Onder de noemer ‘Geen snelweg boven ons hoofd’ werd zaterdagochtend onder het Bollendak in Utrecht gedemonstreerd tegen de mogelijke komst van een vierde aanvliegroute op Schiphol. Meerdere sprekers, waaronder de Tweede Kamerleden, Olger van Dijk (NSC) en Ines Kostić (PvdD) spraken de menigte toe.
Vliegverkeer dat landt op Schiphol nadert de luchthaven nu nog vanaf drie plekken in Nederland, maar als het aan het het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat ligt komt daar een vierde bij. Deze route loopt over de provincies Gelderland, Utrecht en Noord-Holland.
Het plan zorgt voor onrust en onbegrip onder bewoners, natuurorganisaties, bestuurders en andere betrokkenen. “De dalende vliegtuigen zullen een extra geluidsbelasting geven met als gevolg veel hinder en gezondheidsschade. […] Met de vierde aanvliegroute komt er een grote groep gehinderden bij, ook kinderen. Geluidsoverlast leidt tot stress, hart- en vaatziekten, slaapstoornissen en concentratieverlies. Daarnaast is er uitstoot van ultrafijnstof, stikstof en kankerverwekkende stoffen”, meent burgerinitiatief Stop4deroute die het protest van zaterdag heeft georganiseerd.
Tekst loopt door onder afbeelding
Draagvlak
Onder het Bollendak kwamen een paar honderd mensen samen. “Om duidelijk te maken dat er geen draagvlak is voor de vierde aanvliegroute.” Want, zo stelt het burgerinitiatief, wie nu stil is krijgt straks herrie.
Lees hier meer over de vierde aanvliegroute.


Gekoppelde berichten

Veel onrust en onduidelijkheid over de nieuwe aanvliegroute over provincie Utrecht; wat weten we op dit moment over het plan?
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat wil een vierde aanvliegroute voor passagiers- en vrachttoestellen over…
54 Reacties
ReagerenDit is wel heel erg egoïstisch van deze demonstranten. Eigenlijk geven deze demonstranten een hele dikke vinger naar de mensen die onder de huidige aanvlieg routes wonen.
De vierde aanvlieg route zorgt niet voor meer verkeer maar het spreidt het verkeer meer.
Verkeer uit het zuiden moet nu omvliegen via het oosten of het westen om bij Schiphol te komen.
De vierde aanvlieg route zorgt dus voor minder uitstoot en minder geluid. (Minder omvliegen)
Helaas wel met iets meer geluid over onze mooie provincie.
@ Nee Sander,
het is geen egoïsme.
De strijd die gevoerd wordt is er een die ons allemaal aangaat en die alles te maken heeft met de noodzakelijke krimp van het huidige klimaat- en milieuverwoestende vliegverkeer. Er moet vele malen minder worden gevlogen willen we de uitstoot van broeikasgassen terugdringen.
(De problematiek rond de uitstoot slechts op het conto van de boeren schrijven is tenenkrommend onrechtvaardig. Dit terzijde).
Als principiële niet vlieger vind ik voorts dat ik het volste recht heb om deze actie te steunen.
@Sander Lees de MER maar eens door. Een van de doelen is ruimte te bieden aan GROEI van de luchtvaart. Daar bij vermindert de uitsoot dus niet, maar groeit deze juist. Dat is niet wat we nationaal hebben afgesproken t.a.v. het luchtvaartverkeer.
Ik snap ook niet zo goed waarom in Nederland alles moet wijken voor Trnasitvluchten waar relatief weinig economische meerwaarde aan zit, maar waar we wel gezamelijk de lasten van dragen.
Deze Nimby mensen staan op de verkeerde plek.
Ze komen uit Gelderland en regio Veenendaal/Heuvelrug.
Hebben niet door dat boven de stad al een aanvliegroute is, die gaat over Vleuten, Haarzuilens, Harmelen en Woerden.
Het noorden van de provincie heeft zelfs een laagvliegroute over Abcoude.
Dan ga je in de stad demonstreren tegen iets wat we al jaar en dag kennen.
Ze zouden moeten demonstreren tegen het autoverkeer dat door groene landschap van Gelderland en de heuvelrug raast.
Een autovrije Heuvelrug, tussen Driebergen en Elst, levert meer geluidsreductie dan een paar honderd vliegtuigen boven je hoofd.
Kijk op flightradar24, dag en nacht hangen honderden vliegtuigen boven ons.
Voor mensen die geen auto of fiets bezitten is vliegen noodzakelijk.
Een paar keer per maand neem ik de vroege ochtend vlucht naar Berlijn of Dublin en pak ik de vlucht rond 17 uur om terug te gaan.
Trein is geen optie, naar Berlijn is de reistijd ongeveer 15 uur, voor ruim vijf uurtjes werk.
Boogschutter
“Er moet vele malen minder worden gevlogen willen we de uitstoot van broeikasgassen terugdringen.”
U heeft pech. Dat willen ‘we’ niet. ‘We’ willen lekker voor 50 tientjes retour naar Barcelona en voor 500 Eurie naar New York en terug.
Het staat u verder vrij te doen, laten en geloven wat u zelf wil uiteraard.
Aanvliegroute onder het bollendak? Dat is inderdaad best een gekke keuze.
@ Scherpschutter
“ We willen lekker voor 50 (sic) tientjes retour naar Barcelona en voor 500 Eurie naar New York en terug.”
Dat klopt. En dat bewijst eens temeer hoe stom de meeste mensen zijn.
@Sander heeft volledig gelijk. Dit is weer zo’n typisch Utrechts NIMBY project. Utrechters staan aan de landelijke top met hun klaaggedrag.
De CO² uitstoot daalt, de vliegtuigen maken minder aanvliegkilometers.
De aanvliegroute is zeer breed. Dat betekent dat iedere sector zo ongeveer kan rekenen op 4 vliegtuigen per uur extra in de spits.
Die vliegtuigen zijn steeds stiller. Een stofzuiger, niemand van de klagers die het er over heeft, maakt meer geluid. Geen van de klagers zal bezem en handveger ter hand nemen om zichzelf van dat harde geluid te bevrijden. Dan snij je je namelijk in de eigen vingers. Moderne dalende vliegtuigen hoor je bijna niet meer. Die glijden namelijk.
@Boogje en @Jeroen,
Het officiële regeringsbeleid is het verminderen van het aantal vliegbewegingen. Doel is zowel geluid als CO² uitstoot te verlagen. Voor het verlagen van die uitstoot is niet meer omvliegen noodzakelijk.
KLM gaat binnenkort met de Airbus Neo vliegen. Die vliegtuigen verbruiken minder brandstof terwijl het aantal passagiers t.o.v. de huidige Boeings een stuk groter is. Er zitten nieuwe geluidsarme motoren onder.
Boven Tuindorp is meer geluid te horen van helikopters die verkeersslachtoffers naar het ziekenhuis brengen, van politiehelikopters om Utrecht veiliger te maken, van sirenes van politie, brandweer en ambulances voor de veilige en gezonde stad en van sportvliegtuigen te horen dan van vliegtuigen die op Schiphol vliegen.
Er werken, zoals Yoshua, steeds meer Nederlanders in het buitenland en steeds meer buitenlanders in Nederland. Nederlanders gaan weer massaal per vliegtuig met vakantie. Het aandeel in het vliegen door 20-tigers en 30-tigers is het grootst. Het argument dat minder vliegen klimaat solidariteit met de toekomstige generaties is, is daarmee ook naar het rijk der Fabelen verwezen.
@scherpschutter
Klopt. En ‘we’ willen wel meer. Drinken en autorijden. Boodschappen doen zonder te betalen. Iets slopen als we boos zijn. Iemand een stomp verkopen als deze ons irriteert. Want in de kern denken we vooral aan ons eigen belang/bevrediging op veelal de korte termijn. En daarom bestaan er wetten die deze onvermijdelijke impulsen te remmen/begrenzen, om zo de wereld een beetje veilig en leefbaar te houden. Een dergelijk beleid met begrenzing van wat ‘we’ willen met overmatige belasting van de natuur ter gevolg, lijkt mij dan best passend.
Als ik naar de tv kijk zie in vaak programma’s die in het buitenland zijn opgenomen, en mij valt op dat veel rugzaktoeristen die ze interviewer die veelal links stemmen wel met het vliegtuig de hele wereld overvliegen en niet naar Londen maar naar de andere kant van de wereld en als ik ze hoor praten, wel het liefst drie keer per jaar! Maar nu wel zeiken als zo vliegtuig over net jou huis vliegt, dan is het ineens wel heel erg. Als iedereen er last van heb, dat zou deze lui geen bal kunnen schelen als ze er zelf maar geen last van zouden krijgen, maar wel willen ze alle lusten, dat is mij op gevallen in mij vrienden kring, links lullen en thuis op vakantie, maar intussen wel de hele wereld over vliegen.
Solidariteit is een onzinargument. Als veel mensen in de shit zitten help je heen heus niet door zelf ook in de shit te gaan zitten.
Laat maar komen die route. Heb al genoeg overlast dagelijks, dit erbovenop inclusief kankerverwekkende uitlaatgassen? Hopen dat ik de lotto win en vervroegd mijn ultieme rust kan krijgen ondergronds. Als een bonus kan heel Utrecht dat ook krijgen.
@Scherpschutter als je het over “we” hebt, dan kan je eenvoudig naar de verkiezingsresultaten kijken. Daar blijkt het wel dat “wij”, als Utrechtse stemmers, in het algemeen wél iets om het klimaat geven.
Nee Boogschutter dit is gewoon egoisme ten top wel vliegen maar niet de lasten .
Woon zelf op de heuvelrug en ervaar geen hinder . En weet je Boogschutter , niet je echte naam waarschijnlijk werk je of vlieg je zelf ook vaak via schiphol , onze luchtmacht gaat op Soesterberg intensief vliegen iets wat ze altijd al deden zonder klagen want de mensen werkten er zelf en woonde er ook . Woonde zelf jaren onder de parkeerplaats van Schiphol (spijkerboor) en had daar zelfs geen hinder .Nee echt we willen allemaal vliegen maar de lasten moeten we niet voor lief nemen . Democrtisch he of toch schijnheilig ?.
Ja beste mensen, maar de BV Nederland moet ook door kunnen draaien.
We zijn door al deze milieuclubjes hard bezig onze kroonjuwelen ( landbouw,visserij, gaswinning, Schiphol ) weg te geven aan andere landen die dank je wel zeggen! Shell en nog wat grote bedrijven zijn al weg.
Over een paar jaar is alle elektrisch ( uit Azië) dus wacht nog even hier alles kapot te saneren, we zullen de kroonjuwelen nog hard nodig hebben, voor onze kinderen en kleinkinderen!
Het zou Extinction Rebellion sieren eens weg te blijven van zulke kleinschalige demonstraties. Volgensmij is dit georganiseerd voor en door Utrechters die zich hier zorgen over maken.
Door daar met zo’n XR vlag bij te gaan staan druk je gelijk een stempel op dit betoog en worden deze zorgen met beroeps activisten geassocieerd. In mijn ogen breekt dit af aan de geloofwaardigheid. Erg jammer dit.
Yoshua: vliegen is nooit noodzakelijk. Het is een overbodige luxe.
@Scherpschutter Inderdaad, daarom zo snel mogelijk kerosine net zo belasten als benzine. Vliegen is veel te goedkoop.
Protest tegen ‘vierde aanvliegroute onder Bollendak in Utrecht’
Wauw, dat lijkt me wel heel spectaculair! Dat zal de overlastgevende personen daar wel wegjagen
@Peter
Schiphol een kroonjuweel? Een vliegveld dat grotendeels dient als overstapstation? Het ligt daar totaal verkeerd en het is een rommelige chaos.
Kennelijk haalt @ Goossens vier keer per uur zijn stofzuiger uit de kast om een rondje door zijn huis te doen. Inderdaad, daarmee vergeleken valt het lawaai van die vliegtuigen niet tegen. Beste man: wat een waardeloze vergelijking.
@Inez
vliegen is overbodige luxe haha, u denkt waarschijnlijk dat alle vliegtuigen vol zitten met alleen vakantiegangers, vliegen is wel degelijk noodzakelijk in heel veel gevallen!
@Jaap
Gaat onze luchtmacht weer op S’berg vliegen?
Ik dacht dat GL er natuurgebied van wilde maken.
@Van Puffelen
Ik heb dezelfde observatie, hypocrisie is daar het woord voor.
@Vincent
Utrecht in cijfers heeft interessante cijfers over die verkiezingen.
De partijen die klimaat hoog in het partijprogramma hebben: D66, GL, PvdA, PvdD, Volt.
Opkomst gemeenteraad 2022 = 56.3%
Daarvan heeft 54.8% gekozen voor bovengenoemde groene partijen, oftewel de helft van de helft van de stemmers.
Overduidelijk een minderheid want 43.7% van de stemgerechtigde Utrechters heeft niet eens gestemd.
Opkomst 2e Kamer 2023 = 79.8%
Gekozen voor die groene partijen 39.1%
Wederom ongeveer de helft van de helft van de stemmers.
Wederom een minderheid, omdat 20.2% van de stemgerechtigden niet heeft gestemd.
Daarmee is je stelling “dat “wij”, als Utrechtse stemmers, in het algemeen wél iets om het klimaat geven.” debunked omdat het over een minderheid gaat die heel hard roept dat ‘zij’ in de meerderheid zijn.
@Peter
Koopman versus dominee, die dominee richt nu veel meer schade aan dan de koopman ooit nog kan goedmaken omdat we tegenwoordig in een global world leven waar 3e wereldlanden nu lucratieve emerging markets zijn. China is nu al de nieuwe wereldmacht, alleen is het predikend westen veel te arrogant om dat in te willen zien.
@Toine
Niet alleen in Tuindorp, heel Utrecht heeft last van geluidsoverlast van die heli’s.
@Scherpschutter
De wereld is veel groter dan die 18 miljoen verwende wolkonijnen die in NL bubbel leven.
Er zijn 3 continenten met tezamen een slordige 4 miljard mensen die dankzij toenemende welvaart en economische groei in de nabije toekomst ook het vliegtuig in zullen stappen. Dat geeft straks zoveel vliegbewegingen dat -zelfs al zou Schiphol worden gesloten- we nog veel meer overlast krijgen van de vlieghavens in de ons omringende landen.
@Rene
“Een dergelijk beleid met begrenzing van wat ‘we’ willen met overmatige belasting van de natuur ter gevolg, lijkt mij dan best passend.”
‘we’ wie zijn dat?
De wereld heeft 8 miljard mensen, daarvan zijn slechts 18 miljoen Nederlandse wolkonijnen en ongeveeer 1 miljard “westerlingen”. Hoe denk je 7 miljard mensen de privileges van het rijke witte westen te onthouden zonder dat ze daar heel erg kwaad over gaan worden?
Homo sapiens is namelijk een opportunistische apex predator omnivoor, geen kleutertje wiens lollie je eenvoudig kan afpakken.
@Len
Zou wel heel spectaculair zijn 😀
@Le coq sportif
Je wilt vliegen dus exclusief voor de rijken maken?
Hoe gaat dat het milieu/klimaat helpen?
Er komen namelijk steeds meer rijken bij in deze global world welke het gouden kalf aanbidt.
@Yoshua
“Een autovrije Heuvelrug, tussen Driebergen en Elst, levert meer geluidsreductie dan een paar honderd vliegtuigen boven je hoofd.”
Dat heb je mis. Ben er opgegroeid, die N225 is echt totaal geen issue voor geluidsoverlast omdat alle bewoners er gebruik van moeten maken. Maar die herrie vliegtuigen gaat er wel keihard binnenkomen omdat het landelijk natuurgebied is.
Dus vanuit de Heuvelrug zal er grote weerstand komen tegen deze plannen en, ze zijn ook heel goed in voor hun overlastgevende plannen torpederen.
@Inez
Is het een overbodige luxe van @Yoshua om zijn werk zo efficient mogelijk te kunnen doen? Het zou rete asociaal zijn om hem te dwingen de trein of fiets of auto naar Berlijn te nemen want dan gaat zijn werk en bijdrage aan de economie (waar jij ook van profiteert) ten koste van zijn leven.
Links en rechts komen er al vliegtuigen over in Utrecht Zuid of Bunnik/Houten. Van oost naar west voor Rotterdam airport.
En natuurlijk wordt er nooit aan deze demonstranten gevraagd hou zij met vakantie gaan en waar naar toe. En sinds 99% van de mensen vakantie een recht vindt, gaan ze gelukkig naar het buitenland. In Nederland kunnen we ze toch niet kwijt.
De enige reden dat Schiphol bestaat is Schiphol (en haar bestuurders en aandeelhouders), winst en zakkenvullen, ook deels, zij het maar een klein deel van het grote geheel door de NL staat. Het is een grotendeels overbodig vliegveld (op deze schaal) en kan een factor x5 (minstens) verkleinen.
Het bedient maar mondjesmaat Nederlandse reizigers, maar fungeert vooral als gewongen overstapvlieghaven. Daar verdient Schiphol haar geld aan: gedwongen transfers op een mix van Europese en Internationale vliegreizen. Als je van een Duits vliegveld naar de VS vliegt, bijv., moet je vaak een overstap maken op Schiphol (verplicht). Compleet onnodig en overbodig. Schiphol concureert via oneerlijk onder kostprijzen te opereren andere internationale vlieghavens uit de markt (in bijv. Europa).
Even buiten Nederlandse zakenreizigers, Nederlandse toeristen en transport voor NL. (Ook hier trouwens weer veel vracht voor de rest van Europa, dat ook direct naar de Europese bestemmingen zelf kan, ook hier weer gedwongen distributie via Schiphol, en oneerlijke concurrentie, met veel schadelijke gevolgen voor NL, onnodig veel vervuilend vrachtransport via vrachtwagens en een dichtslibbend Nederlands spoor, door de hoeveelheid goederentreinen, zo veel dat ze het reizigersvervoer in NL op grote schaal hinderen, zeker op bepaalde lijnen).
@ Peter
Klopt. Het is onbegrijpelijk dat Tweede Kamerleden geen Economie certificaat hoeven te behalen, zodat ze het land goed kunnen leiden. Er staat nl. geen geldboom op het Binnenhof.
We moeten het geld zelf verdienen in Nederland. Hoe meer we verdienen, hoe meer welvaart. Maar in ieder geval moet de basis daarvan betaald worden, zoals zorg, veiligheid, rechtspraak, onderwijs, onderdak, infrastructuur, energie en betaalbare voeding.
Niet meer met het vliegtuig niet meer met de auto. Beste protesteerders komen we met z’n allen op de fiets naar jullie natuur camping hier in de buurt. En een lol dat we samen zullen hebben denk dat dat heel gezellig gaat worden. En waar hebben we het over er komt een paar keer een vliegtuig over mijn hemel waar kun je je druk om maken wat volgt blaffende honden krijsende katten. Stop met drammen zou ik zeggen.
En de ons omringende vliegvelden in België en Duitsland varen er wel bij.
@uuu niemand houdt je tegen om aandelen Schiphol te kopen en dus mee te delen in de mogelijke winsten hoor.
@Nina,
Verdienen is prima, maar moet dat overal op grote schaal met vervuilende zooi, zoals Schiphol, Tata, megastallen? Armoedig dat we niets beters weten te bedenken.
@ Goossens
U fabuleert. Ik heb een huisje aan de kust. Pal onder de routes van de Kaagbaan. Die vliegtuigen hoor je wél. Het is echt onzin dat je ze bijna niet hoort. En dat ze steeds stiller worden is een frame van de sector. Verschil tussen een hard geluid en een iets minder hard maar toch nog steeds hard geluid is voor het menselijk oor niet waarneembaar.
Ach @Jac,
De werkelijkheid is erg moeilijk. Kijk eens naar de uitzendingen van de rijdende rechter over veronderstelde geluidsoverlast van de buren. Meestal hebben de klagers zelf een persoonlijk probleem. Fysiek of psychisch.
Utrechters zijn notoire klagers om niets.
Lekker klagen om vervolgens over enkele weken naar je vakantie bestemming te laten vliegen.
@ Koel Hoofd
“we’ wie zijn dat?”
De mensen die het lastig vinden om zichzelf te beheersen en zodoende hun eigen belang en korte termijn bevrediging zwaarder laten wegen dan dat wat voor meer mensen dan zijzelf beter is op de lange termijn.
“De wereld heeft 8 miljard mensen, daarvan zijn slechts 18 miljoen Nederlandse wolkonijnen en ongeveeer 1 miljard “westerlingen”. Hoe denk je 7 miljard mensen de privileges van het rijke witte westen te onthouden zonder dat ze daar heel erg kwaad over gaan worden?
Homo sapiens is namelijk een opportunistische apex predator omnivoor, geen kleutertje wiens lollie je eenvoudig kan afpakken.”
Kwaad zal het rijke witte westen ook worden, als de leefbaarheid van de planeet dermate verslechtert dat vanzelfsprekendheden zoals voldoende betaalbare voeding, prettige temperaturen, redelijke afwezigheid van natuurrampen en voldoende leefruimte niet langer vanzelfsprekend meer zijn.
@ Tom
Leven en productontwikkeling komt met vervuiling en welvaart. Daarnaast zijn we met steeds meer mensen die ook in opkomende landen ons welvaartsniveau nastreven. Dat zijn twee flinke scheppen er bovenop.
We zijn erg gewend geraakt aan de verworvenheden door een goed draaiende economie en denken dat dit niet kapot kan, maar het is iets dat we moeten koesteren.
De technologische ontwikkelingen en klimaatinzichten staan niet stil en producten worden gelukkig steeds energiezuiniger en klimaatvriendelijker. Mooier kunnen we het niet maken.
Het vlees van de megastallen hier wordt elders in Europa door mensen gegeten. Het wordt niet voor de lol geproduceerd, maar dat lijken we nog weleens te vergeten mede doordat sommigen het een goed idee lijken te vinden om alleen op Nederland gericht (te willen) zijn.
In Spanje kan door de verwoestijning minder verbouwd worden en wij hebben de Flevopolder ooit ontwikkeld om voedsel te verbouwen; een goed samenspel. Verder groeien hier bijv. geen sinaasappels en in Spanje wel.
De samenhang der dingen. Dat is economie.
@ Van Puffelen
Rob Jetten (D’66) vliegt ook een aantal keer per jaar. Net als Jesse Klaver (GL), die in de Tweede Kamer tijdens een debat eens aangaf liever milieuheffing te betalen op een vliegticket dan te stoppen met vliegen.
Dit zou allemaal best komisch zijn, als niet zoveel mensen echt serieus bang zijn gemaakt door deze politieke partijen dat de wereld vergaat zonder stikstofreductie.
Rob Jetten zei op de NPO eens dat stikstof als een deken over de plantjes gaat liggen en dat die plantjes daarvan dood gaan (stikken).
Kijk vanaf 35 seconden:
https://m.youtube.com/watch?v=N6UQVKfwHhQ
Stikstof zit in mest en we weten allemaal dat plantjes daarvan juist groeien. Zonder stikstof gaan alle planten en dus ook alle dieren (mensen) op aarde dood.
@Nina
U noemt het economie. Ik noem deze toestand armoede. Waarom moeten we het doen met dat vreselijke overstapstapstation Schiphol. Daar is op Europese schaal echt wel iets anders op te vinden. Tata moet dringend gaan draaien op waterstof, maar dat wordt pas met St. Juttemis. U zegt dat klimaatinzichten niet stilstaan. Met het kabinet dat morgen aantreedt, moeten we dat nog maar afwachten. Om over milieu nog maar te zwijgen. Er zit veel te weinig dwang en drang achter.
@ Toine Goossens
“Moderne dalende vliegtuigen hoor je bijna niet meer.” U spreekt uit ervaring? Dan is er kennelijk iets mis met uw gehoor; U bent gepensioneerd, dat verklaart dan waarschijnlijk het een en ander.
en anderen,
Jaren geleden stelde de gemeente een geluidsplan op. Daar stonden 2 plattegronden van de stad in.
Kaart 1 De gemeten geluidslast
Kaart 2 De ervaren geluidsoverlast
De overlap tussen de kaarten was vrijwel nihil. Het klagen komt uit de buurten waar de last het kleinst is. We gaan een nieuwe carnaval club voor Utrechters oprichten; ‘De Roeptoeters’
Op de bijgaande kaart van de Atlas voor de Leefomgeving is te zien hoe hoog de geluidslast rond Schiphol is. De lden van Utrecht is minder dan 45 dB
https://www.atlasleefomgeving.nl/kaarten?config=3ef897de-127f-471a-959b-93b7597de188&gm-z=3&gm-x=150000&gm-y=460000&gm-b=1544180834512,true,1;1654151163873,true,0.8&layerFilter=Standaard%20gebruiker&use=piwiksectorcode
@Thomas, U bent dus voor de 4e route. Dat brengt u meer rust. Gefeliciteerd.
@ Toine Goossens
“Moderne dalende vliegtuigen hoor je bijna niet meer”. Moderne dalende vliegtuigen hoor je wél. Behalve als er iets mis is met je gehoor, wat ik vermoed dat het geval is bij u.
@Inez,
Het dragen van schoenen is ook overbodige luxe.
Totaal onnodig.
Op blote voeten kan je prima lopen.
Internet ook overbodige luxe.
Toch doe je mee aan de overbodige luxe.
@Yoshua 1/7/2024 – 19:17:
Iedere generatie wil verbetering, maar alleen tot op het punt dat het de tijdens hun leven verworven gemakken, geneugten en gewoontes niet aantast. Want die zij nu eenmaal nodig om een geciviliseerde moderne beschaving te onderhouden.
@Inez gaat dat denk ik pas over een jaar of 20-30 inzien.
@Nina 12:13
Is dat dezelfde Rob Jetten die als energieminister de legendarische woorden sprak; “Ik heb geen flauw idee hoe kernenergie een huis zou moeten verwarmen”…?
U heeft uiteraard gelijk. Zo is het. Ik ga me pas zorgen over klimaat en milieu maken als Obama en Al Gore hun nieuwe kastelen recht aan zee verkopen (de angst voor zeespiegelstijging zit er goed in, LOL…), voortaan in tweedehands lompen door het leven gaan en in blinde paniek voortaan leven als ongewassen kluizenaren in tiny houses in het bos.
@Johan, u herhaalt zich zelf.
De geluidskaarten die onze nationale onderzoeksinstellingen opstellen zijn een leugen? Bent u van de PVV of zo?
Tijdens een landing maken de motoren dermate weinig geluid dat dat wordt overstemt door geruis van uitgeklapte wielen en flaps. De TU Delft doet nu onderzoek om de aerodynamica te verbeteren waardoor ook dat geluid wordt geminimaliseerd.
Wat doet u Johan als het onweert of stormt? Gaar u dan in uw kelder zitten? Doe eens normaal.
@Scherpschutter
Uw idee is dus: na ons de zondvloed. Fijn idee voor uw kinderen, kleinkinderen en hun kinderen (mocht u die hebben).
@ Tom
Dat argument wordt inderdaad heel vaak gebruikt. Je zou geen toekomst willen voor je (klein)kinderen als je kritische vragen stelt bij de mega consumptie “voor” het klimaat?
Veruit de meeste mensen schaffen al die spullen aan voor hun portemonnee en niet voor het klimaat, hoor.
Het zijn veelal kapitaalkrachtige mensen die met subsidie (gemeenschapsgeld dus) deze spullen aanschaffen en vervolgens ook nog verwachten dat alle huishoudens in Nederland een paar cent meer per kWh betalen, zodat zij de terugleververgoeding van hun zonnepanelen kunnen blijven behouden.
En deze mensen lezen anderen de les over de toekomst voor hun (klein)kinderen? Dat lijkt mij zeer onterecht.
@ Tom
Misschien kun je mij uitleggen hoe jij de toekomst ziet voor de (klein)kinderen in derde wereld landen nu wij hen blijkbaar ons welvaartsniveau moeten ontzeggen om de klimaatverandering tegen te gaan?
@Nina
Ik kan het ook struisvogelgedrag noemen.
Het duurt mijn tijd nog wel uit. Ik probeer me netjes te gedragen maar ons aller gedrag is niet houdbaar en we hollen met oogkleppen op op de afgrond af. Na ons de zondvloed.
@Tom
De aarde gaat haar eigen gang en voegt zich. Welke afgrond bedoel je?
Volgens de wetenschap versnellen wij de opwarming van de aarde. Ik bezit niet de ijdelheid te denken dat de mensheid verdere opwarming significant kan voorkomen door haar gedrag aan te passen.
Tijdens de coronapauze waren fabrieken dicht, stonden vliegtuigen stil en werd er amper auto gereden. Een situatie die we wereldwijd door vrijwilligheid nooit meer bereiken. Wat is de invloed op het klimaat geweest van die verminderde stikstofuitstoot?
We komen uit een ijstijd en zijn daar ook weer naartoe op weg. Zo gaat het al heel lang op aarde. Aan alle eerdere ijstijden ging een flinke opwarming vooraf weten we door wetenschappelijk onderzoek. Het zal nu niet anders zijn. Wanneer dat allemaal gaat plaatsvinden weet niemand.
Wordt het te koud, te warm, te nat, te droog of te benauwd op aarde, dan kan de mens hier niet meer leven. Net als de dinosaurus, de mammoet en nog veel andere diersoorten is dat dan ons lot.
Het zij zo…. Dat is althans hoe ik erin zit; ik laat mij niet bang maken. Waarom zouden wij meer zijn dan de dieren die zich hier niet druk om kunnen maken, maar zich aanpassen zolang het kan? We zijn veel minder belangrijk, dan velen denken. Maar dit is slechts mijn mening.
Ik draag mijn steentje bij door o.a. niet te vliegen (al meer dan 20 jaar), geen wasdroger te hebben, 100% duurzame energie van Eneco af te nemen (wel wat duurder, maar ja…), korter/minder te douchen, minder vlees te eten, niet onnodig te consumeren en tweedehands te kopen waar mogelijk. Ik denk dat veel mensen dit al te ingewikkeld vinden. Er zijn overigens ook mensen die uit armoede zo leven; zij hebben de laagste footprint.
@Nina,
Als wij als wereldbevolking de opwarming van de aarde niet heel gauw afvlakken, o.a. door minder broeikasgassen (methaan!) te produceren resp. door die gassen door de versnellende opwarming in hoog tempo te laten vrijkomen (toendra!), wordt het in talrijke landen snel onleefbaar. U mag zelf invullen wat er dan gebeurt. Enorme stromen mensen die zich naar nog wél leefbare gebieden bewegen. Een gigantische verarming in biodiversiteit met alle gevolgen van dien. Zeespiegelstijging en alle problemen die daarbij komen kijken: de eerste laaggelegen eilanden overstromen al bijna. De coronaperiode was te kort om een significant positief resultaat te bereiken. Voor een nieuwe ijstijd moet u in tienduizenden jaren denken. Dat is te laat. Het duurt uw en mijn tijd nog wel uit hoor, mogelijk dankzij een serie dure aanpassingen, maar de generaties na ons krijgen het echt moeilijk. Reken maar dat we het van het nieuwe kabinet niet moeten hebben. Dat noem ik dus een afgrond.
Ik moet wel lachen om Toine Goossens, die op magische wijze die lawaaikrengen tot fluistervogels weet om te toveren. Zelfs voor het laatste restje overlast heeft hij een oplossing. Magisch. Nou nog de omwonenden van Schiphol zover krijgen Toine, dat ze geloven dat de herrie die ze horen er niet is. Je kunt het!!
@Tom
Mss is het gewoon een kwestie van de gassen afvoeren naar buiten onze dampkring of een schaduwschild tegen de zon aanbrengen.
Je kunt niet voorspellen wat er nog verzonnen zal worden door toekomstige generaties.
Voorlopig voeren wij op dit moment oorlog (over uitstoot en vernietiging van gebouwen gesproken), laten we grote bosbranden wekenlang doorbranden (over uitstoot en verlies van natuur gesproken), consumeren we ons suf aan tijdelijke tussentijdse oplossingen die onvoldoende zijn (over uitstoot en vernietiging van grondstoffen gesproken) en vliegt de zgn. groene Amsterdamse gemeenteraad zich suf.
@Nina
“Gewoon” gassen afvoeren buiten de dampkring etc. Het lijkt alsof je gelooft dat men daar in wetenschappelijke kringen nog niet over heeft nagedacht. Dat soort ideetjes spuien is echt te simpel.
Men moet dan wel heel erg vlot beginnen met “iets” verzinnen! Het aan de huidige westerse, rechtse, problemen ontkennende politiek overlaten een oplossing te kiezen betekent de zaken veel te lang laten voortslepen, totdat het te laat is. Sterker nog. Het is al te laat.
@ Tom
Nu mss niet, maar er komt wellicht een oplossing die wij nu nog niet voorzien. Het is inderdaad niet makkelijk.
In ieder geval is het zo dat de veel schonere lucht er nu voor zorgt dat de zon de aarde beter kan verwarmen. Ook een ontwikkeling waar we iets mee moeten en waaruit blijkt dat kolencentrales sluiten en elektrisch rijden een ongewenst bijeffect hebben. Ingewikkeld? Dat sowieso.
Bron: https://www.rtl.nl/rtl-nieuws/artikel/5408227/wolken-klimaat-opwarming-aarde