Plannen voor Lombokplein weer een stap dichterbij; Utrechters kunnen hun mening laten horen Plannen voor Lombokplein weer een stap dichterbij; Utrechters kunnen hun mening laten horen

Plannen voor Lombokplein weer een stap dichterbij; Utrechters kunnen hun mening laten horen

Plannen voor Lombokplein weer een stap dichterbij; Utrechters kunnen hun mening laten horen
Een impressie van het Lombokplein
Het ontwerpbestemmingsplan Lombokplein ligt vanaf 18 maart ter inzage. Op en rondom het Westplein moet meer groen, meer water en meer ruimte voor voetgangers en fietsers komen. Wel blijken er problemen te zijn met de gelijkvloerse kruising bij Park Plaza Hotel die de gemeente voor ogen had. Provinciale veiligheidsadviseurs hebben die ‘sterk afgeraden’.

Het ontwerpbestemmingsplan Lombokplein ligt vanaf 18 maart ter inzage. Op en rondom het Westplein moet meer groen, meer water en meer ruimte voor voetgangers en fietsers komen. Wel blijken er problemen te zijn met de gelijkvloerse kruising bij Park Plaza Hotel die de gemeente voor ogen had. Provinciale veiligheidsadviseurs hebben die ‘sterk afgeraden’.

Het ontwerpbestemmingsplan geeft een duidelijk beeld van hoe de omgeving van het Westplein er straks uit moet gaan zien. Het Westplein en de Graadt van Roggenweg – vanaf de Koningbergerstraat – worden stadstraten met één rijbaan, waar auto’s 30 kilometer per uur mogen rijden.

In het gebied komen 350 tot 400 woningen, waarvan 45 procent sociale huur en studentenwoningen. De Leidse Rijn wordt doorgetrokken, zodat boten van de Munt naar Vredenburg kunnen varen. Verder moet het een stuk groener worden: er zijn plannen voor twee binnentuinen, groen langs de trambaan, op de stoepen langs de Graadt van Roggenweg en langs de oever van de Leidse Rijn.

Lombokpark

Naast die vergroening moet er ook nog een groot park in de buurt komen: het Lombokpark. Dat lijkt nu echter een heikel punt. De gemeente heeft in de plannen – die in afstemming met de provincie zijn gemaakt – een gelijkvloerse oversteek over de HOV-baan bij de Leidseveertunnel opgenomen. Die kruising moet ervoor zorgen dat het Park Plaza Hotel, De Stek en de woningen op het Smakkelaarspark bereikbaar blijven.

Met de provincie was afgesproken om de plannen voor de gelijkvloerse kruising nog verder uit te werken, zodat het een veilige kruising zou worden. Provinciale veiligheidsadviseurs raden nu echter sterk af om de kruising gelijkvloers te maken. Dat heeft te maken met de veiligheidsrisico’s en de exploitatiegevolgen als er een aanrijding met een tram of bus zou zijn.

Inspectie

Het college van B&W denkt op haar beurt dat de gelijkvloerse kruising wel veilig kan worden gemaakt, “zoals op vele andere plekken in de stad, zoals op het USP waar ook sprake is gelijkvloerse kruisingen met een combineerde bus- en trambaan”. Het college wil dan ook in gesprek met de onafhankelijke ‘Safety Board’, die uiteindelijk advies gaat uitbrengen aan de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). “De kans dat de ILT geen positieve verklaring afgeeft voor de vergunningsverlening voor de gelijkvloerse oversteek door de provincie, blijft desondanks aanwezig.”

Tekst loopt door onder de afbeelding

De plannen voor de gelijkvloerse kruising.

In dat geval moet er een ongelijkvloerse kruising met de HOV-baan worden aangelegd. “Een onwenselijk scenario”, vindt het college. “Om de HOV-baan ongelijkvloers te kunnen kruisen dient het bestemmingsverkeer door het Lombokpark en deels langs de oever van de te herstellen Leidse Rijn te rijden. Hierdoor blijft en onvoldoende kwaliteit over om nog van een park te kunnen spreken en het gaat ten koste van groen, verblijfs- en gebruikskwaliteit van het gebied en de recreatieve groene route langs de Leidse Rijn.”

In het ontwerpbestemmingsplan zijn wel al twee alternatieve – “weliswaar ongewenste” – routes uitgewerkt “om de voortgang van het project niet in gevaar te brengen en op een later moment eventueel onnodige extra procedures te voorkomen”. Bestemmingsverkeer zou in die scenario’s dus door het Lombokpark moeten rijden.

Tekst loopt door onder de afbeelding

De twee alternatieven, als een gelijkvloerse kruising niet mogelijk blijkt.

Reageren

Utrechters kunnen van 18 maart tot 28 april per brief, via een gesprek of digitaal reageren op de plannen voor het hele project. Op woensdag 30 maart is er een online bijeenkomst waar de plannen ook worden toegelicht. Verder worden er op 6, 8 en 10 april rondleidingen over het Lombokplein georganiseerd. 

“Ik wil alle Utrechters uitnodigen om van zich te laten horen. Dit stukje Utrecht is voor iedereen. Een cliché, maar wel waar. Niet voor niets komt hier 45 procent sociale huur- en studentenwoningen. Een wijk waar elke portemonnee mag en kan wonen. Maar het is niet alleen voor de toekomstige bewoners, maar ook voor iedereen die hier straks in het park of aan het water wil zitten. Of naar het station fietst of loopt. We organiseren de rondwandelingen en bijeenkomst omdat we mensen willen betrekken bij de plannen van zo’n centraal stukje Utrecht. Dus gebruik je stem”, aldus wethouder Eelco Eerenberg.

Wil jij DUIC steunen en een prachtig boek met de beste fotografie en verhalen van Utrecht in 2021 ontvangen? Voor 24,95 euro is DUIC in 2021 te bestellen en daarmee steun je direct onze journalistieke werkzaamheden.

Gekoppelde berichten

17 Reacties

Reageren
  1. Erin

    Lekker duidelijke plaatjes met uitleg @duic…

  2. Barend

    Mooi dat de Leidsche Rijn wordt doorgetrokken. Absoluut een aanwinst.

    Idioot dat de weg versmald wordt tot enkelbaans. #utrechtonbereikbaar.

    En dan die gelijkvloerse kruising. Onze gemeente leert het ook nooit.
    Beweerd wordt dat het op het USP ook goed werkt. Dat is volksverlakkerij. Die kruisingen zijn levensgevaarlijk en bijna niet over te steken,

  3. Johan

    Over consequentie. Over de westkant van het spoor wordt nu geklaagd dat zo’n ontsluitingsweggetje het Lombokpark te klein maakt. Aan de andere kant daarentegen, het Smakkelaarspark, wordt de boel weer helemaal volgeplempt, met dat rare horecapaviljoen in het midden.
    Het is duidelijk waar de prioriteiten liggen in onze gemeente. Horeca ja, auto’s nee.

  4. n Utrechter

    Krijgen we nu weer een plan A en een plan B waaruit gekozen kan worden?
    Achteraf doet de gemeente toch wat ze zelf willen. Net als de vorige keer.

  5. Wijde Begijn

    “meer ruimte voor de voetganger”.
    Laat je niks wijsmaken mensuh, de voetganger is de sluitpost van elke herinrichting. Horecaterrassen, plantenbakken, bankjes, fietsenstallingen, reclameborden, afvalcontainers, verkeersborden en autoparkeerplaatsen gaan altijd voor.
    Kijk maar naar de Voorstraat. Daar kun je nog steeds niet lopen wegens alle meuk op de stoep.

  6. Koel Hoofd

    Provinciale veiligheidsadviseurs zeggen nee, maar die betweters van onze gemeente zijn het daar niet mee eens?
    Het gaat over verkeersveiligheid notabene!
    Hoeveel ongevallen met letsel of erger is de gemeente van plan daar te gaan realiseren en waarom?

  7. Wim

    Dit is echt hilarisch. De fly-over van die busbaan is aangelegd om de bussen over het verkeer van de Sijpesteijnkade en toevoerweg naar Park Plaza Hotel te tillen. En wat doet onze gemeente in haar wijsheid: die toevoerweg slopen en vervangen door een gelijkvloerse kruising verderop. Niet te geloven.

  8. Ties

    De boel ondergronds of een soort smakkelaarsveld-oplossing lijkt mij veel logischer. Praktisch voor nu is dan gelijkvloers dan zo’n lelijke ongelijkvloerse lus die je dan weer moet afbreken bij wijze van.

  9. Harm

    Ik hoop dat het fietspad Leidseweg wordt doorgetrokken naar het centrum. Dat dit op een manier veilig kan. Dankzij de vergrijsde samenleving is niemand meer meegaand. Ondergronds moet je voor sparen, Utrecht kan dat niet betalen.

  10. Jeroen

    Die gekke slinger van de tram/busbaan is natuurlijk sowieso gekkenwerk. Van het Jaarbeursplein naar het zuiden afbuigen over een fly-over over het water en fietspad, onder de tunnel door, weer naar het noorden en weer met een fly-over over het water en het fietspad richting busstation centrumzijde. En nu komen er dus nog meer fly-overs en andere knip-plak-houtje-touwtje oplossingen om blijkbaar te voorkomen dat er een extra tunnel onder het spoor door gaat bij Utrecht CS. Wie bedenkt zoiets?

  11. Johan

    @ Wim
    Bizar. En dan ligt er dus een duurbetaalde flyover in de weg, die nergens meer voor dient.

  12. Hans

    Mooi dat geprobeerd wordt, zoveel mogelijk park te realiseren, maar dat mag natuurlijk niet ten koste gaan van de verkeersveiligheid. Terug naar de tekentafel dus!

  13. Hetty

    Dom Utrecht ! Luistert niet naar verkeersdeskundigen, en ook al niet naar de eigen bevolking, maar doet lekker, waar het zelf zin in heeft….DOM !

  14. TJA...

    Zie ook hoe de bewonersgroep die mee denkt te mogen praten over de Weerdsingel voor de gek wordt gehouden.
    Trouwens benieuwd of deze keer de voetganger echt de ruimte krijgt. Zie de mislukkingen in Voorstraat, Wijde Begijnstraat en Koekkoekstraat.

    Morgen stemmen…

  15. Don

    We hebben een zekerheid bij deze gemeente dit gaat weer ongelofelijk veel geld kosten en er komt een onmogelijke oplossing. Even rekening mee houden als u gaat stemmen.

  16. WV

    Hoe lang ligt die fly-over er nu eigenlijk?
    Er moet een oplossing gezocht worden voor een probleem dat er niet was geweest als ambtelijke staf en wethouder iets verder gepland hadden dan hun neus lang is.

  17. Anne Marie ten Berge

    Het staat in de wet dat inwoners ‘mee mogen praten’. maar in het bestuursrecht, hebben de aandeelhouders van dit land, de provincie en de stad, de macht. Ze doen toch wat ze zelf willen.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).