Plannen om Amsterdamsestraatweg en Biltstraat in Utrecht te verbinden als fietsroute Plannen om Amsterdamsestraatweg en Biltstraat in Utrecht te verbinden als fietsroute

Plannen om Amsterdamsestraatweg en Biltstraat in Utrecht te verbinden als fietsroute

Plannen om Amsterdamsestraatweg en Biltstraat in Utrecht te verbinden als fietsroute
De Kaatstraat moet straks onderdeel uitmaken van Fietsroute om de Noord
Fietsers moeten straks ‘comfortabel’ en ‘snel’ tussen de Amsterdamsestraatweg en de Biltstraat kunnen pendelen. De gemeente Utrecht heeft voor deze zogenoemde ‘Fietsroute om de Noord’ een plan gepresenteerd waar onder andere in staat dat fietsers zoveel mogelijk voorrang krijgen op het traject, parkeerplaatsen worden weggehaald en er veel groen bijkomt. Inwoners en gebruikers kunnen tot en met 8 april reageren op de plannen.

Fietsers moeten straks ‘comfortabel’ en ‘snel’ tussen de Amsterdamsestraatweg en de Biltstraat kunnen pendelen. De gemeente Utrecht heeft voor deze zogenoemde ‘Fietsroute om de Noord’ een plan gepresenteerd waar onder andere in staat dat fietsers zoveel mogelijk voorrang krijgen op het traject, parkeerplaatsen worden weggehaald en er veel groen bijkomt. Inwoners en gebruikers kunnen tot en met 8 april reageren op de plannen.

Zoals velen weten is Utrecht een van de snelst groeiende steden van Nederland. Nu wonen er ruim 360.000 mensen in de stad en volgens de laatste voorspellingen is dit aantal in 2040 gegroeid naar 455.000. Om de verkeersdrukte te spreiden en het centrum te ontlasten zijn er plannen om op verschillende plekken in Utrecht nieuwe fietsroutes aan te leggen. Eén daarvan is Fietsroute om de Noord.

Dit traject loopt over de Herenweg, Kaatstraat, Adelaarstraat, Johannes de Bekastraat, Van ’s-Gravesandestraat, Menno van Coehoornstraat, Alexander Numankade, F.C. Dondersstraat en de Biltstraat. De gemeente is van plan om de fietsers straks zoveel mogelijk voorrang te geven op de route en de Kaatstraat én Adelaarstraat worden ingericht als fietsstraat.

Parkeren

Ook staat in de plannen dat er zo’n zestig parkeervakken verdwijnen zodat er meer ruimte ontstaat voor fietsers. “Hoewel het aantal op te heffen parkeerplaatsen ten opzichte van de totale capaciteit in de parkeerrayons klein is, zal de parkeerdruk in de directe omgeving in eerste instantie waarschijnlijk iets toenemen”, schrijft de gemeente.

Om dit effect te dempen wordt het totaal aantal parkeervergunningen in het gebied teruggeschroefd. Ook wordt gekeken of de parkeerplaatsen trapsgewijs kunnen worden weggehaald. “Eventueel door elders tijdelijk parkeerplaatsen te faciliteren.” Bovendien worden bewoners aangemoedigd hun auto in een garage of P+R te parkeren én gebruik te maken van de fiets.

Groen

Tot slot is de gemeente van plan om ‘zoveel mogelijk’ groen toe te voegen. Dat zouden ruim vijftig bomen moeten zijn en 2.800 vierkante meter aan struiken. Zeven bestaande bomen moeten worden verplaatst en acht moeten het veld ruimen voor Fietsroute om de Noord.

Vorig jaar zijn omwonenden en allerlei andere betrokken al een keer gevraagd naar hun mening over de plannen. Ook nu kunnen mensen een reactie geven. Dit kan tot en met 8 april. Als alles volgens planning verloopt beginnen eind volgend jaar de werkzaamheden.

Weerdsingel

Momenteel liggen er ook vergevorderde plannen om van de Weerdsingel Oostzijde een fietsroute te maken die van oost naar west loopt. Ook dit wordt gedaan om de stad in de toekomst bereikbaar te houden.

Gekoppelde berichten

35 Reacties

Reageren
  1. Binnenstadbewoner

    Goed plan! Vooral ook i.c.m. meer groen.

  2. Yoop

    Perfecte plannen. Hopelijk blijven/komen er wel voldoende Invaliden parkeerplekken.

  3. S

    Topplan!
    Waarom wordt de fietsroute niet doorgetrokken over de Willem van Noortstraat en Pieter Nieuwlandstraat naar de Kardinaal de Jongweg? Deze route wordt veel door fietsers gebruikt die nu hun leven niet zeker zijn op de veel te smalle fietsstroken.

  4. Katja

    Achach…de ASW is een racebaan, gaat niets aan veranderen, met die petieterige maatregelen.
    En reactie tot 8 april ? Moet is als “aanwonende” uit de DUIC halen wat de plannen zijn, en de gemeente informeert zelf helemaal niks ?

  5. Wil

    @katja:
    1. Het gaat niet over de ASW
    2. Aanwonenden worden continu op de hoogte gehouden. Misschien ben je wel gewoon geen aanwonende..?

  6. j.

    Alles goed verder met je, Katja?

  7. Johnnie

    Waarom dit plan?
    Een fietser neemt toch altijd de kortste route.

  8. echte Utrechter

    Als ik 1 ding zeker weet is dat fietsers altijd de kortste route zullen nemen en wil dit plan werken dan moet je beginnen de onlogische route via de Johannes de Bekastraat te schrappen.
    Dat gaat dus echt niemand doen. Tekentafelwerk! wie verzint dit!!!
    Trouwens, even niet genoemd in het artikel (…) op een fietsersstroom dwars door het Griftpark zit ook niemand te wachten!

    Logischer is via de Valk en Duifstraat naar de rotonde bij de Noorderbrug en dan via de Wittevrouwensingel verder.
    Je kan bij het Kleine Singel kiezen. Linksaf richting Kard. de Jongweg, rechtdoor Wittevrouwen induiken of met de singelbocht mee richting begin Biltstraat.
    Een overwegend makkelijke en redelijk veilige route.

  9. Binnenstadbewoner

    @echte utrechter: inderdaad een stuk korter die route van je… not! 😉

  10. Hans

    Goed plan!

  11. Rob H.

    Eeeh, Utrechter, nee. Dat is een route met teveel hindernissen, vooral in de ochtendspits.

    Via de Johannes de Bekastraat, Griftpark (en de Alexander Numankade) is de route met de minste stoplichten en waar je makkelijkste doorfietst. Die fiets ik al jaren.

  12. Wies

    Mooi plan!

  13. Michiel

    Deze route fiets ik al jaren dagelijks (iets minder sinds thuiswerken) naar het station vanuit de zeehelden uurtje. Ik vraag me al die tijd al af waarom die niet verbeterd wordt voor fietsers. Er zitten wat irritante hoekjes en obstakels (auto-kruisingen) in. Vooral een fatsoenlijke fietsstraatinrichting van de Herenweg is zulk laaghangend fruit.

  14. Guillaume

    Een kaartje is bij dit soort artikelen handig. Dank alvast

  15. Willow

    Prima plan. Gebruik deze route regelmatig. Minder auto’s en meer groen zijn welkom.

  16. Wim Vreeswijk

    Dit is alleen mogelijk als ook de ongesubsidieerde automobilist letterlijk de ruimte krijgt om zich in onze extreem overbevolkte stad vrijelijk te verplaatsen in onze stad tussen Biltstraat en Amsterdamsestraatweg.

  17. Harm

    Een roze kleur op de weg is nog geen veilig fietspad! Liever apart. En nu met de brede wagens en 50 rijden daar. En dan afvragen waarom er steeds minder fietsers zijn, rara.

  18. Realist

    Ik wil de sfeer in de roze wolk niet verpesten hoor maar is het al bekend hoeveel geld dit de gemeenschap gaat kosten, wat dit plan daadwerkelijk oplevert en wat het effect is op de leefomstandigheden van de huidige bewoners?

  19. Pee

    Om de boel bereikbaar te houden moeten ook auto’s worden geaccepteerd .
    Wat er nu gebeurt is de automobilist het zo moeilijk mogelijk maken om zijn voertuig te kunnen behouden.
    Onmogelijke routes te creëren en alles duurder maken .
    De auto bestaat gewoon dus wen er maar aan.

  20. Chris

    Hey! De reaguurders zijn er weer!

    Dan even de feiten.

    Over de al bestaande fietsstraten kan ik prima fietsen EN autorijden.

    Mijn reis per fiets is er soepeler en comfortabeler door geworden. Niet sneller overigens.

    Mijn reis per auto is er niet per sè langzamer of langer door. Wel soepel en geleidelijk. Fietsstraten leren je onthaasten. Ze functioneren prima als je jezelf aan de voorwaarden houdt. Ik kom prima op mijn plek van bestemming aan zonder gedoe.

    Op fietsstraten hoor je 30 km/ uur te rijden. Rij je er 50, dan ben je best wel een eikel die bewust met de veiligheid speelt.

  21. DeGroot

    Ik woon al sinds 1988 in Utrecht en heb tot nu toe met de fiets altijd makkelijk ergens kunnen komen. Tuurlijk kunnen er directere routes gemaakt worden. Volgens mij gebruikt de gemeente het fietsargument om zoveel mogelijk auto’s/parkeerplaatsen weg te werken.
    Nu hoeft Utrecht niet weer terug naar de jaren ’60 waarbij alles voor de auto moest wijken, maar hoeft ook de auto nu niet voor alles wijken.
    Het gekke is dat de gemeente er graag nog +/- 100.000 inwoners bij wil. En kind van 10 jaar kan je dan vertellen dat het aantal auto’s eerder zal stijgen dan dalen.
    Wat de gemeente zou moeten doen is bij nieuwbouw een ondergrondse parkeergarage verplichten stellen. En dan een garage voor auto’s EN fietsers. Dan houdt je de trottoirs ook vrij zonder dat je over de fietsen struikelt.
    Het is maar een idee!

  22. W

    @vreeswijk: je (grijs gedraaide) plaat blijft een beetje hangen.

  23. Fab

    Voetgangers komen i het hele plan niet voor. Utrecht is toenemend een stad voor snelle benen en de rest kan het heen en weer krijgen. Kaatstraat, kruisput met de Herenweg is nu al regelmatig een drama als je voetganger bent Of je nu oud bent, een handicap hebt, zwanger bent, of met kleine kindjes loopt, met de hond, of gewoon pakketbezorger bent. Je word van je sokken gereden en alles en iedereen met wijken ook met regelmaat tegen de richting in. Ik vraag me af wanneer alle elektrische fietsen gewoon eens verkassen naar de rijbaan. Zal een hoop schelen, qua ergernis, (bijna) ongeval en het autoverkeer moet gelijk mee dimmen. Want blijkbaar mag de Kaat gewoon een racebaan blijven, ook in de nieuwe plannen en het Oudenoord net zo.

  24. Sanne

    @wim vreeswijk: dat kan toch ook..?

  25. Piet

    @S helemaal met je eens, vooral die Pieter Nieuwlandstraat is als fietser levensgevaarlijk, maar ook op het van Noortplein/straat moet alle het doorgaande verkeer verboden worden. Zou het een stuk veiliger maken(tenzij er dan ook geen politieauto uit de bocht vliegen)_

  26. Wim

    De gemeente wil de hoofdas over het Vredenburg ontlasten.
    Wat ik dan niet snap is dat er nog steeds geen werk wordt gemaakt van een tunnel onder het spoor bij de Nicolaas Beetsstraat.

  27. Statler

    Ik mis de positie van het OV weer eens in dit groene fietsverhaal.
    @Piet: het is er druk, maar levensgevaarlijk ?
    Met vriendelijke groet,
    PeterH

  28. W

    @statler; ja levensgevaarlijk!

  29. Bram van Reemst

    Johnnie en ‘echte Utrechter’ schrijven hierboven dat fietsers altijd de kortste route nemen. Dat is niet helemaal waar, want de meeste mensen weten niet precies wat het kortste is. Met alle bochten en schuine straten in de stad, klopt de intuïtie lang niet altijd.

    Als ik op de routeplanner van de Fietsersbond (de meest gedetailleerde fietsrouteplanner) routes vergelijk, ben ik geregeld verrast. Dat ligt vast niet alleen aan mij. Ik bedenk trouwens ook weleens doorsteekjes waar anderen niet aan denken en die echt korter zijn.

    Van het begin- naar het eindpunt waar dit artikel over gaat, zullen veel fietsers nu via het Vreeburg rijden. Via het noordelijke deel van de binnenstad is echter 70 meter korter. Uit automatisme volgen mensen echter vaak de hoofdwegen, ook ik.

    Verder is ‘korter’ vaak niet hetzelfde als sneller. Bochten en kruispunten kosten immers extra tijd en ook het wegdek kan uitmaken. (De genoemde routeplanner heeft daarom ook een optie ‘makkelijk doorfietsen’, die soms inderdaad makkelijker is, soms ook niet.)

  30. Bram van Reemst

    @Michiel, dat ‘zeehelden uurtje’, was dat een vondst van je spellingscorrector? Dat je het goed intikte maar het programma er wat anders van maakte? 🙂

  31. Bram van Reemst

    @Fab, het is me niet helemaal duidelijk welke oversteek je bij de Kaatstraat bedoelt. Wil je de Kaatstraat oversteken of de Oude Noord dwars daarop? Er zijn daar toch stoplichten?

    Van al dan niet geëlektrificeerde fietsers die zich asociaal gedragen hebben ook andere fietsers last. Ik ben ook weleens aangereden door een maaltijdbezorger met iets te veel trapondersteuning.

  32. Piet

    @Statler, vanmorgen een kleine botsing op de Nieuwlandstraat(bij benzinepomp) maar dat was inderdaad niet zo gevaarlijk. Maar die gisteravond op de Adelaarstraat tegen een geparkeerde auto(rond 6 uur) daar had je als fietser echt niet tussen willen zitten maar daar zat wel gewoon een fietspad tussen dus was echt wel gevaarlijk voor fietsers.

  33. Bram van Reemst

    Een ‘fietsersstroom dwars door het Griftpark’, zoals ‘echte Utrechter’ schrijft, klinkt inderdaad niet meteen als een goed idee. Maar eigenlijk valt dit wel mee.

    Er ligt namelijk al een fietspad door het pad, precies in het verlengde van de Menno van Coehoornstraat. Het loopt langs de Grift, met ruim trottoir en aan de overkant een voetpad langs de andere oever. De fietsers en voetgangers komen zodoende nauwelijks met elkaar in contact. Een voetpad gaat met een brug over beide heen. Een ongelijkvloerse kruising, het lijkt wel een snelweg!

  34. Statler

    @Piet:
    Bij de benzinepomp is de situatie voor alle bestuurders wat onoverzichtelijk met het grootste risico voor de fietser. De overgang Willem van Noort/Pieter Nieuwland is dat ook, door het afslaande verkeer. Ik ervaar die twee punten al fietsend als riskanter dan bvb de hele Adelaarstraat. Maar dat is dus persoonlijk.
    Ik voel me op de vernieuwde singel ook niet veiliger of onveliger, alleen is inhalen lastiger geworden door de versmalde rijbaan.
    Met vriendelijke groet.
    Peter H

  35. EdV

    Het is natuurlijk leuk om de Kaatstraat en de Adelaarstraat een veilige fietsstraat te maken, maar sinds de recente afsluiting van de Kaatstraat is er een enorme stijging van het aantal auto’s door de David van Mollemstraat en Draaiweg. De meest onveilge fietsstraat van Utrecht, de David van Mollemstraat is gewoonweg te smal, waarbij het wachten is op fatale ongelukken.
    Naast de hoge snelheden, het volume en geluidsoverlast kunne wij als bewoners onze ramen niet meer opdoen. Maak deze staart alleen toegankelijk voor bewoners bus en hulpdiensten!

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).