Nieuwe plannen van de gemeente Utrecht moeten ervoor zorgen dat de groei van het aantal inwoners en woningen in balans blijft met een toename van groen, groei van banen en voorzieningen en een passende infrastructuur. De stad krijgt onder andere meerdere stadscentra rondom de bestaande wijken. Dat staat in de Ruimtelijke Strategie Utrecht (RSU 2040) die de gemeente vrijdag presenteert.
“Utrecht groeit als stad uit naar 455.000 inwoners in 2040. Wij willen die ontwikkeling in goede banen leiden, door behoud van een leefbare stad waar het aantal woningen meegroeit”, zegt wethouder Klaas Verschuure (ruimtelijke ordening). “Maar dan ben je er nog niet. Tegelijkertijd zijn fors veel investeringen nodig voor mobiliteit, groen, onderwijs, energie, sport, cultuur, gezondheidszorg.”
Een van de belangrijke manieren waarop de gemeente dit wil bereiken, is door de bestaande stad te versterken. Door functies toe te voegen, zou de kwaliteit van de stad moeten worden verbeterd. Alle belangrijke functies voor dagelijks gebruik moeten binnen de woon- en werkomgeving te vinden zijn: Utrecht als ‘tien-minuten-stad’. Overal in Utrecht wil de gemeente dat woningen, werklocaties, maatschappelijke voorzieningen, sportvoorzieningen en groen dichtbij bij elkaar liggen. Zo kunnen Utrechters er gemakkelijk en snel gebruik van maken.
“Dit is toch wel een unicum, een nieuwe standaard voor stedelijke ontwikkeling in Nederland, een mooie toekomst voor Utrecht”, zei Verschuure vrijdagochtend bij de presentatie van de plannen.
Meerdere centra
Verder wil de gemeente de groei van de stad concentreren op een aantal plekken, waar veel en hoog gebouwd wordt op een beperkte ruimte. Utrecht moet daardoor veranderen in een stad met meerdere centra. Die nieuwe knooppunten worden een mix van wonen, werken, voorzieningen en groen.
De groei wordt opgevangen rondom meerdere centra, die aan elkaar verbonden zijn via de OV-ring. Die nieuwe knooppunten komen te liggen in Leidsche Rijn Centrum – Lage Weide -Cartesius – Werkspoorkwartier – Zuilen, Overvecht, Utrecht Science Park – Rijnsweerd -Galgenwaard – Lunetten-Koningsweg (Utrecht Oost) en Papendorp – Galecop – Westraven -Laagraven (A12-zone). De plannen voor deze knooppunten worden verder uitwerkt. Daaruit moet blijken wat het gewenste programma en de goede ontwikkeling van de knooppunten is.
“Dit is toch wel een unicum, een nieuwe standaard voor stedelijke ontwikkeling in Nederland, een mooie toekomst voor Utrecht” – wethouder Klaas Verschuure
Verschijningsvormen
Utrecht krijgt, als het aan de gemeente ligt, verschillende verschijningsvormen. Hoogstedelijke centra met veel woningen en werklocaties komen naast de bestaande wijken, die wel groeien, maar minder ingrijpend. Utrechtse wijken en buurten moeten straks te herkennen zijn aan verschillende stadsprofielen. De gemeente heeft er vijf heeft opgesteld.
De groene stad
De groene stad is een stad die verbonden is met het landschap eromheen en rijk is aan plantsoenen, parken en groene wegen naar de landschappen rondom de stad. Het vergroenen van Utrecht betekent dat in honderden straten in de bestaande stad ruim 200 hectare groen wordt toegevoegd. Ook komt er 250 hectare aan parken, routes en scheggen bij en wordt er 250 hectare landschap rondom de stad toegevoegd.
De verbonden stad
In de verbonden stad is sprake van goede sociale, mentale en fysieke verbindingen. De openbare ruimte is er niet alleen om je te verplaatsen, maar ook om te verblijven. Het netwerk voor voetgangers, fietsers en openbaar vervoer speelt hierin een belangrijke rol.
De compacte stad
De compacte stad kent meerdere kernen, maar blijft compact doordat de ruimte multifunctioneel wordt benut: wonen, werken, voorzieningen en groen moeten bij elkaar in de buurt liggen. Utrecht moet binnenstedelijk verdichten, om het landschap rondom de stad te kunnen behouden.
De inclusieve stad
In de inclusieve stad zijn economische waarde en groei van belang, maar ook de maatschappelijke en culturele ontwikkeling, innovatie, creativiteit en de zorg voor inwoners. Het is een stad waarin iedereen welkom is en zich welkom voelt en waarin woningen, onderwijs, banen en voorzieningen betaalbaar en toegankelijk zijn.
De toekomstbestendige stad
De toekomstbestendige stad kent een ‘robuuste ruimtelijke structuur’, waardoor geanticipeerd kan worden op klimaatverandering, epidemieën, economische schommelingen, technologische vernieuwing, geopolitieke ontwikkelingen en de invloed van data. De stad moet volgens de gemeente haar wortels houden in het verleden en haar omgeving en tegelijkertijd klaar zijn om te groeien naar een nieuwe toekomst.
“Wij willen die ontwikkeling in goede banen leiden, door behoud van een leefbare stad waar het aantal woningen meegroeit” – wethouder Klaas Verschuure
Principes
De gemeente houdt vast aan een aantal principes die voor ontwikkelingen in de toekomst gelden, waaronder: geen dak blijft onbenut, groen tenzij, circulair tenzij, Utrecht wereldfietsstad en wandelstad, langzaam verkeer voor gemotoriseerd verkeer, openbaar vervoer en deelmobiliteit en publieke ruimte openbaar toegankelijk.
De volledige RSU 2040 is hier te lezen. Iedereen die dat wil kan vanaf 27 januari tot 10 maart reageren op de plannen.
Hoe groeit een stad van de toekomst? Utrecht toont aan hoe wij ons voorbereiden op een gezonde en duurzame groei naar een ‘10-minutenstad’, met niet 1 maar 5 stadscentra. Lees meer over de #RSU2040, de nieuwe standaard voor stedelijke ontwikkeling: https://t.co/qEyZMIkGn6 pic.twitter.com/yPiZlwK65o
— Klaas Verschuure (@KlaasVerschuure) January 22, 2021
Gekoppelde berichten
Vijf vragen over de nieuwe mobiliteitsplannen van Utrecht
Het is inmiddels geen geheim meer: Utrecht groeit en de gemeente breekt het hoofd over…
Utrecht staat voor grote opgave: hoe blijft de stad leefbaar én bereikbaar?
De gemeente Utrecht staat voor de uitdaging om de stad ondanks de grote groei bereikbaar…
Bevolkingsgroei van Utrecht: De uitdagingen van een groeiende stad
Steeds meer mensen willen in Utrecht wonen. De stad heeft nu 352.000 inwoners, maar de…
31 Reacties
ReagerenKlinkt heel erg mooi! Laat het maar gebeuren, maar 2040 is wel heel kort.
Utrecht kennende kan wel eens 20jaar over 1 bouwproject doen.
Maar goed ik laat me verrassen in positieve zin!
In die prachtige opsomming mis ik “De historische stad”, want dat is het enige kenmerkende en onderscheidende element van Utrecht. De rest is volstrekt uitwisselbaar met al die andere dertien in een dozijn randstedelijke groeicentra. Die historische binnenstad zou hoog op de prioriteitenladder moeten staan, en beschermd moeten worden tegen verwaarlozing en verloedering!
Prachtig plan! Hopelijk met heel–veel–toezicht op aanbestedingen en budgetbesteding. En projectplanning. Daar gaat het keer op keer mis in Utrecht.
‘Het is een stad waarin iedereen welkom is en zich welkom voelt en waarin woningen, onderwijs, banen en voorzieningen betaalbaar en toegankelijk zijn.’
Iedereen welkom? Nederland groeit naar de 20 miljoen inwoners toe. Waar gaan deze mensen wonen? En wat wordt er opgeofferd om voor ‘iedereen’ woningen te bouwen in het gewilde Utrecht? En hoe zit het als overbevolking bestaande voorzieningen zoals scholen nog verder onder druk zet?
” Utrecht moet binnenstedelijk verdichten, om het landschap rondom de stad te kunnen behouden. ”
Nog meer mensen op een vierkante meter.
Laat ”groene stad” maar buiten de beschouwing want het groen word nu al opgeofferd voor beton zonder te verblikken of blozen en dat compenseert men niet door daken van gras te voorzien of struiken op flatgebouwen te plaatsen.
Er gaat dus veel gebouwd worden direct naast snelwegen met alle overlast van dien (herrie, fijnstof). Zeker bij de mondingen van tunnels (marq-torens) en a2/a12 hoek (papendorp).
Ik denk dat een ambitieuzer plan nodig is hiervoor om mensen te verleiden daar te willen wonen.
Denk aan meerdere groenparken ipv bruggetjes over de snelwegen zoals bij de a27 gepland is (minstens een stuk of 6 zou ik zeggen).
Want als straks maar een klein deel verkocht wordt, zit je straks met half afgebouwde spookcentra.
De plannen vóór dit luchtballonplan hebben Utrecht uit balans gebracht. 18 jaar geleden in 2002 hebben Utrechters in het Referendum Stationsgebied gekozen voor meer groen en minder hoogbouw. En zie, nu alles in de historische binnenstad is volgebouwd met hoge gebouwen, en het ongekende negeren van de Utrechter niet meer is terug te draaien, komt de politieke macht met nieuwe politieke uitdagingen waarin alleen zíj geloven
Bijzonder de gemeente wil de groei van de stad concentreren op een aantal plekken, waar veel en hoog gebouwd wordt op een beperkte ruimte. Wij willen die ontwikkeling in goede banen leiden, door behoud van een leefbare stad waar het aantal woningen meegroeit”, zegt wethouder Klaas Verschuure (ruimtelijke ordening). Gaan we dan richting banlieues. Banlieues, grote woonwijken/voorsteden waar de arbeidersbevolking van de stad naartoe werd gedwongen na de grootschalige verbouwing van Utrecht door het huidige college en volgebouwd is met onbetaalbare appartementen voor de eigen elitaire achterban. En als hij het heeft over een leefbare stad heeft hij het dan over een leefbaar centrum en gaat hij de cultuurpaleisjes in het centrum ook verplaatsen naar Overvecht en Zuilen. En wat is hier een unicum en nieuwe standaard aan sinds jaar en dag worden buitenwijken op die manier gepresenteerd. De oplossing is simpel stop met verdichten en het verder volproppen van Utrecht dat komt de leefbaarheid ten goede
Ja leuk “openbare ruimte is om te verblijven”. Die 3 dagen per jaar dat het in Nederland mooi weer is…
Ik hoop dat ze de openbare ruimte overdekken en terrasverwarmers door de hele stad hangen. Kun je eindelijk weer eens normaal een peuk roken.
We eten elkaar nu al op! Wonen met veel te veel mensen op de vierkante meter. Doe daar iets aan en dan niet met hoge woontorens.
17 Miljoen mensen op zo’n klein stukje grond!
En dan wil men ook nog de landbouwgronden met zonne-energie vol leggen en het hele land volbouwen met windmolens!!!
Geef elkaar een beetje de ruimte. Waar blijft ons recreatiegroen? Kijk naar de afgelopen weken naar het bezoek in het weekend aan het beetje bos Utrechtse Heuvelrug! Een bos verkeersregelaar was nodig! Hoe gaat dit in de komende jaren worden? Je kon over de hoofden lopen, veel en veel te veel mensen. Zeker als je geen tuin hebt, 10-hoog woont, wil je naar buiten de frisse lucht in, heel begrijpelijk.
Ga voor ruimte en ga bouwen in de polder Rijnenburg!
Ik vraag mij soms echt af wie dit soort plannen mag maken. Een HOV baan door Park de Koppel, en een dwars door Tuindorp… Hoe kom je er op! Zeg beste ambtenaren, ik heb stedenbouw gestudeerd en mijn hele leven in Utrecht geleefd. Ik ken alle straten, buurten en parken in en om Utrecht mijn duimpje. Als jullie nog iemand zoeken die logische en haalbare ontwerpen kan maken weten jullie mij te vinden!
Ihsan. Misschien wonen die ambtenaren c.q. plannenmakers wel helemaal niet in Utrecht. Beleven ze u en mijn stad niet dagelijks en op een hele andere manier!
Welke projectontwikkelaar heeft de gemeente het hoofd op hol gebracht?
Laat alstjeblieft de stad met rust en laat het weinige groen wat er is, groen blijven. Polder Rijnenburg mag bebouwd worden in ruil voor groenbehoud in de stad.
Voortbordurend op @Anne Marie ten Berge: schrijf als gemeente een referendum uit voordat de stad onherstelbaaar is verpest.
Het steeds verder vol bouwen van onze stad is een regelrechte aanslag op onze gezondheid vanwege een steeds verdere verdichting dus toenemend besmettingsgevaar. Kappen dus !
@Nina De inbreiding gaat niet ten koste van groen, maar van bedrijventerreinen, gedateerde laagbouw, buitenproportionele infrastructuur, parkeerplaatsen en oude spoorzones. Er komt juist meer groen bij in de plannen en het buitengebied blijft behouden. Dat lijkt me beter dan dat ook vol te bouwen. Nu kan iedereen in een kwartier nog de stad uitfietsen, dat lijkt me ook belangrijk. En er zijn nog genoeg plekken waar de ruimtelijke kwaliteit flink omhoog kan door woningen met goede groenvoorzieningen te bouwen.
En weer een hoop mensen die reageren vanuit hun riante woning die voor weinig is aangeschaft. En nu maar roepen dat iedereen maar ergens anders moet gaan wonen. Utrecht groeit. Wen er maar aan. En al die nieuwe inwoners die willen ook ergens wonen. We kunnen onbereikbare polders volgooien, maar ook (quote van Pieter) “bedrijventerreinen, gedateerde laagbouw, buitenproportionele infrastructuur, parkeerplaatsen en oude spoorzones” ombouwen tot leefbare zones. Er is veel aandacht voor groen en mobiliteit, zonder dat we de stad volgooien met asfalt.
De stad wordt er in zijn geheel veel leefbaarder van. Een stad die gezonder is voor u en uw kinderen.
Pieter! Dream on!!!
Heel goed. Verdichten en de hoogte in. Afblijven van de buitengebieden.
@ W
Sterk argument………not……
De oplossing qua woningnood is volgens het college dus gewoon hardleers doorgaan op dezelfde manier: met verdichting en negeren wat het effect van verdichting op de woningnood-bestrijding tot nu toe is.
Weet de planoloog ook wat één van de redenen is dat Overvecht en Kanaleneiland zijn verworden tot ‘krachtwijken’? De wijken waren populair zolang de mensen geen keus hadden (naoorlogse woningnood), zodra de mensen wel keus hadden (o.a. Houten en Maarssenbroek) werden het probleemwijken zonder weerga. De planoloog zet dus heel erg in op een toekomst waarop mensen geen echte woningkeus zullen hebben.
Dat er trouwens grote zakelijke belangen zijn (ook bij links) om de woningen schaars en duur te houden is een ander thema, maar ik stip het even aan.
Goed doordacht concept die duidelijk richting scheppend is. Hierdoor vinden effectieve oplossingen een plaats. Utrecht heeft nu eindelijk een echte totaal visie. Voorheen was het steeds korte stappen verder denken die uiteindelijk te korte termijn denken weerspiegelde.
@Pieter. Was het maar waar. Aan de slotlaan wordt op dit moment groen gekapt voor een studentenflat. Niet dat ik daar tegen ben. Maar het laat zien dat je stelling nogal overdreven positief is.
Veel erger is dat ze in het mobiliteitsplan en tramlijn door park de koppel in Lunetten willen leggen. Kunnen we met opgelucht afhalen omdat de verbreding van a27/a12 waarschijnlijk niet doorgaat. Maar vervolgens wordt het park alsnog versmald. Niet voor een paar rijstroken maar voor een trambaan.
Dat gaat heel veel verzet opleveren. En terecht. Lunetten ligt onbekend tussen die (snel)wegen en een spoorlijn. Die smalle groenstrook om lunetten is te kostbaar om er een tramlijn doorheen te denderen.
Los daarvan moeten we helemaal niet nog zo’n die tramlijn willen. De Uithof mijn was schreeuwend duur. Veel te duur zelfs. Waar haalt de gemeente het idee vandaan dat het dit keer goedkoper kan?
@pieter , je hebt helemaal gelijk, de feiten zijn echt dat er steeds meer echt recreatief groen bij gekomen is. De ruimte gebruiken voor parkeerterreinen is zonde ! Er is veel armoedige laagbouw uit de 70 jaren , die effectiever benut kan worden.
@Barend: Inderdaad, verdichten en de hoogte in, en als het niet meer kan Rijnenburg volbouwen. Verder afblijven van de groene structuren rond de stad.
@Ihsan 22/1/2021 – 14:16
“Ik vraag mij soms echt af wie dit soort plannen mag maken. Een HOV baan door Park de Koppel, en een dwars door Tuindorp… Hoe kom je er op! Zeg beste ambtenaren, ik heb stedenbouw gestudeerd en mijn hele leven in Utrecht geleefd.”
Het probleem is dus dat dit soort plannen gemaakt worden door iemand die 9 jaar over zijn studie bestuurskunde deed, vervolgens wat simpel werk verrichte als projectmanager en accountmanager bij overheidsinstellingen, erna de gemeenteraad in ging en verder welgeteld 0 relevante werkervaring of opleiding heeft…Het is bijna net zoiets als een PABO leraar als Minister van Volksgezondheid aanstellen.
Dit soort plannen moeten gemaakt worden door een kerngroep van zo’n 20 vakvolwassen professionals uit het bedrijfsleven. De creme de la creme uit de planologie, architectuur, infrastructuur en bouwsector. The greatest minds society has to offer…Niet door -met alle respect- een middelmaat-beroepsambtenaar die geen flauw idee heeft wat hij aan het doen is.
Dit is wat je krijgt als je een allround monteur van een achteraf-garagebedrijf een kerncentrale laat ontwerpen.
Bij konijnen corrigeert myxomatose de populatie. Ook ons systeem kan buiten onze invloed een correctie krijgen, zie de storm die nu woedt op het moment…
Op dit moment zie je wat mensen doen tijdens een storm: ze trekken de stad uit.
Radicale transformaties van rurale gebieden hebben de toekomst. Maar ja … daar zit geen eer voor de wethouder in.
https://www.trouw.nl/nieuws/de-noodkreet-van-architect-rem-koolhaas-red-het-platteland~bbfe8fdb/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.nl%2F
@Pieter
Ik ben benieuwd wat je van de plannen voor de twee torens in Voordorp vindt; pal naast andere hoogbouw en op het groen.
Als dat “verdichten” nu eens geschrapt wordt vind ik het best een goed plan
Wat een vreselijke marketing taal, mag ik een teiltje? Overigens bijzonder om te zien hoe snel dit artikel van de voorpagina is verdwenen. 🙂
Ik lees toch een hoog aandeel UN Sustainable Development Goals, UN2030 en klimaatdoelen terug. Is ook niet zo gek gezien het lidmaatschap van onze gemeente en overheid bij deze Niet Democratische Organisaties.
Wat zij Rutte ook alweer toen hij de prijs van Goede Wereldburger bij de WEF van Claus Schwaab in ontvangst nam.
Building Back Better. Zelf Henk Krol vroeg zich tijdens het laatste kamerdebat af wat aRutte hier mee bedoelde. Wellicht even bij Kaag vragen want die heeft een mooie positie bij de alweer Niet Democratische Organisatie WEF
@Bernard. Help me even, welk hoogwaardig recreatief groen is erbij gekomen de laatste 10 jaar binnen de grenzen van Utrecht?
60.000 woningen (=geheel Leidsche Rijn), meer sportvelden en 70.000 extra banen binnen de grenzen van Utrecht erbij? Waar dan? In alle parken kan je nu al over de hoofden lopen, sportclubs hebben wachtlijsten etc. Mooie visie, maar klinkt nogal onrealistisch….