @Koel Hoofd: ik was nog wat vergeten, uw uitspraak “koop gewoon een auto”. Mensen onder de achttien mogen geen auto rijden, veel mensen kunnen zich financieel geen auto permitteren, veel mensen ook kunnen door handicaps geen auto besturen. Daar komt nog bij dat het massale autorijden sterk bijdraagt aan de milieu- en klimaatproblematiek. Denk alstublief even na voor u weer onzin uitkraamt.

  50. Realist

    @Lexus. Je neemt weer die voorgekauwde mainstreammening van links Nederland over waarin rechts Nederland ineens extreem rechts is. Polariseren voor eigen gewin. Feitelijk huppel je zelf meer naar links waardoor het lijkt alsof rechts extremer wordt.
    De oorzaak dat een ‘onderlaag’ meer zou kiezen voor rechtse partijen is waarschijnlijk omdat ze vinden dat die hun belangen vertegenwoordigen. Dat zou links zichzelf moeten verwijten ipv naar rechts te wijzen.

  51. Lexus

    @Realist: het probleem is geweest dat gematigd links steeds weer in dezelfde val is getrapt: knetterechts beleid uitvoeren met partijen als de VVD en het CDA. Als je dat niet deed bleef je zogenaamd aan de kant staan en zou je geen recht van spreken hebben. Ik heb altijd op het standpunt gestaan dat je alleen moet meeregeren of meebesturen als je je eigen standpunten met anderen kunt uitvoeren. De PvdA heeft dat verloochend, is rechts neoliberaal gaan meeregeren met VVD, CDA en D66, waarna de meeste PvdA-kiezers overgestapt zijn naar rechtse, ten dele zelfs extreemrechtse partijen. Ze zullen er helaas niet op vooruitgaan, en dan druk ik me heel voorzichtig uit. De economisch zwakkeren hebben van rechts niets goeds te verwachten, zoals inmiddels allang duidelijk is geworden. Overigens zijn veel extreem- en populistisch rechtse politici afkomstig uit de VVD; Wilders is er het bekendste voorbeeld van.

  52. Binnenstadbewoner

    @ Lexus: knetterrechts, neo liberaal beleid? Waar dan?

    Ook onder zogenaamde rechtse partijen VVD/ D66 etc wordt een enorm (onbetaalbaar) stelsel aan financiële voorzieningen in de lucht gehouden en zelfs enorm uitgebreid. Juist ook voor burgers met een lager inkomen of uitkering. Denk aan alle toeslagen, subsidies, koppeling uitkering aan minimumloon, stijging AOW met 10 % per 1/1/’23 , immens pakket aan coronasteun, prijsplafond voor energie, gemeentelijke regelingen zoals U-pas e.d. (afgeleide van landelijk beleid) … en zo veel meer. Gewoon te veel om op te noemen. Allemaal linkse politiek. Niks rechts aan. Ja en natuurlijk wordt er her en der gesneden of wat bezuinigd en is het voor velen nooit genoeg, maar zo is de mens nu eenmaal. Nooit tevreden en altijd klagen..

  53. Wendy

    Grappig dat een stukje over stakingen ineens een politiek debat wordt.

  54. Lexus

    @Binnenstadbewoner: die toeslagen vormen juist een deel van het ziektebeeld van het rechtse neoliberale beleid. In plaats van een overheid die zoals na de Tweede Wereldoorlog het geval was, een schild vormde voor de zwakken en ervoor zorgde dat iedereen die werkt of een voldoende uitkering ontvangt, hebben de liberalisering en de privatisering van de afgelopen decennia — ieder-voor-zich en zoek-het-zelf-maar-uit — ervoor gezorgd dat het levensonderhoud aan de economische onderkant van de samenleving met lapmiddelen als toeslagen en dergelijke, zoals door u genoemd, in stand gehouden moet worden. Uit het toeslagenschandaal is zelfs gebleken dat de overheid zelf zich inmiddels schuldig soms maakt aan ongekend onrecht. Zo worden bijvoorbeeld ook de Groningers, die door toedoen van de overheid grote materiële en immateriële schade hebben opgelopen, min of meer aan hun lot overgelaten. De schadevergoeding waar ze zonder meer recht op hebben is nog steeds niet behoorlijk geregeld, laat staan uitgekeerd. En zo kan ik nog wel een tijd doorgaan om duidelijk te maken dat het rechtse neoliberale beleid van liberaliseren en privatiseren, pappen-en-nathouden, vooruitschuiven van problemen en creëren van nieuwe problemen, denk bijvoorbeeld aan de woningnood — uitgevoerd door vooral op instigatie van de VVD, maar ook van CDA, D66, de PvdA en de Christenunie –, intussen gecombineerd met de externe problemen van een oorlog en gigantisch gestegen energieprijzen, het land in een buitengewoon ernstige situatie heeft gebracht. De overheid moet zo snel mogelijk de regie weer nemen en tal van privatiseringen en liberaliseringen gaan terugdraaien. Mogelijk is het voornemen van minister Jetten om de energievoorziening weer in overheidshanden te brengen een eerste stap. Maar ik heb er eerlijk gezegd eigenlijk geen enkel vertrouwen in.

  55. Frank

    @Scherpschutter
    Bedankt voor de verduidelijking dat je een werkgever bent, dat verklaart jou perspectief.

    1. Als je verlies lijdt en schadeloos gesteld wordt dan heb je door de schadeloosstelling dus géén verlies meer… Weet niet hoe moeilijk het is om dat te begrijpen?

    2.Extra werkzaamheden staan absoluut niet in een gezonde arbeidsovereenkomst beschreven, snap dat jij dat als werkgever graag anders zou zien. Werkgevers mogen blij zijn met collega’s die in deze situatie überhaupt nog extra willen werken!
    3.De hachelijke situatie van de werkgever lijkt me duidelijk, het is jou blijkbaar niet duidelijk dat de werkgever dat aan zichzelf te danken heeft?
    4.Fijne werkgever ben jij, ook wel typerend dat je een schuilnaam nodig hebt om je achter te verbergen.

    Misschien een idee om na te denken of een serviceverlening en winst maken wel samen gaan!

    Verder wens ik je als werkgever veel sterkte met je bedrijf, hoop dat je jou werknemers fatsoenlijk behandeld

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).