Plaatsen hoogteportalen Prins Hendriklaan weer uitgesteld | De Utrechtse Internet Courant Plaatsen hoogteportalen Prins Hendriklaan weer uitgesteld | De Utrechtse Internet Courant

Plaatsen hoogteportalen Prins Hendriklaan weer uitgesteld

Plaatsen hoogteportalen Prins Hendriklaan weer uitgesteld
Het plaatsen van twee hoogteportalen bij het viaduct op de Prins Hendriklaan blijkt lastiger dan gedacht. De portalen moeten voorkomen dat hoge voertuigen zich klemrijden. Eerst waren de portalen te laag en nu moet er nog worden gezocht naar de juiste plek.

Het plaatsen van twee hoogteportalen bij het viaduct op de Prins Hendriklaan blijkt lastiger dan gedacht. De portalen moeten voorkomen dat hoge voertuigen zich klemrijden. Eerst waren de portalen te laag en nu moet er nog worden gezocht naar de juiste plek.

Het is in de afgelopen jaren heel vaak voorgekomen dat hoge voertuigen zich klemreden onder het viaduct op de Prins Hendriklaan. De gemeente besloot daarom na vragen van de VVD om hoogteportalen te gaan plaatsen.

De doorrijhoogte van het viaduct aan de Prins Hendriklaan is 2,40 meter, maar veel chauffeurs lijken dat niet goed door te hebben. Er is daarom gekozen voor het plaatsen van een hoogteportaal, een metalen ‘poort’ met loshangende balk.

Als een voertuig hoger dan 2,40 meter onder het portaal doorrijdt, rijdt hij tegen de balk aan. De balk komt tegen het voertuig, waardoor de bestuurder wordt gewaarschuwd niet onder het viaduct door te rijden.

(Tekst gaat verder onder foto)

Een vrachtwagen zit klem in het tunneltje onder de Waterlinieweg. Foto: Twitter Handhaving030

Juiste plek

Op donderdag 19 september zouden de portalen worden geplaatst, maar de geleverde hoogteportalen bleken te laag te zijn. Op vrijdag 11 oktober zou een tweede poging zijn, maar ook dat is nu met enkele weken uitgesteld. Er moet namelijk nog worden gezocht naar de juiste plek.

Een woordvoerder van de gemeente: “De plek is nogal ingewikkeld omdat er zijstraten zijn kort voor het viaduct. De portalen kunnen daar niet worden geplaatst omdat weggebruikers dan de draai niet kunnen maken. Iets verder van het viaduct af levert weer andere problemen op, zo zou het portaal het zicht op het Rietveld Schröderhuis kunnen ontnemen.”

Er moet nu opnieuw worden gekeken waar de portalen wel kunnen worden geplaatst en dat kan enkele weken duren.

19 Reacties

Reageren
  1. Katja

    En bij viaduct ASW ?

  2. Erwin

    Wellicht te simpel gedacht hoor, maar waarom niet een dagje met een bulldozer wat zand onder de tunnel afgraven en de weg met 20 cm verdiepen?
    De enige die zich de afgelopen jaren hebben klemgereden zijn de AH bezorgbussen. Met een 10-20 cm extra zijn ze geholpen, lijkt me voor fietsers ook geen onoverkomelijke ‘hobbel’.

  3. Lombokker

    Gut o gut, wat is het toch ook moeilijk. Megalomane projecten verzinnen kunnen ze op het stadskantoor als de beste, maar een simpel probleem oplossen ho maar!

  4. Guus Baas

    Ja, in een keer goed is niet de Utrechtse manier van werken.

  5. JdV

    @Katja: Dan moeten ze nog zo ver rijden voordat ze bij de Prins Hendriklaan zijn.

  6. Jos

    Is de schade echt minder als AH bezorgers hun wagen op zo’n portaal stuk rijden? Ik bedoel, daar rijden ze hun wagen toch ook echt aan flarden toch?

    En dat viaduct is vrij robuust, heeft aan alle ongelukken nauwelijks schade overgehouden.

    Je lost dus een probleem op met een nieuw probleem, waardoor er weinig opgelost is.

  7. herman

    Er is een veel betere oplossing, namelijk die hele weg afgraven tot maaiveld niveau. Dan lijkt ie tenminste op de beoogde weg en niet meer op een snelweg.
    Als bonus komt het Rietveld Schroder huis weer in het zicht. Utrecht meest bijzondere monument ligt nu half uit het zicht.

  8. BdV

    Ik ga ook voor de oplossing van Erwin.

    Of plak een goed leesbare (en goed plakkende) post-it met de hoogte van de AH-bestelbus, gevolgd door een uitroepteken, op het dashboard.

    Of voer dit soort gegevens in in het navigatiesysteem.

  9. Tostelli

    Bij elke tunnel waar motorvoertuigen doorheen mogen en die lager is dan vier meter, hoort een bord te staan met daarop de maximale doorrijhoogte (bord C19). Dat bord staat direct na de laatste afslagmogelijkheid die nog een doorgaande route voor alle motorvoertuigen is, zodat bestuurders van een te hoog (en vaak ook lang) voertuig op tijd een andere route kunnen nemen en niet vlak voor de tunnel tot de ontdekking komen dat ze er niet door kunnen en bij gebrek aan zijstraten ook niet meer kunnen keren.

    In het geval van deze tunnel staat dat bord vanuit de richting Science Park niet voor de Erasmuslaan, de laatste zijstraat voor de tunnel. De Erasmuslaan is namelijk doodlopend voor motorvoertuigen, waardoor deze geen uitwijkroute vormt. Het waarschuwingsbord staat daarom reeds ter hoogte van de kruising met de Louis Bouwmeesterlaan. Dat is 280 meter voor de tunnel, uit het zicht van de tunnel en in een bocht. Hetzelfde geldt voor het bord aan de kant van het Wilhelminapark: dat staat na de kruising met de Jan van Scorelstraat, een verre 240 meter voor de tunnel.

    Beide borden staan dan wel op de correcte plek maar vallen door hun plaatsing totaal niet op, wat blijkt uit de vele schades aan de bovenzijde van de tunnel. Bovendien kloppen de onderborden met afstanden tot de tunnel niet. Het bord aan de westzijde vermeldt een afstand van 400 meter, wat in werkelijkheid krap de helft is. Op het bord aan de oostzijde staat 140 meter vermeld, wat in werkelijkheid ruim het dubbele is.

    De gemeente zou er goed aan doen om deze twee waarschuwingsborden te vervangen door een type dat extra opvalt, bijvoorbeeld met een felgeel vierkant kader er omheen, en door aan de andere kant van de straat ook zo’n bord te plaatsen. Dan worden alle bestuurders wèl voldoende gewaarschuwd en hoeft men niet met lastig te plaatsen hoogteportalen te werken. Een felgekleurd onderbord met de expliciete tekst “LET OP: LAGE TUNNEL” of iets dergelijks zou ook kunnen helpen.

    Het beste zou inderdaad zijn om de tunnelbak een paar decimeter uit te graven zodat bakwagens er zonder schade onderdoor kunnen. Maar ja, dat kost de gemeente geld. Een gecrasht voertuig in de tunnel kost de gemeente geen geld. Dus die keuze is waarschijnlijk snel gemaakt, vooral omdat de gemaakte kosten vooral ten bate van motorvoertuigen zijn… 😉

  10. Fred

    De suggestie van Erwin lijkt inderdaad de meest praktische.
    Of zoals er sensors zijn die de snelheid meten met verderop een waarschuwing of je te hard rijd of niet, kun je ook zoiets doen met de hoogte van het voertuig, een sensor die de hoogte meet, en dat er dan boven de ingang van de tunnel een waarschuwing knippert als je voertuig te hoog is.

  11. Koel Hoofd

    Die weg had al decennia geleden verlaagd moeten worden, dan had er bijvoorbeeld ook een buslijn via die route naar de Uithof gekund.
    Maar onze bestuurders hebben meer oog voor kostbare prestige en emotie projecten dan voor gewoon hun werk te doen.

  12. Katja

    Aan het begin van de straat een poort met kettingen. Rijdt je tegen de kettingen aan, kan je er niet onderdoor. Zo simpel kan het ook.

  13. Tostelli

    @ Katja

    Een hoogteportaal aan het begin van de straat gaat niet werken. De functie van zo’n hoogteportaal is om bestuurders te waarschuwen dat verder rijden niet kan en dat ze direct moeten stoppen als ze merken dat ze het hoogteportaal raken.
    Maar voertuigen die te hoog zijn voor de tunnel, mogen wel gewoon de betreffende straat in als ze dat willen. Ze kunnen alleen die tunnel niet in.

    Als je met 30 km/h, wat daar de maximum snelheid is, met een (voor te tunnel te) hoog voertuig tegen die kettingen of buizen aan rijdt, resulteert dat in schade. En die schade is onnodig als de bestuurder helemaal niet van plan was om de tunnel in te rijden.

  14. Teunis

    Verdieping van de onderdoorgang zal wel niet kunnen vanwege leidingen, net als bij de wereldberoemde 11 Foot 8 Bridge, waarvan overigens zojuist bekend is gemaakt dat deze verhoogd zal worden.

    https://en.wikipedia.org/wiki/11_foot_8_Bridge

  15. Rob .

    Met studentje onbenul achter het stuur kan je dit soort ongelukjes natuurlijk verwachten.

  16. Luuk Upuuk

    Waarom niet de verantwoordelijkheid bij de bestuurders van die bestelauto’s leggen? Plak een sticker met daarop de hoogte van je voertuig op je dashbrd zodat je weet hoe hoog je auto is.

  17. Jopie

    Op zich is het wel fijn voor de bewoners van de prins hendriklaan als daar nog vrachtwagens / verhuiswagens / ah auto’s / vuilniswagens / brandweer en noem t maar op kan komen zonder begin vd straat klem te zitten onder een ketting of stang of zoiets. Dat lijken hierboven wat mensen over het hoofd te zien

  18. stefan

    fijn dat iedereen meedenkt. ik hoop dat de desbetreffende ambtenaar meeleest…

  19. wollie

    nog beter: afsluiten voor autoverkeer…

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).