Roltrappenfiasco Utrecht Jaarbeursplein: al 800.000 euro aan onderhoudskosten | De Utrechtse Internet Courant Roltrappenfiasco Utrecht Jaarbeursplein: al 800.000 euro aan onderhoudskosten | De Utrechtse Internet Courant

Roltrappenfiasco Utrecht Jaarbeursplein: al 800.000 euro aan onderhoudskosten

Roltrappenfiasco Utrecht Jaarbeursplein: al 800.000 euro aan onderhoudskosten
Archieffoto Roltrappen Jaarbeursplein: Marlot van den Berg / DUIC
De vier roltrappen bij het Jaarbeursplein gaan inderdaad, veel eerder dan gepland, vervangen worden. De gemeente heeft sinds 2016 al zo’n 800.000 euro aan onderhoudskosten betaald. Nu moeten er nieuwe roltrappen komen, die minder vaak kapot gaan. Dit laat de gemeente weten op vragen van de volledige gemeenteraad.

De vier roltrappen bij het Jaarbeursplein gaan inderdaad, veel eerder dan gepland, vervangen worden. De gemeente heeft sinds 2016 al zo’n 800.000 euro aan onderhoudskosten betaald. Nu moeten er nieuwe roltrappen komen, die minder vaak kapot gaan. Dit laat de gemeente weten op vragen van de volledige gemeenteraad.

De aanleg van de roltrappen begon in 2011 en zijn eind 2012, en begin 2013 zijn ze in gebruik genomen. De oplevering aan de gemeente gebeurde pas in 2016. Er zijn altijd problemen geweest met de roltrappen.

Buitenlucht

Al eerder werd geconcludeerd dat zowel het onderhoud als de schoonmaak slecht werd uitgevoerd. Ook menen deskundigen van Movares dat de roltrappen helemaal niet geschikt waren voor het gebruik in de buitenlucht en dat ze verkeerd geplaatst zijn.

De gemeente is het overigens niet met alle conclusies uit het onderzoeksrapport van Movares eens en noemt het vooral een combinatie van factoren waarom de roltrappen zo vaak kapot gaan. De leverancier van de roltrappen heeft ook een hoop gedaan om de techniek te verbeteren en onderdelen te vervangen. Daarom stelt de gemeente het bedrijf niet aansprakelijk.

Er zijn een hoop herstelwerkzaamheden geweest, maar de problemen bleven aanhouden. Ook vandalisme, onjuist gebruik en stof van bouwplaatsen in de omgeving maken de roltrappen storingsgevoeliger. Dit alles heeft de gemeente doen besluiten om de roltrappen te gaan vervangen.

Kosten

De onderhoud- en herstelkosten werden tot eind 2015 door de aannemer betaald. Daarna moest de gemeente de portemonnee trekken. Geschat wordt dat dit per jaar minimaal 200.000 euro kostte, vanaf 2016 tot eind 2019 dus al een totaal van 800.000 euro. Deze hoge kosten zijn ook de aanleiding om nieuwe roltrappen aan te schaffen.

De gemeente hoopt in 2022 vier nieuwe exemplaren te hebben. Er moet nog een aanbesteding komen.

De andere roltrappen in het stationsgebied zijn steviger, korter en vanaf het begin beter onderhouden. Daar zijn dan ook veel minder klachten over.

Gekoppelde berichten

21 Reacties

Reageren
  1. Inwoners utrecht

    Roltrappen die eigelijk alleen voor binnengebruik bedoeld waren!!???
    Lees ik het nou goed
    En er was niemand bij de gemeente,,dit gaan we niet doen????

    Wat een enorme bedrag om die blunder weer te herstellen
    Oplossing gemeente,, Ach dan verhogen we toch weeeer fors de gemeentebelastingen

  2. Bert

    Dak er op, zou ik zeggen. Scheelt toch een stuk. Sta je nog droog ook. Zal de architect wel niet leuk vinden.

  3. Erwin

    Hoe kunnen de nieuwe roltrappen nou korter worden, de te overbruggen hoogte blijft immers hetzelfde.. 🤯
    Overigens zijn de roltrappen bij het stationsplein ook vaak kapot. Misschien een idee om die ook maar meteen te vervangen

  4. Scherschutter

    @Inwoners Utrecht

    Het is inderdaad vrij treurig dat niet 1 ambtenaar kennelijk het gezonde verstand had om bij het uitschrijven van een aanbesteding te bedenken dat die roltrappen buiten geplaatst dienden te worden en er dus types geleverd moesten worden die de elementen konden trotseren.

    Aan de andere kant is dat ook weer niet zo heel raar. Bij een gemeente werken geen engineers, bouwspecialisten of wat voor een specialisten dan ook. Er werken ambtenaren zonder verstand van wat dan ook behalve ambtenaar zijn. En dat zijn dus de mensen die vervolgens projecten bedenken als de Uithoflijn, het immobiliseren van de stad, krankzinnige autoloze wijken, fietssnelwegen en roltrappen. Geen wonder dat werkelijk alles de peperdure soep in loopt uiteraard! Anti-specialisten die hoogspecialistische projecten begeleiden…

    Een gemeente zou zich moeten beperken tot het uitgeven van paspoorten. Een loket met 1 medewerker en voor de rest zou ze alles aan de markt moeten overlaten, want werkelijk alles dat een gemeente aanraakt wordt een extreem prijzig zooitje dat in geen enkel geval werd wat het had kunnen zijn. Je laat een onderhoudsmonteur ook geen kerncentrale bouwen…

    Afschaffen die handel en totale privatisering!

  5. Herman

    Het uitgangspunt: roltrappen in de buitenlucht bepaald wat je nodig hebt. Dit uitgangspunt was niet nieuw. Dus of de aanbestedende dienst (Gem. Utrecht) heeft de uitvraag niet goed gedaan, of de eigenaar (Gem. Utrecht) heeft onderhoud niet goed laten uitvoeren, of de NS heeft onderhoud verkeerd gedaan of de leverancier heeft een verkeerd product geleverd.

    Gezien feit dat ze vervangen gaan worden, met ander onderhoudsprotocol en de kosten ten laste van de gemeente Utrecht komen kun je wel aannemen dat de gemeente fout zit…..

  6. Hans

    Toen in de zestiger jaren hoog catherijne werd gebouwd werden er ook roltrappen aangelegd in de open lucht aan de jaarbeurs kant. ik werkte er vlak bij en kwam er elke dag langs. Het was ongelofelijk hoe vaak die dingen niet werkten.
    Tot mijn verbazing hebben ze nu weer roltrappen in de open lucht aangelegd en weer is er veel onderhoud nodig. Dus niets geleerd. De enige manier is de roltrappen van een overkapping te voorzien. Kost wat, maar het scheelt heel veel onderhoudskosten.

  7. Katja

    Goedkoper dan het Uithoflijntje 🙂
    Maar is toch om te huilen, wat een amateurisme.

  8. Henk

    800.000 in 4 jaar is meer dan 16.000 euro per week. Weet niet wat een monteur kost, maar misschien 4.000-5.000 per maand ofzo?
    Voor dat geld kan je dus 3-4 monteurs naast die roltrap hebben staan ieder werkuur van de dag.

    (materiaalkosten niet meegerekend natuurlijk)

  9. MJPD

    Geeft niets mensen. De gemeente kan putten uit een onuitputtelijke bron van inkomsten om haar eigen fiasco’s te financieren: gemeentebelastingen.

    Binnenkort verhoging afvalstoffenheffing en OZB en het gat van 800k is weer gedicht.

  10. Scherpschutter

    @Henk

    Er gaat iets niet helemaal lekker in uw rekensom.

    800.000 : 4 jaar : 52 weken = 3846 Euro per week.

    Dat gezegd hebbende: de kern van uw boodschap is uiteraard wel helemaal correct. Alsnog een bespottelijk bedrag.

  11. Wim Vreeswijk

    Op dezelfde locatie is er ook nog een mogelijkheid om gebruik te maken van de (buiten) lift. Daar hoor ik nooit iemand over ?

  12. Wim Vreeswijk

    Trappen lopen is ook gezond, tegen obesitas en liftgebruik alleen voor de echte gehandicapten en minder valides.

  13. Koel Hoofd

    Die oude witte trap was een veel fijnere trap dan wat er nu is. Dat is een hele foute trap die nog iemand zijn nek gaat kosten.
    Dus meer mensen gaan ook met de roltrap, dat is ook echt opvallend.

    Dus misschien is het een aanrader om ook maar gelijk de trap aan te pakken zodat minder mensen de nieuwe roltrap gebruiken? Want een roltrap in de buitenlucht in de bouwput van centrum Utrecht is vragen om moeilijkheden.
    En voorlopig is men nog niet uitgebouwd….

  14. Marcel

    De gemeente? Dat zijn wij!! U snapt toch wel dat we iedere keer een bestuur kiezen dat echt niets weet over roltrappen? Zoals zoveel dingen die ons bestuur doet. Een stad moet bestuurd worden zoals je een bedrijf zou runnen. Met 6 mensen kan je dat makkelijk doen. Maar ja…… hier kunnen we van alles zeggen maar t lost niks op. Hooguit krijg je van dit knullige gedoe de slappe lach….?

  15. Erwin

    @wim vreeswijk: daar zijn toch geen problemen mee?!?!
    Ik hoor ook niemand over de normale trappen…

  16. Dyls

    Nou.. 800.000 euro..
    Voor roltrappen, 4stuks! Omdat het niet anders op te lossen was?!? Een normale trap en een lift voor mensen minder goed ter been kost minder. Het zou fijn zijn als er 800.000 euro in betaalbare nieuwbouw gestoken zou worden (kost natuurlijk veel meer maar is een begin) 😊

  17. Wim Vreeswijk

    We moeten weer terug naar beweging op een niet gemotoriseerde buitentrap. In 2018 had 52% van de Nederlanders van 18 jaar en ouder matig of ernstig overgewicht en 15,0% van de Nederlanders van 18 jaar en ouder obesitas, bijna 12% van de jeugd heeft een overgewicht. Een en ander gebaseerd op zelfrapportage van lengte en gewicht. (Bron: Volksgezondheidenzorg.info

  18. F.Weidema

    Schandalig zoveel Belastinggeld onnodig verspillen !!
    Te stom voor woorden!
    Overdek de as nieuwe roltrappen meteen veel aangenamer, en die idiote trap… niet nodig daar nog woorden aan te verspillen!!
    Denk s na daar zijn die hersencellen voor !

  19. C.Minnotti

    800,000 onderhoudskosten is te gek, nee, te stom voor worden.

    Nu begrijp ik waarom mijn factuur van de gemeente voor afvalvorzeining is in een jaar bijna 20% omhoog gegaan.

    Crimineel en schandalig

  20. wollie

    kabelbaan. werkt zelfs bij sneeuw en min 20.

  21. wollie

    en waar ik zei kabelbaan bedoel ik stoeltjeslift, stop de tijd!

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).