Overheid trekt miljoenen uit voor Utrechtse innovatieve laadpaal | De Utrechtse Internet Courant Overheid trekt miljoenen uit voor Utrechtse innovatieve laadpaal | De Utrechtse Internet Courant

Overheid trekt miljoenen uit voor Utrechtse innovatieve laadpaal

Overheid trekt miljoenen uit voor Utrechtse innovatieve laadpaal
Eerder dit jaar kwam koning Willem-Alexander langs in Utrecht om de laadpaal te openen.
De Rijksoverheid trekt 5 miljoen euro uit om honderden slimme laadpalen, van het Utrechtse bedrijf We Drive Solar, te plaatsen in 21 Nederlandse gemeenten. In Utrecht verschijnen in totaal 20 nieuwe zogenoemde laadpleinen.

De Rijksoverheid trekt 5 miljoen euro uit om honderden slimme laadpalen, van het Utrechtse bedrijf We Drive Solar, te plaatsen in 21 Nederlandse gemeenten. In Utrecht verschijnen in totaal 20 nieuwe zogenoemde laadpleinen.

Staatssecretaris Stientje van Veldhoven noemt deze laadpalen ‘de toekomst’. De slimme laadpalen zijn ontwikkeld door We Drive Solar in samenwerking met Renault. Eerder dit jaar kwam koning Willem-Alexander dit nieuwe systeem in Utrecht nog openen.

Bijzonder aan de laadpalen is dat ze twee kanten op werken. Met deze innovatie is een elektrische auto een batterij op wielen, die zonne-energie kan opslaan en op een later moment kan terugleveren aan het elektriciteitsnet.

De aan de slimme laadpaal gekoppelde auto slaat het overschot aan duurzaam opgewekte stroom op. Vervolgens wordt op piekmomenten de stroom teruggeleverd aan het net. Door de auto als buffer te gebruiken, kan groene stroom efficiënter worden ingezet en wordt het elektriciteitsnet ontlast.

Versnellen

Staatssecretaris Van Veldhoven: “Ze ontlasten het stroomnet, benutten groene stroom beter en maken het laden van je auto nog voordeliger. Daarom wil ik de aanleg ervan versnellen. Het laden van je elektrische auto moet net zo makkelijk worden als het laden van je mobiele telefoon.”

Dankzij de subsidie kunnen gemeenten aan de slag met de aanleg van de nieuwe laadpleinen.
Op de laadpleinen wordt ook gewerkt aan andere nieuwe toepassingen, zoals de mogelijkheid voor automobilisten om geld te verdienen met hun elektrische auto. Gebruikers die hun elektrische auto beschikbaar stellen wanneer er veel vraag naar energie is, kunnen daarvoor een beloning ontvangen.

12.000 elektrische auto’s in Utrecht

In de gemeente Utrecht verschijnen in totaal 20 nieuwe pleinen. Wethouder Victor Everhardt: “Naar schatting rijden er in Utrecht 12.000 elektrische auto’s rond in 2020. Om deze auto’s allemaal te kunnen laden zijn er ongeveer 1600 laadpunten nodig. De laadpleinen zijn dus essentieel om de groei in de vraag naar laadpunten de komende jaren aan te kunnen. Daarnaast zijn de laadpalen die op deze pleinen komen te staan geschikt om lokale duurzaam opgewekte stroom in deelauto’s op te slaan en later terug te geven aan het elektriciteitsnet. Daarmee leveren deze laadpleinen een belangrijke bijdrage aan de energietransitie.”

Gekoppelde berichten

25 Reacties

Reageren
  1. Mic

    Kunenn ze aub veel kleiner en mooier (liefst in de grond)?

  2. Mic

    En zonder die foeilelijke borden oplaadpunt erbij?

  3. Hadjememaar

    Op zich sta ik positief tegenover de ontwikkeling dat auto accu’s als buffer gebruikt worden voor groene stroom. Zou ook kunnen met “power wall’s” waarin je je eigen surplus aan stroom op kan slaan.

    Wat ik lastig vind aan dit project is dat het zo weinig uithaalt. Er zijn bijna geen auto’s die stroom terug kunnen leveren, het werkt alleen bij auto’s die aan de laadpaal staan en je kan die accu’s ook niet ff helemaal leegtrekken als iedereen de finale van boer zoekt vrouw wil kijken en er staat geen wind.

    Op dit moment symboolpolitiek. Wordt pas wat als alle el. auto’s aan een laadpaal kunnen staan.

  4. Harry Schuring

    Voor 12000 autos maar 1600 laadpunten betekend dat er meer dan zeven auto’s aan 1 laadpunt tegelijk moeten .Kan natuurlijk nooit !

  5. Scherpschutter

    Is er nou echt helemaal niemand meer te vinden die op energiegebied een klein beetje logisch kan redeneren? Niemand WIL zijn auto inzetten als buffer voor het energienetwerk! Waarom zou je?

    Lekker! Sluit je je auto aan om op te laden, wordt hij leeggetrokken op het moment dat er een aanspraak op het buffer wordt gedaan. Dus stap je in je auto en kom je erachter dat je auto niet vol is….Kun je nergens naar toe! Kom op nou bestuurders…Denk. Even. Na.

    Tweede probleem: iedere keer dat een accu wordt opgeladen en leeggetrokken is dat een laadcyclus die verloren gaat. Door de accu op deze manier in te zetten wordt de levensduur drastisch verkort en worden de eigenaren van auto’s met megarekeningen opgescheept om de accu’s te vervangen. Die doen dat vervolgens natuurlijk niet (kost al snel 20-40k) en al die elektrische auto’s worden afgeschreven. Zou jij je smartphone inzetten om het stroomnetwerk stabiel te houden, wetende dat je accu in no-time naar de klote is door het continu opladen en ontladen….? Nee toch zeker? Maar wel je Tesla van 100K?

    Denkt de overheid nou echt dat burgers niet helemaal 100% procent zijn ofzo en zich op deze manier gewillig financieel en praktisch laten misbruiken om het gigantische probleem dat de overheidsdromers niet onder ogen willen zien: het energienetwerk is TOTAAL niet klaar voor een omslag….?

    En dan nog de roze bril van de wethouder. Er rijden op dit moment maar iets van 3500 elektrische auto’s in Utrecht, maar Everhardt denkt dat dit er komen jaar 12.000(!) zullen zijn?! Echt, waar zit die man met zijn hoofd….Het is fiscaal met de dag minder aantrekkelijk om elektrisch te rijden (bijtelling) en bovendien moeten elektrische auto’s in Utrecht straks ook ‘gewoon’ parkeerkosten betalen. Bovendien zit er zo gigantisch veel subsidie op een elektrische auto dat de overheidspotjes bij toenemende vraag in no-time leeg zijn.

    Energietransitie. Hou nou toch eens op jongens….Ga échte oplossingen bedenken (zoals je terugtrekken uit de markt en de markt het zelf laten oplossen) in plaats van op deze manier een enorm anker te vormen voor bedrijfsleven en burgers die geacht worden dit soort bar slechte ideeën te betalen…

  6. 030

    Wat Scherpschutter zegt 😉

  7. Hetty

    Laten we dit innovatieve wonder maar gewoon Loadpoal (plat Utregs uitgesproken) dopen, dan leert iedereen wat Utregs (cultureel erfgoed) en weten dan meteen, waar dit hoogstandje vandaan komt. Utrecht mag trots zijn op zijn dialect en zijn innovaties.

  8. Pete

    Ach

    Scherpfrustie is weer eens bezig.

    Compleet feitloos gezwam weer, zoals we het van hem kennen. Pure georganiseerde hetze om bewust te polariseren en bewust alles wat niet gelieerd als aan überkapitalisme (olie/ vastgoed) zwart te maken.

    Sinds wanneer is 3500 electrische voertuigen weinig? Dat waren er aan het begin van dit decenium slechte een handjevol, een stuk of 25, dus?!?!

    Daarnaast maken stiumleringsmaatregelen weinig meer uit. Binnen nu en 15 jaar zal het overgrote aanbod aan auto’s die te koop zijn electrisch zijn.

    Koop eens een autotijdschrift en je weet dat de automobielsector vol op electrisch in aan het zetten is. Zo veel modellen die als electrisch gepresenteerd worden. Ook omdat ze inzien dat dit moet, vanwege een veelvoud aan redenen.

    Dan dit:

    “Lekker! Sluit je je auto aan om op te laden…….verkort”

    Hier zijn natuurlijk al lang technische oplossingen voor en daarnaast is het ook nog eens onjuist. Anders zou deze uitvinding natuurlijk niet nu in de markt gezet worden, als de bezwaren zo voor de hand liggend zijn. Oftewel; deze bezwaren zijn er niet.

  9. Sander

    @Scherpschutter:
    Je kan instellen hoe ver je auto ontladen mag worden (bijvoorbeeld nooit verder dan 50%). Verder stel je in wanneer je vertrekt. De paal zorgt er dan voor dat je op dat tijdstip een volle accu hebt. En daarnaast krijg je er (redelijk wat) voor betaald. Netbeheerders hebben hier namelijk flink voordeel bij. Zij hoeven door dit soort innovaties iets minder te investeren in het net. Load balancing is een stuk gewenster dan de straat openhalen en een 3x zo dikke kabel aanleggen voor die ene piek in de avond als iedereen tegelijk z’n Tesla wil opladen.

  10. Harry

    Dat hele elektra rijden is net zo onzinnig als de zwart wit TV’s met dat verschil dat er geen subsidies nodig waren. De kleurentelevisie onder de automobiel is al lang technisch uitontwikkeld en heet waterstofauto. Maar nee hoor eerst met de hele bevolking aan de stekkerbak met alle onnodige uitgaven/subsidies en dus prijsverhoging van de stroom tot gevolg.

    Dus mensen gewoon door blijven rijden met je brandstofauto tot de waterstofauto gemeengoed is. Dan zijn ook de stekkerbakken niets meer waard.

    Overigens is alleen met de waterstofauto het lokaal voorzien van stroom echt goed mogelijk.

  11. Harry

    Overigens is ondanks de mooie slogan van “We drive Solar” de stroom die in uw stekkerbakkie gaat voor 90 procent gewonnen uit steenkool, aardolie, gas, bruinkool en houtsnippers. Hoezo hoofdje in het zand……
    https://klimaatgek.nl/wordpress/wp-content/uploads/elektr-cirkel-2018.jpg

  12. Scherpschutter

    @Sander 2/9/2019 – 14:40

    Vertel Sander. Hoeveel gaat de netbeheerder betalen?

  13. Sjaak

    @ Harry

    Ook weer zo’n feitenloos gebral.

    Vertel eens; wat maakt nu net jou en je rechtse mede-reaguurders zo slim in verhouding tot de ingenieurs aan de TU’s ter wereld (waaronder de besten) en bijvoorbeeld de mensen die nu bij VW schoon schip aan het maken zijn na dieselgate?

    Het is juist de waterstofauto die voorbij gestreefd is door 100% electro. Vandaar de hele automobielindustrie daar op inzet.

    Het opwekken en bewaren van stroom is slechts een klein hindernisje dat binnen no-time beslecht is. Blijft over goedkope techniek om auto’s te laten rijden en goedkoop om op te laden. De snelheid waarmee dat gebeurd neemt ook alleen maar toe.

    Overigens historisch missertje van je. Overheden waar ook ter wereld hebben wel degelijk mensen actief aan de televisie geholpen, ook met behulp van allerlei subsidies (makkelijk om info door te geven vanuit overheden).

  14. wollie

    als scherpschutter en harry enigszins representatief zijn voor de nl bevolking gaat het nog wel even duren met die transitie naar elektrisch rijden. mensen die een keertje met me mee rijden zijn gelukkig wel meteen overtuigd. heren, geef maar een brul als je mijn model s een zondagje wil lenen…

  15. Harry

    Wellicht wordt het, net zoals in België, de hoogste tijd dat we inzage krijgen in de opbouw van de door ons te betalen kWh. Wat is naast de normale kosten en belastingen het aandeel weggegeven subsidie? Paar jaar terug zaten we nog op 10 cent per kWh inmiddels is dat 20 cent per kWh. In Duitsland zitten ze op inmiddels op 30 cent per kWh. Vele gezinnen kunnen die rekeningen niet meer betalen. Ook niet zo gek als het een stijging van 100% tot 200% betreft. Gevolg is heet energiearmoede en trend stijgend inclusief huurhuisuitzettingen met een toename van daklozen tot gevolg..

    Dit maakt duidelijk dat de armen en middeninkomens deze hele handel moeten ophoesten. Genoemde subsidies zouden dus vanuit de algemene middelen door de overheid betaald moeten worden. Zij hebben tenslotte ook zelf de geldkraan opengezet.

    het subsidie aan wat weggegeven wordt aan de transsitie

  16. Harry

    En het mooiste is dat 90% van de laadstroom door traditionele brandstoffen is opgewekt (zie CBS 2018). Dus kan de titel van het bedrijf maar beter aangepast worden.

    En hoeveel CO2 kost het aanleggen en maken van deze paaltjes? Heeft iemand dat nagevraagd?

  17. Robin Berg

    Dank voor de reacties. Twee punten:
    – een groot aantal autofabrikanten is beIg om deze techniek in hun nieuwe e-auto’s te integreren. Daarom gaan we nu deze techniek al in de laadpalen uitrollen. Om kip en ei te voorkomen
    – als auto-eigenaar wordt het financieel interessant om hieraan mee te doen. En zeler voor fleetowners. Zeker omdat ontladen gewoon ondersteunt zal worden in de garantie van je auto

    Loadpoal, vind ik wel wat

  18. Adriaan

    Punt van aandacht:
    Li-ion technologie is al 10 jaar oud. Al 10 jaar dus geen innovatie. En waar komen de belangrijke elementen uit die accu’s vandaan: China en Congo. Landen waar je geopolitiek niet van afhankelijk wilt zijn. Net zo min als gas uit Rusland….
    Mijn auto rijdt 1000 km op een tank diesel. U weet wel, dat goedje met de laagste CO2 uitstoot per gereden kilometer….. En in 2 minuten vol, ipv een kwartier of meer.
    Ik zeg ophouden met deze technologische nonsens.

    Inderdaad, niemand gaat zijn accu beschikbaar stellen als hij daar niet meer aan over houdt dan de afschrijving van die accu….

    O ja, wie zegt dat olie en gas minder worden: al 30+ jaar heeft men het over peak oil. Oftewel de dag dat de olie en gas productie op zijn hoogtepunt was en daarna omlaag ging. Dat punt is in de nieuwste studies nog steeds niet in zicht tot 2035….
    Oftewel: de productie neemt de komende jaren gewoon toe.

    Prima, CO2 is bouwsteen voor voedselproductie voor al die mensen die meer welvaart kregen en ook wat lekkerders willen eten dan rijst en mais….

    O ja, de aarde warmt al zeker 20 jaar niet op en er zijn meer tekenen dat dit de komende 15 jaar marginaal en dus niet meetbaar zal zijn dan mega hoog.

  19. Sander

    @Scherpschutter:

    Kijk eens naar Jedlix, een bedrijf van Eneco dat hiermee aan het experimenteren is.
    Er zijn nog geen vaste vergoedingen in NL, deels omdat ze dmv dergelijke experimenten de sweet spot proberen te vinden.
    Maar belangrijker: de essentie blijft dat je niet hoeft terug te leveren, alleen als je dit wilt (bijvoorbeeld als je de vergoeding hoog genoeg vindt). Vind je de vergoeding te laag, dan lever je niets terug.

  20. cas

    @ Sander, het net wordt berekent voor de maximale capaciteit die er op een moment gevraagd wordt (plus een beetje). Als iedereen zijn stekker er tegelijk in stopt moet dit worden opgevangen.
    Beetje heen en weer pompen van stroom gaat niets veranderen aan het feit dat er nog vele miljarden nodig zijn om meer elektrische auto’s te kunnen opladen.

  21. Scherpschutter

    @Pete 2/9/2019 – 14:34

    “Pure georganiseerde hetze om bewust te polariseren en bewust alles wat niet gelieerd als aan überkapitalisme (olie/ vastgoed) zwart te maken.”

    Huh?! LOL!

    “Sinds wanneer is 3500 electrische voertuigen weinig? Dat waren er aan het begin van dit decenium slechte een handjevol, een stuk of 25, dus?!?!”

    Ik zeg helemaal nergens dat het weinig is. Waar heeft u het nou toch over? Ik zeg dat de 12.000 in 2020 die de wethouder fantaseert belachelijk is.

    “Daarnaast maken stiumleringsmaatregelen weinig meer uit. Binnen nu en 15 jaar zal het overgrote aanbod aan auto’s die te koop zijn electrisch zijn. Koop eens een autotijdschrift en je weet dat de automobielsector vol op electrisch in aan het zetten is. Zo veel modellen die als electrisch gepresenteerd worden. Ook omdat ze inzien dat dit moet, vanwege een veelvoud aan redenen.”

    Als u het zegt…. Maar wat heeft dit in hemelsnaam van doen met de achterlijke laadpalen die de Gemeente installeert, denkende te kunnen parasiteren op de accupacks van autobezitters?

    “Hier zijn natuurlijk al lang technische oplossingen voor en daarnaast is het ook nog eens onjuist. Anders zou deze uitvinding natuurlijk niet nu in de markt gezet worden, als de bezwaren zo voor de hand liggend zijn.”

    Lees uw eigen tekst nog eens terug zou ik zeggen, en ontdek de zwaartekracht tartende drogredenering….

    Zet uw raam even open. Ik vermoed dat het Co2 gehalte wat te hoog is in uw huiskamer.

  22. Scherpschutter

    Sander 0:11

    Waar het om gaat is dit: die vergoeding gaat nooit hoog genoeg zijn om de versnelde achteruitgang van de peperdure accupack in de auto te compenseren. Een accupack van 80 kWh kost al snel 30k. 80 kWh aan stroom kost iets van 15 Euro…Al na 1000 laadcycli begint je accupack serieus achteruit te gaan. You do the math.

    Het hele idee is gewoon te stupid voor woorden. No way in hell dat autobezitters hieraan meewerken!

  23. Robin

    @Scherpschutter en @Adriaan: doen jullie de groeten aan meneer Mol als je hem tegenkomt?

  24. Scherpschutter

    Robin 13:18

    Doe ik, mijnheer! Doet u de groeten aan de Zwakste Schakel dan, mocht u hem geheel toevallig tegen het lijf lopen?

  25. Sander

    @Cas:
    Dat gaat zeker wel bijdragen. Het is namelijk onderdeel van ‘slim laden’. Dat houdt in dat de auto niet begint te laden wanneer je de stekker erin steekt, maar dat dit automatisch gespreid wordt. Hetzelfde gebeurt met apparatuur in huis. Het klassieke voorbeeld is de wasmachine die automatisch start wanneer de stroom in overvloed (en dus goedkoop) is. De wasmachine zet echter geen zoden aan de dijk. Maar voor verwarmen en koelen is het dan wel weer een reële bijdrage. Verwarmen/koelen hoeft namelijk niet direct, maar kan ook iets eerder of later starten. Allemaal onderdeel van het elektriciteitsnet 2.0: bi-directioneel en op basis van vraag en aanbod slim gestuurd.
    @Scherpschutter:
    Met alle respect, maar dit is nogal ongefundeerd. Ja, de accu’s zullen iets sneller slijten door de extra cycli. Nee, dit is niet significant. Slijtage is niet lineair met het aantal cycli, maar afhankelijk van vele factoren waaronder temperatuur, hoe ver je de accu ontlaadt (depth of discharge), C-rate, etc. Er zijn zelfs onderzoeken die wijzen op een positief effect op de accu’s, mits het laden en ontladen slim (dmv algoritmes) gebeurt.
    At the end of a one-year trial period, researchers studied the data and concluded that if V2G is controlled by a “smart grid algorithm that is designed to minimize battery degradation, an [electric car] connected to this smart grid system can accommodate the demand of the power network with an increased share of clean renewable energy, but more profoundly that the smart grid is able to extend the life of the EV battery beyond the case in which there is no V2G.”
    https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0360544217306825?via%3Dihub#!

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).