Snelheid op 250 wegen in Utrecht moet naar 30 kilometer per uur Snelheid op 250 wegen in Utrecht moet naar 30 kilometer per uur

Snelheid op 250 wegen in Utrecht moet naar 30 kilometer per uur

Snelheid op 250 wegen in Utrecht moet naar 30 kilometer per uur
De snelheid op 250 wegen in Utrecht moet nog teruggebracht worden naar 30 kilometer per uur. Dat is het plan van de gemeente. De afgelopen jaren is de maximumsnelheid op verschillende wegen al verlaagd, daarmee worden de straten veiliger en is er minder ruimte nodig voor het verkeer.

De snelheid op 250 wegen in Utrecht moet nog teruggebracht worden naar 30 kilometer per uur. Dat is het plan van de gemeente. De afgelopen jaren is de maximumsnelheid op verschillende wegen al verlaagd, daarmee worden de straten veiliger en is er minder ruimte nodig voor het verkeer.

Wethouder Lot van Hooijdonk stapte donderdag – als passagier – in een gloednieuwe zwarte Volvo om een voorbeeld te stellen. Ze liet een chauffeur tweemaal een straat doorrijden om vervolgens een noodstop te maken. Eenmaal toen ze 30 kilometer per uur reden, en eenmaal toen er 50 kilometer per uur werd gereden. Dit alles onder het toeziend oog van een klas schoolkinderen. Het resultaat was duidelijk, de remweg met de hogere snelheid was meer dan twee keer zo lang.

De actie was onderdeel van een campagne waarmee de gemeente het verlagen van de rijsnelheid onder de aandacht wil brengen. 30 kilometer per uur moet de norm in Utrecht worden. Dat is overigens niet nieuw. In de mobiliteitsplannen uit 2016 stond al dat alle centrum- en wijkstraten dit snelheidslimiet moeten krijgen. Vervolgens werd in 2019 gecommuniceerd dat de maximumsnelheid op ruim 220 wegen in de gemeente teruggeschroefd moet worden naar 30 kilometer per uur.

Tekst gaat verder onder afbeelding

Ondertussen zijn we dus weer vier jaar verder, en zijn er nog meer straten in beeld gebracht. Het aantal staat nu op ongeveer 250 wegen waar het 30 km/uur-regime moet gaan gelden. De laatste jaren is er wel het een en ander gedaan. De snelheid is verlaagd op onder meer de Wittevrouwensingel, Nachtegaalstraat, Orinocodreef, Burgemeester Reigerstraat, Nachtegaalstraat en de Hopakker.

In 2023 gaat de snelheid op meer dan twintig wegen omlaag, volgend jaar in iets minder dan twintig straten. Straten moet vaak een andere inrichting krijgen om de snelheid goed omlaag te krijgen, bordjes alleen volstaan niet altijd.

Wethouder Lot van Hooijdonk: “Door steeds meer straten in te richten als 30 kilometer per uur, maken we de stad niet alleen verkeersveiliger, maar ook leefbaarder. Zo is er op de Orinocodreef nu meer ruimte om veilig te fietsen, als voetganger de straat over te steken en zijn er 25 nieuwe bomen en meer planten in de straat teruggekomen.” Een aantal wegen die als hoofdroutes dienen blijven nog wel 50 kilometer per uur, zoals de Einsteindreef, Beneluxlaan en Vleutensebaan.

50 Reacties

Reageren
  1. Baliekluiver

    Goed zo, auto’s in de hele stad ondergeschikt maken aan al het andere verkeer lost veel problemen op!

  2. Jaap

    Vooral dat MOET zegt mij weer genoeg hier in Utrecht moet alles maar gaat alles fout .

  3. Leon

    Goed idee.

  4. Geenstijl@Utrecht

    Goh en gaan die bakbeesten van vrachtwagens van stadswerken dan ook 30km rijden,inplaats van zo snel mogelijk hun ronde te doen en te crossen door de wijken.

  5. Sjaak

    Dus het aantal straten waar de snelheid volgens de gemeente verlaagd moet worden is de afgelopen jaren gestegen van 220 naar 250.
    Dat schiet niet op dus.
    En als je maar 20 straten per jaar aanpakt zijn we 12 jaar en vele ongevallen verder. Werk aan de winkel Lot!!

  6. Thuisblijver

    Symbool politiek. Gaat niet helpen. Straten smaller maken: vrachtauto’s rijden de trottoirbanden eruit.
    Maar misschien eens gaan handhaven op 50 km/h.
    Niemand heeft trouwens last van auto’s die 50 rijden. Wel van die motorscooters, driewielers en motoren. Daar heeft wel iedereen last van. (Behalve de berijders zelf, met gele oorpluggen in). Veilig fietsen? Fatbikes die 30+ gaan. Zou die wethouder wel eens buiten komen?

  7. Pee

    Ga eens 30 km per uur rijden om te kijken hoe snel dat is.
    Ondertussen vliegen de scooters en elektrische tweewielers je om de oren .
    Dat mag namelijk wel .

  8. FB59

    Tja, Lot wil terug naar de bezadigde snelheid van meer dan eeuw terug. Paard en wagen en de eerste fietsen. Toen vond men de snelheid van paard en wagen ook heel eng. Advies voor Lot is blijven dromen van het dorp zoals Wim Sonneveld dat bezong. Sorry, maar dat is verleden tijd 😉

  9. W.H.de Groen

    Goede zet van Lotte. Qua tijd maakt het voor de autobestuurder weinig uit en veiligheid hoort ten aller tijde voorop te staan.
    Ik hoop dat ze ook al die fietsbezorgers opcdie electrische fietsen even de maat gaat nemen want ga eens bc een kwartier il het Domplein zitten en verwonder over het feit dat hier niet elke dag een zwaar gewonde valt.

  10. Marco

    Heel goed, erg blij mee. Hoe veiliger onze stad en provincie worden, hoe beter. Veiliger, meer leefbaar, fijner.

  11. Dirk

    Wat een flauwekul, een beetje op de veiligheid gooien terwijl Groenlinks gewoon de auto de stad uit wilt hebben.

  12. GeeWee

    Mooi! Mag ik de lijst zien van deze straten? En komen er dan ook Snelheidsremmende maatregelen?

  13. Statler

    Prima, maar laat de ontsluitingswegen op limiet 50. Er zijn al hele stadsdelen binnen afbakenende uitrit constructies 30 km zone. Dus bij voortgezet beleid lijken die 250 wegen goed haalbaar. Nu nog handhaven op verkeersgedrag fietsers, en het kan wat worden.
    Met vriendelijke groet,
    PeterH

  14. Claire Obscur

    Hilarisch bericht weer, stel dit eens voor op de bekende racebanen in Utrecht, Einsteindreef, Van Tuyllkade en Prins Bernhardlaan. Heel benieuwd waar deze straatracers veelal actief vanaf 16.00 in de middag tot laat in de avond en nacht dán naar toe gaan met hun hobby.

  15. Wies

    Nu de wegen nog zo inrichten dat 50 ook echt niet mogelijk/prettig is. En doe dat dan het liefst zonder fietsers als obstakel te gebruiken. Veel straten mag je 30, maar kun je 50+ rijden.

  16. Rottebert Peermans

    Een auto met chauffeur? Is het beleid in Utrecht gedreven door haat en nijd omdat het mevrouw zelf niet lukte om haar rijbewijs te halen?
    Verder bepaal ik zelf wel hoe hard ik kan rijden en 30 is op de meeste plekken te langzaam, dus ik voel me niet geroepen om me hier aan te houden.

  17. anon

    stadsbaan leidsche rijn lijkt me een goede, nu mag je 50 en rijdt men 60-80, als je 40 mag rijdt men 40-60. lijkt me prima

  18. Hans

    Een snelle blik op alle reacties hier leert dat er een ruim voldoende tot redelijk groot draagvlak is voor deze maatregel.

  19. Frans meurs wageningen

    Mij valt het vooral op bij fiets straten ed dat fietsers denken dat ze daarom bepalen waar auto’s mogen rijden en dat zijzelf overal crisscross doorheen moeten knallen want volgens de wet zijn ze nog beter beschermd

    Die mensen moeten dat vooral denken en doen wanneer het stuur omgaat voel ik er niks van, voordeel van een auto is dat je met 30 bij droog weer altijd een haakse bocht kunt nemen👍

    Dus rijd ik rechtuit, en je denkt op je fiets dat je er tegen willens en wetens rechts voorbij moet noem ik je niet dom want deze info weet je al maar gewoon stom

    Je kan niet verwachten dat automobilisten anticiperen op dat jij zo idioot bent die in de krapste opening er rechts voorbij komt of naast blijft plakken terwijl er situaties van voor, van links van rechts afspelen en wat er links voorbij komt

    Het autotje pesten moet, ik denk dat als je oprecht zo leeft je veel te kort bent gekomen in veel gevallen zou het rekening houden met kan worden bijgeschaafd misschien moet er juist iemand van wie je houd worden platgereden om voortaan het besef in die grijze hersencellen complex te activeren dat wanneer je auto’s Langzaam laat rijden dat fietsers (electriche) moeten worden terug gesteld naar max 10 kmh voor de veiligheid een helm en val bescherming moeten gaan dragen

    Wie verzind het dat auto’s en fietsers op de zelfde snelheid naast en door elkaar moeten gaan razen? Dat maakt niks veiliger

    En hoezo is de remafstand bij 50 dubbel zo groot als bij 30? Helaas werk ik voor een afdeling die zich met dit soort metingen bezighoud en ja er zit verschil in de rem afstand maar niet zoals in geschreven artikel

    Leven en laten leven verdwijnt in Nederland alles en iedereen is ikke ikke ikke denk je anders dan mij mag je stikken wat een geweldige ontwikkeling

  20. Rottebert Peermans

    @Hans – Dus jij denkt dat de reacties hier de publieke opinie vertegenwoordigen en het democratisch draagvlak accuraat weergeven? Ben je je wel bewust dat veel reacties (o.a. de mijne) niet worden geplaatst door de redacteuren/moderatoren bij DUIC? Daarnaast lijkt het alsof er inmiddels ook wat klapvee hier actief is dat kritiekloos applaudiseert bij elke anti-automaatregel. Je zou bijna denken dat ze lid zijn van een bepaalde partij…

    Het zou prettiger zijn als alle reacties in principe worden geplaatst en dat de reacties die regels overtreden worden verwijderd en de user eventueel een ban krijgt. Zoals het nu gaat lijkt het heel erg op willekeurige censuur van meningen die de redactie niet bevallen.

  21. herman1963

    Beste is om autoverkeer helemaal te verbieden binnen de ring. Ben je in één keer klaar.

  22. jsm55

    Op zich een prima voornemen. Alleen moet er dan wel gehandhaafd worden. Wij wonen al vele jaren in een 30km-wijk. De ervaring leert dat vele bestuurders zich niet aan de toegestane snelheid houden en als idioten door de wijk scheuren. Onder hen ook bewoners…

  23. LvH

    De Einsteindreef, Beneluxlaan en Vleutensebaan zijn prima ingericht om 50 te rijden. Laat ze gewoon meer handhandhaven op die snelheid ipv de snelheid naar 30 te verlagen.. Op de Beneluxlaan wordt 11000 keer geflitst per jaar..

    En als er net zoveel gehandhaafd wordt op die 30km/h als op de 100km/h op de snelweg wordt het alleen maar gevaarlijker. Dan houd je de combinatie van bestuurders die zich aan de snelheid houden en mensen die weten dat ze niet gepakt worden en te hard blijven rijden.

    Ook de leefbaarheid gaat niet perse omhoog. Die gaat omhoog wanneer die geluidsflitspalen ingezet kunnen worden en auto’s schoner worden..

  24. Silvia

    Ik denk dat ik een scootmobiel ga kopen.

  25. Jan jansen

    Luchtfietserij van de eerste orde van onze vriendin Lot😴😴😴😴

  26. Bert Trip

    Goed plan, neem dan ook wijken mee in De Meern. Ook daar wordt nogal eens met grote snelheden gereden, die de 30 ruim te boven gaan. Dus ja, groot opvallend 30km bord bij ingang wijken en vooral handhaven!

  27. JdV

    Voor welk probleem is deze maatregel een oplossing? Zijn er cijfers? Hoeveel ongevallen in deze gemeente hebben een directe reatie met een snelheid van 50 km per uur? Hoeveel levert een reductie naar 30 op? Beleid op basis van onderbuikgevoelens, typisch een D66/GL reflex. Bij het overgrote deel van de ongevallen speelt snelheid geen rol. De ongevallen waar dit wel een rol speelt hangen vaak samen met drugs of alcohol. Een 30km regel maakt geen enkel verschil voor de 100+ rijders onder invloed van lachgas.

  28. Gabriel Witteveen

    Laten we eerst al dat geld dat er mee gemoeid is besteden aan andere dingen. If it ain’t broken, don’t fix it! We zijn al een gemeente in geldnood. Om al die wegen in te richten als 30km gaat weer miljoenen kosten en die kosten moeten de bewoners ophoesten. Er zij al genoeg mensen in de stad die het financieel niet kunnen bolwerken en hierdoor wordt het erger. Maar ja, Groen Links is een yuppenpartij en die denken niet aan dat soort mensen. Laten we eerst eens normaal handhaven. Ik zie nog steeds brommers op de fietspaden, ik zie nog steeds appende mensen op de fiets, ik zie nog steeds fietsers door rood licht rijden…..

  29. J van kouterik

    Geldt dat ook voor de gageldijk met al dat sluip verkeer ELKE DAG

  30. Koel Hoofd

    Ik weet een straat in een woonwijk waar 30km/u werd afgedwongen met snelheidsremmende maatregelen. Werkte zo goed dat men gemiddeld 25km/u ging en er in 30 jaar nooit een ongeluk is gebeurd.
    Alleen had de Fietsersbond de schurft aan de klinkers en drempels en Lot een hekel aan auto’s, GL-Fietersbond dus er is nu een rooie obstakelvrije racebaan is dwars door een kinderrijke woonwijk met de nodige ongevallen als gevolg.
    Lot en verkeersveiligheid, laat me niet lachen.
    Die wil dat fietsers ongestoord zo hard mogelijk door de stad kunnen rijden want op 30km/u tegen het asfalt klappen is goed voor de gezondheid en een offer voor het klimaat maar altijd de schuld van de automobilist…

  31. Peer

    Prima idee. Ik hoop dat het wat sneller wordt ingevoerd. Handhaving wordt wel een probleem met deze maatregel. Dat zie je ook al op de Catharijnebaan, waar je op een deel maar 30 mag rijden. Dat doen veel automobilisten ook niet. En dan rijden ze ook nog vaak half op het fietspad en duwen je gewoon aan de kant. Beetje ruimte geven ho maar. Handhaving aldaar, ho maar!

  32. Wim Vreeswijk

    Als je wil handhaven heb je allereerst honderden extra agenten nodig en die zijn er niet en als ze er zouden zijn moet je ze inzetten om boeven te vangen omdat de criminaliteit in Utrecht continue toeneemt. Daarnaast wordt de middenstand ernstig benadeeld doordat ze in een andere, minder auto vijandige gemeente,, gaan winkelen en langzaam rijdend verkeer extra vervuilend is.

  33. Je Maintiendrai

    Totaal zinloos zolang er niet wordt gehandhaafd.

  34. Andre

    heel graag, en dan ook flitsen en snelverkeer op de bon gooien. Wij wonen aan een race-straat waar ook dodelijke ongelukken zijn geweest en de gemeente doet weinig moeite om eens door te pakken met maatregelen.

  35. Wim

    @ Anton

    Het is omgekeerd. Het is namelijk bizar dat je op de stadsbaan maar 50 mag. Het is een ontsluitingsweg en zo is hij ook vormgegeven. Hup, naar 70, of beter nog 80, de maxmum snelheid daar en het probleem is opgelost.

  36. Wim

    @ Rottebert

    De moderatie is volstrekte willekeur op dit forum. Statuut of reglement ontbreekt, je moet elke keer maar weer afwachten of je bericht geplaatst wordt of niet. Er is geen enkel kader waar je je als reaguurder op kunt richten om je bericht geplaatst te krijgen.
    Zo ben ik ook benieuwd of dit bericht geplaatst wordt. Misschien wel, misschien niet.

  37. W

    Kan er een lijst met de 250 straten kopen cq heeft iemand een link naar deze lijst?

  38. JdV

    @andre: en die dodelijke ongelukken kwamen omdat iemand 50 reed ipv 30? Proest.

  39. arbeider

    30 km in leefstraten voor!
    30 km op andere banen/ straten onzinnig, verkeer moet wel doorstromen

    De oplossing is simpel Lotte…maak een groene zone in de stad…bij 30 of 50 km kan je rustig doorrijden zonder na 3 auto’s voor een rood stoplicht te hoeven staan…1 vd grootste ergernissen in de stad

    Hardrijders aanpakken, vooral in de wijken Kanaleneiland, Overvecht Lombok en Zuillen waar een jong gedeelte VS bewoners lak aan alle regels heeft, wees eens transparant wie de grootste weg misbruikers zijn!

    Verder probeert dit College alles om de auto’s het lastig te maken,terwijl de fietsers de asociaalste weggebruikers zijn.

    Nog 2 jaar,dan weer Gemeenteraadsverkiezingen, de partijen die veel zetel willen halen? Zet in op ” Utrecht weer bereikbaar voor iedereen “

  40. jankanerwatvan

    max 30? genoeg automobilisten die er juist op deze wegen een sport van maken 50+ te rijden. verder, of het nou wegversmalling, fietsstraat of drempel betreft; genoeg automobilisten die even bijgassen om al eerste bij de wegversmalling te zijn, bijgassen om de fietsers te kunnen inhalen of bijgassen om na de drempel op gang te komen

  41. Stuif

    Moet je daar eens kijken als je uit de auto stap heb je 40cm stoep om er op te lopen als je invalide kan je niet normaal uitstappen.wel Groot blubber veld wie dat daar bedacht heb Orinocodreef

  42. Peter

    Heel goed die 30km limiet, mag van mij óók voor scooters en elektrische fietsen gelden.
    Ik ben niet zo dol op ‘Links’ of wat zich zo noemt, uitgezonderd de SP, maar geef toe, soms komen ze weleens met goede dingen. Zoals dit.

    Rottebert Peermans

    Mee eens, je bent sterk afhankelijk of iets geplaatst wordt of niet.
    Echt vrij is dit niet.
    Heb zelf betrekkelijk kort geleden meegemaakt dat een reactie eerst geplaatst werd, en daarna weer weggehaald.
    Afwachten of deze geplaatst wordt, en blijft staan.

  43. Hans

    Rottebert Peermans, beste man,
    de teneur der reacties is in doorsnee positief aangaande de verlaging van de max.snelheid binnen de kom. Wat niet wegneemt dat het duidelijk is dat u ‘m niet ziet zitten. De stadsregering die zulke maatregelen treft is op democratische wijze in het zadel geholpen. Vind u zulks minder leuk dan bij volgende verkiezingen flink uw best doen om zoveel mogelijk tegenstemmers te vinden 👋

  44. J van kouterik

    Geldt die 30 kilo meter ook voor de gageldijk
    Want ze rijden elke avond als gekken over de gageldijk want anders staan ze in de file

  45. W.

    Prima maatregel. Op het gros van de wegen, op wat verkeersaders na, is het nergens voor nodig om 50 te rijden.

  46. Ihsan

    Volgens mij kan het beter andersom. Dus een handvol wegen aanwijzen waar men nog wél 50 mag, en de rest binnen de bebouwde kom standaard naar 30. Maar dit soort maatregelen halen niets uit als er niet wordt gehandhaafd. Voor handhaving hebben wij denk ik minstens 2x zo veel agenten nodig als er momenteel zijn in de stad. Fietsstraten zijn trouwens niet de oplossing. De Catharijnesingel is er niet veiliger op geworden nu auto’s standaard half op het fietspad rijden. Als je fietsend een andere fietser inhaalt word je bijna aangereden, terwijl je niet eens de fietsstrook verlaat. De automobilisten gaan er gewoon vanuit dat de hele weg van hun is.

  47. Thuisblijver

    @Hans, ben jij dan voor een dictatuur? Want je zegt dat je moet wachten op de volgende verkiezingen. Tegengas geven op de zittende bestuurders is heel normaal (dat heet oppositie), ook tijdens een regeerperiode. Vaak worden besluiten dan herzien en zijn er niet 4 jaren verloren.

  48. Statler

    @Thuisblijver:
    dit college acteerd op basis van unanimiteit met hun raadspartijen. Consequentie is dat de numeriek kleinere oppositie dan vaak buiten spel gezet wordt.
    Het is democratie, maar met een twist.
    Ik krijg overigens nooit de indruk dat @Hans voorstander is van een dictatuur.
    Met vriendelijke groet,
    PeterH

  49. Nina

    Zelf rijd ik al 30 op plekken waar ik 50 te hard vind, als ik in de auto zit. Geen problemen mee.

    Ik vraag mij wel af of we het zo wel oké houden voor de bevoorrading van de stad en of monteurs/installateurs nog wel in de stad willen blijven komen. Beiden worden onbetaalbaar, want de kosten (filetijd, parkeerkosten en verder weg parkeren waardoor lopen) worden doorberekend aan de klant.

    De stad wordt zo steeds minder geschikt voor minderbedeelden.

  50. Hans

    Thuisblijver,
    helemaal eens.
    Tegengas moet.
    Ik vind wel dat een stadsbestuur, aan wie we in principe de besluitvorming hebben uitbesteed bepaalde maatregelen moet kunnen nemen. Maar het daar vervolgens niet mee eens zijn, ja, dat is prima natuurlijk. Vooral je stem laten horen.
    Overigens vind ik dat 50 km/h in de bebouwde kom een beetje uit de tijd is. 30 is een stuk veiliger m.i.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).