De gemeente Utrecht zou op dit moment eigenaar moeten zijn van parkeergarage Springweg aan de Strosteeg. Maar vanwege de staat van onderhoud van het pand is de overname van vastgoedbedrijf Klépierre uitgesteld. De gemeente doet op dit moment onderzoek naar de conditie van het pand.
Het was de bedoeling dat de gemeente Parkeergarage Springweg aan de Strosteeg vanaf 15 mei zou gaan beheren. Dat is nu uitgesteld vanwege nieuwe informatie over de staat van onderhoud van het gebouw. Om vast te stellen wat er precies aan de hand is en of reparatiewerkzaamheden nodig zijn, is verder onderzoek nodig volgens de gemeente.
“Met oog op de geplande overname heeft de gemeente een onderzoek laten uitvoeren naar de staat van de Springweggarage. De resultaten van dit onderzoek werden kort voor de geplande overname bekend.” Over deze resultaten wil de gemeente niet uitweiden. Wel laat de gemeente weten dat er geen sprake is van een ‘acuut veiligheidsrisico’, waardoor het gebouw in de tussentijd openblijft voor publiek en abonnementhouders.
Sloop van de parkeergarage
De gemeente werkt op dit moment samen met de huidige eigenaar aan een oplossing, zodat de overname alsnog ‘binnen afzienbare tijd’ kan plaatsvinden. Het is de bedoeling dat de gemeente de parkeergarage in beheer neemt voor een periode van vier jaar, waarna de garage gesloopt wordt in 2028.
De erfpachtovereenkomst tussen de gemeente en Klépierre liep in 2022 af. Even daarvoor is een onderzoek uitgevoerd naar de noodzaak en economische impact van de parkeergarage. Die bleek klein. Omwonenden klaagden bovendien over overlast en zagen de parkeergarage liever verdwijnen. Daarop werd besloten de parkeergarage te slopen. Klépierre zou de parkeergarage na 2022 nog twee jaar exploiteren, waarna de gemeente de exploitatie tot het moment van de geplande sloop in 2028 zou overnemen.
Met de sloop van die garage komt er ruimte voor iets nieuws. Volgens de huidige visie van de gemeente wordt de Strosteeg weer een verbinding tussen de Oudegracht en de Springweg. Er ligt onder meer een plan om tussen de parkeergarage Springweg en de Haverstraat 38 woningen te bouwen, waarvan twaalf sociale huurwoningen.
Garage-abonnement
Bewoners met een garage-abonnement voor de Springweg kunnen na de sloop in 2028 kiezen of ze willen overstappen naar parkeergarage Rijnkade of een van de andere garages onder Hoog Catharijne.
Gekoppelde berichten
Gemeente Utrecht wil Strosteeg in oude glorie herstellen
De Strosteeg in de Utrechtse binnenstad moet weer worden zoals vroeger. Dat is wat het…
16 Reacties
ReagerenOp de een of andere manier is Klépierre altijd onderdeel van een probleem. En de gemeente Utrecht mag vast weer opdraaien voor de oplossing.
Versneld afbreken dat ding, maar bouw onder die nieuwe huizen wel een kleinere ondergrondse garage terug voor binnenstad bewoners zodat je meer bovengrondse parkeerplaatsen in het centrum weg kunt halen.
Waarom een onderzoek instellen, als de garage toch gesloopt wordt, zeker te veel geld en te veel onderzoekbureautjes aan het werk moeten blijven. Omwonende klagen, om wat krom is recht te praten bij de linkse gemeente, als ik klaag over de Trem en de treinen worden die dan ook weggehaald???? Waarom niet die hele garage voor bewoners van de binnenstad en hun bezoekers laten gebruiken, ze willen toch alle auto’s van de straat hebben?? ik ben blij dat ik niet in de binnenstad woont, met zo gemeente heb je als bewoner geen vijanden meer nodig.
Klépierre weer. Waarom steeds zoveel clementie met dit vastgoedbedrijf?
@peter
Klinkt als een uitstekend plan
Als ie inderdaad in slechte staat is, sloop hem dan gewoon gelijk.
@Peter
Waarom? Iedereen in Utrecht een-twee-drie fiets op straat en met de benenwagen!
Slopen en een speeltuin ervoor terug.
https://jantjebeton.nl/nieuws/mate-van-verstedelijking-bepaalt-buitenspeelgeluk
Na de instorting van de garage is de gemeente bang, stel je voor dat deze instort en ze zijn eigenaar.
Nu zal deze garage niet snel instorten, is in de jaren 70 gebouwd, met heel veel beton.
De garage in Nieuwegein is met ” moderne” technieken, lees Light en goedkoop, gebouwd.
Slopen en fietsenstalling bouwen lijkt me! Utrecht fietsstad!
@kreek, die is volgens mij dakloos, en op punt van scheiden, want er is weinig positieve energie daar.
Een combinatie van veel is mogelijk. Een speel dak met parkje kan simpel weg op het dak. Met een leuk uitzicht op de binnenstad en klein thee/ koffie plek.
Onder de woning parkeer garage voor bewoners en wat extra voor oude gracht bewoners etc. Uiteraard ook fiets parkeren . Beide de grond in zodat er 40 woningen mogelijk blijven. Heel gemixed met kleine betaalbare woningen zoals in de 7 steegjes, en Penthouses.
Snel slopen is beste wel omdat hier zeker sprake is van historische grond, dus archeologische onderzoek kost veel tijd.
Plat met dat gedrocht!
Niet slopen, opknappen, betaalbare parkeervergunningen voor omwonenden, oudegracht autovrij maken qua parkeren.
Auto’s uit het straatbeeld halen gaat niet als je dit soort locaties, die er gewoon al zijn, gaat weghalen uit een binnenstad waar ondergronds parkeren voor een groot deel niet mogelijk is (en hoog catharijne te ver weg).
Robert: je kan ook met de bus of de trein naar Hoog Catharijne, dan sta je er direct middenin. Dan heb je ook geen gedoe met parkeren.
Waarom onderzoek, dat ding gaat toch plat.