Schoolpleinen veranderen in parkeerplekken door te hoge parkeerkosten in Utrecht Schoolpleinen veranderen in parkeerplekken door te hoge parkeerkosten in Utrecht

Schoolpleinen veranderen in parkeerplekken door te hoge parkeerkosten in Utrecht

Schoolpleinen veranderen in parkeerplekken door te hoge parkeerkosten in Utrecht
De scholen Blauwe Aventurijn en Sint Jan de Doper willen hun schoolpleinen ombouwen tot parkeerplekken voor leraren, omdat zij een parkeervergunning te duur vinden. Het is één van de gevolgen van de plannen die de gemeente Utrecht heeft om betaald parkeren in te voeren in heel de stad. Verschillende politieke partijen maken zich zorgen en vragen het college van B&W om uitleg.

De scholen Blauwe Aventurijn en Sint Jan de Doper willen hun schoolpleinen ombouwen tot parkeerplekken voor leraren, omdat zij een parkeervergunning te duur vinden. Het is één van de gevolgen van de plannen die de gemeente Utrecht heeft om betaald parkeren in te voeren in heel de stad. Verschillende politieke partijen maken zich zorgen en vragen het college van B&W om uitleg.

Volgens het college vinden de scholen de parkeervergunningen te duur. Verschillende politieke fracties vragen zich dan ook af hoe het college aankijkt tegen het feit dat parkeren zo’n grote financiële last vormt, dat scholen overwegen om speelruimte op te offeren voor parkeergelegenheid.

“Wij vinden het jammer dat de betreffende scholen plannen hebben om parkeren op het schoolplein te realiseren, ten koste van de speelruimte van kinderen. We zien dit als ongewenst, maar het is niet tegen te houden”, zegt het college. 

“Het is onze ervaring dat invoering van betaald parkeren in wijken doorgaans in de beginfase onrust geeft. We weten ook dat er daarna gewenning optreedt; we hopen daarom dat de scholen nog even willen wachten met de aanleg van parkeerplaatsen op het schoolplein.”

Blauwe Aventurijn zegt overigens dat de parkeerplekken niet ten koste gaan van de speelruimte van de leerlingen, omdat er voldoende ruimte beschikbaar is. Het gaat ook niet in tegen de wet. Volgens het college is het toegestaan om te parkeren op schoolpleinen en is een vergunning hiervoor niet nodig. 

Personeel verliezen 

Scholen kunnen wel een parkeervergunning met korting aanvragen, maar alleen voor medewerkers die buiten Utrecht wonen en een reistijd van minimaal 60 minuten hebben van deur tot deur. Beide scholen geven aan dat niet alle personeelsleden aan deze voorwaarde voldoen. Ze vrezen daarom dat zij personeel zullen verliezen, terwijl er al een tekort is aan leraren.

Gekoppelde berichten

50 Reacties

Reageren
  1. Van Puffelen

    Ja, dit is de keer zijde van betaalt parkeren, bij veel bedrijven waar werknemers op de openbare weg parkeren, zetten hun auto dan in Nieuwegein en in IJsselstein neer en gaan dan met de tram, tot daar ook een blauwe zone wordt ingesteld.
    Ik weet dat nu al dat er veel collega’s naar ander werk aan het zoeken zijn, ver buiten de stad Utrecht en dat zal wel bij heel veel bedrijven gaan geburen de komende jaren. Maar ook dat er bedrijven naar andere steden verhuizen, geheel of gedeeltelijk waar mensen nog aan betaalbare huizen kunnen huren of kopen.
    Goed bezig college, zo meteen alleen nog maar bedrijven waar een werknemer meer dan een ton verdiend, anders is het niet aantrekkelijk om in de Groen Links stad Utrecht te wonen. ( net zo als in het centrum van New York waar mensen twee uur heen in de trein zitten en twee uur terug om daar te werken in een winkel of om schoon te maken, maar ze verdienen dan wel het dubbele dan bij hun plaats waar ze wonen, en raad eens wie dat gaat betalen????)

  2. Utrechter

    De blinde autohaat van dit college maakt meer kapot dan je lief is.

  3. Vincent

    Geef de scholen maar gratis of afgeprijsde parkeervergunningen!

  4. HenQie

    Huehehehe de linkse parkeerdogma ontploft full slomotion in hun eigen gezicht
    (deze comment wordt gecensureerd in 3….2…1)

  5. Maria

    Het gaat om medewerkers die buiten de stad wonen en reistijd van meer dan uur hebben. Voor hen die in de stad wonen is er genoeg ander vervoer voor handen. Wat is mis met fietsen naar het werk?

  6. JdV

    Bizar. Docenten dienen gewoon met de fiets of het OV naar het werk te komen. Geen uitzonderingen.

  7. Nico

    En links maar klagen over het rechtse kabinet wat zo slecht zorgt voor de burger omdat er veel duurder wordt maar weinig compensatie is.
    Goh, het lijkt op het beleid van Utrecht. Ozb flink omhoog en zo ook parkeren plus betaald parkeren in de hele stad. Jaag de mensen als, onderwijzers, politie enz maar weg uit de stad door fijn duur parkeren in te voeren. Zelfs duur als je korting krijgt. Ook visite slaat en verjaardag over want en kado en betaald parkeren is wel erg duur. Goed bezig gemeente. Van 1 kant hoop ik dat scholen, politie, brandweer enz zwaar met personeels te kort komen te zitten door uw beleid en misschien dat u dan uw gezond verstand weer is gaat gebruiken. Zelf woon ik met gezin in Leidsche Rijn naar tevredenheid maar wij zijn al aan rondkijken naar andere koopwoning buiten Utrecht vooral betaald parkeren hier wordt ingevoerd en dat de ozb dan waarschijnlijk wat minder wordt is dan de bonus. Gelukkig kunnen wij financieel gezien verhuizen maar velen kunnen dat niet en vallen ten prooi aan de gemeente Utrecht en zijn financieel de pineut, sterkte.

  8. Marleen

    Scholen krijgen al flink korting @Vincent
    En dus gratis parkeren als je reistijd te lang wordt.
    Utrecht is een volle, drukke stad en auto’s nemen onevenredig veel ruimte in beslag. Het is alleen maar goed om kritisch te kijken naar noodzakelijk autoverkeer aan de ene kant (en daar ruimte voor houden) en ritjes die ook prima op de fiets, lopend of met het ov kunnen.
    En het is helaas nodig om dat met financiële prikkels te doen.

  9. Marleen

    @vanpuffelen Ze kunnen naar P&R Westraven en dan met de tram. Dat zou een uitstekend idee zijn. Veel beter dan allemaal met de eigen auto onze mooie, maar drukke stad in willen.

  10. Nina

    @ JdV
    Op fietsafstand van Utrecht is geen betaalbaar huis beschikbaar voor leraren. Verdiep je eens in de materie.

  11. Van Puffelen

    Marleen@@@ slaap lekker verder, weet je wat dat per dag kost, maar het is zeker in deze tijd makkelijk om elders te gaan werken en de linkse fiets stad te verlaten. Ik weet dat bijna iedereen die ik ken al de stad al heeft verlaten.
    Kijk maar naar Amsterdam, daar vertrek de ene naar de andere bekende Nederlander, die denken nu beur ik nog de Jackpot voor mij Grachtenpandje en snel wegwezen uit deze stad.
    Maar er komt een tijd dat je ook voor je fiets, die in de buitenruimte staat moet gaan betalen, want als er niks meer valt te halen bij de automobilisten, door rupsje nooit genoeg, dan moeten ze het toch bij hun eigen stemvee geld gaan ophalen, om “hun” idealen te bekostigen!!!
    (Maar wel zeggen dat ze voor alle Utrechters zijn, dat geloof toch geen mens meer).

  12. Claire Obscur

    Ik blij dat ik in Zuilen een oprit heb op eigen terrein plus een garagebox. De weekend hobby klassieker staat overdekt verwarmd gestald en de daily driver gewoon op de oprit zonder dat iemand daar iets van kan zeggen.

  13. Scherpschutter

    @Marleen 13:38

    Ik kan prima zelf bepalen wat ik noodzakelijk vind en wat niet, Marleen. Daar heb ik je hulp niet bij nodig, laat staan je bemoeizucht.

    Stap op een fiets, pak de brommer of wat mij betreft kruip je naar de school van je kinderen (het zal mij een rotzorg wezen), maar beperk je vooral tot je eigen zaken.

    De auto is ‘here to stay’. Geen discussie.

  14. Klepper

    De gemeente Utrecht is zo goed als failliet, betaald parkeren in de gehele gemeente is DE manier om de tekorten kleiner te maken. Wat een onzin om in bijvoorbeeld Veldhuizen De Meern en meeste wijken van Leidsche Rijn betaald parkeren in te voeren. De parkeerdruk is laag, dus gewoon extra belasting. Ik hoop dat het college een dreun krijgt van de inwoners en men een keer burgerlijke ongehoorzaamheid gaat tonen. PS. fout parkeren is goedkoper dan niet betalen, dus op de stoep zetten ipv het parkeervak;-)

  15. Statler

    @Marleen
    u vindt dat een uitstekend idee. Maar u bent de maat der dingen niet.

  16. de Roeptoeter

    Met zijn allen de stad doortuffen waardoor wij als stadbewoners en onze kinderen lekker de dieselgassen mogen opsnuiven? Ga naar een P en R of pak de fiets aub.

    Wat is de oplossing? Ipv stimuleren door een school van ander vervoer, vervuilers faciliteren door van SPEEL-terrein voor kinderen een autoparkeerplaats te maken.

    Te schofterig voor woorden.

  17. Parlevliet

    Ach joh, leraren en onderwijzers zat, toch?
    Dan nemen we toch iemand aan die in Utrecht gaat wonen en op de fiets komt…o nee, wacht…

    Mensen die denken dat iedereen altijd maar met de fiets of OV overal kan komen, heeft toch echt weinig idee van de realiteit.

    Als scholen dit op eigen terrein regelen, kan de gemeente slechts tandenknarsend toezien hoe zij hun voorzieningen helemaal zelf saboteren! Ik pak de popcorn alvast!

  18. W

    @nina: stel je niet aan zeg, een leraar verdient prima. En in ieder geval aanzienlijk meer dan een politieagent of verpleger.

    Gemiddeld verdienen leraren in het basisonderwijs en leraren in het speciaal (basis- en voortgezet) onderwijs zo’n € 5.800 per maand. In die berekening is rekening gehouden met de schalen en treden van alle leraren (gewogen gemiddelde) in loondienst.

  19. Koel Hoofd

    Linkse graaiers.

    Hoe heet een beleid wat mensen met zogenaamd ‘ongewenste life style’ met financiele en discriminatoire middelen de stad uit pest om ruimte te scheppen voor mensen die wel de ‘gewenste life style’ hebben?
    Zit al maanden te zoeken naar een ander woord voor het extreem zwaarbeladen ‘omvolking’ (Hitler, Stalin en Mao deden dat namelijk met extreem grof geweld), maar omdat het vigerend wegpestbeleid is en geen proces van natuurlijk verloop kom ik er wel telkens op uit.
    Als er een ander woord voor is dan hoor ik dat heel graag want het O-woord is een huiveringwekkend woord.

  20. Katja

    St. Jan de Doper heeft daar helemaal geen ruimte voor. Kijk zelf maar eens even.

  21. JdV

    @parlevliet: welkom in Utrecht, waar het college inderdaad denkt dat iedereen met fiets of ov overal naar toe kan. Ik ben er van overtuigd dat het prima te doen is om vanuit Nieuwegein, IJsselstein, Maarssenbroek of elders met het ov naar het werk te komen. En anders moet je vooral niet in Utrecht willen werken.

  22. Piet

    Het blijkt toch heel moeilijk voor veel mensen om afstand te doen van de auto als het gaat om woon werk verkeer. Fiets bus tram trein transferium etc etc niets helpt! Dus blijven we met z’n allen de auto lekker faciliteren.

  23. Utreg Faalt

    Ik zie bijvoorbeeld, bij de werkzaamheden voor het stadhuis, dat de auto’s van de werklui gewoon daar geparkeerd worden. Waarom mogen die werklui altijd wel dichtbij hun werk gratis parkeren. Dat moet dan toch voor iedereen gelden.
    Je ziet dit altijd bij werkzaamheden.

  24. Theo

    X11 op de Van Bijnkershoeklaan heeft ook de (helaas noodzakelijke) kap van een grote iep op het schoolplein laten samenvallen met een uitbreiding van het aantal eigen parkeerplaatsen. Misschien niet toevallig toen er ook net betaald parkeren in de wijk werd ingevoerd. Er had een boom voor teruggeplant kunnen worden maar ik snap de vergroting van het aantal eigen parkeerplaatsen volledig.

    Onderwijsgeld moet namelijk naar het onderwijs gaan. Niet naar parkeervergunningen.

  25. jaap

    We weten ook dat er daarna gewenning optreedt; ja voor de gemeentekas is het dan gewnnning niet voor de automobilist in de stad Utrecht hoor …..echt weer een reactie van De gemeenteraad Groenlinks-Utrecht ..

  26. jaap

    Marleen jij stemde vast op het mooie Groenlinks ……en rijd met een bakfiets door de stad …

  27. Rottebert Peermans

    Mooi zo, hoe meer parkeerplaatsen hoe beter. Betekent ook dat er meer plek over blijft voor bewoners en bezoekers om te parkeren, dus win-win-win. Enige verliezers zijn de autohaters in het gemeentehuis, maar dat waren sowieso al losers.

  28. Toine Goossens

    Het groenpvda66 college wijst sociale woningen toe aan onderwijzers om hen voor Utrecht te behouden. Dat heeft duidelijk weinig invloed. Bereikbaarheid, het minimaliseren van de woon/werk reistijd en de kosten daarvoor, blijft een probleem.
    Fervente fietsers die nauwelijks conflicterende bezigheden hebben begrijpen dat niet. Willen dat niet begrijpen; 60 minuten reistijd met auto of OV? Dat kan ook per fiets. Het droomdenken en de blabla verlangens rijzen de pan uit.
    Wie zijn deze droomdenkers? Ach dat weten we niet. Zij opereren anoniem. Zeer schadelijk dat DUIC dat faciliteert.

  29. Fred Lindemann

    Beste Utreg Faalt,
    Jij snapt er echt weinig van.
    Jeb jij wel enig idee hoe zwaar en hoe duur het gereedschap van “die werklui” is?
    En denk jij dat er altijd gratis geparkeerd wordt?
    Als wij in bijvoorbeeld Utrecht met 2 man een week werken, tikken we zomaar €500 af aan parkeerkosten die de klant uiteindelijk betaalt…

  30. A. Kuijlenburg

    Het is een stom beleid wat ze willen doorvoeren in Utrecht, zowel voor de bewoners als werknemers om parkeren zo gigantisch duur te maken. Niet normaal meer! Dat komt omdat Utrecht een linkse stad is!
    Zo pest je mensen weg! Schandalig gewoon. Als oudere, die slecht ter been is, wil je ook parkeren met je auto bij een arts of Fysio waar je heen moet en dat gaat niet met OV.

  31. A. Kuijlenburg

    Het is een stom beleid wat ze willen doorvoeren in Utrecht, zowel voor de bewoners als werknemers om parkeren zo gigantisch duur te maken. Niet normaal meer! Dat komt omdat Utrecht een linkse stad is!
    Zo pest je mensen weg! Schandalig gewoon. Als oudere, die slecht ter been is, wil je ook parkeren met je auto bij een arts of Fysio waar je heen moet en dat gaat niet met OV. En ook ga je niet gauw meer ergens op bezoek bij familie of vrienden in Utrecht, het is onbetaalbaal

  32. Punt UIt

    We hebben toch prima transferia in de stad?! Parkeerplek zat. Daarna reis je dan bijna gratis met ov verder naar de stad! Het is absurd dat autobezitters persé overal voor de deur willen kunnen parkeren. We moeten echt naar minder autobezit/-gebruik enz.. Binnenkort hopelijk ook nog de 30 km. in de hele stad. In de termen van ‘Losse (Ma?) Flodder’: punt uit, einde discussie.
    I.t.t. andere steden is onze (binnen)stad fijn, relatief rustig, om te wonen. Marleen je bent niet alleen!

  33. Jack

    In iedere wijk waar ik overdag kom staat het helemaal volgepakt met leaseautos van thuiswerkers. Echt stampvol middenop werkdagen, kijk bijvoorbeeld eens in oog in al om 12:00..

    Als je als gemeente echt iets aan de parkeerdruk wilt doen ga je doormiddel van de scanauto bijhouden wie er 15 werkdagen per maand thuiswerkt en dus zijn auto helemaal niet gebruikt, dat zijn het soort mensen dat best met het ov naar kantoor kan een paar keer per maand.

    Voor die categorie verviervoudig je de parkeervergunning, en dan maak je de parkeervergunning voor leraren, politie, brandweer, klusbedrijven, loodgieters etc.(de mensen die de auto echt en iedere dag NODIG hebben) heel goedkoop.

    Dan is de parkeerdruk over een paar maanden over.

    Maar neee, dan raken ze het d66 en groenlinks stemmende yuppenvolk dat hun achterban is.

    En dus wordt iedereen in Utrecht gepakt, en is iedereen straks geschokt als niemand meer in Utrecht wilt komen werken voor niet-kantoorbanen

  34. Rik

    Als we nu eens gewoon stoppen met die stom waanzinnige geldverslindende onzin projecten van van hooydonk en eerst eens leren rekenen zodat er geen onoverbrugbare tekorten ontstaan die over de rug van hard werkende burgers moet worden terug verdiend, dus is dat hele betaald parkeren over het kanaal niet nodig. DAAR IS GEEN PROBLEEM LOT, je moet het halen waar jou stemmers zitten en waar het probleem echt zit dus de parkeer tarieven minstens verdubbelen in witte vrouwen en op de gracht. Leidse rijders, sta op en protesteer, anders niet klagen en accepteren.

  35. Ooginaller

    @jack: dat is wel heel 1984.

    Je analyse klopt trouwens wel: het staat hier stampvol auto’s. Vooral van forensen die hun bak gratis bij ons in de wijk parkeren en dan op de kofferbakvouwfiets naar hun werk gaan. Gelukkig krijgen we binnenkort betaald parkeren.

  36. Marcel

    Ik lach mij een deuk om al die reaguurders jullie kiezen partijen die onze stad op deze manier besturen. Dan kies je dus voor o.a dit parkeer beleid. Ik heb een partij proberen op te richten waar parkeren o.a. voor bewoners vrij was en een maxi bedrag in winkelstraat met 1 uur 1 euro. Tevens parkeer plekken aanwijzen met gratis vervoer centrum. Weet je wie er op stemde ? Niemand. A.U.B. was deze partij. Algemeen Utrechts Belang. En nog vele zaken die makkelijker waren voor utrechters. Maar je kiest gevestigde orde. Niks vernieuwends. Dus niet zeuren is mijn stelling. Jullie hebben gekozen. Leuker wordt het niet. Koffie ?

  37. Nina

    @ Punt UIt

    Er zijn vele redenen waarom bereikbaarheid met een auto noodzakelijk en voor heel veel Utrechters wenselijk is.

    Je mag zo vaak en zo ver vliegen als je wilt, maar in Utrecht wordt de auto verguisd (waarschijnlijk door mensen die zelf vaak vliegen ook nog) 😆

  38. Claire Obscur

    Ik blijf het heerlijk vinden dat krampachtig aangestuurde auto-luwe beleid van Utrecht. Je ziet nu al een tijd op de doorgaande wegen, Marnixlaan, Van Tuyllkade en ook elders in Utrecht de boel helemaal vastlopen. Het tijdvenster wordt ook steeds groter, eerst was het alleen nog in en rond de spits, nu begint het om 14.00 al. En waarom? Hierom: mensen hebben voor de flexibiliteit de auto nodig. Ieder heeft daar zo zijn eigen persoonlijke motieven voor. En dat blijft ook zo. Zelf ga ik ook lekker in die rij staan, radiootje aan en dan maar tien minuten later de wijk uit of thuis. En gelukkig denken zo velen met mij. Aanschouw de rijen auto’s en geniet ervan.

  39. Nina

    @ Jack

    Jij wilt autobezit verbieden door middel van intensieve volgcontroles? We leven in een democratie en niet in een dictatuur, hoor.

  40. B.

    En straks is iedereen verbaasd dat de PVV en VVD de grootste zijn. Links is in Utrecht echt de weg kwijt.

  41. Leon

    Daar zijn die pleinen niet voor. De leraren regelen maar ander vervoer of zoeken een andere baan.

  42. Don

    @Leon dat doen de leraren en de politie agenten en de verpleegkundigen enz enz al. Heb je hier al mee te maken gehad bv dat je kind geen les meer krijgt ed. of dat je pas over 2 weken bij de huisarts terecht kan. Benieuwd hoe je dan piept en of je dan of steeds op de anti auto groen66 kliek in utrecht blijft stemmen.

  43. wollie

    er zijn vast werkende ouders met een parkeervergunning die er overdag geen gebruik van maken…

  44. Otto

    Iedere school is goed bereikbaar per OV… en dan toch maar verkrampt vasthouden aan de auto? Hoe weinig flexibel zijn mensen toch.

  45. Toine Goossens

    @Jack,

    Juist. Lease auto’s. Elektrisch uiteraard. Greenwashing voor de 7 vinkjes. Nu de subsidies wegvallen stort de verkoop ervan in.

  46. Albert

    We zijn hier in Leidsche Rijn getuigen van het utopisch faaldenken op het gebied van parkeren. Gloednieuwe wijk. Maar de appartementen in Leidsche rijn centrum hoefden niet te voldoen aan parkeernormen. De ontwikkelaars lachen zich rot want geen parkeernorm. Maar elke nieuwe bewoner parkeert zijn auto wel in de omliggende wijken, waar in enkele maanden een parkeerchaos ontstaan is.
    De basisschool in Leidsche rijn Centrum kan geen leraren vinden. Die leraren kunnen niet in Utrecht wonen vanwege de hoge huizenprijzen. Maar parkeren kunnen ze ook niet want de gloednieuwe school heeft geen parkeerplaatsen op eigen terrein. Er zijn ook geen parkeervergunningen mogelijk. Ov reiskosten zijn te hoog voor het salaris dat ze krijgen. Ook qua reistijd wordt het niet aantrekkelijk als je buiten de stad woont. Het gevolg geschuif en geknoei met leraren. Er worden beroepsgroepen de stad uit gejaagd. We kunnen echt niet allemaal op de bakfiets naar ons werk.

  47. w

    Prima om die pleinen op te doeken! Spelen doen die kinderen maar thuis!

  48. Pee

    De auto is niet weg te denken ook al verdubbelen ze de kosten.
    Dat zal zijn uitwerking gaan hebben op verschillende vlakken.
    In een steeds dichter bevolkte stad is het ondenkbaar om de auto te verbannen.
    Het zijn trouwens geen democratisch genomen besluiten , minder parkeervakken, milieu zones etc.
    We zijn alleen op papier nog een democratie.
    Niemand gaat voor mij bepalen hoe ik mij vervoerd.
    Dat ze het af gaan dwingen hoe je je moet vervoeren is allerminst democratisch.

  49. Nina

    @ jaap 19/9/2024 – 16:53
    “Marleen jij stemde vast op het mooie Groenlinks ……”

    Dan ben ik nog even benieuwd hoe vaak en ver Marleen heeft gevlogen de afgelopen 10 jaar.

  50. JdV

    @albert: maar het OV is toch prima te vergoeden door de werkgever? En de leraren stemmen vast in grote getalen op de automaten partijen dus die mogen niet klagen, you get what you vote for 🙂

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).