Stadskantoor Utrecht gaat verbouwd worden; andere inrichting nodig Stadskantoor Utrecht gaat verbouwd worden; andere inrichting nodig

Stadskantoor Utrecht gaat verbouwd worden; andere inrichting nodig

Stadskantoor Utrecht gaat verbouwd worden; andere inrichting nodig
Het Stadskantoor in Utrecht gaat verbouwd worden. Het gebouw werd in 2014 in gebruik genomen en moet volgens de gemeente anders ingericht gaan worden. Er wordt tijdelijk kantoorruimte in Hoog Catharijne gehuurd.

Het Stadskantoor in Utrecht gaat verbouwd worden. Het gebouw werd in 2014 in gebruik genomen en moet volgens de gemeente anders ingericht gaan worden. Er wordt tijdelijk kantoorruimte in Hoog Catharijne gehuurd.

De verbouwing aan het Stadskantoor is voornamelijk een grote herinrichting. Sinds de ingebruikname in 2014 zou er veel veranderd zijn aan de wijze van werken.

“Er wordt meer hybride gewerkt (thuis, onderweg, kantoor, elders) en sommige afdelingen zijn gegroeid, andere afdelingen niet. Daarnaast zijn de werkrelaties tussen diverse organisatieonderdelen ook veranderd, wie werkt met wie samen”, laat een gemeentewoordvoerder weten. Ook wordt er ingezet op verdere verduurzaming van het pand.

Hoog Catharijne

De herinrichting is verdeeld in ongeveer tien deelprojecten, per deelproject wordt er zo’n 2000-2500 m2 aangepakt. Omdat de ruimtes die op dat moment aangepakt worden normaal wel gebruikt worden, huurt de gemeente 2000 m2 kantoorruimte in Hoog Catharijne. Zodat iedereen kantoorruimte kan blijven gebruiken. Het Stadskantoor zelf heeft in totaal zo’n 56.000 m2, een deel daarvan is verhuurde aan andere partijen.

Tekst gaat verder onder afbeelding

Tijdens de herinrichting wordt ook het meubilair onderhouden, gerepareerd of als dat nodig is vervangen. Als meubels niet meer te gebruiken zijn, wordt het materiaal van de meubels hergebruikt.

Na de herinrichting moet er meer ruimte zijn om te werken, met vergaderruimtes, informele overleg ruimtes, huiskamer-settings en meer eenpersoons werkplekken, voor bijvoorbeeld videobellen of plekken waar men meer geconcentreerd kan werken.

Tijdens de verbouwing kunnen bewoners van Utrecht gewoon terecht in het Stadskantoor.

35 Reacties

Reageren
  1. Robert

    Maar, als je als Gemeente Utrecht zelf een enorme financiële misser gemaakt hebt, die je (nee: ons) met een enorm begrotingstekort opgezadeld heeft, dan kan je, ter compensatie en eerste besparing, toch best wel even wat langer dan 10 jaar met je meubeltjes en ruimtelijke indelingen doen, zelfs al is het wat verouderd, niet meer zo fraai of 100% aangepast op ‘de werkwijze van nu’?

  2. M.

    Voor zover ik het zogenaamde stadskantoor van binnen ken, vind ik het op zich al heel onpraktisch ingericht. Maar dat had vanzelfsprekend bedacht moeten worden vóór het tien jaar geleden gebouwd werd. Kennelijk stond prestige voorop en kwam het praktische gebruik op de laatste plaats. Och, het ging toch maar in gemeenschapsgeld…

  3. Statler

    Ik was onlangs in het kantoortje van afvalscheidings station Lunetten. Van het effectief ruimte- en kosten neutraal meubilair gebruik daar kan men op Stadsplateau 1 mogelijk nog iets opsteken.

  4. Nina

    Hè? 🙁

    Zonder blikken of blozen miljoenen bezuinigen op de zorg en een paar maanden later deze aankondiging?

    Met een begrotingstekort van meer dan 80 miljoen euro in 2026 is dit wel het laatste dat nodig is!

    Wat een (letterlijke) armoe.

  5. H Brandes

    Nog meer geld uitgeven van onze belasting geld….

  6. utrechter

    Halo gemeente bestuur van Utrecht met een ziekte verzuim van 8 % is dat toch helemaal niet nodig. En met een schuld van 40 miljoen kun je je helemaal geen herinrichting permitteren. Maar de rekening zal wel weer naar de inwoners van Utrecht gaan door de gemeentelijke belastingen nog verder te verhogen.

  7. Ron de Vos

    Wat gaat dat geintje kosten? Onbekend of niet gevraagd?

  8. De Architekt.

    Redelijk snel al een verbouwing in 10 jaar. Ook in 2014 was het Nieuwe Werken ruimschoots bekend, en dat daarin permanente flexibiliteit nodig is. Voor iedere project kantoor inrichter / architect was dit op de ORGATEC in 2010 al duidelijk.
    Wordt deze die nu wel gerealiseerd ?

  9. M.

    @Statler: ik wil dat graag beamen. Waarom kan dit niet in alle diensten van de gemeente? Dan zou Utrecht er een stuk beter voor staan.

  10. Herman

    10 jaar oud, anders werken, verduurzamen…..
    Dit pand is al ingericht voor flexwerken en je mag hopen dat er 10 jaar geleden al duurzaam werd gebouwd.

    Dd gemeente kan bijna niets.

  11. de Kreek

    Ach het is toch maar belastinggeld en dat komt zo meteen met bakken binnen, door het invoeren van betaald parkeren in heel Utrecht, dus kan je wel de bloemetjes buiten zetten. Dan vergeten ze tenminste al hun gemaakte misstanden, die bakken met geld hebben gekost, maar dat even terzijde.

  12. Miffy

    Duic schrijft weer eens een stukje over gemeenschapsgeld en noemt geen bedragen..

  13. Geenstijl@Utrecht.

    Schaamteloze vertoning en een klap in het gezicht van de Utrechtse inwoners, empathie is ver te zoeken in dit ambtenaren apparaat.

  14. W

    Klinkt als voornamelijk wat tafels en stoelen verschuiven en hier en daar een wandje verplaatsen. Lijkt me niet heel vreemd na 10 jaar en in het post-corona tijdperk waarin men anders is gaan werken.

    Anders zit Jan Ambtenaar in zijn eentje een hele vergaderzaal bezet te houden omdat hij moet videobellen en dat niet op de werkvloer kan doen. En dan komt de gemeente weer vergaderruimtes tekort die ze elders moeten huren.

  15. Alain

    Op het eigen kantoor hetzelfde ondervonden. Veel vaker dat je een aantal collega’s ter plaatse hebt, maar dat je met anderen belt.

    Dan zijn meer kleinere kamertjes waar je collega’s kunt laten inbellen, zonder dat anderen in de ruimte hoeven mee te genieten erg prettig

  16. Dymph

    Het is wel tekenend dat de gemeente Utrecht kampioen is in het achter de feiten aan lopen (flexwerken, hybride werken, digitalisering).

  17. Wim

    Waarom en hoeveel kost dit

  18. Peter

    Ik ben niet meer verbaasd.

  19. Ron

    Wie wel eens op de hogere verdiepingen, dus boven het publieke deel, is geweest weet dat daar enorme kantoortuinen zitten. Ruimtes zonder wanden waar makkelijk 50 bureaus bij elkaar staan. Als je daar net wat projectleiders zit – die bellen de halve dag – dan stoort dat de rest enorm. Kantoortuinen werken niet, is al bekend sinds DHV in de jaren 1980 in hun kantoor bij Utrecht de 1e kantoortuin hadden ingericht. Snap daarom niet waarom het 40 jaar moet duren voor we met zoiets stoppen.

  20. Peet

    Volgens mij heeft utrecht een schuld van 40.000.000
    Ach ja natuurlijk
    Belasting verhogen

  21. Harm

    Er is nog een manier om kantoorruimte te creëren. Deze kantoor functies opheffen. Essentiële taken en verder niets. Meer transparantie in alles. Meer kleinschalige taken uitbesteden aan zzp’ers op platforms.

  22. Robbert

    De meeste ambtenaren werken thuis, zijn ziek (10%) of op cursus. Dus flauwekul om de boel na 10 jaar al weer aan te pakken. Ja wel die rare stoelen op de foto aanpassen naar een stoel met tafeltje en weer een prikklok invoeren.

  23. Katja

    @De Kreek, overal betaald parkeren nog daar aan toe, maar de WOZ en bijbehorende belastingen gaan omhoog, wedden ?

  24. bureaulesswatts.nl

    heel mooi gebouw ,

    Heel ‘groen’ die composiet gevelbekleding en vooral heel efficiënt met 90 % ingesloten lucht .
    Kost een paar centen, maar dan heb je wat.

  25. Robert

    Joho! Je kan de knaken maar een keer uitgeveven.heerlijk lijkt me dat om elk voor jaar een flinke zak geld te krijgen en me zo buitensporig te goed doen aan allerlei nutteloze luxe. Schandalig!!! Echt niet te verkopen.

  26. Miffy

    @peet de schuld van de gemeente is ruim een half miljard. U bedoelt begrotingstekort.

  27. Miffy

    @peet de gemeente Utrecht heeft ruim 1 miljard schuld
    https://www.duic.nl/economie/forse-kritiek-op-schuld-ruim-miljard-gemeente-utrecht/

  28. Mark

    De gemeente heeft 10 jaar gewacht met herinrichting van het kantoor. Dat is best spaarzaam te noemen. Het is minder vaak dan de meeste mensen thuis doen. De afbeelding van schommelstoelen erbij is vast een grapje van de journalisten van DUIC. Het lokt allerlei bozige reacties uit en trekt daarmee lezers. De woordvoerder van de gemeente is vergeten te vertellen hoeveel efficienter het kantoor met de verbeterde indeling wordt. Of DUIC heeft deze informatie niet overgenomen in het artikeltje, waardoor het nieuwsbericht toch wat onvolledig overkomt.

  29. stefan

    Ik zie in de reacties vooral vooroordelen tegen ambtenaren staan, en bedragen en cijfers die niet onderbouwd worden.

    ik verzoek de moderator om dat soort reacties weg te halen.

  30. Ria

    Met geld smijten dat er niet is. Mijn meubilair is na 10 jaar echt niet aan vervanging toe wat stoeltjes verplaatsen en je hebt n andere indeling hopla weer n paar miljoen bespaard.

  31. Jaap

    Opnieuw bewijst de Gemeenteraad (de baas v d gemeente met controle functie) dat het geen enkele invloed heeft op de besluitvorming ten aanzien van plannen van het B&W. De onzalige gemeente-bestuurs-trein dendert gewoon door.

  32. W

    @Ron: Je bedoelt denk ik het kantoor van DHV (nu Royal HaskoningDHV) bij Amersfoort? Die waren er zelfs al in 1971 bij met de kantoortuin. Bijzonder en op zich mooi gebouw, maar het werkte inderdaad niet. Het begon met een hoop poeha en de directie die zich op de ‘gewone werkvloer’ ging begeven. Enfin, jaren later hebben ze er toch maar (letterlijk) een torentje naast gebouwd zodat de directie weer ouderwets op de bovenste verdieping kon zitten 😂

  33. Daan

    Uit zeer betrouwbare bron vernomen dan waarschijnlijk de kleine letters in de aanbesteding niet goed gelezen is. Waardoor elke 10 jaar dit gaat gebeuren. In 2034 gaat er weer verbouwd worden.

    Je gaat niet als je miljoenen moet bezuinigen het interieur van zo’n pand aanpakken.

  34. Anne Marie

    Een paar vragen:Wie was er 10 jaar geleden de niet gekozen burgemeester van Utrecht? Hoeveel dak-en thuislozen telde Utrecht 10 jaar geleden? Hoeveel eenzaamheid is er nog steeds ? Hoeveel Gemeentelijke buurthuizen zijn er inmiddels ingericht en in gebruik? Wat doet de gemeente zelf aan Participatie?
    Berichten in de krant: d.d. 1 november. 2023: ‘Sociale crisis’ ondermijnt de democratie, waarschuwt onderzoek. Burgers haken af omdat ze worden weggeduwd door de overheid. Dat is in een democratische rechtsorde ontoelaatbaar, vindt de commissie-Marcouch.

  35. Hina Nagen

    @MARK: ik heb antieke meubelen. Al honderden jaren oud… Super spaarzaam en nog vele malen mooier dan al die lasergesneden kunststof rommel die schadelijk is voor het milieu.. Die stoelen? hangen die daar serieus? Ik heb er nog nooit hoeven zijn (gelukkig) ……… wat een bende van ellende !

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).