Aanstaande maandag gaat er in Utrecht een ingrijpende verkeersmaatregel van kracht. Alle bromfietsen moeten vanaf dat moment op de rijbaan rijden en mogen niet langer gebruik maken van het fietspad. Op een paar plekken na.
Vanaf 14 maart 2016 rijden brommers met een geel kenteken op de rijbaan, op alle 50 km/uur wegen in Utrecht. Voor een paar wegen is een uitzondering gemaakt. Bij uitzonderingen waar een bromfietser niet op de rijbaan hoeft te rijden wordt dit duidelijk aangegeven.
De uitzonderingen zijn
- Wegen met een directe aansluiting op de snelweg. Op deze plekken wordt de bromfietser naar een fiets-/bromfietspad geleid om te voorkomen dat brommers op de snelweg terechtkomen.
- Wegen waar de snelheid in de praktijk hoger ligt dan 50 km/uur. Door het snelheidsverschil tussen brommers en het overige verkeer kan dat gevaarlijke situaties opleveren.
- Routes waar de bromfietser anders te ver moet omrijden. Bromfietsers kunnen dan gebruik maken van een snellere route via een fiets-/bromfietspad.
Naar aanleiding van reacties die binnengekomen zijn van brommergebruikers is besloten één van de fietspaden alsnog te behouden als fiets-/bromfietspad. Het gaat om de route langs sportpark Rijnvliet, Orteliuslaan, Papendorpseweg. Dit is vanwege de hoge omrijfactor vanuit Leidsche Rijn richting Nieuwegein. Andere reacties waren geen aanleiding voor aanpassingen.
Op maandag 14 maart spreken coaches op straat brommerrijders aan wanneer zij op het fietspad rijden en worden verzocht om de rijbaan verder te gaan. De eerste dagen wordt met enige coulance opgetreden.
16 Reacties
ReagerenIk zie daar PhRM. Is de maatregel in verband met de lustrumviering van het USC? Ruim baan!
En nu nog de grote groepen wielrenners.
Dit betreft enkel de bromfietsers, snorfietsen blijven gewoon op het fietspad.
Als door deze maatregel ongelukken gebeuren tussen brommers en auto’s, bussen , vrachtwagens, is de gemeente daar verantwoordelijk voor en zal het menselijk leed moeten vergoeden.
Dit soort samen laten rijden vraagt om ongelukken.
Ondoordachte maatregel. Volgend jaar worden elektrische fietsen die begrenst zijn op 45km/u verheven tot de status van brommer. Deze moeten dan formeel de rijbaan op. Maar met een dergelijke fiets wil je niet doorlopend 45 rijden. Fietsen op de rijbaan van de Lessinglaan met een file achter je vanwege de typegoedkeuring van je fiets…
Dit gaat dus óf een handhavingsprobleem opleveren óf ongelukken met zwaar letsel geven die eenvoudig voorkomen hadden kunnen worden. En dat zware letsel hou je niet tegen met een helmplicht.
De oplossing was eenvoudig geweest: voer een maximum snelheid in op fietspaden binnen de bebouwde kom van (bijvoorbeeld) 25 km/u en sta op snelle brede fietsroutes hogere snelheden toe. Koppel helmplicht en de plaats op de weg niet aan het typegoedkeuring, maar aan de actuele snelheid van de berijder. Veel helderder en aanzienlijk beter te handhaven.
Ik heb de gemeente gemaild met mijn zorgen over het feit dat brommers op de Beneluxlaan èn de blackspot Europaplein zouden moeten rijden.
We weten toch allemaal dat de snelheid op de Beneluxlaan in de praktijk hoger ligt dan 50km/h? Ik heb helaas geen reactie mogen ontvangen. Dan neem ik maar aan dat ze het met me eens zijn.
Gelukkig is het woord snorfietsen weggehaald uit dit artikel DUIC. Het gaat over bromfietsen. Snorfietsen is nog niet aan de orde.
Verder kan er een probleem ontstaan over de handhaving als de handhaver puur naar het kentekenplaatje kijkt. Driewielfietsen hebben namelijk ook een geel plaatje. Die zit er niet op voor de snelheid maar voor de verzekering.
Wim,
Wie is verantwoordelijk voor fietsers (van 5 tot > 80 jaar) die worden aangereden op het fietspad? Of vindt je dat niet zo erg?
Wat Utrecht nu doet is al jarenlang geleden landelijk beleid: brommers op de rijbaan, tenzij er een uitzondering is. Alleen waren er in Utrecht tot nu toe zeer veel uitzonderingen. Dat wordt nu recht gezet.
Ik meen mij te herinneren dat uit onderzoek na de landelijke invoering bleek dat het aantal ongelukken was afgenomen. Voor fietsers, maar zelfs ook voor brommers.
@wim: was de gemeente dan ook verantwoordelijk voor de ongevallen tussen fietsers en brommers die plaats vonden op het fietspad?
Ik vind het een heel goed idee. Ik was eigenlijk echter wel in de veronderstelling dat dit allang zo was. Ik kan me nog een campagne herinneren van 10 jaar geleden. En bovendien staat er op de fietsborden alleen een fiets. ‘Vroeger’ stond er op zo’n blauw bord een fiets én een brommer.
De brommers én kleine auto’s die 45 mogen rijden sjezen hier rakelings aan je voorbij. Ze vervuilen, stinken en maken lawaai. Ondingen zijn het.
ter aanvulling op mijn vorige post:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/verkeersveiligheid/inhoud/veilig-rijden-op-de-brommer
hierin staat ook dat het allang zo is… Gaat het nu dan opeens gehandhaafd worden ofzo??? Wat veranderd er nu?
@Willem @Jacobsen
Het punt is: je moet een probleem niet oplossen door het te vervangen door een kleiner probleem met grotere consequenties. Dat is wat hier gebeurd. Misschien zal het aantal ongevallen afnemen, de impact zal veel groter zijn.
En zoals ik al aangaf in mijn vorige opmerking, als in 2017 bepaalde elektrische fietsen de type-goedkeuring ‘brommer’ krijgen wordt de situatie echt absurd.
Problemen moet je oplossen, niet verplaatsen.
@ACTK
Spijker+kop.
ACT: de hanhaving heeft nu al moeite genoeg om te constateren dat er brommers op de echte fietspaden rijden. Het lijkt mij volstrekt onrealistich om daar nog een snelheidscontrole aan toe te voegen (flitsers, radar controles?). Supersnelle electrische fietsen zijn een marginaal probleem. Onveiligeheid en smerige lucht door brommers zijn dat niet.
Regeren is vooruit zien… Supersnelle elektrische fietsen zijn nu nog een marginaal verschijnsel, maar dat gaat veranderen als we ze de ruimte geven. Ik voorspel je dat ze binnen 5 tot 10 jaar de grootste bijdrage gaan leveren aan het oplossen van smerige lucht en allerlei autoproblemen in de binnenstad. We zitten in NL nog met een raar verschijnsel: de snorfiets. Is de wet van de remmende voorsprong. Als we dat type fiets afschaffen (ergo de begrenzing op 25 km/u afschaffen), elektrische fietsen begrenzen op 45 km/u (lager mag natuurlijk), en wegen en verkeersregelgeving zo aanpassen dat langzaam verkeer (zeg tot 25 km/u) en snelverkeer (tussen 30 en 50) elkaar niet in de weg zitten, gaan we daarmee een enorme hoeveelheid auto’s en waarschijnlijk ook brommers overbodig maken. Je ziet nu al hoe veel mensen de elektrische fiets omarmen. Dat heeft veel met gemak te maken. De snelle elektrische fiets voegt daar een flinke actieradius aan toe. Deze geeft forensen van veel grotere afstand de mogelijkheid op de fiets naar Utrecht te komen binnen dezelfde tijd en met dezelfde energie. De straal rond Utrecht vanwaaruit de binnenstad per fiets op een prettige manier te bereiken is wordt bij het gebruik van snelle elektrische fietsen ongeveer twee keer zo groot. Dat maakt het een uitermate aantrekkelijk vervoersmiddel voor mensen die fit willen zijn, niet in bussen, treinen, trams en files willen hangen.
Er worden al prima fietspaden aangelegd door Utrecht en rond Utrecht. Als we nog iets verder doordenken en voorwaarden scheppend beleid voeren gaan mensen deze keuze maken. Daarmee los je dezelfde problemen op een andere manier op.
Handhaving is altijd een probleem. Maar ik geloof niet dat oom agent straks aan mijn fiets gaat zien of hij op 25 of 45 is begrenst. Ik denk wel dat hij kan zien of ik te hard rijd. En beter nog, op snelheid gescheiden rijstroken zullen vaak mensen al direct de beste keuze laten maken. Je wilt niet met 45 over een fietspad ‘met slakken’ als je ook op de rijbaan mag. En andersom: je wilt niet met 20 op de rijbaan. Dan voel je je veiliger op het fietspad. Ik denk dat het zichzelf handhaaft…
@ACTK ..Het punt is: je moet een probleem niet oplossen door het te vervangen..
Misschien is de gedachte wel: Als het gevaarlijk en onhandig wordt gemaakt om op een tweetakt brommer door het centrum te tuffen, houden velen er zelf mee op.. Verbieden mag immers niet. Slim..