Voltallige gemeenteraad wil duidelijkheid; Worden roltrappen Jaarbeursplein vervangen? Voltallige gemeenteraad wil duidelijkheid; Worden roltrappen Jaarbeursplein vervangen?

Voltallige gemeenteraad wil duidelijkheid; Worden roltrappen Jaarbeursplein vervangen?

Voltallige gemeenteraad wil duidelijkheid; Worden roltrappen Jaarbeursplein vervangen?
Archieffoto Roltrappen Jaarbeursplein: Marlot van den Berg / DUIC
Alle politieke partijen willen van de gemeente weten of het klopt dat de roltrappen bij het Jaarbeursplein gaan verdwijnen. Onlangs is er een rapport gepubliceerd van de gemeente waarin vervanging van de roltrappen genoemd wordt.

Alle politieke partijen willen van de gemeente weten of het klopt dat de roltrappen bij het Jaarbeursplein gaan verdwijnen. Onlangs is er een rapport gepubliceerd van de gemeente waarin vervanging van de roltrappen genoemd wordt.

Eind 2012 zijn 4 roltrappen in gebruik genomen aan de Jaarbeurskant bij station Utrecht Centraal. Al jaren wordt er steen en been geklaagd over de defecte roltrappen. Er is zelfs een Twitter-account dat volledig in het teken staat van de problemen.

Als reden werd vaak het intensieve gebruik genoemd, maar ook de blootstelling aan weer en wind hebben de roltrappen geen goed gedaan. De roltrappen waren ook niet waterdicht aangeleverd.

Daarnaast is het onderhoud niet goed uitgevoerd en liepen de kosten al snel hoog op als dat wel gebeurde. De gemeente schrijft ook dat vandalisme en afval van omliggende bouwprojecten een rol speelde.

Eind 2021

De gemeente heeft nu een rapport gepubliceerd waarin bedrijven worden gevraagd om mee te denken over de vervanging van de roltrappen. Dit zou eind 2021 moeten gebeuren. Daarbij wordt ook geschreven dat er nagedacht kan worden over een alternatief innovatief systeem in plaats van roltrappen. In februari wil de gemeente met verschillende bedrijven in gesprek gaan.

Voor de gemeenteraad komt het rapport als een verrassing. Daarom willen alle politieke partijen opheldering van de gemeente. De partijen willen nu weten wat precies de inhoud van de plannen is en waarom de raad niet ingelicht is.

Gekoppelde berichten

33 Reacties

Reageren
  1. Hetty

    Lekker handig, om niet waterdichte roltrappen aan weer en wind bloot te stellen. Op het oude Jaarbeursplein waren de roltrappen overdekt, dat kan nu toch ook. Ik hoop, dat er een goede oplossing komt, en de veelvuldige haperingen binnenkort verleden tijd zijn.

  2. Sjaak

    Volgens mij faalt iedereen hier die betrokken is bij de ontwerpen in het stationsgebied, maar in de basis de architecten/ ontewerpers in het stationsgebied. En daar zijn er ook nog eens mensen die durven uit te spreken dat het Stationsgebied bestaat uit goede ontwerpen/ goede architectuur 9die dan ook nog nominaties voor prijzen durven geven).

    Nou: het functioneert niet.

    Inclusief station en onderwereld: verkeerde materiaalkeuze, materialen die snel vies worden en vies ogen, slecht gebouwd, onlogische bouw, veel nadelen aan ontwerp inzake gebruiksgemak en sociale veiligheid; alles wordt met noodverbandjes aan elkaar vastgehouden; de boel valt alweer bijna uit elkaar.

    O ja; en de ontwerpen kunnen de drukte, nu paar jaar na oplevering, al niet meer aan

  3. erwin

    Roltrappen: altijd lastig. Extra probleem is dat Utrecht de allereerste stad ter wereld is met roltrappen in de buitenlucht… Ow nee…

  4. Karel

    1) Told you so; roltrappen voor binnen buiten gebruiken en al helemaal zonder afdak……….tsssssssssss

    2) fijn dat ze aan de centrumzijde dezelfde roltrappen plaatsen, ook weer in de buitenlucht, die ook weer om de haverklap stuk zijn, met de kennis van de situatie aan jaarbeurszijde hebben nota bene.

    3) Lijkt me dat kosten voor de partij zijn die na aanbesteding de orders voor de roltrappen heeft gekregen en aangenomen, zeker wanneer men zich niet aan het afgesproken onderhoud en aan de afgesproken functie-eisen heeft gehouden. Maar de gemeente zal wel weer neo-liberale onderonsjes met de marktpartijen hebben gehad, wie immer.

  5. Jan

    Waarom worden de roltrappen niet overkapt. Lijkt me goedkoper dan roltrappen vervangen.

  6. arjan

    Ik mag toch aannemen dat de roltrappen niet door een gemeente ambtenaar zijn besteld. Dat zal de hoofdaannemmer van het hele project hebben gedaan en daarmee is het zijn probleem en mag die dat kosteloos oplossen.
    Het feit dat ze niet waterdicht waren aangeleverd geeft al aan dat iets totaal verkeerd is besteld of dat de fabrikant een fout heeft gemaakt.
    Na de hand iets wat voor een overdekte toepassing is gemaakt ombouwen naar een situatie in weer en wind is natuurlijk kansloos. Dan moeten er vanuit de basis andere materialen, rubbers en afdichtingen mee worden genomen in het ontwerp. Ook kom je dan met een meer hufterproof ontwerp.
    Hoe dan ook een probleem voor de hoofdaannemers die dat mag uitvechten met de leverancier van de trappen. Geen probleem voor de opdachtgever. Tenzei dat die gezegd heeft dat het overdekt gebied ging worden.
    Als het intensievere gebruik dan verwacht, het probleem zou zijn, dan mag je verwachten dat na ipv 10 jaar er na 7 -8 jaar problemen gaan optreden. Maar deze problemen speelden al na en paar maanden.

  7. JdV

    Nee, inderdaad. Roltrappen die buiten staan hoeven helemaal niet waterdicht te zijn, toch?
    Zeker weer een raamambtenaar op “studiereis” geweest op kosten van de roltrapleverancier.

  8. Roltrapgekte

    Was mij ook opgevallen,,roltrapmonteur maar eens gevraagd,,hoe het kwam dat de roltrappen zo vaak kapot waren
    Verbijsterende reactie roltrapmonteur,,,,oorzaak,,de trams 100 meter verderop
    Verbijsterd als ik was ,,kon ik niet anders reageren,,,met retorische vraag,,,,door elkaar of apart,?

  9. arjan

    Ik mag toch aannemen dat de roltrappen niet door een gemeente ambtenaar zijn besteld. Dat zal de hoofdaannemmer van het hele project hebben gedaan en daarmee is het zijn probleem en mag die dat kosteloos oplossen.
    Het feit dat ze niet waterdicht waren aangeleverd geeft al aan dat iets totaal verkeerd is besteld of dat de fabrikant een fout heeft gemaakt.
    Na de hand iets wat voor een overdekte toepassing is gemaakt ombouwen naar een situatie in weer en wind is natuurlijk kansloos. Dan moeten er vanuit de basis andere materialen, rubbers en afdichtingen mee worden genomen in het ontwerp. Ook kom je dan met een meer hufterproof ontwerp.
    Hoe dan ook een probleem voor de hoofdaannemers die dat mag uitvechten met de leverancier van de trappen. Geen probleem voor de opdachtgever. Tenzei dat die gezegd heeft dat het overdekt gebied ging worden.
    Als het intensievere gebruik dan verwacht het probleem zou zijn, dan mag je verwachten dat na ipv 10 jaar er na 7 -8 jaar problemen gaan optreden. Maar deze problemen speelden al na en paar maanden.

  10. Koel Hoofd

    op Ad staat er uitgebreid artikel over. De roltrappen zouden niet geschikt zijn voor buiten en nog meer mankementen kennen die met gewoon even nadenken eenvoudig voorkomen hadden kunnen worden
    Als dat allemaal waar is, dan ontbreekt er iets bij de gemeente: kennis van zaken.
    Dan kunnen zowel de wethouders als de ambtenaren eens goed bij zichzelf te rade gaan of ze eigenlijk wel geschikt zijn voor de functie die ze willen vervullen.
    Want er is ook nog een nieuwoud dossier werfkelders wat nog voordat men er goed en wel aan is begonnen, al compleet gierend uit de klauwen loopt.
    En die werfkelders en kades waren in de jaren negentig al een topic.

  11. Don

    Intensief gebruik blootstelling aan weer en wind niet waterdicht vandalisme. We hebben het hier over de roltrappen naar Utrecht CS. Wie heeft die dingen besteld en wat waren de gedachten voor zover daar sprake van was. Moest het het goedkoopste van het goedkoopste zijn en gaan we dat nun op kosten Utrechtse belastingbetaler weer herstellen. Wanneer stopt de blunder parade uit het gemeentehuis.

  12. Scherpschutter

    Acht jaar de tijd om een roltrapprobleem op te lossen. Waar zou u toch zijn zonder uw gemeente…

  13. Herman

    Open systemen zijn altijd kwetsbaar, toch maar een hok erom heen bouwen?
    De roltrap aan de andere kant richting moreelse park heeft ook al regelmatig kuren.

  14. Massegast

    Een paar snoepreisjes naar echte wereldsteden waar zoiets snel en probleemloos geregeld is behoort hier heus wel tot de mogelijkheden…… niet t’an, ja toch.

  15. Luuk Upuuk

    De Uithoflijn is natuurlijk ook bedoeld voor binnen……………………

  16. Rob ex (starlift)

    Vervangen heeft geen zin
    Zorg dat ze droog en stofvrij kunnen functioneren.
    Roltrappen zijn er niet voor om buiten te moeten functioneren

  17. Lili

    Het is vooral ook erg armoeiig, als je daar onbeschut in weer en wind op die roltrap staat. Een beetje meer allure en uitstraling voor een wereldstad zou geen kwaad kunnen; bij zo’n groot(s) project zeker. Dus op zijn minst overdekt.

  18. D'Jos

    @ Koel Hoofd/ JdV/ Scherpschutter. De gemeente is hier alleminst aansprakelijk en verantwoordelijk. Wel het architectenbureau, het ingenieursbureau, de roltrapleverancier, het onderhousbedrijf en de aannemer die de zaak gebouwd heeft of heeft uitbesteed aan onderaannemers. Kortom: een vrije marktprobleem. Geen overheidsprobleem. Al deze partijen hebben contractuuel aan de gemeente (en dus aan ons) en Prorail toeģezegd dat roltrappen in de buitenlucht konden.

  19. Kees Truijens

    Ha ha, doe mij maar een overkapping. Die trappen op het westen staan ‘s winters vaak op een harde, koude wind.

  20. paul

    goh wat een hoop roltrapdeskundigen hier. ik neem aan dat al deze mensen straks op de gemeentelijke kieslijst gaan staan om dit nooooooit meer te laten gebeuren?

    de beste stuurlui zitten op de werven een biertje te drinken, maar komen nooit op de oude gracht

  21. JdV

    @D’Jos: Wie was precies de opdrachtgever voor dit project dan? De burger spreekt de opdrachtgever aan op het niet functioneren van de geleverde oplossing. Dat de opdrachtgever vervolgens zijn of haar leveranciers weer verantwoordelijk stelt doet niks af aan het feit dat de burger daar geen boodschap aan heeft. Als jij een artikel koopt is degene waar je het koopt verantwoordelijk voor goed functioneren. In dit geval kopen de burgers van Utrecht toegang tot het Jaarbeursplein/Stationsplein bij de gemeente. Als de gemeente niet kan leveren zijn zij als partij verantwoordelijk om dat op te lossen. Dat zij op hun beurt de leverancier/onderaannemers daar aansprakelijk voor stellen is niet mijn probleem als inwoner.

  22. Yoshua

    Waarom halen ze die roltrappen gewoon niet weg, ze zijn achterhaalt in deze tijden dat iedereen een beetje op zijn gezondheid moet letten.
    Rolstoelers kunnen daar gewoon met de lift naar boven.
    Roltrappen gebruiken enorm veel energie, weg ermee, ga maar gewoon traplopen.

  23. Hadjememaar

    Kijk, ik snap dat je roltrappen wil bij zo’n lange trap. Ik snap ook dat je graag “open” roltrappen wil, dat staat mooi. Zomaar een overkapping plaatsen haalt de uitstraling van het stadsplateau naar beneden. Dan gebeurt hetzelfde als met het oude HC, er is een (al dan niet) doordacht ontwerp en door een serie van kleine, praktische, maar ondoordachte aanpassingen gaat de samenhang verloren en ontstaat er een onsamenhangend en rommelig geheel.

    Iemand heeft bedacht dat roltrappen in de buitenlucht mogelijk moeten zijn, nou, regel het dan!

  24. Wim

    @ D’joske

    Zooo. Heb jij kennis van de contractuele afspraken?
    Gooi ze in de publiciteit dan zou ik zeggen..

  25. W

    Realiseer nieuwe dichte roltrappen en hang er een camera in!
    In Perugia roltrap van beneden- naar bovenstad, prima!

  26. Herman

    Gelukkig gaat de voltallige gemeenteraad er zich nu bemoeien, komt het allemaal toch nog goed …..

  27. wollie

    de kern van het probleem is natuurlijk dat mensen nog steeds niet kunnen vliegen.

  28. Katja

    Roltrappen èn de gewone trap overkappen.

  29. Koel Hoofd

    @D’jos
    De gemeente plaatst een openbare aanbesteding voor die roltrappen. In die aanbesteding staat precies geformuleerd aan welke eisen de gemeente vind dat die roltrappen moeten voldoen. Aanbieders baseren op precies die gegevens hun offerte op. De gemeente selecteert op prijs en of alle eisenhokjes zijn aangevinkt. Kortom, de gemeente heeft hier bizar grof geblunderd en blijkt wederom weer gewoon ondeskundig.

    De burger draait daar wel voor op. Het is gewoon tijd dat die hele organisatie eens tegen een scherp en kritisch licht wordt gebouden op kennis en kundigheid.
    Een bedrijf wat zo functioneerd gaat failliet, de overheid heft gewoon meer belastingen en stuurt de bevolking met een goed gecommuniceerde kluit het riet in.

  30. D'n Jos

    @ Koel Hood

    Onjuist. De architect en de ingenieurs die aan het project Stationsgebied/ Jaarbeurszijde verbonden zijn bepalen de eisen aan het ontwerp. Daarvoor zijn zei door de gemeente ingehuurd. Dit zijn mensen van marktpartijen die de opdracht middels aanbestedingen ‘verdiend’ hebben. Deze mensen bepalen het ontwerp en ook welke onderdelen er voor dat ontwerp nodig zijn en stellen dus ook eisen aan de roltrappen. Grote kans dat de opdracht voor de roltrappen via de marktpartijen aan wie de opdracht gegund is, gegeven is aan de roltrapleverancier. De gemeente is hier waarschijnlijk weliswaar bij betrokken, in verband met europese aanbestedingsregels, maar vaart natuurlijk op de specificaties die vanuit het ontwerp voor komen. Daar zijn natuurlijk de projectontwikkelaars verantwoordelijk voor.

  31. Wim

    D’joske, conspiracy-denker pur sang. De hele wereld spant samen om zijn geliefde gemeentebestuurders een rad voor ogen te draaien.

  32. 2.0 TDI

    Ahjoh, zoon trap staat er toch alleenmaar voor mensen die fietsen of met het ov gaan. Lekker traplopen terwijl ik door gas in mijn 2.0 diesel. 🙂 (ja die doet het ook gwn nog in de buitelucht)

  33. D'n Jos

    @ Wim

    Nee hoor. Ik geloof niet zo in sanenzweringen. Die komen meestal ook van nensen die onterecht de verkeerde nensen als schuldigen aanwijzen.

    Ik kijk gewoon in de voor iedereen openbare stukken even na hoe het gegaan is met de aanbestedingen in dit gebied. Overigens ben ik doorgaans erg kritisch op de eigen overheid.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).